Gå til innhold

Logoped ønsker WISC-test

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt 6 år gamle barn er under utredning av PPT. Vi har lenge håpet at det kun er umodenhet og en kronisk sykdom som gjør at vårt barn generelt sett henger etter jevnaldrende og sliter sosialt. Men nå ønsker altså logopeden en WISC-test, og saksbehandleren mener at det er en god idé.

Jeg merker at fagpersoners ønsker om denne testen bekymrer meg veldig mye. At dette kanskje ikke er noe barnet vårt vil vokse av seg, men at hen altså er kognitivt svekket/har nedsatte evner/lavere intelligens og dårligere læreforutsetninger enn andre.

Er det noen som har erfaring med denne WISC-testen? Hva vi kan forvente oss? Jeg merker at dette er utrolig tøft å takle, selv om vi da kanskje endelig vil få "ned på papiret" hva barnet vårt sliter med.

Jeg vil jo så inderlig gjerne ha et barn, etter hvert en ungdom, til slutt et voksent barn som er som alle andre 💔 

Hilsen bekymret mamma

Anonymkode: a93aa...afc

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har tatt den. Han henger etter og sliter veldig sosialt.

Tenker om det er noe så er det bra å få vite det så tidlig som mulig. 

Min sønn fikk diagnosen lett psykisk utviklingshemmede, men det er kun 1 %som får den. Dog sliter de nesten mer de som såvidt skårer litt for høyt.

Anonymkode: e2ce6...e5e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er en veldig fin og grundig test. Ikke bare kan den si noe om iq, men også om styrker og svakheter. Det er ofte det som blir det viktigste resultatet. Man ser hvor «skoen trykker», om det er språklig, minnekapasitet, resoneringsevne etc. Et godt og vanlig verktøy som ppt og logopeder bruker. 

Mitt tips er å være åpen om at du syntes dette er tøft, de er pedagoger og har helt sikkert forståelse for det.  Masse lykke til! 

Anonymkode: 8e62f...4ca

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det man bare må prøve å huske på er at man ønsker disse testene for å få kartlagt barnet slik at barnet kan få beste mulig hjelp. Det høres skummelt ut med slike tester, og man er alltid litt redd for resultatet, men det aller viktigste er at barnet ditt uansett er barnet ditt hva enn som kommer ut av testen. Absolutt ingenting vil forandre seg med barnet ditt eller deres forhold. Det er bare et resultat på et papir som man kan jobbe ut fra, men barnet ditt er uansett samme gamle :)

Når det er skrevet så vil disse testene som regel ikke avdekke noe alvorlige hemninger, det skjer kun i sjeldne tilfeller. Det testen gir en indikasjon på er barnets styrke og svakheter, arbeidsminne, arbeidsmetode, osv. Og skulle det være tilfelle at det er noe. med barnet, så er det utelukkende positivt at man. finner ut av det tidlig. 

Men dette går bra TS! Man får litt klump i magen,  men alt i alt er det kun til det beste for barnet. 

Anonymkode: 61738...ccd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt har tatt denne testen og det var faktisk ganske overraskende når resultatet kom selv om det stemte veldig bra på hva hun sliter med på de fleste plan. Scoret høyt på det språklige, men dårlig på en del andre ting. Et problem har vært at man overvurderer henne og ikke har skjønt den kraftige skolevegringen. Nå ble det veldig tydelig og det er gull verdt i møte med skolen blant annet. Anbefaler virkelig å høre på fagpersonene. Det kan være til stor hjelp for barnet deres selv om det virker skummelt. Lykke til!

Anonymkode: 66a65...4a7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg ønsker selvfølgelig at barnet mitt skal utredes grundig for å få rett hjelp. Men artikler som dette (ang WISC III) skremmer meg jo veldig. Uriktige diagnoser som kan frata mitt barn muligheter livet ut (f eks barn som fratas foreldre som urettmessig har fått diagnose som lettere utviklingshemmet):

https://www.tv2.no/a/8948393/

Det er også direkte livsomveltende å gå fra å tro at barnet om noen år vil være normalt, til å skulle bearbeide og til slutt godta at barnet vil ha spesielle behov livet ut. Det er ufattelig mange vonde tanker som kommer, også mtp barnets søsken. Men ja - jeg merker vel at en del ting faller på plass når jeg leser om disse testene. Og ja - jeg vet at barnet vil score dårlig på det meste. Det er bare så inderlig vondt.

AnonymBruker
Skrevet

Resultatet av testen sammen med andre opplysninger/observasjoner vil jo først og fremst benyttes til utforming av spesifikke tiltak som kan hjelpe barnet videre i utviklingen og dermed kunne fungere best mulig på sikt. :) 

Det er jo viktig å komme tidligst mulig til med hjelp. Det er ikke gitt at barnet vil slite resten av livet basert på de utfordringene hen har nå, spesielt ikke hvis god hjelp settes inn. 

Anonymkode: 00a36...ef0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er nyere test nå. WISC V. Veldig fin test, lett å kjenne igjen barnet i resultatet. 

Anonymkode: a7270...df5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt 6 år gamle barn er under utredning av PPT. Vi har lenge håpet at det kun er umodenhet og en kronisk sykdom som gjør at vårt barn generelt sett henger etter jevnaldrende og sliter sosialt. Men nå ønsker altså logopeden en WISC-test, og saksbehandleren mener at det er en god idé.

Jeg merker at fagpersoners ønsker om denne testen bekymrer meg veldig mye. At dette kanskje ikke er noe barnet vårt vil vokse av seg, men at hen altså er kognitivt svekket/har nedsatte evner/lavere intelligens og dårligere læreforutsetninger enn andre.

Er det noen som har erfaring med denne WISC-testen? Hva vi kan forvente oss? Jeg merker at dette er utrolig tøft å takle, selv om vi da kanskje endelig vil få "ned på papiret" hva barnet vårt sliter med.

Jeg vil jo så inderlig gjerne ha et barn, etter hvert en ungdom, til slutt et voksent barn som er som alle andre 💔 

Hilsen bekymret mamma

La oss først få avklart, er barnet ferdig med bhg, eller nettopp ferdig med 1. Trinnet? 

Dernest, må du tenke over hvordan det vil se ut dersom du nekter fagfolk å teste barnet ditt? 

Barnet er under utredning for noe ingen av oss vet om er noe, og om detnskulle være noe, hva det kan være eller er. 

Anonymkode: 6d54b...ebb

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Jeg ønsker selvfølgelig at barnet mitt skal utredes grundig for å få rett hjelp. Men artikler som dette (ang WISC III) skremmer meg jo veldig. Uriktige diagnoser som kan frata mitt barn muligheter livet ut (f eks barn som fratas foreldre som urettmessig har fått diagnose som lettere utviklingshemmet):

https://www.tv2.no/a/8948393/

Det er også direkte livsomveltende å gå fra å tro at barnet om noen år vil være normalt, til å skulle bearbeide og til slutt godta at barnet vil ha spesielle behov livet ut. Det er ufattelig mange vonde tanker som kommer, også mtp barnets søsken. Men ja - jeg merker vel at en del ting faller på plass når jeg leser om disse testene. Og ja - jeg vet at barnet vil score dårlig på det meste. Det er bare så inderlig vondt.

Det skjønner jeg. Men det er vel WISC 4 som brukes nå tror jeg. 

Prøv å tenk at det ikke er testen som «gjør» at barnet har behov for hjelp, den bare avdekker det som allerede er der. I tillegg så er det ikke en dødsdom om hun skårer lavt, man kan fremdeles lære med riktig tilrettelegging. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil heller tenke stakkars barn, hvis har foreldre der ikke vil akseptere barnet om h*n viser seg å være litt treg / hjerneskadet!

Anonymkode: f03b3...16c

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har tatt wisc test da han var barn. Han har adhd, og testen ble tatt i en del av utredningen. Han har tre barn og full jobb og en kone som må passe litt ekstra på et par ting i hverdagen, men ellers er han helt normaltfungerende. 

Jeg skjønner kjempegodt at dette er vanskelig for deg, men det er viktig for barnet ditt å få den hjelpen han har krav på. En slik test kan hjelpe dere på vei dit. 

Anonymkode: 22bdd...0c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil heller tenke stakkars barn, hvis har foreldre der ikke vil akseptere barnet om h*n viser seg å være litt treg / hjerneskadet!

Anonymkode: f03b3...16c

Det er jo ikke det hun sier. Selvsagt er det tøft og det er en prosess å erkjenne det. 

skjerp deg! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig i en del av det som allerede er skrevet her. Vær åpen om dine bekymringer, og be om at de er åpne med deg om grunnlaget for testing, og underveis i prosessen. Det er viktig at du er trygg, og kan forberede barnet på en god måte om hva som skal skje. Jeg bruker denne testen ofte i mitt arbeid. Det du skal vite er at dette gir et lite innblikk i barnets kognitive ferdigheter, og det er på ingen måte den fulle og hele sannheten. Barnet ditt er uendelig mye mer enn det resultatet! Man skal også vurdere resultatet sammen med all annen informasjon; fra hjemmet, fra barnehagen og fra barnet selv. Som nevnt lenger opp; styrker og svakheter er ofte det viktigste her, med tanke på tilrettelegging som kan være med på å styrke barnets videre utvikling. Og så pleier jeg å si til foreldre, at dette gir et lite bilde her og nå - om noen år kan det se annerledes ut. Min erfaring er at barna synes oppgavene er morsomme, og fagpersoner er godt vant med å tilrettelegge testsituasjonen så det oppleves positivt. Ønsker dere lykke til :)

Anonymkode: 653ba...7ea

AnonymBruker
Skrevet

Hvor blir ts av i denne tråden? 

Ønsker fortsatt svar på mine spørsmål legner oppe. 

Anonymkode: 6d54b...ebb

AnonymBruker
Skrevet

Jo tidligere man får kartlagt ekstra behov, styrker og utfordringer, jo bedre forutsetninger har barnet for å utvikle seg. Gutten min har tatt denne testen. Han har adhd og har høy intelligens, har gått ut av skolen med høye karakterer og store forutsetninger for et normalt liv.

Anonymkode: 49cb3...be9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...