Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg skal gå utenfor A4 boksen. Jeg har alltid drømt om hytte. Og lurer på om jeg skal kjøpe hytte ved vannet . Å leie bolig fordi jeg har ett barn som fortsatt går på barneskolen.  Også flytte inn på hytta når barnet er 18 år. Trives ikke med å bo i leilighet. Har hatt tre forskjellige leiligheter både rekkehus å leilighet. Det passer ikke meg å bo oppå folk. Synes dere det høres ut som en god ide?

Anonymkode: a1634...da4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor ikke? 

Med ett barn er det helt OK å bo litt trangt i ukene, for å heller ha en hytte å strekke seg ut på i helgene. 

Bo smått med lite husarbeid på travle hverdager, det er jo intet annet enn genialt :) 

Anonymkode: 6866a...8ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å få tillatelse til å bo permanent på hytta kan by på utfordringer. Det må søkes om, og da er det avhengig av politikere og administrasjon i den aktuelle kommunen. Fritidsboliger er ikke nødvendigvis ment som permanente boliger, og områder for fritidsbebyggelse er ikke nødvendigvis tilrettelagt for fastboende. 

Når det gjelder lån til hytte/fritidseiendom er rentenivået høyere enn til bolig.

Hvis du skulle selge hytta må du skatte av gevinsten, i motsetning til når du selger en bolig du har bodd i. 

Anonymkode: acb94...166

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Som skrevet over her, det er vanskelig å gjøre en hytte om til helårsbolig. 
Jeg hadde nok heller valgt å kjøpe leilighet, men meg om det.

Anonymkode: 8a380...3e9

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke om bruksendring fra fritidsbolig til helårsbolig, og om området hytta ligger i er regulert for helårsboliger eller hytter må du også sjekke ut. Så da hadde jeg heller sett etter et lite hus som er helårsbolig. 

Anonymkode: 2ab25...eb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prøve å finne et lite hus ved havet på størrelse med en hytte? Det må vel ikke være en hytte/fritidsbolig? Hvis du kan tåle litt lavere standard og litt oppussing kan du jo få deg et gammelt hytteaktig hus med botillatelse og hele pakka.

Eventuelt er det jo ikke noe problem å bo i leilighet og eie en hytte som du "bor" i når det er helg. Kanskje har du forandret mening når barnet blir eldre, og kan selge hytta og legge overskuddet i egenkapital på et trivelig lite hus. Jeg tenker at du uansett gjør lurt i å komme deg inn på boligmarkedet på ett eller annet vis, så start gjerne med å kjøpe hytte.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder lån til hytte/fritidseiendom er rentenivået høyere enn til bolig.

Hvis du skulle selge hytta må du skatte av gevinsten, i motsetning til når du selger en bolig du har bodd i. 

Anonymkode: acb94...166

Nei, rentenivået er ikke nødvendigvis høyere men det kreves høyere andel egenkapital for å kjøpe fritidsbolig. Det kreves ofte minst 15% EK for vanlig bolig, men minst 25% EK for fritidsbolig.

Dersom du har eid og brukt hytta jevnlig i fem år er det skattefritt å selge.
https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt--avgift/selge-bolig/salg-av-fritidseiendom/

Anonymkode: 951f5...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...