Gå til innhold

Helt ærlig - Hvor mye koster barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange barn har du/dere og hvor mye koster de i måneden? 

Tenker ikke på kostnad til større bolig etc. Men forbruk og alt annet barn koster som går direkte til dem. Bolig er jo også investering osv. 

Anonymkode: e469a...cd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ett barn på 16mnd. Tipper han koster oss ca 5500mnd, medregnet barnehage, mat, klær og sko. De vokser fryktelig fort, og barnehageklær og utstyr er dyrt. Venter straks nestemann, og han vil nok koste mindre i klær og utstyr da, siden han arver masse av storebror. 

Anonymkode: 5031e...b81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke budsjett og oversikt, og noen måneder blir det handlet mer enn andre.. men jeg føler at to-åringen min trenger noe nytt hele tiden. I barnehagen skal de ha klær til alt slags vær, og de vokser stadig ut av det, og trenger nytt til omtrent hver sesong.. 

Anonymkode: b6c4f...3da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe oversikt egentlig. Begge er ferdig med sfo og barnehage så det er "bare" klær og fritid som koster noe særlig ekstra. Og mat så klart.
Men 8-9000 i måneden bare på de to tingene da, minimum. Så kommer mat og ekstra strøm og alt sånn ved siden av da. Ene driver med veldig dyr idrett.

Anonymkode: 1540c...821

AnonymBruker
Skrevet

6000-7000 i måneden for to. Bhg, klær og utstyr, aktiviteter, bursdager, opplevelser og mat

Anonymkode: 1616f...5b9

AnonymBruker
Skrevet

8 år: i året: klær, mat, bursdagspresanger * 14, SFO 3000,- pr måned-, fritidsaktiviteter 10 000,- i året + skikurs+ sommerkurs + tivolitur med fritidsaktivitet + egen bursdagsfeiring + ny sykkel + brukt alpinutstyr + dagskort i bakken* 4, + noen kinofilmer, svømmehall. Sikkert mye mer jeg har glemt. 

10 år det samme, men minus SFO. 

Anonymkode: 8650b...ed1

AnonymBruker
Skrevet

Tja.. 3 barn. 8000kr i bhg og sfo utgifter. (Full plass. Søskenrabatt på sfo). I mnd

200kr mnd på idrettskontigenter. 

600-1200kr året pr barn på utstyr til idretten (sko og leggbeskyttere, ca. Grovt regnet)

Forsikring, telefonabo, Spotify, etc- 300kr mnd. 

De spiser mye,  mye frukt, grønt. Vet ikke kostnadene her. Bruker sikkert 10000 pr barn på klær og sko. Om ikke mer. 

Bensinutgifter pga kjøring til kamper, cuper etc.

Bruker 4000kr året på bursdagsgaver til venner. (Minste er ikke begynt å gå i bursdager enda). 

Leker, moro, kino, underholdning, opplevelser, turer, is og sånt: aner ikke, men kanskje 5000pr barn i året. Alt ettersom. Her er ikke jul og bursdag regner med. 

Barn er dyrt. 

Anonymkode: 7f173...eb8

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som vi ligger lavt sammenliknet med andre i trådenn her. Vi ligger på ca 5000 per barn, men de er under skolealder og har ikke fritidsaktiviteter ennå. 

Ikke akkurat billig, men mye å spare på å arve eller kjøpe ting brukt.

Anonymkode: 78b36...fdf

AnonymBruker
Skrevet

Barn 3 år: barnehage 3000, svømmekurs 550, mat og diverse fra matbutikken (inkl bleier) ca 1000-1300, klær/sko/utstyr ca 500, fritidsaktiviteter som lekeland/bursdagselskap osv ca 400, leker 200. 

Her er ikke julegaver eller bursdagsgaver regnet med.

Noen måneder har større utgifter til klær og fritid enn andre. 

Totalt 5500-6500 per mnd. Småsøsken blir noe rimeligere da man allerede har det meste av utstyr.

Anonymkode: bfcb6...a84

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ha mer representative tall, kan du gå inn på sifo sitt referansebudsjett, og sammenligne hva som regnes som normalt forbruk med og uten x antall barn i ulike aldre. 

Men det er nok ingen tvil om at unger er dyrt, ja... 

Anonymkode: 881a6...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, det tør jeg ikke tenke på :lol:

Særlig ikke akkurat nå, når vi har tre ungdommer som har hatt konfirmasjoner og språkreise/utveksling i rask rekkefølge og eldstemann har begynt å ta lappen. En av dem trengte nytt instrument for å begynne på musikklinja, og der røyk faktisk alle feriepengene mine. Heldigvis har to av dem skole-pc nå, for det holder å bytte ut mobiler som ryker i et sett.

Det er ingen overdrivelse at barn er dyrt, men det er klart at man kan velge eller velge bort ting også. Man MÅ ikke dra på fancy ferie eller kjøpe nyeste telefon (vi har aldri kjøpt nyeste telefon, ei heller noe særlig med merkeklær). Samtidig koster de en del i grunnleggende utgifter som ikke kan velges bort, og ofte er det hyggelig å legge penger i felles opplevelser eller ting som gir barna mestring og utvikling, som aktiviteter (som gjerne blir dyrere og dyrere når de blir større, særlig hvis de satser på en idrett eller hobby på høyere nivå).

Mannen min og jeg tenker en sjelden gang på hvordan vi hadde hatt det hvis vi hadde hatt lønningene våre til eget forbruk. Dæven, da hadde vi sittet godt i det :ler: 

Vil du ha konkrete, godt beregnede tall bør du se på SIFO, enig i det.

Anonymkode: aadca...0a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, det tør jeg ikke tenke på :lol:

Særlig ikke akkurat nå, når vi har tre ungdommer som har hatt konfirmasjoner og språkreise/utveksling i rask rekkefølge og eldstemann har begynt å ta lappen. En av dem trengte nytt instrument for å begynne på musikklinja, og der røyk faktisk alle feriepengene mine. Heldigvis har to av dem skole-pc nå, for det holder å bytte ut mobiler som ryker i et sett.

Det er ingen overdrivelse at barn er dyrt, men det er klart at man kan velge eller velge bort ting også. Man MÅ ikke dra på fancy ferie eller kjøpe nyeste telefon (vi har aldri kjøpt nyeste telefon, ei heller noe særlig med merkeklær). Samtidig koster de en del i grunnleggende utgifter som ikke kan velges bort, og ofte er det hyggelig å legge penger i felles opplevelser eller ting som gir barna mestring og utvikling, som aktiviteter (som gjerne blir dyrere og dyrere når de blir større, særlig hvis de satser på en idrett eller hobby på høyere nivå).

Mannen min og jeg tenker en sjelden gang på hvordan vi hadde hatt det hvis vi hadde hatt lønningene våre til eget forbruk. Dæven, da hadde vi sittet godt i det :ler: 

Vil du ha konkrete, godt beregnede tall bør du se på SIFO, enig i det.

Det høres ut som man må tjene godt for å ha barn? Dere betaler nye som jeg selv måtte betale da jeg vokste opp, hadde deltidsjobb. 

Hvor mye får dere inn netto i mnd?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som man må tjene godt for å ha barn? Dere betaler nye som jeg selv måtte betale da jeg vokste opp, hadde deltidsjobb. 

Hvor mye får dere inn netto i mnd?

Man må ikke tjene godt, og det er ikke nødvendig å melde barna på alt og ha topp utstyr til alt. Men det er en fordel å i alle fall ha økonomisk rom til å ikke alltid snu på krona. Det er ikke mest mulig og dyrest mulig som gjør barna lykkelige, men det å aldri kunne være med på det samme som andre og alltid være den som må si nei, ikke har, ikke kan osv er ikke bra.

De eldste ungdommene tjener litt penger selv, men langt fra nok til å dekke ting som utveksling og lappen. De dekker eget forbruk, og lappen spleiser vi på (ganske langt fra 50-50 da), mer enn det vil jeg ikke kreve så lenge de gjør det bra på skolen og er aktive ellers. Men hadde vi ikke hatt råd til det ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å droppe både lapp og språkreiser. Det er ingen nødvendighet, heller ikke i 2019. Men siden vi har økonomisk rom til det, er det hyggelig å kunne gjøre det.

Får inn rundt 75000 i måneden, pluss et par halvårlige bonuser (som ofte redder familieferien. Med to voksne, tre ungdommer og en attpåklatt som må reise i skoleferien blir ferie dyrt. Savner den tiden vi kunne ta de to eldste ut av barnehagen og ta en restplasstur i november).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...