AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #1 Del Skrevet 5. juli 2019 Finnes det flere der ute som er godt over 18 og ikke har tatt lappen? Jeg er så pinglete av meg og tror ikke jeg hadde klart meg ute i trafikken. Men skjønner at jeg blir avhengig av å ta lappen med mindre jeg flytter til en storby. Nå har jeg liksom utsatt det så lenge at det ikke blir noe lettere jo lengre tid som går.. Del gjerne deres erfaringer hvis dere har vært i samme situasjon! Anonymkode: 12dd1...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #2 Del Skrevet 5. juli 2019 Hei, er 24 år uten lappen, veit eigentleg ikkje koffor eg ikkje har tatt lappen. begynte å lese i teori boka men kom ikkje lengre enn det, er ikkje redd for å ta lappen so eg aner ikkje koffor eg ikkje har tatt lappen, alle rundt meg spør koffor eg ikkje har den og trur eg er redd for å ta den, og no har det gått so lang tid at ingen trur eg kjem til å ta lappen Anonymkode: 5bd96...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #3 Del Skrevet 5. juli 2019 Jeg tok lappen da jeg var 40! Grudde meg og syntes egentlig det var helt forferdelig. Øvelseskjørte egentlig veldig lite og dette gjorde at jeg følte meg utrygg. Gikk bra likevel og gjennomførte på normert tid og stod påførte oppkjøring. Anbefaler seg å ikke vente så lenge, det blir værre og værre for hvert år (med å grue seg). Sørg for å øvelseskjøre mye! Anonymkode: db023...d4a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #4 Del Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tok lappen da jeg var 40! Grudde meg og syntes egentlig det var helt forferdelig. Øvelseskjørte egentlig veldig lite og dette gjorde at jeg følte meg utrygg. Gikk bra likevel og gjennomførte på normert tid og stod påførte oppkjøring. Anbefaler seg å ikke vente så lenge, det blir værre og værre for hvert år (med å grue seg). Sørg for å øvelseskjøre mye! Anonymkode: db023...d4a #på første# ikke påførte ^ Anonymkode: db023...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #5 Del Skrevet 5. juli 2019 Jeg er 36 og har ikke lappen!! Slapp av, dere har god tid på dere enda. Føler liksom ikke jeg blir "venn" med bilen. Alle sier det er så lett å kjøre bil og elsker å kjøre bil, men jeg syns det er vanskelig jeg... Anonymkode: c26cd...13d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #6 Del Skrevet 5. juli 2019 Med en gang du setter deg bak rattet med sjåførlærer, blir alt annerledes. En sjåførlærer vet hvordan han/hun skal takle det. Bare kast deg rundt! Du kommer ALDRI til å angre Anonymkode: 86cb7...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #7 Del Skrevet 5. juli 2019 Kjenner mange som ikke har tatt den av alder av 25 også jeg. Du er nok tryggere uten bil også. Alltid en viss risiko. Anonymkode: a7c5f...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #8 Del Skrevet 5. juli 2019 Er like gammel som deg og i samme båt. Om jeg noen gang skal ta lappen kommer jeg til å ta med automatgir. Da er det ikke fullt så mye å holde styr på, så jeg tror det er eneste måten jeg kan takle det på. Kjøpte teoriboka for noen år siden. Bladde litt i den og var gira en stund, men så la jeg det fra meg igjen. Av frykt, selvfølgelig. Anonymkode: 721a7...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #9 Del Skrevet 5. juli 2019 Nå tok jeg lappen som 19-åring, så jeg faller jo utenfor den gruppen du ønsker svar fra. Jeg tok imidlertid lappen fordi min mor maste så skrekkelig at det var lurt å ta den tidlig så tidlig som mulig. Det var det jo også lurt å ta den tidlig, selv om det var ett år etter jeg hadde mulighet (), så jeg er jo glad for at hun presset det gjennom. Jeg var imidlertid borte i en rekke dårlige kjørelærere, men fant til slutt en veldig pedagogisk og dyktig kjørelærer. Mens de andre lot meg kjøre på vel traffikerte veier med en gang til tross for at jeg ikke kunne noe som helst mens de snakket både på inn- og utpust om allverdens skvip, satset hun på å kjøre i rundt et smått boligfelt om og om igjen til det grunnleggende, slikt som clutchbruk, satt. Deretter gikk vi videre trinn for trinn. Hun var veldig tålmodig og var opptatt av at jeg skulle kunne håndtere å kjøre bilen før jeg i tillegg skulle forholde meg til trafikkbildet. Ikke vær redd for å finne en annen trafikklærer om den første ikke er så dyktig. Jeg tok teorien tidlig i opplæringen. Mine eldre søsken ventet til de hadde passert 30 år. De begge bodde i en storby, så sånn sett var det ikke nødvendig frem til da. Den ene tok det intensivt og fikk unnagjort den raskt. Den andre var ganske nevrotisk bak rattet og hadde mye problemer med lappen. Anonymkode: 9b6af...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #10 Del Skrevet 5. juli 2019 Jeg fyller straks 23 år og er i gang med å fullføre lappen nå, etter et par års pause fra kjøring. Jeg begynte på kjøretimer når jeg va 17-18, men falt av lasset pga psykisk sykdom. De siste 3 årene har jeg tenkt på å ta opp tråden igjen, men jeg er også litt usikker i trafikken og har stor respekt for biler og ulykker. I tillegg liker jeg ikke å bli vurdert i ferdigheter, så tanken på kjørelærer som ser alt du gjør og å måtte gjennom oppkjøring osv var litt skummel. Etterhvert ble det så mange situasjoner der jeg kunne hjulpet andre eller gjort ærend enklere dersom jeg hadde hatt lappen, så jeg bestemte meg for å hive meg uti det og ta teorien først før jeg kontaktet kjøreskole, da hadde jeg bare den ene tingen å tenke på først. Nå har jeg hatt et par kjøretimer og mangler bare en obligatorisk time igjen før oppkjøring i august, og det var ikke så skummelt som jeg forventet å begynne igjen. Anbefaler deg å bare hoppe i det, gjerne ta teorien først sånn at når du begynner med timer trenger du ikke vente på den før de kan bestille oppkjøringen. Jeg brukte teorikurs + prøver på teoritentamen, kurset i forkant av prøvene hjalp veldig. Merker også at kjøreskole- og lærer har veldig mye å si, ikke vær redd for å bytte dersom du ikke er komfortabel! Anonymkode: fc4a3...6a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #11 Del Skrevet 5. juli 2019 Tok lappen i år som 36åring. Kjører bare ruter jeg føler meg trygg på, skal jeg på turer hvor det er et bra kollektivsystem så bruker jeg det. Satser på meg blir tryggere på meg selv etterhvert som jeg får mere øvelse, men har ikke mye selvtillit i trafikken nei. Øvelseskjører fortsatt med faren min. Anonymkode: e2627...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkrobin27 Skrevet 6. juli 2019 #12 Del Skrevet 6. juli 2019 Jeg er 27 år, og har ikke tatt lappen enda. Grunnen er ikke at jeg er redd, men grunnen er fordi jeg aldri klarte teoriprøven. Jeg har konsentransjons problemer når det kommer til og HUSKE ting uten at jeg får hjelp til det og lesevansker. Men jeg har øvelseskjørt med pappa i 11 år, så jeg er ganske god sjåfør. Nå holder jeg på med teoritentamen og klarer og bestå alle prøvene jeg tar på den siden uten noe problemer. NÅ skal jeg ta prøven om 2 uker siden jeg venter på et nytt bankort siden mitt gamle bilde var jeg så ung at dem ikke trudde at det var meg. Jeg ønsket at jeg gjorde dette mye tidligere, men å peiser jeg virkelig på! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #13 Del Skrevet 14. juli 2019 Tok lappen da jeg var 23. Er en engstelig/nevrotisk type, har 0 talent bak rattet. Brukte lang tid på å kjøre på parkeringsplasser før jeg kom meg ut på veien. Jeg skal ikke påstå at det var noe lett å ta lappen, eller at å kjøre er helt ufarlig. Men jeg klarte det nå i alle fall. Anonymkode: c1ea3...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #14 Del Skrevet 14. juli 2019 Jeg tok mopedlappen som 16 år, billapoen som 18 år. Har alltid vært redd for å kjøre, liker det ikke. Hjalp ikke at jeg ble påkjørt bakfra av en bil på mopeden. Men jeg satt meg opp på den igjen og kjørte videre, det er godt å ikke la en frykt synke dypt! For jeg kunne og latt den ta overhånd og jeg hadde endt opp med å aldri kjøre igjen, som jeg ser på som en ekstremt negativ ting. Har venner som nermer deg 30 år og som enda ikke har lappen. Man blir dritt lei av å alltid måtte kjøre 😐 spesielt når de aldri en gang tilbyr å betale for seg en liten slant til bensin og bom (men det sier mer om deres personlighet). Men jeg vil sterkt anbefale å komme i gang. Hoppe i det. Min kjørelærer anbefalt meg å ta lappen med automat, da det er ekstremt mye enklere og kan få folk til å roe seg ned (men jeg beit tennene sammen og klarte giringen). Men automat er et tips, biler fremover kommer til å bli mer og mer automat, så i fremtiden burde det ikke være samme problem som når jeg tok lappen Anonymkode: 2bc50...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #15 Del Skrevet 14. juli 2019 På 5.7.2019 den 14.28, AnonymBruker skrev: Finnes det flere der ute som er godt over 18 og ikke har tatt lappen? Jeg er så pinglete av meg og tror ikke jeg hadde klart meg ute i trafikken. Men skjønner at jeg blir avhengig av å ta lappen med mindre jeg flytter til en storby. Nå har jeg liksom utsatt det så lenge at det ikke blir noe lettere jo lengre tid som går.. Del gjerne deres erfaringer hvis dere har vært i samme situasjon! Anonymkode: 12dd1...0a0 Tok lappen året jeg fylte 23. Blanding av at jeg var redd for å ikke mestre å kjøre på veien, og at jeg bodde 50 meter unna bussholdeplassen som brukte 10 min til treningssenteret mitt og 30 min til studiested, og jeg uansett aldri ville kjørt til sistnevnte. Bodde rett utenfor en storby. Strøk til og med to ganger på oppkjøring, men nå har jeg hatt lappen i 7 år uten ulykker eller forelegg, og jeg har til og med utrykningslappen. Så det er bare å prøve seg, det blir bare tyngre og dyrere desto lenger du venter. Anonymkode: b6604...be7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå