Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Begynte for ikke så lenge siden i en ny jobb, og har fremdeles prøvetid. Har nylig begynt å ane ugler i mosen, og ser jo at produksjonen i våres avdeling stopper omtrent fullstendig opp like over sommeren, og generelt lite arbeid frem til neste vår som følge av uheldige markedsbestemte betingelser. Så da blir vi plutselig sittende en håndfull stykker uten produksjonsaktivitet i alt for lang tid. Hørte også at det var flere ansatte som ikke skjønte hva våres avdeling skulle med en nyansatt i tiden etter at jeg begynte. 

Signalene fra ledelsen er blandede, med kommentarer om at det kommer mer informasjon og at dette løser vi, vært igjennom det før men vi fant en løsning, også videre. Lite konkret å forholde seg til, og jeg som person blir veldig usikker og greier ikke helt å se hvordan jeg skal forholde meg til denne perioden.

Hvordan er reglene i forhold til oppsigelse i prøvetiden? Kan de bare kalle meg inn til møte og sende meg skriftlig oppsigelse før ferien, så står jeg der i august uten jobb?

Bør jeg være proaktiv og aktivt slenge meg ut på jobbsøkermarkedet igjen? Jeg grøsser bare av tanken, da jeg søkte på alt for mange jobber før jeg fikk denne.

Føler livet blir satt på vent frem til prøvetiden er over på grunn av den usikre situasjonen.

Anonymkode: af8cc...c1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt - meld deg inn i fagforening med en gang hvis du ikke er det allerede.

Neste, er dette privat eller offentlig? Ganske forskjellig lovverk.

Anonymkode: e2224...0cf

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Først av alt - meld deg inn i fagforening med en gang hvis du ikke er det allerede.

Neste, er dette privat eller offentlig? Ganske forskjellig lovverk.

Anonymkode: e2224...0cf

Det er privat, og jeg er allerede medlem av en fagforening. 

Anonymkode: af8cc...c1c

Skrevet (endret)

Svaret på dette er: NEI, dem kan ikke si deg opp pga prøvetiden. Da må det isåfall være fordi du ikke har gjort en god nok jobb..

Det er arbeidsmiljølovens § 15-6 som regulerer adgangen til å si opp en ansatt i prøvetiden, og regelen lyder som følger:

”Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet.”

http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/oppsigelse-i-provetid/

Men dem kan si deg opp pga nedbemanning, ettersom du har minst ansiennitet. Oppsigelsen må skje på saklig grunnlag, og være drøftet både med deg og tillitsvalgte på forhånd. Prøvetid er da ikke relevant, kun ansiennitet og kunnskapsnivå. Har du en master innenfor temaet, og nestemann på lista er ufaglært, så kan du redde deg på kunnskapsnivået.

http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/omstilling-og-nedbemanning/nedbemanning/

Aner du ugler i mosen, så er det bare å begynne å lete etter jobb igjen. I tilfelle.

Endret av Juks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...