AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #1 Skrevet 5. juli 2019 Jenter får bedre eksamens-resultater enn gutterhttps://www.tv2.no/nyheter/10707806/ Hvorfor? Er gutter dummere enn jenter? Blir gutter senere modne enn jenter, kan vi skylde på 6 års reformen? Er skolen overfeminisert? Burde vi innføre kjønnssegregerte klasser? Slik at guttene får en sjanse? Anonymkode: 119be...631
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #2 Skrevet 5. juli 2019 Hvor mange manne-mann lærere er det igjen i den norske skolen? Tenker vi kan begynne der 🤔 Anonymkode: ad688...ae4 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #3 Skrevet 5. juli 2019 Guttene gjør det ikke dårligere på skolen når man ser på anonyme tester. Anonymkode: 97b9a...3fa 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #4 Skrevet 5. juli 2019 Skolen et tilpasses jenter. Anonymkode: 4bec1...da4 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #5 Skrevet 5. juli 2019 Gutter modnes senere, hjernen utvikles over lengre tid. Først langt oppe i 20-åra er det endelige intellektet ferdigutviklet. Det gir lav sosial status for gutter å være flinke på skolen. Det er større spenn i intelligens hos gutter, de fleste elever med skikkelig lav intelligens er gutter. I Norge er det stort fokus på myke fag. Til og med fysikk på VGS har blitt gjort mykt med fokus på histore og dill. Anonymkode: 22212...86d 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #6 Skrevet 5. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Guttene gjør det ikke dårligere på skolen når man ser på anonyme tester. Anonymkode: 97b9a...3fa Skriftlig eksamen er en anonym test. Man opererer med kandidatnummer, ikke navn på elev eller skole. Med andre ord, så anonymt som man kan få det Anonymkode: 5fd2d...dc5 1
Gjest Peanut Skrevet 5. juli 2019 #7 Skrevet 5. juli 2019 (endret) Jeg tror nok det av og til hadde vært bedre med rene gutte- og jenteklasser Samt flere mannlige lærere. Endret 5. juli 2019 av Peanut
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #8 Skrevet 5. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skriftlig eksamen er en anonym test. Man opererer med kandidatnummer, ikke navn på elev eller skole. Med andre ord, så anonymt som man kan få det Anonymkode: 5fd2d...dc5 Se litt på hvordan jenter og gutter gjør det når det kommer til standpunktkarakter, eksamener med friskrivingsoppgaver og eksamener/undersøkelser med flersvarsoppgaver, så ser du hva jeg legger til grunn for min uttalelse. De store forskjellene som tilsier at skolen ikke er tilpasset gutter finner vi primært når det kommer til standpunktkarakterer. Guttene har i tillegg den ulempen at samfunnet har en kollektiv forventning om at de er mer bråkete og gjør det dårligere på skolen. Det er nok mange gutter som er "ofre" for slike selvoppfyllende profetier. Anonymkode: 97b9a...3fa 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #9 Skrevet 5. juli 2019 25 minutter siden, AnonymBruker said: Guttene gjør det ikke dårligere på skolen når man ser på anonyme tester. Anonymkode: 97b9a...3fa Ahaha jo. Eksamen er nettopp en anonym test. Anonymkode: 84109...675 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #10 Skrevet 5. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har sett mange av stilene jeg skrev på ungdomsskolen. Språket var avansert og velutviklet for årstrinnet, men jeg fikk aldri over karakteren 3. Nå har jeg opp gjennom årene sett mange av mine venninners tentamenoppgaver på skolen. Språket er mer infantilt, men de har finere håndskrift, skriver lengre og er flinkere til å skrive avsnitt. De har betydelig høyere karakter selv om innhold er substansløst og veldig forutsigbart. Denne måten å skrive norskoppgaver på blir favorisert på skolen. Det som ligner mest på dagbøkene til den jevne skolejenta er det som belønnes med høye karakterer. Det er systematisk diskriminering mot gutter i skolen, og måten gutter uttryker seg på, selv om gutter ofte har et mye mer velutviklet formelt og presist språk enn jenter. Karakterene til jenter er kunstige, da man i utgangspunktet ser på jenter styrker og lager en mal etter dette. Anonymkode: 70d90...351 Har du latt noen andre enn deg selv sett på disse velformulerte tekstene dine? Jeg er lærer på ungdomsskolen, og ser daglig at mange av guttene ikke tar tilbakemeldinger like seriøst som jentene. Så guttene gjør samme feil gang på gang, mens jentene forbedrer seg. Jeg er helt uenig med deg, gutter har IKKE mer velutviklet formelt og presist språk enn jenter. Anonymkode: 84109...675 10
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #11 Skrevet 5. juli 2019 Jeg har ikke et så stort behov for å fremstå så pretensiøst velartikulert som du tydeligvis gjør her på forumet. Guttene som leverer inn tekster som ikke svarer på oppgaven, spekket med skrivefeil, har syltynt innhold, de får beskjed om at det er dette de må arbeide med. Jentene korrigerer, guttene gir blaffen. Når da guttene leverer inn like dårlig neste gang, så blir det dessverre ikke godt nok. Jeg er også sensor og der vurderer jeg tekstene i samråd med en annen lærer. Har flere ganger vurdert sammen med menn, og vi ser etter det samme. Språk, innhold og struktur må være på plass. Så det at vi «damer favoriserer jentene og belønner dem når de følger våre råd» det er bullshit. De fleste kjenner igjen en god tekst når de ser en- og mange av guttene gir dessverre faen når de får helt eksplisitte råd for å forbedre seg. Du sier at jeg favoriserer jentene fordi de forbedrer tekstene sine etter mine råd. For å bruke ditt ord, så «favoriserer» jeg dem som forbedrer seg- og det kan være gutter og jenter. Likevel, det er et flertall av guttene som ikke bryr seg. Det sier vel litt om disse guttene da når de ikke gidder, eller kanskje ikke får til, å ta til seg råd? Kanskje jentene bare har et fortrinn? Jeg er profesjonell og har en lang utdannelse bak meg- jeg tror jeg er bedre rustet til å vurdere tekster enn det du er. Jeg ser at guttene som gamer gjør det bedre enn mange av de som ikke gamer, da spesielt i engelsk. Der har jentene noe å lære av guttene. Likevel, et godt ordforråd i engelsk og mange gode autentiske fraser, nytter ikke når de ikke klarer å sette opp en tekst (struktur) og ikke svarer på oppgaven. Så her har vi også hele spekteret. Anonymkode: 84109...675 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #12 Skrevet 5. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ahaha jo. Eksamen er nettopp en anonym test. Anonymkode: 84109...675 Jeg har allerede utdypet svaret mitt til en annen som kom med samme kommentar som deg. Så "ahaha jo", var litt unødvendig. Anonymkode: 97b9a...3fa
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #13 Skrevet 5. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når teskstrukturen ofte samsvarer med strukturen i den jevne skolejentas dagbok, er det ikke rart guttene bommer på oppgaven. Anonymkode: 70d90...351 Skjønner ikke hva du vil fram til. Struktur, innhold og språk har en overordnet matrise. Det er denne matrisen vi legger til grunn under vurdering. Alle elevene er kjent med denne matrisen gjennom undervisningen. Anonymkode: 84109...675 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #14 Skrevet 5. juli 2019 En ting er sikkert, hadde det vært jenter som gjorde det dårligere så vile det blitt gjort tiltak. Vent det var jo nøyaktig det som skjedde. Anonymkode: 4bec1...da4 3
HalldirV2 Skrevet 5. juli 2019 #15 Skrevet 5. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen hemmelighet at du bruker mer tid på jentene i timen og at de prioriteres. De dumme meningene deres blir ofte løftet fram og dialogen mellom lærer og elever går som regel jentene og lærer. Nei, det eneste måten å løfte guttene på er å introdusere kjønnsdelteklasser. I tillegg skulle ikke kvinnelige lærere hatt lov til å undervise gutter grunnet fordommene de har mot dem, samt den manglende forståelsen på hvordan gutter motivers og fungerer. Alt det skolen har oppnådd de siste 40 årene er dårligere resultater for elevene jevnt over. Anonymkode: 70d90...351 "De dumme meningene deres", " i tillegg skulle ikke kvinnelige lærere hatt lov til å undervise gutter" ... Dude, skjerp deg. Noen av de beste lærerne jeg har hatt, helt fra barneskolen og opp til universitetsnivå, har vært kvinner. Helt legitimt å kritisere den norske skolen for manglende tilrettelegging for gutta, men det finnes grenser for usakligheter. 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #16 Skrevet 5. juli 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen hemmelighet at du bruker mer tid på jentene i timen og at de prioriteres. De dumme meningene deres blir ofte løftet fram og dialogen mellom lærer og elever går som regel jentene og lærer. Nei, det eneste måten å løfte guttene på er å introdusere kjønnsdelteklasser. I tillegg skulle ikke kvinnelige lærere hatt lov til å undervise gutter grunnet fordommene de har mot dem, samt den manglende forståelsen på hvordan gutter motivers og fungerer. Alt det skolen har oppnådd de siste 40 årene er dårligere resultater for elevene jevnt over. Anonymkode: 70d90...351 Interessant at du har vært i klasserommet mitt og sett at jeg bruker mer tid på jentene OG at jeg i tillegg løfter frem de dumme dumme meningene deres. Fysj, jenter er dumme, hæ? Nei, du tar nok meget feil her. Det siste avsnittet ditt (og i grunn det første også) viser at du dessverre ikke er helt med. Det blir litt for konspirasjonsteori-aktig dette her. Anonymkode: 84109...675 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #17 Skrevet 5. juli 2019 Har ikke tid til å skrive så mye, men får rablet ned litt. Jeg jobber i barneskolen, og der ser jeg at gutter (ikke alle, men fler gutter enn jenter) er mer opptatte av å tulle og tøyse og tøffe seg. De er redde for å tape ansikt i flere situasjoner, det er fks teit og jentete å lese bøker og å sy. Jentene er pliktoppfyllende og hardtarbeidende. Om det er arv eller miljø, det vet jeg ikke. Men at det er et annerledes gruppepress blant gutter enn jenter, ser jeg. Guttene er mer opptatt av det sosiale enn det faglige. Dette er selvfølgelig generaliseringer. Det finnes mange gutter som gjør det bra i skolen, og det finnes jenter som gjør det dårlig. Men jeg har lagt merke til at det ofte er gutter som bryr seg mindre om skolearbeid. En typisk samtale på lærerværelset kan være: «Hvordan gikk det i timen i dag?» , «Det var en del uro», «å?», «ja du vet... gutta». Anonymkode: a1adc...9d5 2
Gjest HarryDotter Skrevet 5. juli 2019 #18 Skrevet 5. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke tid til å skrive så mye, men får rablet ned litt. Jeg jobber i barneskolen, og der ser jeg at gutter (ikke alle, men fler gutter enn jenter) er mer opptatte av å tulle og tøyse og tøffe seg. De er redde for å tape ansikt i flere situasjoner, det er fks teit og jentete å lese bøker og å sy. Jentene er pliktoppfyllende og hardtarbeidende. Om det er arv eller miljø, det vet jeg ikke. Men at det er et annerledes gruppepress blant gutter enn jenter, ser jeg. Guttene er mer opptatt av det sosiale enn det faglige. Dette er selvfølgelig generaliseringer. Det finnes mange gutter som gjør det bra i skolen, og det finnes jenter som gjør det dårlig. Men jeg har lagt merke til at det ofte er gutter som bryr seg mindre om skolearbeid. En typisk samtale på lærerværelset kan være: «Hvordan gikk det i timen i dag?» , «Det var en del uro», «å?», «ja du vet... gutta». Anonymkode: a1adc...9d5 Det har jo mye med at gutter er mer praktisk anlagt enn jenter. Jenter er flinkere til å konsentrere seg om en ting av gangen. Flinkere til å gå i dybden på teori. Gutter er sterkere på fysisk arbeid og praktisk problemløsning. "I gamle dager" var skolen litt mer 50/50 på dette. Men ettersom årene har gått, har nesten alt av praktisk læring forsvunnet ut av skolen. Derfor taper guttene i skolen. Så ja, man kan vel si at skoleverket er tilpasset jenter. Jenter får brukt sine styrker til fulle, mens gutter sliter med å konsentrere seg i det teoretiske og får kjeft og dårlige karakterer fordi lærerne tror de er bajaser. Endringer må til for å jevne ut forskjellene.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #19 Skrevet 5. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Interessant at du har vært i klasserommet mitt og sett at jeg bruker mer tid på jentene OG at jeg i tillegg løfter frem de dumme dumme meningene deres. Fysj, jenter er dumme, hæ? Nei, du tar nok meget feil her. Det siste avsnittet ditt (og i grunn det første også) viser at du dessverre ikke er helt med. Det blir litt for konspirasjonsteori-aktig dette her. Anonymkode: 84109...675 Det er ofte en underbevisst handling ikke en bevist handling. Anonymkode: 4bec1...da4
Nooni Skrevet 5. juli 2019 #20 Skrevet 5. juli 2019 Jeg var på et foredrag for under et år siden som tok for seg denne problematikken. Det som fremkom var at jenter hadde bedre resultater på tentamen/eksamen, men guttene hadde bedre resultater på nasjonale prøver - i flere fag. Hva er forskjellen? Nasjonale prøver er virkelig anonyme. Det som ble drøftet i den forbindelse var lærernes tendens til å belønne pliktoppfyllende, snille jenter. Har dessverre ikke link, men jeg tror dette ligger på nett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå