AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #1 Skrevet 4. juli 2019 Noen andre som har fått feil i informasjonen som kredittkorttilbyder har meldt inn til registeret? Komplett bank har for min del tydeligvis ikke skjønt hva som skal meldes inn i hver kategori så jeg har fått meldt inn at jeg har en viss sum som rentebærende saldo, selv om jeg aldri lar noe gå over forfallsdato og resten av beløpet opp til kredittgrensen har de satt som "Ikke rentebærende saldo". Så nå ser det i Gjeldsregisteret ut som om jeg har makset ut kortet og at hele den summen jeg faktisk brukte forrige måned har gått over forfallsdato slik at renten løper på det... 😂 Andre som opplever lignende rot? Anonymkode: e8b25...4b1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #2 Skrevet 4. juli 2019 All kreditt blir registrert i gjeldsregisteret. Så hvis man har x antall kredittkort blir det registrert som gjeld, uansett om du har brukt det eller ei.. Anonymkode: a4ccb...c67 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #3 Skrevet 4. juli 2019 Kredittkortet som jeg får opp på meg stemmer helt. Betalte faktura på det for to dager siden, og alt er nå oppdatert. Men jeg stusser over at kun ett av mine to kredittkort er registrert der. Anonymkode: c1e86...232 1
Million Skrevet 4. juli 2019 #4 Skrevet 4. juli 2019 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: All kreditt blir registrert i gjeldsregisteret. Så hvis man har x antall kredittkort blir det registrert som gjeld, uansett om du har brukt det eller ei.. Anonymkode: a4ccb...c67 Det var jo ikke det ts snakket om da. Hun ser klart forskjellen. Hun snakker om kolonnen Gjeldsregisteret har som heter "rentebærende saldo" altså saldo på kortet man utsetter til måneden etter og ikke gjør opp før forfall. Det er den utnyttede kreditt det snakkes om. TS skriver at hun ikke utsetter noe etter forfall, gjør opp hele regningen da. Da skulle det stått 0,- på rentebærende saldo, noe det tydeligvis ikke gjør på henne fra denne kredittgiverens feilaktige info. Jeg har flere kredittkort, men ingenting på rentebærende saldo-kolonnene, så på meg vises det riktig. Endret 4. juli 2019 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #5 Skrevet 4. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: All kreditt blir registrert i gjeldsregisteret. Så hvis man har x antall kredittkort blir det registrert som gjeld, uansett om du har brukt det eller ei.. Anonymkode: a4ccb...c67 Jeg vet godt at kredittgrensen på alle kort er registrert der. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at "Rentebærende saldo" og "Ikke rentebærende saldo" er registrert fullstendig feil fra Komplett bank. På et annet kort jeg har i en annen bank er disse registrert riktig. Anonymkode: e8b25...4b1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #6 Skrevet 4. juli 2019 Akkurat nå, Million skrev: Det var jo ikke det ts snakket om da. Hun ser klart forskjellen. Hun snakker om kolonnen Gjeldsregisteret har som heter "rentebærende saldo" altså saldo på kortet man utsetter til måneden etter og ikke gjør opp før forfall. DET er utnyttet kreditt det snakkes om. TS skriver at hun ikke utsetter noe etter forfall, gjør opp hele regningen da. Da skulle det stått 0,- på rentebærende saldo, noe det tydeligvis ikke gjør på henne fra denne kredittgiverens feilaktige info Jepp. Du har forstått problemet. 😊 Jeg har sendt inn feilmelding til Komplett bank, så jeg er spent på hva de svarer. Lurer jo også på om alle med samme kort har samme feil, siden det jo virker som om Komplett bank har misforstått hvordan informasjonen skal meldes inn. Anonymkode: e8b25...4b1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #7 Skrevet 4. juli 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen andre som har fått feil i informasjonen som kredittkorttilbyder har meldt inn til registeret? Komplett bank har for min del tydeligvis ikke skjønt hva som skal meldes inn i hver kategori så jeg har fått meldt inn at jeg har en viss sum som rentebærende saldo, selv om jeg aldri lar noe gå over forfallsdato og resten av beløpet opp til kredittgrensen har de satt som "Ikke rentebærende saldo". Så nå ser det i Gjeldsregisteret ut som om jeg har makset ut kortet og at hele den summen jeg faktisk brukte forrige måned har gått over forfallsdato slik at renten løper på det... 