Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva velger man når man har alternativ dagpenger eller en lavere stilling og differansen av utbetalt i måneden er 5000kr?

Anonymkode: d5f2d...af3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvor enkelt det er å få seg "bedre" jobb etterhvert. Mange velger nok dagpenger i god tro at det er en annen jobb rundt hjørnet, men i realiteten blir mange sittende på dagpenger i mnd etter mnd.

Har selv forsøkt dette og det er ikke gøy etter 6 mnd på nav, blir kjapt mye mindre attraktiv i det såkaldte jobbmarkedet når en har gått ledig en stund. Har vært på intervju hvor alt har gått bra helt til det kom frem at jeg gikk helt arb ledig, fikk bla annet plutselig en slik fra ei skjef kjærring: "Ok, hja jeg skjønner" og var plutselig ferdig med intervjuet.

Anonymkode: 6b8d4...edf

Skrevet

Spørs om man tenker langsiktig eller kortsiktig. Lettere å få ny jobb om du allerede er i jobb. I tillegg vil det ofte være mulig å få en større stilling, dersom man allerede jobber der deltid. I tillegg til at det alltid vil være folk som er borte med sykdom osv. En deltidsjobb med lav stillingsprosent kan godt være noe mye mer enn det man i utgangspunktet har.

Så spørs det om deltidsstillingen er innenfor en bransje du i utgangspunktet ønsker å fortsette i. Det er dumt å takke nei til en slik stilling, dersom du egentlig kunne tenkt deg å jobbe der, bare med høyere stillingsprosent.

• Liker 2
Skrevet

Generelt: ta jobben så en kommer seg inn i arbeidsmarkedet og har bedre sjanser til neste jobb som forhåpentligvis er en høyere stilling (eller komplementer deltidsstilling til den en har). Må tenke langsiktig her så sant det ikke er ekstremt trangt økonomisk slik at det ikke går rundt på et minimumsbudsjett.

Skrevet

Dette er et eksempel som viser at diverse ytelser for ikke å jobbe er for høye her i landet, for lite å tjene på å jobbe for de som faktisk er i stand til dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Ser jo ganske mye bedre ut på CV’en med deltidsjobb enn dagpenger.. valget er vel ganske lett? Selvsagt velger man jobben!

Anonymkode: 1cbac...403

AnonymBruker
Skrevet

Forutsatt at man faktisk klarer seg med lønmem bør man ta jobben. Det er som nevnt lettere å få jobb når man er i jobb og en det nesten alltid være mulig å jobbe ekstra i en deltidsstilling. 

Anonymkode: ae7e0...e2c

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde tatt dagpenger. også tatt en fulltidsjobb istede, selvom du må vente et parr mnd

Anonymkode: d3cba...575

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Dette er et eksempel som viser at diverse ytelser for ikke å jobbe er for høye her i landet, for lite å tjene på å jobbe for de som faktisk er i stand til dette :)

Det er nok heller et symptom på at flere yrker har stagnert i lønn.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg hadde tatt dagpenger. også tatt en fulltidsjobb istede, selvom du må vente et parr mnd

Anonymkode: d3cba...575

Hvis det bare var så enkelt. Det er ikke så lett å bare få en jobb, det er ikke selvvalgt å ikke ha jobb. Så det er ikke så lett som å velge å ha dagpenger for å vente på den rette jobben.

Da jeg gikk på NAV ville jeg mye heller hatt en deltidsjobb enn å få dagpenger og føle meg ubrukelig. Mye lettere å få en jobb når man har en jobb, enten et annet sted eller få høyere stilling. Jeg startet i det små med tillkallingsvakter, noe som førte til vikariat og etter hvert fast stilling. 

Anonymkode: d6d07...51e

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva velger man når man har alternativ dagpenger eller en lavere stilling og differansen av utbetalt i måneden er 5000kr?

Lavere stilling selvfølgelig. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Vet om noen tidligere oljearbeidere som spekulerte i dette, da uansett hva de tok, ville de få mindre. Men folk med normal lønn derimot, ville fått mye lavere utbetaling, og prøvd å komme seg i jobb igjen raskest mulig.

Anonymkode: a579a...161

Skrevet

Man tar jobben, også skaffer man seg en jobb til. Frem til man finner den 100% man ønsker. 

Det folk glemmer er at holdninger og egenskaper betyr MYE når man blir vurdert for drømmejobben. Ingen arbeidsgivere ønsker en person som tar den lateste utveien. Ingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan nesten bety forskjellen på å få ny jobb eller ikke. Kommer kanskje litt ann på bransje men. Er jo bare herlig å jobbe mindre da. Du føler deg til nytte og har mer fritid. 

Anonymkode: 7e752...906

Skrevet

Det er nok heller et symptom på at flere yrker har stagnert i lønn.

På ingen måte, de laveste lønningene er nokså høye i Norge, i forhold hva vi ser stort sett alle andre steder :)

Gjest Lily_88
Skrevet

Jeg valgte en lav stilling, 3000,- mindre enn dagpenger. 1. Oktober skal jeg i 80% og 1. Mars 2020 i 100% stilling. Grunnen til at jeg heller ville ta en "dårligere" betalt løsning, er at man opparbeider et feriepenger og har en fot innenfor den nye bedriften, i motsetning til dagpenger...

Man må bare klare å stå i den dårlige tiden med lite penger, eller ha to jobber (servitør,bartender, o.l). Ting blir bedre etterhvert hvis man klarer å pushe seg selv litt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir å ta jobben,  var bare nysgjerrig på hva folk flest tenker! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva man velger? Man har selvsagt ikke noe valg!! Går man på dagpenger plikter man å ta et hvert arbeid. Takker man nei til mulig arbeid, mister man retten på dagpenger. Gjør man dette, er det i bunn og grunn trygdesvindel. 

Anonymkode: 78ae2...fdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva man velger? Man har selvsagt ikke noe valg!! Går man på dagpenger plikter man å ta et hvert arbeid. Takker man nei til mulig arbeid, mister man retten på dagpenger. Gjør man dette, er det i bunn og grunn trygdesvindel. 

Anonymkode: 78ae2...fdc

Man er ikke pliktig i å ta en så lav stilling nei. Forøvrig kan man takke nei til jobb 3 ganger før nav setter foten ned. 

Anonymkode: 5b21b...c34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...