Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, eg skal begynne å studere til vernepleier, også lurte eg på om dere vet hvilken bøker eg trenger å kjøpe ? skal begynne på første året. 

har funne pensumliste men skjønner ikkje hvilken bøker eg trenger. 

og om pensum er ulikt på hvilken skole du kjem inn på ?

håper nokon her kan svare meg. 

Anonymkode: 3f28f...294

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pensumlisten forteller enten hvilke bøker du trenger, eller hvilke bøker du kan velge mellom. Det bruker å gå ganske klart frem av lista. 

For noen studier kan det være slik at noen bøkene i praksis ikke vil være særlig nødvendige likevel.

Anonymkode: f31c3...75f

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Pensumlisten forteller enten hvilke bøker du trenger, eller hvilke bøker du kan velge mellom. Det bruker å gå ganske klart frem av lista. 

For noen studier kan det være slik at noen bøkene i praksis ikke vil være særlig nødvendige likevel.

Anonymkode: f31c3...75f

takk for svar, men det som gjer meg forvirra er nor eg trykker med inn på emne 1 (førsdte linken ) so kjem det opp so mange ulike bøker og bok kappitler og ulike ting, so eg blir usikker på hvilken bok eller bøker eg trenger 

https://www.vid.no/pensumlister/pensumlister-host-2019-bachelor-i-vernepleie-vid-sandnes/

https://bibsys-vd.alma.exlibrisgroup.com/leganto/readinglist/lists/3279613360002247?institute=47BIBSYS_DIAKON&auth=SAML

Skrevet (endret)

THei! 

Jeg tok vernepleien for flere år siden også i Sandnes. Jeg vil tipse deg om å ikke kjøpe så mange bøker. Er bare å låne på biblioteket i Stavanger. De bestiller inn bøker for deg om de ikke har de. De har også mye på skolens bibliotek. Ta kopi av de kapittel som du behøver. Du ser at det står sideantall du trenger i hver bok om du klikker deg inn på pensumlista. De det står kompendium bak mener jeg du kan kjøpe på skolen. 

Du kan heller kjøpe litt og litt. Den boka jeg hadde bruk for gjennom hele studiet var boka om oppgaveskriving. Blir veldig dyrt om du skal kjøpe alle bøkene på lista. 

Hvis studiet er organisert likt som da jeg gikk er det emnebasert. Dvs at du ikke har fag på samme måte som på videregående, men først 3 mnd med emne 1 for å så ha om emne 2. ( mulig de slo sammen de første to emnene) Da trenger du ikke å gå til anskaffelse av mer enn det til emne 1. Vi hadde ikke eksamen, men oppgaver i hvert emne som vi levere inn og fikk vurdering på. Første oppgave var noe om brukermedvirkning og rammebetingelser og etiske dilemma  i vernepleieryrket såvidt jeg husker. Tror vi skulle intervjue en vernepleier eller no. 

På slutten av året velger du en oppgave du vil levere inn til eksamen også velger skolen en tilfeldig. Summen av disse to er din eksamen. 

Er det kjempe spennende studie ❤️

Endret av MiniMaya
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, eg skal begynne å studere til vernepleier, også lurte eg på om dere vet hvilken bøker eg trenger å kjøpe ? skal begynne på første året. 

har funne pensumliste men skjønner ikkje hvilken bøker eg trenger. 

og om pensum er ulikt på hvilken skole du kjem inn på ?

håper nokon her kan svare meg. 

vent med å kjøpe alt av bøker til pensumlisten er klar. du kan risikere å kjøpe bøker du ikke trenger. ofte finnes facebookgrupper tilhørende universitet/høyskolen du går på, pleier å være mange som vil selge gamle bøker her. pensumlistene varierer endel fra skole til skole. 

i de bøkene som er listet opp kan det kun være noen sider du skal ha som pensum, derfor viktig å studere pensumlisten nøye.

Anonymkode: 675ac...b56

Skrevet

Jeg ville venta. Er akkurat ferdig med vernepleierutdanning ved OsloMet og jeg har kjøpt svært få bøker. Foreleserne våre la ut kapitler på Fronter/Canvas og ellers lånte jeg det meste på biblioteket. Brukte vel max 2000 kr på å kjøpe bøker. Mange av bøkene er dyre så her er det penger å spare😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...