AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #1 Skrevet 5. juli 2019 Jeg har gått fra å være arbeidsledig de siste 2 årene (grunnet psykisk sykdom) til å jobbe i 100% stilling denne sommeren. Jeg trives veldig godt i jobben, det er ikke det. Det er bare det at jeg kjenner at det er alt for mye og for krevende å jobbe, spesielt det å jobbe fullt. Jeg har nå 5 uker igjen av turnusen min (da jeg bare er ferievikar) med dag og kveldsvakter. Prøver å tenke på måter jeg skal klare å holde ut. Jeg prøver å legge meg tidlig og sover til jeg er uthvilt, prøver å spise og drikke nok, bruke tiden jeg ikke er på jobb til å ta vare på meg selv. Jeg tror jeg skal komme meg igjennom de neste 5 ukene, jeg klarer å gjøre jobben min og gjennomføre arbeidsoppgaver, men utenom jobb fungerer jeg ikke i det hele tatt. Ligger bare i sengen og orker ikke lage mat, gjøre husarbeid, gå på butikken eller møte venner og familie. Er det noen som har noen gode råd? Det er ikke aktuelt for meg å sykmelde meg da jeg ønsker å få en god referanse fra arbeidsgiver som jeg kan bruke på neste arbeidsplass. (Det er første gangen jeg jobber innen dette yrket, jeg kommer til å flytte til høsten og ønsker gjerne å finne arbeid innen yrket dit jeg flytter og. Tenker dermed at nåværende arbeidsgiver vil være avgjørende å ha i denne prosessen). Anonymkode: 4822e...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #2 Skrevet 5. juli 2019 Om du holder ut jobben, så holder du den jo ut? Er det hvordan du skal klare å jobbe OG orke mer på fritiden du ønsker råd om? Mitt tips er å gå ut selv om du er sliten. Jeg er også dausliten etter jobb, og dørstokkmilen er som et lysår. Men når man kommer seg ut, får man ofte litt mer energi enn om man bare blir i vegetativ tilstand hjemme. Få deg litt luft, beveg deg, få mosjon, og vær litt med folk som gir deg energi. Det er gjerne ikke tiden for å henge med folk som gjør deg sliten, men å være litt med nære venner og familie, kan gjøre deg mer opplagt, og gi deg mer glede i hverdagen selv om du er sliten. Anonymkode: e3756...923 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #3 Skrevet 5. juli 2019 Du sier ingenting om hvordan vaktene på turnusen er disse fem ukene. Anonymkode: 692a3...dc3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #4 Skrevet 5. juli 2019 Først slutt å syt. Jobbe er ofte slitsomt. Spesielt om du begynner å jobbe etter å ha gått ledig så lenge. I andre land hadde du ikke hatt andre valg, jobbe eller hjemløs på gata. Slutt å syt. Anonymkode: ccf3d...9b2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #5 Skrevet 5. juli 2019 I alle dager, det er snakk om fem uker. Så lenge du klarer å reise på jobb og klarer å utføre jobben din så ser jeg ikke problemet. Du er vant til å ha all verdens med tid, det blir naturlig nok mindre tid til å gjøre ting man har lyst til når man jobber 40 timer i uken. Sånn er det for alle. Denne sommeren er helt insane for min del også, jeg jobber, sover og spiser, thats it. Jobber langt over 100%. Har prøvd å avtale ting med vennene mine de få dagene jeg har fri, men det klaffer aldri, da de også jobber mye nå. Så vi har avtalt at vi uten dårlig samvittighet snakkes først når sommerturnusen er over om 6 uker, og så bruker vi sommeren på å jobbe. Anonymkode: 7c336...d46 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #6 Skrevet 5. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I alle dager, det er snakk om fem uker. Så lenge du klarer å reise på jobb og klarer å utføre jobben din så ser jeg ikke problemet. Du er vant til å ha all verdens med tid, det blir naturlig nok mindre tid til å gjøre ting man har lyst til når man jobber 40 timer i uken. Sånn er det for alle. Denne sommeren er helt insane for min del også, jeg jobber, sover og spiser, thats it. Jobber langt over 100%. Har prøvd å avtale ting med vennene mine de få dagene jeg har fri, men det klaffer aldri, da de også jobber mye nå. Så vi har avtalt at vi uten dårlig samvittighet snakkes først når sommerturnusen er over om 6 uker, og så bruker vi sommeren på å jobbe. Anonymkode: 7c336...d46 Helt enig. Blir litt provosert av å lese Ts sitt innlegg. Vi er mange som er slitne. Jeg jobber til tider halve døgnet. Og gjør ikke annet enn å jobbe, sove og spise. Livet kan være brutalt i perioder! Anonymkode: ccf3d...9b2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #7 Skrevet 5. juli 2019 TS her. Ser at jeg har fått svar om at jeg skal slutte å syte og at noen også blir provosert av å lese det jeg skriver. En del av poenget mitt er at jeg er psykisk syk og dermed er det stor sjanse for at min psykiske sykdom forverrer seg dersom jeg ikke passer på. Og ja, jeg holder ut jobben nå, men jeg vet ikke hvor lenge dette kommer til å vare. Jeg tenker at når man har en kjent diagnose som man vet har blitt trigget og blitt verre av lignende situasjoner tidligere så er det vel naturlig å ønske å ville sette inn forebyggende tiltak? Ser nå at jeg kanskje burde vert tydeligere på dette i hovedinnlegget. Anonymkode: 4822e...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #8 Skrevet 5. juli 2019 Jeg tenker at siden det er viktig for deg å tåle jobben disse fem ukene må du prøve å finne teknikker for å holde ut. - Aksepterer at du er sliten. Jobbe er førsteprioritet akkurat nå, og da får alt annet vike. Ikke ha dårlig samvittighet for at det bare er rom for jobb og lite annet akkurat nå. Blir det bare jobb, mat og søvn så blir det det. Venner, familie og hobbyer vil ikke forsvinne på fem måneder. Husarbeid kan du også ta litt lett på akkurat nå. - Spis og drikk nok, og sunt. Og sov nok. - Prøv å komme deg ut hver dag. Gå en tur og få litt luft. Det er gjort mye forskning på at bevegelse er bra for psyken, og de fleste får mer energi av det. - Fortell deg selv at du klarer det. Ikke undervurder kraften i å oppmuntre seg selv. Når det gjelder å forebygge tilbakefall av psykisk sykdom bør du snakke med fagfolk om det, tenker jeg. Kanskje yoga og meditasjon kan være til hjelp? Det har jeg mye nytte av i perioder med mye stress. Anonymkode: 81d04...ad5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #9 Skrevet 5. juli 2019 Det er ofte slitsomt å begynne i ny jobb, kanskje særlig dersom man ikke har vært i daglig aktivitet på noen år først. Ser det samme blant de av min omgangskrets som har gått svært lenge arbeidsledige, det er ofte vanskelig for dem å komme i gang med noe. Men det er viktig, for jo lenger man går arbeidsløs, jo verre blir det gjerne å komme i gang igjen. Ha fokus på at du har klart nettopp det, så går det seg til etterhvert når du blir vant med rutiner og blir bedre og bedre i den nye jobben . Det pleier å gå seg til, så ha tålmodighet. Når det gjelder konkrete tiltak så ville jeg hatt fokus på å sove nok, i det minste ha ok kosthold, gå/løpet turer. Og Tren moderat, det gir energi til arbeid og fritid. Og det siste er ganske viktig. Det er veldig lett å gå i fella der man jobber for mye og ikke har tid til noe særlig annet (been there, done that, og det er ikke bra for hverken helse eller humør), så da må man frigjøre nok energi til å litt å bruke på venner/hobbyer/interesser som tilfører glede også. Og en av de tingene jeg selv bruker er nettopp trening. Anonymkode: ef646...035 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #10 Skrevet 5. juli 2019 Du må egentlig bare stå i det. Det er tungt etter lang ledighet. Så kan du se igjennom arbeidsoppgavene og se om det er rutiner du er dårlig på, effektivisere oppgaver som kan effektiviseres, spør de som har vært der lengre hva de setter fokus på etc. Gjør grep i eget liv. Gjør husarbeid, gå på butikken. Man blir ikke mindre sliten av å ligge på sofaen og kjenne på at man er sliten. Se positivt på ting, fokuser på en oppgave om gangen, ikke bruk tid eller tanker på noe som ikke gjør dagen bedre. Anonymkode: c588f...05b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #11 Skrevet 5. juli 2019 Kostholdet, du mangler viktige vitaminer som du ikke får i deg, dermed kjører du deg ned egentlig. Dessuten må du lage mat, du må lage en plan som tilsier hvilke ingredienser av råvarer du trenger hverdag. I den tilstanden du er nå, så trenger faktisk du med mennesker i livet. Det er håpløst å leve uten at du har noen å snakke med privat. Anonymkode: e5a5d...691
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå