Gå til innhold

Taklampe stue - så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lyst på en skikkelig lysekrone / prismekrone til stuen og kikker nå ulike steder. Stuen er det største rommet mitt, og jeg ønsker at det skal være godt med lys der samt å gjøre den litt finere med en ordentlig lampe.

Jeg har kikket rundt på nett og FInn og funnet noen fine varianter. Jeg var usikker på hvor stor den kan være, så jeg søkte rundt på internasjonale sider, og får da svaret at den bør henge minimum "7 feet", eller 2,13 meter over gulvet. Jeg målet min egen takhøyde og den er 2,80. Det betyr at prismekronen inklusive lenken må totalt ikke være mer enn 66 cm, og det er det nesten ingen som er!

Jeg skjønner ikke dette, jeg ser da mange har prismekroner, og 2,8 m er da ikke en lav takhøyde? Det er, så vidt jeg har fått med meg, ikke bare de som har 3m+ under taket som har prisme- eller lysekroner?

Anonymkode: 7b5f8...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har prismelysekrone. Klipte bare av kjettingen sånn at den passer. Den er ikke så stor da, for rommet er heller ikke stort. Den henger over sofabordet.

Anonymkode: fa739...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo så man ikke skal stange hodet i den. De fleste jeg kjenner med store lamper har dem over spisebordet f.eks så den faren ikke er tilstede.

Anonymkode: 0db0c...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prismekrone og ganske liten stue. Takhøyden er standard 2.40 m. Min prismekrone kom med en milelang kjetting, som jeg klippet av i passende lengde. Ellers hadde jo lampa hengt nede ved gulvet. Prismekronen min er ikke av de største og mest  prangende, og er ca 50 cm i diameter. En diger prismekrone hadde ikke passet inn i min lille stue. Så de er viktig å velge riktig størrelse i forhold til rommet og takhøyden.

Anonymkode: 400a0...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar. Jeg har nå kjøpt og kommer til å kappe kjettingen. Ser ut som den t.o.m. kan justeres, men må få litt hjelp til det.

Prismen er 60 cm, og hvis jeg kutter ned til 6 cm kjetting så skal det gå fint :)

TS

Anonymkode: 7b5f8...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...