Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt inn bud på litt under prisantydning da huset trenger omfattende oppussing og i mine øyne ikke er verdt mer.

Megler ringte og sa at selger ikke kom til å godta budet. Spurte om han hadde snakket med selger, det hadde han ikke, men skulle ringe han straks.

Akseptfristen gikk ut for en time siden og har fortsatt ikke hørt et pip. Er ikke dette veldig uprofft? Og kan jeg nå anse meg som løst fra budet?

Anonymkode: 12517...b26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke bundet av tilbudet når det ikke ble akseptert innen fristen. Aksepten må være kommunisert til deg innen utløpet av fristen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være megler og selger tenker at du har vist interesse for boligen ved å legge inn i et bud, men at det er for lavt for selger. Så venter de noen timer, megler tar kontakt, og ser om tiden og usikkerheten har gjort at du er villig til å høyne budet ditt. For du vil kanskje egentlig ha boligen ?

Det er et katt og mus spill. Sett deg en øvre grense for hvor langt du er villig til å gå, og hold deg til den. Ikke si noe om beløpet til megler. Er du den eneste interessenten akkurat nå, spill kald og rolig "Dette er budet. Selger kan tenke på det."

Anonymkode: c519f...ddf

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være megler og selger tenker at du har vist interesse for boligen ved å legge inn i et bud, men at det er for lavt for selger. Så venter de noen timer, megler tar kontakt, og ser om tiden og usikkerheten har gjort at du er villig til å høyne budet ditt. For du vil kanskje egentlig ha boligen ?

Det er et katt og mus spill. Sett deg en øvre grense for hvor langt du er villig til å gå, og hold deg til den. Ikke si noe om beløpet til megler. Er du den eneste interessenten akkurat nå, spill kald og rolig "Dette er budet. Selger kan tenke på det."

Enig. Is i magen nå. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lagt inn bud på litt under prisantydning da huset trenger omfattende oppussing og i mine øyne ikke er verdt mer.

Megler ringte og sa at selger ikke kom til å godta budet. Spurte om han hadde snakket med selger, det hadde han ikke, men skulle ringe han straks.

Akseptfristen gikk ut for en time siden og har fortsatt ikke hørt et pip. Er ikke dette veldig uprofft? Og kan jeg nå anse meg som løst fra budet?

Du har fått beskjed om at budet ikke vil bli akseptert, fristen er gått ut, og du er fri fra budet. Megler kan ikke bruke tid på ting han ikke trenger eller skal bruke tid på. Tid er penger...

Er du i tvil, så får du ringe megler, på nytt. 

Anonymkode: acac4...123

• Liker 5
Skrevet

Tydeligvis en litt slapp megler. Litt rart at det ikke ble gitt et motbud hvis du la deg tett på prisantydning og var eneste budgiver.

Men du fikk beskjed om at bud ikke ble akseptert, og fristen har gått ut. Da er du helt fri til å by på andre objekt. 

Kan hende interessen på visning var lav, og at selger vil kjøre nye visningsrunder. Er ikke akkurat gunstig tid å legge ut objekt for salg nå i ferien.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres litt rart ut at megler sier at selger ikke vil akseptere et bud før han i det hele tatt har snakket med selger. Mange selgere som er veldig bestemte på pris forut for visning. Men når de ser at interessen kanskje ikke er så stor, og budene kommer inn lavere enn forventet, lander mange på at det er bedre å selge til litt lavere, enn å bli sittende med boligen. 

Hadde jeg vært selger, og megler tok en slik avgjørelse uten å konferere med meg først, ville jeg blitt ganske irritert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar alle sammen. Megler kontaktet meg tre timer etter akseptfristen var gått ut og sa at selger ville ha 100 000 over prisantydning, hvis ikke ble det ingen salg. De skulle heller sette opp ny visning i august.

Jeg sa takk for meg og lykke til 😕 Skjønner ikke helt vitsen med å legge ut et objekt med prisantydning 100 000 under det du forventer å selge for 🤔

Føler litt at det var bortkastet tid og falske forhåpninger. Hadde aldri gått på visning en gang hvis jeg hadde visst at den "egentlige" prisantydningen var 100 000 høyere enn hva den var lagt ut som. Den rønna der var definitivt ikke verdt så mye!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar alle sammen. Megler kontaktet meg tre timer etter akseptfristen var gått ut og sa at selger ville ha 100 000 over prisantydning, hvis ikke ble det ingen salg. De skulle heller sette opp ny visning i august.

Jeg sa takk for meg og lykke til 😕 Skjønner ikke helt vitsen med å legge ut et objekt med prisantydning 100 000 under det du forventer å selge for 🤔

Føler litt at det var bortkastet tid og falske forhåpninger. Hadde aldri gått på visning en gang hvis jeg hadde visst at den "egentlige" prisantydningen var 100 000 høyere enn hva den var lagt ut som. Den rønna der var definitivt ikke verdt så mye!

Det er ikke lov å legge ut bolig med falsk prisantydning!

Anonymkode: 197b0...0b0

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Be om å få det skriftlig at de vil ha 100.000 over, og så sender du inn klage. Det er nemlig ikke lovlig. 

Anonymkode: 8a86b...600

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Be om å få det skriftlig at de vil ha 100.000 over, og så sender du inn klage. Det er nemlig ikke lovlig. 

Hvor man kan sende inn slike klager? 

Og hva slags "smekk på lanken" kan de som selger huset regne med å få for slike ting?  

Anonymkode: ae056...4cb

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å legge ut bolig med falsk prisantydning!

Anonymkode: 197b0...0b0

Prisantydningen er jo helt sikkert riktig, men selger har hatt en forventning om at det skal gå over prisantydning og ønsker ikke å selge for under det. Tror ikke det nytter å klage.

AnonymBruker
Skrevet

Det er villedende markedsføring når de ikke vil selge til prisantydning. Dersom megleren gjør det flere ganger så kan det få konsekvenser, men det må kunne bevises. 

Anonymkode: 3ab7f...b5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forbrukertilsynets veiledning om markedsføring av bolig 3.2.3 "Markedsføringen vil være villedende hvis prisantydningen bevisst er satt lavere eller høyere enn det selger på markedsføringstidspunktet er villig til å akseptere. Dersom den næringsdrivende blir kjent med at selgerens prisforventning endrer seg underveis i markedsføringsprosessen, må markedsføringen som klar hovedregel endres i tråd med dette."

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukertilsynets-veiledning-om-markedsforing-av-bolig

Anonymkode: ca722...a29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen. Jeg sendte sms til megler i går og sa at jeg syntes det var villedende markedsføring når eier ikke en gang vil selge til prisantydning. 

Han svarte ikke på sms, men ringte meg tilbake. Håpet å få det skriftlig, men han gikk ikke på kroken.

Han forklarte at de hadde satt ned prisantydningen i håp om å lokke flere på visning da det var liten interesse i første runde.

Er dette lov? Synes fortsatt det er villedende markedsføring 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov. 

Det jeg hadde gjort er å ringe tilbake enda en gangvei morgen. Ha han på høyttaler, mens du tar opp med en annen sin mobil.

Jeg hadde spurt om selger har tenkt seg om i helgen og om det fortsatt er motbydelig på 100k over som gjelder, eller om han er interessert i å gå noe ned? Ikke konkretisere beløp. Du binder deg ikke til noe ved å kun spørre. 

Vi må fått tatt rotta på slike drittfolk

Hadde så gått til avisen 

Anonymkode: da105...9df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er at samtalen blir filmet. Starte opptaket mens du taster inn nummeret på mobilen til megler, at man tydelig ser på filmen hvilket nummer du tinget til. Eventuelt starter filmingen når megler ringer deg opp igjen!! 

Det hadde jeg gjort, uten tvil! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt inn en klage til Forbukerrådet. Du kan ikke bevise noe, men kan hende de har flere klager på samme megler, og da er din melding med på å hjelpe til med å luke ut useriøse meglere som dette. 

Hvis boligen har lagt ute en stund, er det godt mulig at de faktisk har satt ned prisantydning. Mener at det er slik at ved å sette prisantydning ned med 5% så kan man få boligen flyttet øverst igjen på finn.no. I praksis betyr dette at selger faktisk må kunne stå inne for den nedsatte prisen, og godta et bud på denne prisantydningen. Men eksemplene er nok mange på akkurat det megler sier : prisen settes ned, men ønsket er den opprinnelige prisantydningen. Det er selvsagt hverken riktig overfor interessentene, eller lovlig etter Markedsføringsloven, men slik det gjøres. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke send inn klage uten bevis!! 

Du må ta en ny samtale med megler og filme samtalen. Null stress. Ingen vil reagere på at dere ringer og spør om selger kan nærme seg prisantydning noe. Når megler da sier at han skal ta en ny telefon til selger, så bekrefter han indirekte at selger IKKE er villig til å selge på prisantydning, noe som er ulovlig. 

Hele poenget med dette er å unngå å gjøre som megler sa til deg, sette ned prisen for å få flere på visning, slik at prisen kan presses opp ved en budkrig 

AnonymBruker
Skrevet

Du har bevis hvis du byr tilsvarende prisantydning skriftlig, og budet blir avslått. By, og så ber du om skriftlig avslag samt evt motbud. Si så at dette skal du ta visere, siden du har bydd prisantydning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...