AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #1 Skrevet 4. juli 2019 Hva gjør at familier havner inn under barnevernet? Må noen ha meldt bekymring for at barnevernet skal komme på banen? Samboer har barn med en annen fra tidligere forhold, de har vert innblandet med barnevernet. Blir barnevernet automatisk kontaktet om vi skulle fått barn en dag? Samboer har også vert i barnevernet selv når h*n var liten, hvis deg har noe å si. Vil ikke starte noe diskusjon eller surhet her. Lurer bare i forhold til hvis vi en dag får barn sammen. Bor i en annen kommune hvis det har noe å si. Anonymkode: 84dd4...a79
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #2 Skrevet 4. juli 2019 Hadde bv-saken noe som helst med samboeren din å gjøre? Anonymkode: 67f25...37f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #3 Skrevet 4. juli 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde bv-saken noe som helst med samboeren din å gjøre? Anonymkode: 67f25...37f Noe i forhold til dem begge. Men var ikke noe stor sak. Så det ble jo henlagt. Anonymkode: 84dd4...a79
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #4 Skrevet 4. juli 2019 Det kan ha litt å si. Kommer det en bekymring blir det tatt opp igjen. Anonymkode: 7ae97...eb4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #5 Skrevet 4. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ha litt å si. Kommer det en bekymring blir det tatt opp igjen. Anonymkode: 7ae97...eb4 Skjønner ikke helt. For dette har jo uansett ikke noe å gjøre med det barnet vi eventuelt måtte få. Anonymkode: 84dd4...a79
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #6 Skrevet 4. juli 2019 Det at samboeren din har selv vært i barnevernet har mye å si. Barnevernet nemlig mener at "omsorgssvikt" og "traumer" går fra generasjon til generasjon. Mange tidligere barnevernsbarn opplever at barnevernet begynner å jage så fort de har fått barn. Det hjelper selvfølgelig ikke at det har allerede vært bv-sak gjeldende barnet fra annet forhold. Anonymkode: 6d970...231 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #7 Skrevet 4. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at samboeren din har selv vært i barnevernet har mye å si. Barnevernet nemlig mener at "omsorgssvikt" og "traumer" går fra generasjon til generasjon. Mange tidligere barnevernsbarn opplever at barnevernet begynner å jage så fort de har fått barn. Det hjelper selvfølgelig ikke at det har allerede vært bv-sak gjeldende barnet fra annet forhold. Anonymkode: 6d970...231 Har det ikke noe å si at jeg ikke har vert borti barnevernet da? Anonymkode: 84dd4...a79
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #8 Skrevet 5. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har det ikke noe å si at jeg ikke har vert borti barnevernet da? Anonymkode: 84dd4...a79 Ja, kanskje er situasjonen ikke så dårlig for dere som den hadde vært om dere begge to hadde vært borti barnevernet. Jeg sier ikke at dere garantert kommer til å ha problemer, men dere er i risikogruppe. Anonymkode: 6d970...231
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juli 2019 #9 Skrevet 5. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at samboeren din har selv vært i barnevernet har mye å si. Barnevernet nemlig mener at "omsorgssvikt" og "traumer" går fra generasjon til generasjon. Mange tidligere barnevernsbarn opplever at barnevernet begynner å jage så fort de har fått barn. Det hjelper selvfølgelig ikke at det har allerede vært bv-sak gjeldende barnet fra annet forhold. Anonymkode: 6d970...231 Tull. Kjenner mange med barnevernsbakgrunn som har barn. Ingen har noensinne blitt oppsøkt av barnevernet. Med mindre det er snakk om at de har vært alvorlig kriminelle, uavhengig om bv har vært involert egentlig, eller er rusmisbrukere som er fanget opp av systemet, så blander ikke barnevernet seg inn med mindre de har fått en bekymringsmelding i forkant. Om det er fra fremmede, bekjente, kollegaer, venner, familie, fastlege, jordmor etc.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #10 Skrevet 5. juli 2019 Tenk godt før du planlegger å få barn med ham! Anonymkode: 55f2d...f3d
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juli 2019 #11 Skrevet 5. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk godt før du planlegger å få barn med ham! Anonymkode: 55f2d...f3d Fordi? Du vet at barn som har vært under bv sin omsorg er uskyldig? De er ikke kriminell fordi foreldrene deres ikke kunne ivareta dem?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #12 Skrevet 5. juli 2019 Har 3 barn. Var i kontakt med bv da jeg var barn. De har ikke, og har aldri vært inni bildet i min familie. Loven er slik, at for at barnevernet skal få åpne en undersøkelse så må det komme en bekymringsmelding. Og de fleste tiltak er frivillige, dvs at man kan si at man ønsker å gjøre endringer selv, ikke sammen med bv. Mulig de da sier de vil ta kontakt om et halvt år for å se om dere fortsatt trenger hjelp. Men det burde jo ikke være noe problem i det store og det hele. Bv i én kommune har ikke innsyn i en annen kommunes klienter, da må de skriftlig henvende seg til den kommunen. Det kan de kun gjøre hvis de er i en undersøkelse. De har heller ikke noe grunnlag for å hente inn alskens opplysninger fra Gud og hvermannsen hvis bekymringen ikke er alvorlig nok. Anonymkode: ade73...e82
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #13 Skrevet 5. juli 2019 Sakene registreres på barnet, ikke foreldrene. Det må foreligge bekymringsmelding. Ingenting å tenke på😊 Anonymkode: 53302...62e
Tatja Skrevet 5. juli 2019 #14 Skrevet 5. juli 2019 1 time siden, WhisperingWind skrev: Fordi? Du vet at barn som har vært under bv sin omsorg er uskyldig? De er ikke kriminell fordi foreldrene deres ikke kunne ivareta dem? Men han har vært involvert i BV i forhold til eget barn! 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #15 Skrevet 5. juli 2019 35 minutter siden, Tatja skrev: Men han har vært involvert i BV i forhold til eget barn! Det kommer jo helt an på hva bekymringen gikk ut på, og om de fortsatt er inne i bildet? Har han omsorgen for dette barnet? Barnevernet er ikke ute og lusker i buskene for å prøve å få tatt flest mulig. Er du en god nok forelder så vil jo saken bli henlagt. Og det vil heller ikke sendes melding hvis ingen rundt deg reagerer no jævlig på oppdragelsen/ mangel på oppdragelse du har ift din egen kid. Anonymkode: ade73...e82
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #16 Skrevet 5. juli 2019 For det første; barnevernet er ikke ute etter å ta noen, de jager ikke etter familier og de dukker ikke opp på døren din ut av ingenting. Barnevernet er der for å sørge for at barn ikke utsettes for omsorgssvikt eller overgrep/vold. De har mer enn nok å gjøre, så de "gjør ikke mer enn nødvendig". Men de må gjøre jobben sin når de mistenker omsorgsvikt eller noe annet. Når det kommer inn bekymringsmelding, skal dette undersøkes. Det er klart at det oppleves ubehagelig når barnevernet involveres, og det er lett å føle seg krenket og gå i forsvar og motarbeide barnevernet. Men de er jo der for å passe på barnet ditt! Om det ikke er noe å sette fingeren på er det noen hjemmebesøk og samtaler før barnevernet henlegger saken, men det er viktig å samarbeide. Om de avdekker noe som ikke er greit er det hjelp de tilbyr slik at man kommer på rett kjøl igjen. Om barn tas er det fordi at det har skjedd grov omsorgsvikt, og da bør man være glad at barnet får en ny mulighet et annet sted. Med andre ord: Du har ingenting å frykte. Barnevernet vil sannsynligvis ikke dukke opp i livet ditt i det hele tatt, og om det gjør det av en eller annen grunn er det for å passe på at alt er i orden. Har man livet greit på stell overfor ungene sine, er det ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: 6dbcb...d44 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juli 2019 #17 Skrevet 5. juli 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at samboeren din har selv vært i barnevernet har mye å si. Barnevernet nemlig mener at "omsorgssvikt" og "traumer" går fra generasjon til generasjon. Mange tidligere barnevernsbarn opplever at barnevernet begynner å jage så fort de har fått barn. 3 timer siden, Tatja skrev: Men han har vært involvert i BV i forhold til eget barn! Jeg refererte til de som mener at barn som har vært under barnevernet i seg selv blir undersøkt fordi de har vært barnevernsbarn. Om han har blitt undersøkt tidligere og saken henlagt er det jo fordi at det ikke var grunn til bekymring. Da bryr ikke barnevernet seg om han med mindre noen sender inn ny bekymringsmelding.
Tatja Skrevet 5. juli 2019 #18 Skrevet 5. juli 2019 12 minutter siden, WhisperingWind skrev: Jeg refererte til de som mener at barn som har vært under barnevernet i seg selv blir undersøkt fordi de har vært barnevernsbarn. Om han har blitt undersøkt tidligere og saken henlagt er det jo fordi at det ikke var grunn til bekymring. Da bryr ikke barnevernet seg om han med mindre noen sender inn ny bekymringsmelding. Enig med deg. Men mange saker henlegges fordi de er i gråsonen, så jeg ville kjent han godt før jeg fikk barn med han.
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juli 2019 #19 Skrevet 5. juli 2019 13 minutter siden, Tatja skrev: Enig med deg. Men mange saker henlegges fordi de er i gråsonen, så jeg ville kjent han godt før jeg fikk barn med han. Ja, jeg ville visst detaljene i bekymringsmeldingen.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #20 Skrevet 5. juli 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at samboeren din har selv vært i barnevernet har mye å si. Barnevernet nemlig mener at "omsorgssvikt" og "traumer" går fra generasjon til generasjon. Mange tidligere barnevernsbarn opplever at barnevernet begynner å jage så fort de har fått barn. Det hjelper selvfølgelig ikke at det har allerede vært bv-sak gjeldende barnet fra annet forhold. Anonymkode: 6d970...231 Jeg har vært barnevernsbarn fra jeg var 2 år, og har egne barn. Er tilogmed hos dps to ganger i uken. Aldri hørt noe fra barnevernet. Det du skriver om over her stemmer nok kun i en kontekst hvor det er mange ting som skurrer. Er flere ting som skurrer hos meg også, men det er ting som jeg gjør noe for å endre. Anonymkode: 64896...182
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå