Gå til innhold

Blinke ut eller inn?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Satt og diskuterte i dag om rundkjøringer og blinke inn og ut.

Jeg lærte på sjåførskolen at jeg skal blinke INN i rundkjøringen, mens andre som gikk på en annen sjåførskole på samme tiden som meg, har lært at man skal blinke UT.

Hva er det som er riktig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Synes i alle fall det er underlig å måtte blinke INN i rundkjøring, da alle som kommer fram til den på sett og vis må igjennom på et vis, og alle vet at de må kjøre "svingen rundt" til høyre.

Å blinke ut av rundkjøringen er derimot ganske nødvendig for å vise biler bak deg hvor du har tenkt deg, endre plassering i felt osv.

Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å blinke INN i rundkjøringer. Man kan da bare kjøre en vei inn i rundkjøringa! Ut, derimot, har man jo flere valg, da, så da må man blinke.

Skrevet

UT! Det var i hvertfall det jeg lærte da jeg tok lappen for mange år siden.

Skrevet

Fra www.vegvesen.no :

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

Skrevet

Man blinker selvsagt ut. Men i enkelte byer, som f.eks. Stavanger, har de så små rundkjøringer (vi snakker en liten sirkel i veien, altså i praksis et vanlig veikryss) er det faktisk mer hensiktsmessig å blink inn, fordi rundkjøringen ikke er stor nok til å kjøre rundt i.

Skrevet

Jeg mener det er riktig å blinke ut, men synes det virker veldig dumt om det er en sånn bitte liten rundkjøring på 2 meter. I de tilfelle hender det faktisk at jeg blinker inn, men tror faktisk det er feil.

Skrevet

Jeg blinker alltid ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lærte vel noe av det som står på vegvesenets sider. At man noen ganger skal blinke inn, men ihvertfall alltid ut. Husker ikke helt, jeg var prinsippielt imot rundkjøringer, for det tok så lang tid før jeg skjønte de :)

Men skal jeg være ærlig går vel den aller meste blinkingen litt sånn når jeg gidder/føler jeg trenger osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blinker alltid UT, selv om det bare er meg i mils avstand til andre biler. Bor i ødemarken!

Gjest gjest1
Skrevet

Blinker alltid ut, og blir dødsirritert på dem som ikke gjør det når jeg står og venter på å komme inn. Har ventet forgjeves mer enn én gang på bilister som skal ut før de evt skulle ha passert meg som står og venter... I mellomtiden kan jo flere biler ha kommet og det blir liksom bare aldri min tur, ikke sant? Samme gjelder alle "idioter" som ikke har vett på å blinke når de skal svinge av ellers også...

Skrevet

Her eg bur er det sjeldan ein finn noko meir avansert enn ei firearma rundkøyring, og eg har lært ein ganske grei regel for korleis ein skal køyre i ei slik ei.

Skal du til høgre med det same (nr. 1), blinkar du til høgre i god tid før du skal svinge (som vanleg). Skal du køyre av i det feltet som ligg tilnærma rett fram (nr. 2), legg du deg i det yttarste feltet og blinkar til høgre akkurat når du køyrer forbi den første avkøyringa. Skal du derimot køyre av i det feltet som ligg nærast deg til venstre når du nærmar deg rundkøyringa (du skal altså heilt rundt, til nr. 3), blinkar du til venstre når du kjem til rundkøyringa for å signalisere at du kjem til å legge deg i det innarste feltet. Så køyrer du med venstreblinken på, heilt til du kjem til avkøyringa før den du skal køyre av i (altså nr. 2). Der blinkar du til høgre i staden for.

Det blir kan hende litt travelt med så mykje blinking, men heller for mykje signalisering enn for lite, meiner no eg.

Skrevet

Skal du til høgre med det same (nr. 1), blinkar du til høgre i god tid før du skal svinge (som vanleg). Skal du køyre av i det feltet som ligg tilnærma rett fram (nr. 2), legg du deg i det yttarste feltet og blinkar til høgre akkurat når du køyrer forbi den første avkøyringa. Skal du derimot køyre av i det feltet som ligg nærast deg til venstre når du nærmar deg rundkøyringa (du skal altså heilt rundt, til nr. 3), blinkar du til venstre når du kjem til rundkøyringa for å signalisere at du kjem til å legge deg i det innarste feltet. Så køyrer du med venstreblinken på, heilt til du kjem til avkøyringa før den du skal køyre av i (altså nr. 2). Der blinkar du til høgre i staden for.

Helt enig!

Og som andre har sagt: er såå irriterende å stå og vente forgjeves når det kommer noen som ikke blinker...

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg blinker kun ut og blir litt småforvirra når andre blinker inn. Hvor mange steder kan man kjøre lissom? :klø:

Så lenge jeg vet når og hvor andre skal ut er jeg fornøyd jeg.

Skrevet
Jeg blinker kun ut og blir litt småforvirra når andre blinker inn. Hvor mange steder kan man kjøre lissom? :klø:

Så lenge jeg vet når og hvor andre skal ut er jeg fornøyd jeg.

Enig med du.....

Skrevet

Jeg blinker selvsagt alltid UT.

Gjest gjest1
Skrevet

Blinker ut av rundkjøringen.

Men det er faktisk overraskende mange som også blinker inn. Har opplevd ett par nesten-smeller pga. disse folka. De blinker inn i rundkjøringen - noe som jeg da oppfatter som at de blinker seg ut første til høyre. Så der står da gjerne jeg og skal til å kjøre ut i rundkjøringen - for bilen som kommer gir jo tegn til at den skal ut før jeg skal inn. Men neida - rett som det er skal den videre rundt og farlig situasjon oppstår. Grr. Feil blinking er faktisk mye verre enn ingen blinking!

Skrevet

En skal blink UT av rundkjøringen, men om man må skifte fil sp blinker en dit en skal...

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg blinker meg ut av rundkjøringer selvfølgelig. Å blinke inn blir ikke riktig synes nå jeg ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...