😂 Andre som opplever lignende rot? Anonymkode: e8b25...4b1 Det er ikke feil, men en måte alle gjør dette på. Gjelder flere av mine kort. Jeg har snakket med banken min i forgårs. Anonymkode: c952d...e28
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8 Skrevet 4. juli 2019 30 minutter siden, AnonymBruker said: Noen andre som har fått feil i informasjonen som kredittkorttilbyder har meldt inn til registeret? Komplett bank har for min del tydeligvis ikke skjønt hva som skal meldes inn i hver kategori så jeg har fått meldt inn at jeg har en viss sum som rentebærende saldo, selv om jeg aldri lar noe gå over forfallsdato og resten av beløpet opp til kredittgrensen har de satt som "Ikke rentebærende saldo". Så nå ser det i Gjeldsregisteret ut som om jeg har makset ut kortet og at hele den summen jeg faktisk brukte forrige måned har gått over forfallsdato slik at renten løper på det... 😂 Andre som opplever lignende rot? Anonymkode: e8b25...4b1 Samme her. Har Nordea. Trodde det skulle være smil jeg. Anonymkode: e5939...ec5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #9 Skrevet 4. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke feil, men en måte alle gjør dette på. Gjelder flere av mine kort. Jeg har snakket med banken min i forgårs. Anonymkode: c952d...e28 Dette er jo uansett feil. Det andre kortet mitt som er kommet inn i registeret så langt gjør det riktig. Anonymkode: e8b25...4b1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #10 Skrevet 4. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo uansett feil. Det andre kortet mitt som er kommet inn i registeret så langt gjør det riktig. Anonymkode: e8b25...4b1 Å forstå systemet er faktisk en forutsetning for å forstå om systemet er feil eller rett. Du får ringen banken og be dem forklare tingene for deg, så du forstår hvordan systemet og gjeldsregisteret fungerer og at systemet er korrekt, selv om du måtte mene noe annet. Anonymkode: c952d...e28
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #11 Skrevet 4. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å forstå systemet er faktisk en forutsetning for å forstå om systemet er feil eller rett. Du får ringen banken og be dem forklare tingene for deg, så du forstår hvordan systemet og gjeldsregisteret fungerer og at systemet er korrekt, selv om du måtte mene noe annet. Anonymkode: c952d...e28 Har Regjeringen selv misforstått i sin veiledning også da? "9. Hvordan skal rentebærende og ikke-rentebærende saldo rapporteres? Skillet mellom rentebærende og ikke-rentebærende saldo skal primært vise om kravet er forfalt. Ved kontantuttak fra et kredittkort vil imidlertid saldoen bli rentebærende umiddelbart, mens dette ikke vil skje for vanlige kjøp før fakturaen er forfalt. I slike tilfeller skal saldoen fra kontantuttaket skilles ut og rapporteres som rentebærende. Den øvrige delen av saldoen skal derimot rapporteres som ikke-rentebærende." https://www.regjeringen.no/contentassets/08c595175fc14ad4a52e85db95f1d972/veiledning-til-gjeldsinformasjonsforskriften-rundskriv-q-032019.pdf Anonymkode: e8b25...4b1 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #12 Skrevet 4. juli 2019 Du har ikke penger til gode på den kontoen, da? Jeg fikk refundert et beløp for en vare jeg returnerte, så nå står det en tusenlapp mer på kontoen enn den kreditten jeg egentlig har i den banken. Anonymkode: d9fa2...78e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #13 Skrevet 4. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke penger til gode på den kontoen, da? Jeg fikk refundert et beløp for en vare jeg returnerte, så nå står det en tusenlapp mer på kontoen enn den kreditten jeg egentlig har i den banken. Anonymkode: d9fa2...78e Nei. De har satt det jeg har brukt, men som enda ikke har forfalt som "Rentebærende saldo" og det jeg enda ikke har brukt som "Ikke rentebærende saldo". Det jeg ikke har brukt skal ikke stå som saldo i det hele tatt og det jeg har brukt, men som ikke har forfalt enda skal stå som "Ikke rentebærende saldo". Det totale beløpet man har tilgjengelig skal kun stå som Kredittgrense. Anonymkode: e8b25...4b1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #14 Skrevet 4. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke penger til gode på den kontoen, da? Jeg fikk refundert et beløp for en vare jeg returnerte, så nå står det en tusenlapp mer på kontoen enn den kreditten jeg egentlig har i den banken. Anonymkode: d9fa2...78e Hvordan i alle dager skulle det kunne føre til den feilen TS beskriver? Da skulle i så fall rentebærende saldo være negativ. Anonymkode: e77fb...58c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #15 Skrevet 11. juli 2019 Hva menes med "ikke rentebærende saldo"? Er det det man får i regning å betale? Betalte ut hele kredittkortet da skattepengene kom + 200kr ekstra, pga renter ol. Men står nå 56kr på ikke rentebærende saldo. Og 0 kr på rentebærende. (Har skjønt at rentebærende betyr den saldoen som er nå). Anonymkode: 25e8d...3a9
TelefonVenn Skrevet 11. juli 2019 #16 Skrevet 11. juli 2019 Kan hvem som helst av privatpersoner som vet mitt personnummer sjekke hvor mye lån jeg har...?😱
Million Skrevet 11. juli 2019 #17 Skrevet 11. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med "ikke rentebærende saldo"? Er det det man får i regning å betale? Betalte ut hele kredittkortet da skattepengene kom + 200kr ekstra, pga renter ol. Men står nå 56kr på ikke rentebærende saldo. Og 0 kr på rentebærende. (Har skjønt at rentebærende betyr den saldoen som er nå). Anonymkode: 25e8d...3a9 Det rakk vel å påløpe litt mer renter da, på det du betalte? Det kommer jo måneden etter, dersom du har vært over forfallsdato da du betalte saldoen.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #18 Skrevet 11. juli 2019 4 minutter siden, TelefonVenn skrev: Kan hvem som helst av privatpersoner som vet mitt personnummer sjekke hvor mye lån jeg har...?😱 Øh nei. Man må logge inn med bank id Anonymkode: c7437...2c4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #19 Skrevet 11. juli 2019 5 minutter siden, TelefonVenn skrev: Kan hvem som helst av privatpersoner som vet mitt personnummer sjekke hvor mye lån jeg har...?😱 Ja, så lenge de også har tilgang til din mobil og vet din kode på BankID for mobil... Anonymkode: efba5...e07
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #20 Skrevet 11. juli 2019 På 4.7.2019 den 13.38, AnonymBruker skrev: Noen andre som har fått feil i informasjonen som kredittkorttilbyder har meldt inn til registeret? Komplett bank har for min del tydeligvis ikke skjønt hva som skal meldes inn i hver kategori så jeg har fått meldt inn at jeg har en viss sum som rentebærende saldo, selv om jeg aldri lar noe gå over forfallsdato og resten av beløpet opp til kredittgrensen har de satt som "Ikke rentebærende saldo". Så nå ser det i Gjeldsregisteret ut som om jeg har makset ut kortet og at hele den summen jeg faktisk brukte forrige måned har gått over forfallsdato slik at renten løper på det... 😂 Andre som opplever lignende rot? Anonymkode: e8b25...4b1 Jeg lurer på om dette er knyttet til endringene i vilkår hos Komplett bank. Nå går rentene fra kjøpsdato, hvis du ikke betaler til forfall, og det betyr at gjelden BØR merkes som rentebærende hvis den skal kunne si noe for kredittvurdering. Jeg var mer overasket over at lånet mitt ikke var der. Anonymkode: c02c4...b16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå