Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er rett kategori men.. 

har et skikkelig dilemma. Jeg er 33 år og skal starte på en bachelor til høsten. Jeg har ganske høye månedlige utgifter siden jeg har en «tulle»-gjeld som jeg driver å betaler ned på. Men jeg skal klare det akkurat uten å jobbe særlig mer enn 50% ved siden av studier. MEN: jeg blir nødt til å pendle til skolen, ca 50min å kjøre hver vei, hver dag. Tidkrevende, OG det er jo ikke gratis. Å flytte inn til byen blir ikke aktuelt mtp leiepriser. Så det blir å gå akkurat rundt, på krona.

Alternativene jeg har: 

Der jeg bor nå, med de utgiftene jeg har idag, så blir jeg gjeldsfri samtidig som jeg er ferdig med utdannelsen om tre år, og står da med helt blanke ark. Fordelen: jeg bor for meg selv (som jeg har gjort i 14 år), og i nærheten av «livet» mitt. Ulempen: må spinke og spare på hver eneste krone og ta på meg de ekstravaktene som finnes, ved siden av studiene. 

ELLER, jeg har mulighet til å bo gratis hos mine foreldre som bor ti minutter unna skolen. Aka, jeg sparer ca 10.000 i mnd som heller kan gå til gjeld. Fordelen: På denne måten er jeg gjeldsfri om halvannet år, og står da MYE friere om bare halvannet år ift bosted og hvor mye jeg trenger å jobbe ved siden av studier. Ulempen: Flytte HJEM i en alder av 33..... 

Spørsmålet er da... Hva ville du gjort???

Anonymkode: 006dc...1a2

Videoannonse
Annonse
Gjest 007_008_007
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette er rett kategori men.. 

har et skikkelig dilemma. Jeg er 33 år og skal starte på en bachelor til høsten. Jeg har ganske høye månedlige utgifter siden jeg har en «tulle»-gjeld som jeg driver å betaler ned på. Men jeg skal klare det akkurat uten å jobbe særlig mer enn 50% ved siden av studier. MEN: jeg blir nødt til å pendle til skolen, ca 50min å kjøre hver vei, hver dag. Tidkrevende, OG det er jo ikke gratis. Å flytte inn til byen blir ikke aktuelt mtp leiepriser. Så det blir å gå akkurat rundt, på krona.

Alternativene jeg har: 

Der jeg bor nå, med de utgiftene jeg har idag, så blir jeg gjeldsfri samtidig som jeg er ferdig med utdannelsen om tre år, og står da med helt blanke ark. Fordelen: jeg bor for meg selv (som jeg har gjort i 14 år), og i nærheten av «livet» mitt. Ulempen: må spinke og spare på hver eneste krone og ta på meg de ekstravaktene som finnes, ved siden av studiene. 

ELLER, jeg har mulighet til å bo gratis hos mine foreldre som bor ti minutter unna skolen. Aka, jeg sparer ca 10.000 i mnd som heller kan gå til gjeld. Fordelen: På denne måten er jeg gjeldsfri om halvannet år, og står da MYE friere om bare halvannet år ift bosted og hvor mye jeg trenger å jobbe ved siden av studier. Ulempen: Flytte HJEM i en alder av 33..... 

Spørsmålet er da... Hva ville du gjort???

Valget er ganske enkelt, ikke sant? Om du velger ikke å flytte hjem på grunn av frykt for hva andre vil tenke, vel, livet gir oss på tygga noen ganger og vi må svelge stoltheten for en stund.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Valget er ganske enkelt, ikke sant? Om du velger ikke å flytte hjem på grunn av frykt for hva andre vil tenke, vel, livet gir oss på tygga noen ganger og vi må svelge stoltheten for en stund.

Ikke redd for hva andre skal tenke, har ingenting med stolthet å gjøre. Handler mer om å gi opp den «friheten» det er å bo alene når man er vant til å ha ingen andre å ta hensyn til:) Men ja.. valget er egentlig ganske egentlig, men..

Skrevet

Valget er lett, flytt hjem. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Siden du i utgangspunktet har vært så tullete å pådra deg gjeld, er det eneste rette å flytte hjem for å bli kvitt gjelden så fort som mulig. Og du er 33, ikke akkurat noe ungdom, så du bør gjøre det du kan for å få startet et normalt liv så fort som mulig. 

Anonymkode: c2b88...654

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke bo hjemme lenge, bare til gjelden er nedbetalt. Bodde selv hjemme ett år jeg var 27år når jeg selv slet økonomisk. 

Anonymkode: bc890...95d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville flyttet hjem til foreldrene. Jeg er 31 år og bor hjemme hos foreldrene mine for å spare penger. Jeg har mistet litt frihet, men det går fint. Det er jo bare for en liten periode av livet :) 

Anonymkode: a6f8e...992

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri gjort det, og som forelder vil jeg heller aldri latt et voksent barn flytte hjem. Man har faktisk veldig godt av å ordne opp i sine egne problemer som voksen, uten å støtte seg på foreldrene sine på denne måten. Foreldre skal støtte med råd og veiledning ja, men ikke ved at man flytter hjem når man er mer enn godt voksen  for å bo hjemme hos mor og far i 3 år(!?!).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kult som 33 åring å ta med seg en ons hjemme på pikerommet til mor og far. 😀

Anonymkode: 2f2c3...2d9

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lurt dette er kommer an på om du er mann eller dame. Hvis du er en mann på 33 år, vil det være svært ødeleggende for din sosiale status, anseelse og omgang med det motsatte kjønn hvis du bor hjemme hos foreldrene dine. Hvis du er kvinne er det absolutt ingen som bryr seg.

Anonymkode: 34bf9...527

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vært i tvil, jeg hadde flyttet hjem og fått orden på økonomien.

Anonymkode: 37db6...e57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kult som 33 åring å ta med seg en ons hjemme på pikerommet til mor og far. 😀

Anonymkode: 2f2c3...2d9

Da blir man med ons'en hjem da vettu ;) Null problem

Anonymkode: a6f8e...992

• Liker 4
Skrevet

Ville flytta hjem. Det er en kort periode!

Bare husk å gjøre opp for deg ved å bidra, vaske (som du hadde bodd for deg selv, vaske må man jo) og lage mat osv:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøvde dette, i fire måneder. Var hyggelig, men gikk fort lei. 

Anonymkode: b1819...1c1

• Liker 1
Skrevet

Og bli med ons eller lignende hjem. Du klarer begrense den aktiviteten hjemme hos deg sjøl en så kort tid..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mer ned på voksne som har tulle-gjeld, enn voksne som velger bo hjemme i studietiden. 

Anonymkode: 0a242...d4b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri i verden latt foreldrene mine tatt konsekvensen av mine dårlige valg på den måten. Du bor kanskje gratis, men foreldrene dine får økte utgifter og det er det ikke sikkert passer med deres egne økonomiske planer.

Anonymkode: afdc2...e8e

• Liker 3
Gjest 007_008_007
Skrevet
8 minutter siden, asterix skrev:

Jeg ville aldri gjort det, og som forelder vil jeg heller aldri latt et voksent barn flytte hjem. Man har faktisk veldig godt av å ordne opp i sine egne problemer som voksen, uten å støtte seg på foreldrene sine på denne måten. Foreldre skal støtte med råd og veiledning ja, men ikke ved at man flytter hjem når man er mer enn godt voksen  for å bo hjemme hos mor og far i 3 år(!?!).

Og så har vi historien om mannen som tok selvmord fordi ingen ville hjelpe han... Eller kvinnen som solgte sex fordi hun hadde en gjeld å betjene...

AnonymBruker
Skrevet

Å bo til foreldrene dine vil være det lureste her! Er jo supert at du har muligheten til det. 

Anonymkode: ff333...304

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt flytter du hjem til gjelda di er betalt. Men du bør ikke bo gratis!

Du bør også hjelpe til med husarbeid. Ikke mye, men litt. På den måten blir du ikke kun til irritasjon, men også en ressurs. 

Du trenger ikke nevne for noen at du bor hjemme hos dine foreldre første gang du treffer dem! 

Jeg ville faktisk bodd der alle 3 år (men spm sagt, bidratt litt til økonomien samt husarbeid), for å opparbeide meg en egenkapital. Så fremt mine foreldre ikke hadde hatt noe i mot det da.

Anonymkode: 68ae2...129

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...