Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 Populært innlegg #1 Skrevet 5. juli 2019 Dette burde være ganske enkelt å få til å bli en nyttig tråd for mange. Min største pet peeve er at folk tror at fattige folk er sånn Oliver Twist-fattige, som bare har eid en kopp havregryn i hele sitt liv. Og så blir de sjokkerte når de finner ut at det går an å være fattig og samtidig for eksempel ha en mobiltelefon (!!!!!). I tillegg tror de at det er fantastisk mange verdier som fattige til enhver tid kan kvitte seg med for å få endene til å møtes, selv om Norge er et land der det er bortimot null betalingsvilje for brukte "vanlige" gjenstander og i hvert fall ingen betalingsvilje for billiggjenstander. Ja for all del, jeg kan selge den seks år gamle pc-en min, alt spisestuemøblementet og kanskje også TV-en jeg fikk i gave for lenge siden. Også har jeg to tusen kroner, og en tom stue. Flott. Neste måned da? Anonymkode: 60755...03a 91
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #2 Skrevet 5. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette burde være ganske enkelt å få til å bli en nyttig tråd for mange. Min største pet peeve er at folk tror at fattige folk er sånn Oliver Twist-fattige, som bare har eid en kopp havregryn i hele sitt liv. Og så blir de sjokkerte når de finner ut at det går an å være fattig og samtidig for eksempel ha en mobiltelefon (!!!!!). I tillegg tror de at det er fantastisk mange verdier som fattige til enhver tid kan kvitte seg med for å få endene til å møtes, selv om Norge er et land der det er bortimot null betalingsvilje for brukte "vanlige" gjenstander og i hvert fall ingen betalingsvilje for billiggjenstander. Ja for all del, jeg kan selge den seks år gamle pc-en min, alt spisestuemøblementet og kanskje også TV-en jeg fikk i gave for lenge siden. Også har jeg to tusen kroner, og en tom stue. Flott. Neste måned da? Anonymkode: 60755...03a Hva er inntekten, da? Anonymkode: dbf89...7e2 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #3 Skrevet 5. juli 2019 Hvilke "folk" er det du snakker om? Virker som du henger med en heller spesiell type. Jeg har aldri hørt noen som tror at man slutter være fattig av å selge en gammel laptop. Anonymkode: 9e126...364 14
Gjest Chicchi Skrevet 5. juli 2019 #4 Skrevet 5. juli 2019 Mine venninner som har fått hjelp til å kjøpe leilighet fra foreldrene skjønner ikke at jeg orker å bo i utkanten av byen. Vanskelig å forklare dem at jeg ikke har råd til å bo i sentrum. De skjønner det liksom ikke. Og så skjønner de ikke at forskjellen på å drikke på hjemmefest og ta fem-seks øl ute på byen kan bety forskjellen på om jeg har 1000 kroner igjen på konto på slutten av måneden eller bare 500 (1000 er smertegrensa mi) Dette er småting og jeg er så klart ikke fattig, men har bare ikke like mye å rutte med og kan ikke unne meg avokado og café latte hver uke. Jeg kjøper så mye som mulig fra Eldorado og spiser kjøtt bare én gang i uka, for å spare litt. Jeg holder meg hjemme når venninner treffes på den nye, hippe sushi-restauranten, og synes ikke synd på meg selv for det, men jeg blir irritert når de kaller meg kjedelig, når jeg har sagt tusen ganger at jeg ikke har råd til å gå ut og spise.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 5. juli 2019 Det er også veldig mange som ikke skjønner at folk ikke kan betale 100kr - "Det er jo bare en hundrings.. ALLE har jo det!" 100kr er ikke all verden for de fleste, rent lommerusk for andre, men der finnes folk som ikke klarer å skrape sammen 100kr! Og det er tragisk i Norge idag! Anonymkode: e05a7...308 80
Populært innlegg atropos Skrevet 5. juli 2019 Populært innlegg #6 Skrevet 5. juli 2019 (endret) Søsteren min (god for 30 mill+) sa at jeg burde jo bare spare litt ekstra og gjøre det ordentlig da jeg valgte en billig løsning på innkjøringa til huset. Min familie drar inn 850 k i året og har tre barn, så det å spare litt ekstra for å bruke 100k på en pen støttemur når innkjøringa må fikses nå er ikke realistisk. Hun har også spurt «kan dere ikke bare bruke av sparepengene?» når jeg har sagt at vi ikke kan bli med på ferietur. Det er ikke alle som har en fet sparekonto feriebudsjett😅 (vi har bufferkonto, men den skal ikke gå til ferie) vi betegner oss egentlig ikke som fattige, men kontrasten i min familie er såpass stor at vi får noen sånne rikmannsspørsmål selv om.😂 Endret 5. juli 2019 av atropos 58
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #7 Skrevet 5. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: det går an å være fattig og samtidig for eksempel ha en mobiltelefon (!!!!!). Mobiltelefoner kan jeg få helt gratis av venner som har fått seg nye, eller så kan jeg riktig slå til og kjøpe meg en splitter ny til hele 299,-. Det står jeg alltids over. Men telefon kan være dyrt å BRUKE for fattigfolk, spesielt hvis du er dum og velger et dyrt abonnement. Anonymkode: 96a3f...f2c 7
Gjest O.G. Skrevet 5. juli 2019 #8 Skrevet 5. juli 2019 (endret) Folk som aldri har vært blakke, eller hatt det seriøst tøft hvor de ikke kunne lene seg på noen andre, kan fort bli ufølsomme, for de er hurtige til å glemme all hjelpen de har fått og kommer plutselig med historier om at de har greit alt selv og aldri fått støtte verken fra venner eller familie. Endret 5. juli 2019 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #9 Skrevet 5. juli 2019 Det verste er gjerrige mennesker med god økonomi, gjerne over 450 000 i året netto, og ingen barn eller dyre boutgifter. Kjenner et par slike som kommer på besøk (ikke hos meg, men andre med lite inntekt) og spiser og drikker for mye penger uten å sponse noen kroner, men når de skal kjøpe mat er de alltid påpasselige med å få tilbake hver eneste krone de har brukt på andre.... 🙄 Ellers så forstår de fleste ikke hvordan det er å leve et liv der du sitter hjemme hele tiden fordi du er syk og ikke har råd til noe. At du ikke har reist utenfor kommunen din på 10 år, ikke kan kjøpe nye klær, ikke kan kjøpe en cola uten å tenke at det var unødvendig bruk av penger, at når du inviterer på besøk og spanderer mat, så er det smertefult for lommeboka. Osv 7 minutter siden, O.G. said: Folk som aldri har vært blakke, eller hatt det seriøst tøft hvor de ikke kunne lene seg på noen andre, kan fort bli ufølsomme, for de er hurtige til å glemme all hjelpen de har fått og kommer plutselig med historier om at de har greit alt selv og aldri fått støtte verken fra venner eller familie. Tror nok det handler mest om at man blir hard på innsiden og kynisk mot andre fordi ingen var der da de trengte det. Man har blitt forrådt på det groveste av alle rundt seg. Jeg tror nok at selv om disse fikk det bedre økonomisk, så sliter de emosjonelt og kanskje psykisk fra å bli slått hardt i ansiktet av å ikke få hjelp av noen. Det skal mer til enn penger for å lege den type sår Anonymkode: 369dd...604 11 1
Gjest O.G. Skrevet 5. juli 2019 #10 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror nok det handler mest om at man blir hard på innsiden og kynisk mot andre fordi ingen var der da de trengte det. Man har blitt forrådt på det groveste av alle rundt seg. Jeg tror nok at selv om disse fikk det bedre økonomisk, så sliter de emosjonelt og kanskje psykisk fra å bli slått hardt i ansiktet av å ikke få hjelp av noen. Det skal mer til enn penger for å lege den type sår Anonymkode: 369dd...604 Jeg tror du snakker om noe helt annet enn hva jeg snakker om.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 Populært innlegg #11 Skrevet 5. juli 2019 14 minutter siden, O.G. skrev: Folk som aldri har vært blakke, eller hatt det seriøst tøft hvor de ikke kunne lene seg på noen andre, kan fort bli ufølsomme, for de er hurtige til å glemme all hjelpen de har fått og kommer plutselig med historier om at de har greit alt selv og aldri fått støtte verken fra venner eller familie. Dette er det mest typiske ved mennesker som har god råd. De tror de er født grundere. Sannheten er ofte at de har vokst opp i et ressurssterkt hjem, fått god hjelp med lekser hjemmefra, god oppfølging, mye kjærlighet etc., mens folk som faller utenfor gjerne har en ganske elendig sosial bakgrunn. Folk med god råd sier "ta dere sammen", fordi de selv tror at deres rikdom er bygget på at de har en sterk personlighet og alltid har vært tøffe når det som oftest er sånn at utgangspunktet deres er et helt annet. Anonymkode: 9c6c9...34f 81
Gjest O.G. Skrevet 5. juli 2019 #12 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er det mest typiske ved mennesker som har god råd. De tror de er født grundere. Sannheten er ofte at de har vokst opp i et ressurssterkt hjem, fått god hjelp med lekser hjemmefra, god oppfølging, mye kjærlighet etc., mens folk som faller utenfor gjerne har en ganske elendig sosial bakgrunn. Folk med god råd sier "ta dere sammen", fordi de selv tror at deres rikdom er bygget på at de har en sterk personlighet og alltid har vært tøffe når det som oftest er sånn at utgangspunktet deres er et helt annet. Anonymkode: 9c6c9...34f Jepp, min venninne fikk sertifikat og ny BMW til 18 årsdagen av faren. Han gav henne og mannen hus også. De pengene jeg som tenåring tjente på min landbruksavløserjobb måtte gå til mora mi sånn at vi beholdte huset vårt, var ikke noe igjen til sertifikat, ihvertfall ikke bil.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #13 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, O.G. skrev: Jepp, min venninne fikk sertifikat og ny BMW til 18 årsdagen av faren. Han gav henne og mannen hus også. De pengene jeg som tenåring tjente på min landbruksavløserjobb måtte gå til mora mi sånn at vi beholdte huset vårt, var ikke noe igjen til sertifikat, ihvertfall ikke bil. Denne er illustrerende: Anonymkode: 9c6c9...34f 17
Gjest O.G. Skrevet 5. juli 2019 #14 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Denne er illustrerende: Anonymkode: 9c6c9...34f For ordens skyld: Jeg unte min venninne både huset og bilen.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #15 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, O.G. skrev: For ordens skyld: Jeg unte min venninne både huset og bilen. Selvfølgelig. Men det er vel mest fordi hun er ei god og fin venninne? Altså, jeg hadde ikke takket nei til hus og bil jeg heller, hvis noen hadde gitt meg det! Man kan ikke straffe noen bare fordi de er heldige. Anonymkode: 9c6c9...34f 14
Gjest O.G. Skrevet 5. juli 2019 #16 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig. Men det er vel mest fordi hun er ei god og fin venninne? Anonymkode: 9c6c9...34f Ja. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså, jeg hadde ikke takket nei til hus og bil jeg heller, hvis noen hadde gitt meg det! Man kan ikke straffe noen bare fordi de er heldige. Anonymkode: 9c6c9...34f Sant.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #17 Skrevet 5. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: fått god hjelp med lekser hjemmefra Den økonomiske situasjonen til en 40-åring på fattigkassa er fullstendig uavhengig av om vedkommende fikk hjelp med leksene for 30 år siden eller ei. Anonymkode: 96a3f...f2c 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 Populært innlegg #18 Skrevet 5. juli 2019 Jeg har nå en god jobb å har det økonomisk godt. Men jeg vokste opp i fattigdom. I den grad at foreldrene mine ikke hadde råd til å lage matpakke til meg eller kjøpe klær til oss små. Dette var ekstra tungt på ungdomsskolen/VGs når tiden for materielle ting ble vanlig. Mobiltelefoner, merke klær osv. Gå på cafe å diverse. Jeg arvet klær og var sulten. Det verste var vel alle kommentarene man får. Om at man er fattig. Å jo eldre jeg ble jo verre var det. Folk som skulle belære meg på måter jeg kunne skjerpe meg på å tjene penger osv. Husker jeg endelig fikk meg jobb. 16 år. Kjøpte meg en mobil telefon 👏🏼 Sånn gammel Nokia. Var så stolt. Det varte ikke lenge. Folk gjorde narr av meg og den «stygge mobilen» min. Bodde hjemme til jeg ble 24-25 å sparte å studerte. Kom stadig kommentarer fra personer som ikke aner hva det vil si å være fattig om hvordan jeg kan flytte ut å gjøre ditten å datten. Å at det er galskap å bo hjemme når man er så «gammel». Vel jeg har ikke en far og mor som verken kan kausjonere eller betale for førerkort. Jeg har studielån og hadde ikke råd til leie. Vi falt litt utenfor samfunnet. Disse menneskene faller litt ut av virkeligheten. Mange tror de har klart alt selv men har de betalt for lappen sin? Nei. Har du kjøpt leiligheten din selv? Nei. Vel hva er det du har klart da? Er ikke bare for oss «fattige» å droppe en tur på byen så er vi rike å kan kjøpe en Mac. Skulle ønske folk tenkte litt lenger enn nesetippen. Anonymkode: 88684...564 50
Populært innlegg Apis Skrevet 5. juli 2019 Populært innlegg #19 Skrevet 5. juli 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den økonomiske situasjonen til en 40-åring på fattigkassa er fullstendig uavhengig av om vedkommende fikk hjelp med leksene for 30 år siden eller ei. Anonymkode: 96a3f...f2c Selvsagt har en person fra et ressurssterk hjem, snakker her intellektuelt, større sjanser i livet en en som kommer fra et hjem med store sosiale utfordringer, men selvsagt finnes det unntak 66
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 Populært innlegg #20 Skrevet 5. juli 2019 Jeg syntes nesten de verste er de som er vokst opp fattig, eller i alle fall litt stusselig, og så blir rike. «Kan jeg kan alle» tankegangen er sterk. Nei ikke alle kan! Broren min er veldig sånn, se på meg da, jeg greide meg jeg, og vi har samme bakgrunn, vel han er et mattegeni med en super helse, jeg er en kreftsyk dyslektiker din dust! Anonymkode: 567fa...5af 51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå