AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #1 Skrevet 4. juli 2019 Hei, har siden jeg startet i jobben min for to år siden mistrives, og for en liten tid siden gikk det så hardt inn på meg at jeg sa opp jobben. Jeg hadde ingen annen jobb å gå til, men tenkte fra start at det løser seg. Nå sitter jeg her og føler meg ganske dum ettersom oppsigelsestiden straks er ferdig, og jeg enda ikke har fått jobb. Har vært aktiv med å søke, og jeg har kommet på en del intervjuer, er også i en prosess nå som jeg virkelig håper går veien. Allikevel har jeg så dårlig selvtillit rundt det hele, og kjenner at jeg mister all motiasvon. Tenk om det ikke løser seg?? Lurte egentlig på om det er noen som er eller har vært i samme situasjon, og om noen har noen gode råd de kan gi. Er fullt klar over at jeg selv har satt meg i denne posisjonen, og jeg skal klare det.. trenger vel bare litt råd og motivasjon igjen. hilsen fortvilet jobbsøker Anonymkode: 123ad...9cd
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #2 Skrevet 4. juli 2019 Anbefaler en telefon til NAV for råd. Hvis du har sagt opp selv kan du få karantene på dagpengene, men du må likevel søke nå og sende meldekort Anonymkode: f95db...15e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #3 Skrevet 4. juli 2019 jeg har vært i samme situasjon som deg. Jeg vet hvordan det kjennes. Det er en forferdelig opplevelse å være i. Aldri vil jeg til sånt opplegg igjen. Anonymkode: 3561a...053
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #4 Skrevet 4. juli 2019 Når det står på som værst må man bare minne seg selv på hvorfor man sa opp jobben. Og når man en dag får ny jobb kan man puste lettet ut at man holdt ut perioden uten jobb Anonymkode: 98569...e00 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #5 Skrevet 4. juli 2019 det er aldri lurt å si opp jobben når man har kommet i en psykisk ubalanse. For meg virker det som bedriften har mange hull av tjenester som ikke finnes innad i bedriften, dermed har ts kommet utfor en psykisk terror ved å holde ut bare dagen. Anonymkode: 3561a...053 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #6 Skrevet 4. juli 2019 Rekker du å bli sykmeldt før oppsigelsestiden går ut? Da har du rett på sykepenger også når du har blitt arbeidsledig (så lenge sykmeldingen er sammenhengende). Det er ikke lett å få ny jobb før til høsten, og da er det kanskje ikke oppstart før nærmere jul. Anonymkode: 1a5c8...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #7 Skrevet 4. juli 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rekker du å bli sykmeldt før oppsigelsestiden går ut? Da har du rett på sykepenger også når du har blitt arbeidsledig (så lenge sykmeldingen er sammenhengende). Det er ikke lett å få ny jobb før til høsten, og da er det kanskje ikke oppstart før nærmere jul. Anonymkode: 1a5c8...6d6 For å bli sykmeldt må man være syk. En liten catch. Anonymkode: c4a0e...a48 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8 Skrevet 4. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: For å bli sykmeldt må man være syk. En liten catch. Anonymkode: c4a0e...a48 Hvis man mistrives så mye at man sier opp kan man jo godt ha blitt syk av jobben. Det er opp til legen å vurdere. Anonymkode: 1a5c8...6d6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #9 Skrevet 4. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man mistrives så mye at man sier opp kan man jo godt ha blitt syk av jobben. Det er opp til legen å vurdere. Anonymkode: 1a5c8...6d6 Dette kan jeg signere på. Fastlegen må dokumentere at det er jobben som har gjort deg syk, og at du var nødt til å slutte i jobben av helsemessige årsaker. Da kan du innvilges dagpenger uten den lange karantenetiden du ellers ville fått som jobbsøker når du sier opp selv. Det er noen få karensdager, men jeg husker ikke hvor mange. 2, 3 eller 5, tror jeg. Jeg fikk innvilget dette, men jeg kom fra en ekstrem arbeidsplass, og hadde i tillegg til fastlege også vært til behandling hos psykolog. Hvor strengt det er, og nøyaktig hva som skal til, tør jeg ikke spekulere på. Anonymkode: ec6d9...ab8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #10 Skrevet 4. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette kan jeg signere på. Fastlegen må dokumentere at det er jobben som har gjort deg syk, og at du var nødt til å slutte i jobben av helsemessige årsaker. Da kan du innvilges dagpenger uten den lange karantenetiden du ellers ville fått som jobbsøker når du sier opp selv. Det er noen få karensdager, men jeg husker ikke hvor mange. 2, 3 eller 5, tror jeg. Jeg fikk innvilget dette, men jeg kom fra en ekstrem arbeidsplass, og hadde i tillegg til fastlege også vært til behandling hos psykolog. Hvor strengt det er, og nøyaktig hva som skal til, tør jeg ikke spekulere på. Anonymkode: ec6d9...ab8 Karenstiden er 12 uker ved egen oppsigelse Anonymkode: 98569...e00
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #11 Skrevet 5. juli 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Karenstiden er 12 uker ved egen oppsigelse Anonymkode: 98569...e00 Ja, og det er lenge. Det er derfor jeg understreker at hvis det er mulig å dokumentere at man sier opp av helsemessige grunner og må slutte på grunn av dette, så er det bare noen få karensdager. Anonymkode: ec6d9...ab8 1
Butternut Skrevet 7. juli 2019 #12 Skrevet 7. juli 2019 Jeg er midt oppe i dette selv og kunne "kicked myself" pga mitt elendige valg. Hadde en superkoselig men liten stilling, fikk tilbud om en stor stilling i et annet firma - hatet den så mye at jeg ble syk (ble mobbet på jobben, de som ansatte meg sluttet bare, hadde ingen som fulgte meg opp, fikk flere angstafall på jobben, søvnproblem ect..) og måtte bare slutte. Nå sitter jeg her da... 😕 Benytter fritiden til og ta kurs og jeg studerer også vedsiden av, og håper jeg får ny jobb snart. Kommer isåfall aldri til og slutte der 😛 Har heldigvis mann som tjener godt så vi er ikke økonomisk ruinert.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #13 Skrevet 7. juli 2019 På 4.7.2019 den 14.15, AnonymBruker skrev: Hei, har siden jeg startet i jobben min for to år siden mistrives, og for en liten tid siden gikk det så hardt inn på meg at jeg sa opp jobben. Jeg hadde ingen annen jobb å gå til, men tenkte fra start at det løser seg. Nå sitter jeg her og føler meg ganske dum ettersom oppsigelsestiden straks er ferdig, og jeg enda ikke har fått jobb. Har vært aktiv med å søke, og jeg har kommet på en del intervjuer, er også i en prosess nå som jeg virkelig håper går veien. Allikevel har jeg så dårlig selvtillit rundt det hele, og kjenner at jeg mister all motiasvon. Tenk om det ikke løser seg?? Lurte egentlig på om det er noen som er eller har vært i samme situasjon, og om noen har noen gode råd de kan gi. Er fullt klar over at jeg selv har satt meg i denne posisjonen, og jeg skal klare det.. trenger vel bare litt råd og motivasjon igjen. hilsen fortvilet jobbsøker Anonymkode: 123ad...9cd Vet det føles håpløst, men bare la det stå til. Uansett så går det ikke til helvete, i norge har du krav på tak over hodet og noen kroner pr mnd. Før du sa opp skulle du egentlig kontaktet fastlegen å lagt frem problemet ditt, så kan legen faktisk innkalle til møte med arbeidsgiver der du også deltar. Men nå har du jo alt sagt opp, så da før du 12 ukers karantene når du søker om dagpenger. Har du søkt enda? Det bør du gjøre minst 2 uker før du avslutter jobben din. Når dagpenger er innvilget før du 3 mndr karantene fra den datoen, viktig at du sender meldekort i disse 3 mnd også. Masse vikarbyråer som har jobber, men spørs hvor i landet du bor. Anonymkode: 52afe...78f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #14 Skrevet 7. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Masse vikarbyråer som har jobber, men spørs hvor i landet du bor. vikarbyrå er ren mafia. Hvem vil underordne selgere som ikke har noe empati deg som et menneske? Anonymkode: 3561a...053
Nooni Skrevet 7. juli 2019 #15 Skrevet 7. juli 2019 Ikke se mot sykemelding, som folk nevner over her .... sykemelding sikrer kanskje inntekt, men drar deg bare lengre ned. Kontakt en god venn eller et familiemedlem som du har en god relasjon til. Spør dem om hva de synes er dine beste egenskaper og ferdigheter, og tro på dem. Er disse viktig i den jobben du ønsker å søke, tror du? Jeg mener bare, hvis man er en god lytter så kan det komme til nytte i mange yrker - det du skal gjøre er å "finslipe" dette sånn at det oppleves relevant for jobben du søker. Mitt neste tips er at du ikke sitter hjemme og søker jobber, men at du tar på deg gode sko og oppsøker bedrifter. Lag deg mål hver dag, for eksempel at du skal innom 10 arbeidsgivere og konkret hvilke. Du vil ikke få jobb første dagen, første uken, men du vil møte mange hyggelige mennesker og du vil få selvtillit. Tro meg. Du må ut.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #16 Skrevet 7. juli 2019 trådstarter du må kontakte lege for å analysere alle symptomer du lever med nå. Husk mange sykemelder seg når dem får høre dem mister jobben, fordi dem ikke er klar til å utrette den jobben de er satt til å gjøre. Å si opp jobben før å ha vært hos legen er ikke bra, det setter deg virkelig i kritisk situasjon. Anonymkode: 3561a...053
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå