AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #1 Skrevet 4. juli 2019 Jeg pleier å være ganske nøye på resirkulering. Gjør så godt jeg kan. Legger ulike gjenstander der de skal, samler opp og returnerer eller kaster i de containerne det skal. Klær, sokker, sko som er hele og fine --> Frelsesarmeens container Batterier --> til butikk i beholder for dette Matavfall --> grønn plastpose, kastes i avfallsbeholder (kommunal ordning) Plastavfall --> blå pose, skyller plasten ren og kaster i avfallsbeholder (kommunal ordn.) Lysrør, led pærer --> tar med i butikk og kaster i egen beholder for dette der Papp og papir --> samler opp i en skuff inne, og når den er full kastes det i papp/papircontaineren i borettslaget Glass/metallemballasje --> kastes i egen container for dette i borettslaget Jeg må imidlertid innrømme at jeg noen ganger ser an om det er verdt tid og energiforbruk for å resirkulere noe. F.eks en spesielt fettete og grisete plastemballasje, som vil kreve en del varmt vann OG Zalo og håndvasking for å bli ren nok til å kastes i plastavfallet... det hender jeg da skipper rengjøringen og kaster det rett i restavfallet i stedet. Det blir for mye bruk av varmtvann og såpe til at det svarer seg å gjenvinne den plastbiten. F.eks når jeg kjøper Gilde kjøttkaker, er innsiden av plastposen de ligger i, helt hvit og griset til av fett. Den hiver jeg da i vanlig restavfall for det blir for mye bruk av varmtvann og såpe. I dag fikk jeg et skriv fra styret i borettslaget i postkassen. Der står det at også utslitte klær, sko og tekstiler kan kastes i tekstilcontainerne. Det er jo bra. Hittil har jeg jo kastet en t-skjorte med f.eks. en revne i halsen etc i vanlig søppel, fordi jeg ikke trodde det var noe Frelsesarmeen ville ha. Vil jo ikke gi dem søppel de ikke kan bruke, liksom. Men jeg mener jeg har hørt de river opp tekstiler som er ødelagt og lager ting som tepper av dem (filleryer kanskje?)? Men hva med såpeflasker som f.eks. sjampoo? Det tar jo en evighet med skylling og vannforbruk å få den helt ren for skum og såperester inni? Skal man virkelig stå og skylle og skylle for å få vekk dette, bare for å kunne kaste den i plastavfallet til slutt? Det krever mye vannressurser hjemme hos folk å kaste sånt i plastavfallet. Hva mener dere om det? Anonymkode: c084c...483
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #2 Skrevet 4. juli 2019 Tilgriset plast går ofte i restavfallet. Men passer det seg så vasker jeg det på slutten av oppvasken når jeg allerede har såpevann i kummen. Såpeflasker o.l. går også i restavfall Det krever en del vann og skylling for å få det skikkelig rent. Utslitte klær og sko leverer jeg også til gjenvinning, men ikke godt å vite hvor man skal kaste det. For ikke lenge siden så jeg en repotasje ang Fretex og at de ville ikke ha ødelagte sko og tekstiler(selv om det står på nettsiden deres at de tar imot alt!) Uansett så har jeg stort sett puttet det i Uff-containeren eller i en av klesbutikkene som har tekstilinnsamling. Ellers sorterer jeg som deg. Anonymkode: aeaff...804
Muskath Skrevet 4. juli 2019 #3 Skrevet 4. juli 2019 (endret) Hvilke klesbutikker er det som har tekstilinnsamling? Sliter med å finne tekstilciontainere her jeg bor. Ellers prøver jeg å resirkulere det meste. Men har problemer med glass/flasker som det har vært olje i, hvor mye varmt vann skal man bruke for å få de rene? Endret 4. juli 2019 av Muskath
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #4 Skrevet 4. juli 2019 Mannen min jobber med avfall, så i heimen hos oss er vel kunnskapen om det over snittet høyt. Det er ikke noe vits i å resirkulere plast du bruker masse varmt vann og såpe for å vaske. Energien du bruker på varmtvannet, og såpen, er mer miljøfiendtlig enn å hive den pasten i restavfallet. Men det er ikke som om det må være helt gullende rent. Type påleggssalatbokser går i restavfallet, men litt fett på en kjøttkakepose er null problem. Alt av tekstiler hives til resiruklering. Det som er slitt og ikke kan selges videre som klær, lages det pussefiller av, som går til industrien. Du kan helt fint hive shampoflasken i plastavfallet. Anonymkode: 710c7...52e 4
Muskath Skrevet 4. juli 2019 #5 Skrevet 4. juli 2019 (endret) 2 minutter siden, Muskath said: Hvilke klesbutikker er det som har tekstilinnsamling? Sliter med å finne tekstilciontainere her jeg bor. Ble feil Endret 4. juli 2019 av Muskath
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #6 Skrevet 4. juli 2019 Jeg sorterer plast og matavfall, samt papir. Mer gidder jeg rett og slett ikke. Leste forresten at plasten skal være tørr før den kastes men jeg vasker det og hiver det uten å tørke Anonymkode: 43aa7...459
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #7 Skrevet 4. juli 2019 Sorterer plast og papp sånn noenlunde. Anonymkode: 98e97...179
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8 Skrevet 4. juli 2019 5 minutter siden, Muskath skrev: Hvilke klesbutikker er det som har tekstilinnsamling? Sliter med å finne tekstilciontainere her jeg bor. Ellers prøver jeg å resirkulere det meste. Men har problemer med glass/flasker som det har vært olje i, hvor mye varmt vann skal man bruke for å få de rene? Du hiver plast i restavfallet om de er så tilgriset at du er nødt til å bruke varmt vann for å vaske det vekk. Da går miljøgevinsten helt vekk. Glasset bare hiver du uten å styre med å få vekk all oljen. Det går helt fint. HM har tekstilinnsamling. Anonymkode: 710c7...52e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #9 Skrevet 4. juli 2019 4 minutter siden, Muskath skrev: Hvilke klesbutikker er det som har tekstilinnsamling? Sliter med å finne tekstilciontainere her jeg bor. Ellers prøver jeg å resirkulere det meste. Men har problemer med glass/flasker som det har vært olje i, hvor mye varmt vann skal man bruke for å få de rene? Cubus, Kappahl, Dressmann, HM, Lindex, Kid Anonymkode: aeaff...804 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #10 Skrevet 4. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min jobber med avfall, så i heimen hos oss er vel kunnskapen om det over snittet høyt. Det er ikke noe vits i å resirkulere plast du bruker masse varmt vann og såpe for å vaske. Energien du bruker på varmtvannet, og såpen, er mer miljøfiendtlig enn å hive den pasten i restavfallet. Men det er ikke som om det må være helt gullende rent. Type påleggssalatbokser går i restavfallet, men litt fett på en kjøttkakepose er null problem. Alt av tekstiler hives til resiruklering. Det som er slitt og ikke kan selges videre som klær, lages det pussefiller av, som går til industrien. Du kan helt fint hive shampoflasken i plastavfallet. Anonymkode: 710c7...52e Takk for info. For alt dette forvirrer meg litt, altså HVOR ren må plasten være? hva med papir? Kan jeg kaste papir med noe fett på? Anonymkode: 7796b...8e5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #11 Skrevet 4. juli 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for info. For alt dette forvirrer meg litt, altså HVOR ren må plasten være? hva med papir? Kan jeg kaste papir med noe fett på? Anonymkode: 7796b...8e5 Ja, det er ikke akkurat lett å vite. Det er ikke som om det er mulig å komme med en lett målbar skala. Siden mesteparten bare sendes til brenning så likevel, sier selv mannen at det hovedsaklig er politikersvada å samle inn plast. Så lite av den blir resirkulert likevel.. Papir kan kastes med fett på. Anonymkode: 710c7...52e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #12 Skrevet 4. juli 2019 Her jeg bor kastes plast i restavfallet så jeg har i hovedsak tre ting å forholde meg til; 1. Rest/plastavfall i handleposer 2. Matavfall i grønne poser vi får utlevert. 3. Papir i egne containere. Jeg resirkulerer annet avfall også men bare hvis det er betydelig mengde, f.eks opprydding i klesskapet, og det blir en pose eller to med klær. Men jeg gidder ikke det for et par slitne sokker. Det kan havne i restavfallet en gang i blant 🙄 Anonymkode: d6cca...322
Muskath Skrevet 4. juli 2019 #13 Skrevet 4. juli 2019 31 minutter siden, AnonymBruker said: Cubus, Kappahl, Dressmann, HM, Lindex, Kid Anonymkode: aeaff...804 Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #14 Skrevet 4. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor kastes plast i restavfallet så jeg har i hovedsak tre ting å forholde meg til; 1. Rest/plastavfall i handleposer 2. Matavfall i grønne poser vi får utlevert. 3. Papir i egne containere. Jeg resirkulerer annet avfall også men bare hvis det er betydelig mengde, f.eks opprydding i klesskapet, og det blir en pose eller to med klær. Men jeg gidder ikke det for et par slitne sokker. Det kan havne i restavfallet en gang i blant 🙄 Anonymkode: d6cca...322 Vi har en "uffepose" i klesskapet som vi samler opp tekstiler i. Vi gidder ikke gå til containeren for én sokk, liksom, så da samler vi opp til vi har et par-tre poser og hiver i uff-containeren. Anonymkode: 710c7...52e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #15 Skrevet 4. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier å være ganske nøye på resirkulering. Gjør så godt jeg kan. Legger ulike gjenstander der de skal, samler opp og returnerer eller kaster i de containerne det skal. Klær, sokker, sko som er hele og fine --> Frelsesarmeens container Batterier --> til butikk i beholder for dette Matavfall --> grønn plastpose, kastes i avfallsbeholder (kommunal ordning) Plastavfall --> blå pose, skyller plasten ren og kaster i avfallsbeholder (kommunal ordn.) Lysrør, led pærer --> tar med i butikk og kaster i egen beholder for dette der Papp og papir --> samler opp i en skuff inne, og når den er full kastes det i papp/papircontaineren i borettslaget Glass/metallemballasje --> kastes i egen container for dette i borettslaget Jeg må imidlertid innrømme at jeg noen ganger ser an om det er verdt tid og energiforbruk for å resirkulere noe. F.eks en spesielt fettete og grisete plastemballasje, som vil kreve en del varmt vann OG Zalo og håndvasking for å bli ren nok til å kastes i plastavfallet... det hender jeg da skipper rengjøringen og kaster det rett i restavfallet i stedet. Det blir for mye bruk av varmtvann og såpe til at det svarer seg å gjenvinne den plastbiten. F.eks når jeg kjøper Gilde kjøttkaker, er innsiden av plastposen de ligger i, helt hvit og griset til av fett. Den hiver jeg da i vanlig restavfall for det blir for mye bruk av varmtvann og såpe. I dag fikk jeg et skriv fra styret i borettslaget i postkassen. Der står det at også utslitte klær, sko og tekstiler kan kastes i tekstilcontainerne. Det er jo bra. Hittil har jeg jo kastet en t-skjorte med f.eks. en revne i halsen etc i vanlig søppel, fordi jeg ikke trodde det var noe Frelsesarmeen ville ha. Vil jo ikke gi dem søppel de ikke kan bruke, liksom. Men jeg mener jeg har hørt de river opp tekstiler som er ødelagt og lager ting som tepper av dem (filleryer kanskje?)? Men hva med såpeflasker som f.eks. sjampoo? Det tar jo en evighet med skylling og vannforbruk å få den helt ren for skum og såperester inni? Skal man virkelig stå og skylle og skylle for å få vekk dette, bare for å kunne kaste den i plastavfallet til slutt? Det krever mye vannressurser hjemme hos folk å kaste sånt i plastavfallet. Hva mener dere om det? Anonymkode: c084c...483 Blir vel som å banne i kirken dette, alt søppel går i søpla. Unntaket er plastflasker, batterier og større pappkartonger. I en travel hverdag kan vi ikke drive på å kjøre eller å gå milevis for å resirkulere. I det store og hele blir alt søppel brent og går til fjernvarme. Plasten blir ofte brent fordi den ikke kan fraktes milevis for resikrulering. Hvorfor skal vi da stresse med å samle og å gå eller kjøre for å levere? Et annet viktig argument er at vi ikke skal samle på alt mulig av plast, papp, tekstiler m.m. fordi dette tiltrekker seg alt fra mug og rotter til sølvkre, skjeggkre og andre kryp ingen vil ha i hus. Søpla går ut daglig. Skal søpla soteres og leveres på gjenvinningsstasjonen så får noen sende en robot på døra og hente søpla for så å bringe den til gjenginning. Den dagen roboten kommer på døra fast, skal han få alt sortert. Anonymkode: 81a69...605
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #16 Skrevet 4. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir vel som å banne i kirken dette, alt søppel går i søpla. Unntaket er plastflasker, batterier og større pappkartonger. I en travel hverdag kan vi ikke drive på å kjøre eller å gå milevis for å resirkulere. I det store og hele blir alt søppel brent og går til fjernvarme. Plasten blir ofte brent fordi den ikke kan fraktes milevis for resikrulering. Hvorfor skal vi da stresse med å samle og å gå eller kjøre for å levere? Et annet viktig argument er at vi ikke skal samle på alt mulig av plast, papp, tekstiler m.m. fordi dette tiltrekker seg alt fra mug og rotter til sølvkre, skjeggkre og andre kryp ingen vil ha i hus. Søpla går ut daglig. Skal søpla soteres og leveres på gjenvinningsstasjonen så får noen sende en robot på døra og hente søpla for så å bringe den til gjenginning. Den dagen roboten kommer på døra fast, skal han få alt sortert. Anonymkode: 81a69...605 Hvor i alle dager er det du bor, da? Selv i hjembygden min, med 4 000 mennesker spredt utover hele kommunen, blir plast og papir hentet samme sted man setter fra seg restavfallspannet. Og hvor er det du handler, som ikke har glass- og metallcontainer utenfor? Omtrent samtlige dagligvarebutikker har jo det? Anonymkode: 710c7...52e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #17 Skrevet 4. juli 2019 Jeg er veldig flink, komposterer matavfall selv og sorterer alt annet. Vi har søppeldunk for rest, metall/glass, papp og plast. Det gjør det enklere. Før i tiden kunne det balle litt på seg med metall og glass. Filler bruker jeg selv så det er sjeldent tekstiler kastes, men hullete sokker hiver jeg bare i restavfall fordi jeg er lat. Jeg har fått beskjed om at plasten skal være tom for produkt og trenger ikke være skinnende ren. Såpeflasker fyller jeg gjerne med vann over natten for å løse opp rester jeg ikke får ut selv om de mener det går fint å hive de rett i sortering. Batterier og lyspærer er nok det eneste jeg resirkulerer korrekt 100% av tiden. Anonymkode: 5f291...547
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #18 Skrevet 4. juli 2019 Matavfall med enkelte unntak går til komposten, plast går til plastcontainer, glass til glasscontainer (en for blankt en for farget) hermetikkbokser/alm.folie o.l. til den containeren, aviser og blad til en container, papp til egen container, batteri i egen liten beholder, annet papir til egen container. Resten går i restavfall. Anonymkode: e9f5d...d8e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #19 Skrevet 4. juli 2019 2 timer siden, Muskath skrev: Hvilke klesbutikker er det som har tekstilinnsamling? Sliter med å finne tekstilciontainere her jeg bor. Ellers prøver jeg å resirkulere det meste. Men har problemer med glass/flasker som det har vært olje i, hvor mye varmt vann skal man bruke for å få de rene? Olje går ikke vekk med bare vann, det må såpe til (Zalo) og varmt vann. Olje og vann skiller seg. TS Anonymkode: c084c...483
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #20 Skrevet 5. juli 2019 Jeg vasker og tørker ikke plast. Det har jeg hverken tid eller energi til. Jeg grovsorterer, men kaster nok litt feil. Papp sorterer jeg faktisk ikke akkurat nå fordi vi nylig har flyttet og vi har ikke tenkt ut noen lur måte å gjøre det på enda. Vi har en stadig mer aktiv 1,5 åring, så kasse på gulvet utgår, og hvis jeg må drive å bære pappen lange veier så mister jeg litt motivasjonen. Anonymkode: 8caf1...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå