AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #1 Skrevet 4. juli 2019 Jeg bor sammen med en som er totalt motsatt av meg. Her om dagen fikk jeg en lang melding om jeg kan skru av lysene i rommene jeg ikke er i da han føler han må gå å skru dem av etter meg. Jeg har omvendt gått å irritert meg over at han skal skru av absolutt ALT av lys. Jeg er vandt med å ha lys på badet og i gangen, gjerne i stuen også om jeg er hjemme. I meldingen mente han at siden jeg ikke skrur av lys skulle jeg betale mer i strøm for at jeg bruker flere lyspærer enn han? Er det normalt for folk å ha det bekmørkt hjemme? Hver gang jeg kommer hjem er alt skrudd av selv om han er der, og det er deprimerende og ukoselig. Jeg må snuble meg over ting for å finne lyset i gangen eksempel. Går jeg å lager meg en brødskive på kjøkkenet og har lyset på da jeg kanskje skal ha fler er det slått av når jeg kommer ut igjen. Er jeg helt idiot her? Og dette med at jeg skal betale mer, han lager mat 100 ganger for dagen mens jeg lager en middag hvor jeg bruker elektrisitet. Men det er jo ikke slik at jeg ber han betale mer fordi han er større enn meg og derfor spiser ganske mye mer og spesielt varmmat? Syns det blir ubehagelig og gjerrig. Anonymkode: bf4c8...67b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #2 Skrevet 5. juli 2019 Hadde sett meg om etter ny hybel. Dessuten har dere vel led-lamper og de bruker minimalt med strøm. Det der med å betale mer var helt bak mål. Anonymkode: 10c70...d22 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #3 Skrevet 5. juli 2019 Det er stort sett vi nordmenn som pleier sløse med strømmen. Hos utlendinger sitter det i ryggmargen at de ALLTID slår av lyset når de forlater et rom. Kulturforskjellen skyldes nok to ting: 1. Norsk strøm var og er billig, og 2. Store deler av året benytter vi varmen fra lyset til oppvarming, som vi måtte hatt uansett. Strømmen til lyset går dermed ikke til spille likevel. Anonymkode: 906b9...b83 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #4 Skrevet 5. juli 2019 Ja var dette jeg sa til han og, at en lyspære bruker veldig lite i året og at det er andre ting som varmtvann og vaskemaskin etc som bruker penger. Har skrevet på noen leiligheter nå men er så kjedelig da jeg flyttet inn for en måned siden. Om han låner penger eller skal bli kjørt noen plass betaler han aldri tilbake Anonymkode: bf4c8...67b
NewStart87 Skrevet 5. juli 2019 #5 Skrevet 5. juli 2019 Lyset på badet slår jeg aldri av på dagtid med mindre jeg skal være ute i mange timer. Har også alltid litt lys på i stuen og på kjøkkenet. På soverommet er det avslått. Han høres sær ut og det å bo i et mørklagt hjem syntes jeg høres ganske deprimerende ut.
NewStart87 Skrevet 5. juli 2019 #6 Skrevet 5. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja var dette jeg sa til han og, at en lyspære bruker veldig lite i året og at det er andre ting som varmtvann og vaskemaskin etc som bruker penger. Har skrevet på noen leiligheter nå men er så kjedelig da jeg flyttet inn for en måned siden. Om han låner penger eller skal bli kjørt noen plass betaler han aldri tilbake Anonymkode: bf4c8...67b Så han utnytter deg samtidig som han påstår du skal betale mer i strøm? Snakk om å ha selvinnsikt. 1
FrodeF Skrevet 5. juli 2019 #7 Skrevet 5. juli 2019 5 minutter siden, NewStart87 skrev: Så han utnytter deg samtidig som han påstår du skal betale mer i strøm? Snakk om å ha selvinnsikt. Dette har du ikke greie på. Snakk om selvinnsikt. En (1!!!) 40W lyspære bruker 350kw i året, en vaskemaskin ca 260kw hvis man vasker 2 ganger i uka. Skrur man av 10 lyspærer kan du selv prøve å regne ut hvor mye man sparer på det.
Gjest Krampus Skrevet 5. juli 2019 #8 Skrevet 5. juli 2019 Slår alltid av lyset på sommeren. Er så lyst at det ikke trengs. På vinteren har jeg lys på rommene jeg oppholder meg i,Å ha lys på i rom jeg ikke er ser jeg ikke poenget med. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare begynt å skru av lysene. Viktigere med trivelige boforhold enn å ha lyset på i et rom jeg ikke er i. Tumler ikke rundt i mørket, har jo vinduer.
NewStart87 Skrevet 5. juli 2019 #9 Skrevet 5. juli 2019 3 minutter siden, FrodeF skrev: Dette har du ikke greie på. Snakk om selvinnsikt. En (1!!!) 40W lyspære bruker 350kw i året, en vaskemaskin ca 260kw hvis man vasker 2 ganger i uka. Skrur man av 10 lyspærer kan du selv prøve å regne ut hvor mye man sparer på det. Jeg mente selvinnsikt angående at han låner penger han ikke gir tilbake og får Ts til å kjøre han gratis. Er det noe jeg har greie på og vet godt hvor frustrende ( pluss dyrt! ) er så er det «venner» som tror man er gratis sjåfør. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #10 Skrevet 5. juli 2019 4 minutter siden, FrodeF said: Dette har du ikke greie på. Snakk om selvinnsikt. En (1!!!) 40W lyspære bruker 350kw i året, en vaskemaskin ca 260kw hvis man vasker 2 ganger i uka. Skrur man av 10 lyspærer kan du selv prøve å regne ut hvor mye man sparer på det. Hvor får du tak i en 40W lyspære nå om dagen? Og 35 kW, ikke 350. Anonymkode: 368d2...51b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #11 Skrevet 5. juli 2019 Mannen min har en tendens til å mase om det samme. Og han har et poeng, det er unødvendig å ha på lys i rom man ikke er i. Men det er jo litt drøyt at han bort i mot sitter i mørket, og flyr etter deg og slår av lysene. Og det med at du skal betale mer i strøm. Anonymkode: 19e32...29b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #12 Skrevet 5. juli 2019 Jeg slår alltid av lyset på badet. På sommeren slår jeg ikke på det på dagtid heller om jeg ikke skal sminke meg eller lignende, har vindu da. Ellers så slår jeg ikke på lyset før det er begynner å bli mørkt inne, og slår av alt lys før jeg legger meg. Med unntak av utelyset, men det har føler så det slår seg automatisk av og på. Anonymkode: fb203...abd
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #13 Skrevet 5. juli 2019 Det er vel få land i verden som har råd til å å sløse slik med strømmen som i Norge. Heldigvis er det ikke mange andre. Jeg har bodd mange år i utlandet, og der slår man av lys i rom man ikke bruker samt at om vinteren går man inne med klær som trengs for å klare en innetemperatur på 17-18 grader. Kjører man seg en tur gjennom småbyer og bygder i Norge, ser man at lysene står på i omtrent alle rom. Selv midt på natta har mange "koselig" belysning i vinduskarmen. Og det er helt akseptert at det skal være så varmt inne midtvinters at man kan slenge rundt i truse og T-skjorte. Etter mange år i utlandet, slår jeg nå også automatisk av lys i rom jeg ikke bruker. Og jeg gidder virkelig ikke å ha lamper og lys i vinduene på natta slik at andre skal synes det ser "koselig" ut. Verden har forandret seg. Og det er ikke kult å vise så tydelig at man gir blaffen i energisparing, det være seg med eller uten LED. Anonymkode: 8383b...bd0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #14 Skrevet 6. juli 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja var dette jeg sa til han og, at en lyspære bruker veldig lite i året og at det er andre ting som varmtvann og vaskemaskin etc som bruker penger. Har skrevet på noen leiligheter nå men er så kjedelig da jeg flyttet inn for en måned siden. Om han låner penger eller skal bli kjørt noen plass betaler han aldri tilbake Anonymkode: bf4c8...67b aha han er den typen... Du får fortelle ham at all strøm han bruker på ovnen koster mer enn å ha ledpærer på. Det finnes en oversikt over strømslukere på nettet, de har rangert hva forskjellige ting koster i strøm. F.eks vaskemaskin, ovn, tv.. Ta en titt der og vis ham den. Ledpærer står laangt ned på listen. Jeg hadde bare svart at da får du betale meg ekstra om du lager mat mer enn en gang om dagen Og at før du begynner å snakke om noe som helst betaling til deg får du betale meg tilbake alle pengene jeg har lånt deg.. gjerrigknarker som han er bare helt på jordet. Anonymkode: 41e01...e89
CabinCruiser Skrevet 6. juli 2019 #15 Skrevet 6. juli 2019 Jeg har testet det her. Før hadde jeg gjerne på lys i kjøkken, bad, gang og stue og soverom hele tiden. Nå har jeg hatt mer eller mindre avslått lys i flere mnd og det er faktisk merkbart på regningen...forrige måned var den på 640 kr mot 1120,.- i juni året før. Den eneste forskjellen er at jeg har slått av lysene. Nå trenger man selvsagt ikke å pine seg i kulde og mørke for å spare noen kroner, men hvis man kan - spess nå når det er lyst ute mye, så er 500,- mnd mindre 6000,- i året man kan kan bruke på noe annet.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #16 Skrevet 6. juli 2019 50 minutter siden, CabinCruiser skrev: Jeg har testet det her. Før hadde jeg gjerne på lys i kjøkken, bad, gang og stue og soverom hele tiden. Nå har jeg hatt mer eller mindre avslått lys i flere mnd og det er faktisk merkbart på regningen...forrige måned var den på 640 kr mot 1120,.- i juni året før. Den eneste forskjellen er at jeg har slått av lysene. Nå trenger man selvsagt ikke å pine seg i kulde og mørke for å spare noen kroner, men hvis man kan - spess nå når det er lyst ute mye, så er 500,- mnd mindre 6000,- i året man kan kan bruke på noe annet. Du kan ikke se det på regningen, du må se på hvor mye strøm du har brukt. Strømprisen varierer. jeg trodde det var sånn at man brukte mer strøm på å slå lyset av og på, enn om man bare har det på?! Anonymkode: 77f60...d87 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #17 Skrevet 7. juli 2019 10 timer siden, CabinCruiser skrev: Jeg har testet det her. Før hadde jeg gjerne på lys i kjøkken, bad, gang og stue og soverom hele tiden. Nå har jeg hatt mer eller mindre avslått lys i flere mnd og det er faktisk merkbart på regningen...forrige måned var den på 640 kr mot 1120,.- i juni året før. Den eneste forskjellen er at jeg har slått av lysene. Nå trenger man selvsagt ikke å pine seg i kulde og mørke for å spare noen kroner, men hvis man kan - spess nå når det er lyst ute mye, så er 500,- mnd mindre 6000,- i året man kan kan bruke på noe annet. Du sparer ikke 500 kroner i mnd på å slå av lyset, herregud... I vintersesongen kan man der i mot spare ganske mye ved å senke kravene til innetemperatur (f.eks 19 grader i stedet for 24 som enkelte har), og heller ta på seg ullsokker og en varm genser. Anonymkode: 2df25...ca1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #18 Skrevet 7. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sparer ikke 500 kroner i mnd på å slå av lyset, herregud... I vintersesongen kan man der i mot spare ganske mye ved å senke kravene til innetemperatur (f.eks 19 grader i stedet for 24 som enkelte har), og heller ta på seg ullsokker og en varm genser. Anonymkode: 2df25...ca1 Glemte å ta med litt info om strømforbruk: https://www.dinside.no/bolig/sa-mye-strom-bruker-dingsene-i-hjemmet-ditt/60368734 Klippet ut litt som går på belysning, og som du ser under så koster belysning i en gjennomsnittsbolig ca. 117 kroner pr.mnd. "Til sammenligning utgjør belysning og oppvarming rundt 11.000 i året for en norsk gjennomsnittsbolig, fortsatt med utgangspunkt i Enøks 50-øring. Av dette utgjør belysning 1.400 kroner. Dette tallet vil etter alt å dømme være langt mindre hvis du alt har byttet ut gamle glødelamper med strømsparende LED-pærer." Anonymkode: 2df25...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå