Gå til innhold

Skal vi be barn (søsken) i bryllupet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i 30 årene og nettopp forlovet. Ønsker oss ett bryllup med alkohol, fest, voksenmiddag og holde på til langt uti natta. Greien er at han var, øhøm, uplanlagt, og foreldrene fikk han som ca 17 åringer. Foreldrene hans er ikke sammen den dag i dag, og har hver sine etablerte familier. Han har fem yngre søsken, og både han og jeg elsker dem himmelhøyt(!!). De er mellom 11 og 20 år, altså ett godt stykke aldersmessig unna oss. 

Vi vil selvsagt invitere søsknene hans (jeg vil også det, for all del!), men hvor lenge "pleier" barn å være i brylupet? 
Jeg ser for meg at de som er under 18 blir til kanskje kl. 22:00, og fremt il det blir det kun middag og vin itl maten. Etter det har vi ca 3 timer til å feste på før lokalet stenger. 
Så kommer utfordringen med søskenbarn. Vi er veldig nære søskenbarna i familien hans også, men ikke mer enn at vi ser hverandre til jul og kanskje 2 ganger til i året. De er enda yngre igjen, typ. 2-10, og er sensitive av seg. Blir derfor en del gråting av for meg uvisste grunner (jeg kjenner ikke foreldrene så godt at de har fortalt med det). Bør vi intvitere søskenbarn også? Vi skal garantert invitere tante og onkel, men jeg kjenner på at det blir litt vel mange barn i bryllupet til at det blir en voksenfest. Og det er ikke nok barn på festen (uavhengig av søskenbarn) til at det blir en "familiefest for hele familien". Festen blir å falle mellom to groper likksom... 

Kan melde at jeg har voksne søsken, og søskenbarn fra 16-40, så de vel å regne som tenåringer. Tenker at dersom vi invitere enes halvdel av søskenbarn så inviterer vi automatisk den andres halvdel også. 

Hva er deres 5 cent på tema? 

Anonymkode: f825b...a56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søskenbarn over konfirmasjonsalder inviteres er en grei regel. Søsken må selvsagt være med. 

I de fleste bryllup jeg har vært med i, har grensen vært konfirmasjonsalder pga festlighetene. 

Anonymkode: 0a383...4d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Inviter alle - la foreldrene styre hvor lenge de ønsker å ha barna i lokalet. Ha overnattingsmuligheter for familier med barn i nærheten. 

Anonymkode: cedeb...e7b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder søskenbarn, så behøver det ikke være alle eller ingen som blir invitert, synes jeg. Jeg har vært i mange bryllup hvor de(n) nærmeste kusine/fetter var invitert. 

Når det gjelder unge søsken, så har jeg ikke like mye erfaring. Men min venninne var i tilsvarende situasjon (faren hadde tre nye barn som var 10,  12 og 16 år). De var med i kirken og under første del av middagen. Middagen var på et hotell, så det var ordnet et fint hotellrom med film og dessert og snop til dem (16 åringen fikk godt betalt for å være barnevakt, så lenge hun ikke sa til søsknene at hun fikk betalt 😉.)

Anonymkode: e6020...076

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Små barn blir nok lagt i god til før kl 22. Tiåringer risikerer du får bli oppe lenger.

Kan det være en mulighet å si til foreldrene at dere ønsker barnefritt selskap etter 22? Iom at det er deres søsken/søskenbarn kjenner dere vel foreldrene godt nok til å kunne si sånt uten at det blir sure miner.

Da bør det også legges til rette for overnatting for barna, ellers må gjerne foreldrene også forlate festen.

Om man ikke inviterer barna, risikerer man at minst en forelder ikke kan komme. Ikke lett å få barnevakt når hele slekten skal på samme festen.

Anonymkode: ab271...743

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig inviterer en søsken i bryllupet. De er foreldrenes ansvar om når de forlater festen, men de er da mellom 11 og 20 år,  så jeg tror nok de fleste av de blir til festen er over.

Søskenbarn trenger dere ikke å invitere, det er helt opp til dere.

Anonymkode: 137ec...fcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var nettopp i et bryllup med masse barn, det var superhyggelig og ikke noe problem i det hele tatt. Noen av de litt større var med på dansegulvet en liten stund, men alle ble jo selvsagt tatt hånd om av foreldrene, som dro hjem når deres barn hadde fått nok. Helt topp.

Anonymkode: 99915...430

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en ikke-etnisk norsk familie, så mulig at vi har annen tilnærming til problemstillingen. I vår "gruppe" så er det helt vanlig at folk drikker, spesielt fedrene og spesielt når de disse møtes. Barna i familien og blant "gruppen" er vant med at det drikkes og blir ikke like påvirket av deres drikkevaner. Nå høres det ut som om de er rene alkoholikere, men er ikke så ille. Min egen mann drikker kun i helgene, og kun de helgene han har fri OG besøk. Så det blir innemellom. Kanskje en gang i måneden, sånn ca. 

Så til tema. Vi har hatt rundtall bursdagsfest flere ganger de siste årene og ungene har vært med helt til det ble rundet av ved 00.00-00.30 tiden, med unntak av småtissene fra 0-3 år. Det ble litt mye for de og de ble sutrete og grinete så en av foreldrene reiste hjem etterhvert. Barna ble inkludert hele veien og foreldrene selv fikk velge når de følte at det ble for mye. Vi hadde omtrent 50 +/- gjester og ca 11-12 av de var unger fra 0-11 år. Det funket helt fint og la ikke demper på resten av festen. 

Anonymkode: 04831...f5c

• Liker 2
Skrevet

Søsken er selvskrevne gjester i min bok. Søskenbarn tenker jeg dere står mye friere til å velge, for eksempel på bakgrunn av faktisk relasjon.

I min familie er barn alltid velkomne, og ingen sendes hjem på et gitt klokkeslett, uten at det påvirker serveringen det minste. Barna er vant til det, koser seg med egne alkoholfrie drinker, dans og er på alle måter fullverdige festdeltakere, uten at det blir noe barneselskap av den grunn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var (ikke) i bryllup hvor de satt 18 år som grense. Ingen reagerte på det. Brudgommen hadde da 5 søsken som ikke ble invitert 

Anonymkode: 09384...5b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hvert i et par bryllup hvor alle barn er invitert. Det ble et spetakkel. Ungene løp overalt. Tråkket på brudens kjole og egentlig skapte uro både for foreldre å brudepar. Det var skriking i kirke å under taler. Noe som er forståelig da de er unger. Men på en dag som dette syns jeg ungene kan ta kvelden 😆

Vi er nå bedt i enda et bryllup hvor det står tydelig at barn ikke er bedt. Noe sånt som «så sier vi god natt til barna». Men vi skjønte at det betydde at barn ikke var invitert. 

Jeg kommer til å gjøre det samme i mitt bryllup. Kun mine nærmeste altså søsken å samboers søskens barn er invitert. 

Anonymkode: e2704...24d

Gjest Familytree
Skrevet

la foreldrene styre hvor lenge de ønsker å ha barna i lokalet. Bryllup er familie fest derfor inviter alle 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

...

Jeg kommer til å gjøre det samme i mitt bryllup. Kun mine nærmeste altså søsken å samboers søskens barn er invitert. 

Vi ble invitert i bryllup til søsken på andre kanten av landet, uten barna. Vi reiste ikke siden ungene var så små, 1 og 3 år. Så det gleder meg at du gjør unntak for dine aller nærmeste. Hadde vi blitt invitert som familie så hadde jeg selvsagt avsluttet kvelden tidlig, og gjort alt mitt for at våre barn ikke skulle ødelegge seremonien og festen.

Anonymkode: 14ec7...fdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Augustotejerina skrev:

la foreldrene styre hvor lenge de ønsker å ha barna i lokalet. Bryllup er familie fest derfor inviter alle 

Hvorfor skal foreldrene styre? Selvfølgelig er det brudeparet som bestemmer om de ønsker å ha barn der evt. hvor lenge. Er deres store dag. Å er ikke alle barn som er veloppdragne selv om foreldrene tror det selv. 

• Liker 2
Skrevet

Som far til tre barn, setter jeg stor pris på å bli bedt på fest uten barna. Barn som må holdes under oppsyn av foreldrene, har ikke noe i et bryllup å gjøre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/5/2019 at 10:48 AM, AnonymBruker said:

Jeg kommer fra en ikke-etnisk norsk familie, så mulig at vi har annen tilnærming til problemstillingen. I vår "gruppe" så er det helt vanlig at folk drikker, spesielt fedrene og spesielt når de disse møtes. Barna i familien og blant "gruppen" er vant med at det drikkes og blir ikke like påvirket av deres drikkevaner. Nå høres det ut som om de er rene alkoholikere, men er ikke så ille. Min egen mann drikker kun i helgene, og kun de helgene han har fri OG besøk. Så det blir innemellom. Kanskje en gang i måneden, sånn ca. 

Så til tema. Vi har hatt rundtall bursdagsfest flere ganger de siste årene og ungene har vært med helt til det ble rundet av ved 00.00-00.30 tiden, med unntak av småtissene fra 0-3 år. Det ble litt mye for de og de ble sutrete og grinete så en av foreldrene reiste hjem etterhvert. Barna ble inkludert hele veien og foreldrene selv fikk velge når de følte at det ble for mye. Vi hadde omtrent 50 +/- gjester og ca 11-12 av de var unger fra 0-11 år. Det funket helt fint og la ikke demper på resten av festen. 

Anonymkode: 04831...f5c

Synes dette blir litt annerledes, no offence, da mange ikke etnisk norske familier legger barna sine generelt sett mye senere enn hva etnisk norske familier gjør. Det er viden kjent. Her er det kulturelle forskjeller på mange plan i ditt innlegg versus mange av de andre innleggene, som trådstarter bør ta høyde for. Ikke vondt ment.

Anonymkode: 32140...287

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes for øvrig at 10-åringer ikke har noe i bryllup å gjøre, utenom selve vielsen. De kommer ikke til å få med seg halve talen fra en person. Den delen av bryllupet kommer til å bli kjedelig for dem, og sannsynligvis også at de voksne skal prate så mye kombinert med at barna bør prøve å være stille mens talene blir holdt. Konfirmasjonsalder er med andre ord en grei grense ift hva som skjer etter selve vielsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes for øvrig at 10-åringer ikke har noe i bryllup å gjøre, utenom selve vielsen. De kommer ikke til å få med seg halve talen fra en person. Den delen av bryllupet kommer til å bli kjedelig for dem, og sannsynligvis også at de voksne skal prate så mye kombinert med at barna bør prøve å være stille mens talene blir holdt. Konfirmasjonsalder er med andre ord en grei grense ift hva som skjer etter selve vielsen.

Som tiåring var jeg min kusines bryllup og ingen ting av det syntes jeg var kjedelig, jeg har alltid likt å være rundt voksne. Dette var et stivt 12-retters med taler og full pakke og jeg var SÅ stolt av kjolen jeg fikk gå i den kvelden.  

Barn er forskjellige, for noen passer er bryllup godt andre igjen bør ha me litt aktiviteter og muligheten til å sette seg på en tvstue/møterom eller lignende. Synes dog at dersom veldig små og krevende barn er med så bør en barnevakt bære med å aktivisere barna/dra hjem tidligere. At barn er med må nødvendigvis ikke bety skrik og skrål om man tar noen forhåndsregler :)

Anonymkode: 50735...da4

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tiåring var jeg min kusines bryllup og ingen ting av det syntes jeg var kjedelig, jeg har alltid likt å være rundt voksne. Dette var et stivt 12-retters med taler og full pakke og jeg var SÅ stolt av kjolen jeg fikk gå i den kvelden.  

Barn er forskjellige, for noen passer er bryllup godt andre igjen bør ha me litt aktiviteter og muligheten til å sette seg på en tvstue/møterom eller lignende. Synes dog at dersom veldig små og krevende barn er med så bør en barnevakt bære med å aktivisere barna/dra hjem tidligere. At barn er med må nødvendigvis ikke bety skrik og skrål om man tar noen forhåndsregler :)

Anonymkode: 50735...da4

Helt enig!

Vi skal feire bryllup nå i sommer, vi har egne barn som selvsagt er invitert fullt ut. Jeg tror begge, men særlig 13-åringen, ville blitt ubegripelig skuffet om hun ikke hadde fått være med/bare fått være med på vielsen. 6-åringen bruker vi litt tid på å forberede, snakker om hva som skjer, hvem som kommer, at det vil være taler (og at da må man sitte stille) osv. De har vært i bryllup før, og det gikk strålende, nettopp fordi vi forberedte godt. For all del, ingen av dem syntes taler på et språk de nesten ikke snakket var kjempespennende, men festen etterpå snakker eldstemann om med stor entusiasme enda. 

For all del, jeg skjønner godt at man ikke ønsker mange barn i bryllupet sitt. Vi inviterer heller ikke venners barn, det ville blitt for mange og for perifere, men bryllup uten mine nærmeste ville vært utenkelig for meg. 

Vi har forøvrig også noen 16-/17-åringer på gjestelisten. At de skal gå under begrepet "barn", og derfor kreve egne tiltak har aldri falt meg inn.

Skrevet

Vi inviterte barn, nevøer og nieser. Ikke minst fikk brudepikene på 10 år være med. Ser mange synes de kan være med på vielsen og det er det. Hvor høy er vielsen for et barn? Det viktigste, ja, men ikke særlig stas for de små. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...