Gå til innhold

skal ned ca 4 kg. Tanker om dette kostholdet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på ingen måte overvektig, men på grunn av noen måneder med sykdom og litt for mye mat i forhold til innaktivitet så har litt muskler forsvunnet og blitt erstattet med noen kilo mer fett enn det jeg trives med. 
Har en del erfaring med trening og kosthold fra tidligere og er aktiv løper på konkurranser (alt fra 10k til ultraløp) og har også ukentlige timer med PT på treningsenter. 

En dagsmeny kan se slik ut: 

Frokost:
div.bær,litt melon og en propud, vann og drikke. 1 kopp kaffe,svart. 

Lunsj:
en laksefile, 300g grønnsaker og 1 ss creme fresh lett. Vann og drikke. 1 kopp kaffe,svart. 

Middag:
200g kylling, en stor salat på siden laget av jordbær,agurk,salat,squash,rødløk og vannkastanjer. 1 ss creme fresh lett. Vann og drikke. 1 kopp svart kaffe. 

Mellommåltid: ett stekt egg med litt rødløk, 1 ts sennep og 4 terninger fetaost "smuldret" over.  Legges på en skive squash som er grillet på toppen med litt urter og krydder.  vann og drikke.

Kvelds: 
2 dl naturell yoghurt/gresk yoghurt med 10g nøtter,20g havregryn, 2 dl med en blanding av jordbær,bringebær og blåbær. 
i tillegg 2 kapsler omega 3, en multivitamintablett og en tablett magnesium. 

Hva tenker dere om denne menyen? 
Noe jeg mangler eller burde ha mer av? 

Jeg trener ca 30 min om dagen med styrke og går minimum 30 minutter tur. 
På dager hvor jeg løper så spiser jeg to egg til mellommåltidet istedenfor ett og øker litt på proteinkildene i de andre måltidene (1,5 laksefile istedenfor 1, 300g kylling fremfor 200g) 

Anonymkode: d2556...b5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Creme fresh, fetaost, propud, smør/ olje som du steker i er mat som kan lett føre til at du legger på deg. Droppe du disse vil det nok være lettere å miste vekten. 

Yoghurt er relativt næringsfattig mat, ville byttet det ut med grønnsaker, havregrøt, frø, linser eller lignende. 

30min tur betyr ingenting mtp forbrenning med mindre du jogger eller løper. 

Anonymkode: 8081f...cdb

• Liker 1
Gjest FirstNameLastName
Skrevet

Melon er vel endel fruktsukker? Grønne grønnsaker, fisk, magert kjøtt, små mengder bær, og svært små mengder karbohydrater gjør det enkelt å gå ned i vekt.Men, kostholdet du skriver opp helt normalt, men kanskje ikke optimalt for vektnedgang.

AnonymBruker
Skrevet

Helt umulig å si noe om mengder når vi ikke vet noe om deg. Men det du skriver opp er ikke akkurat et kosthold du vil legge på deg av, relative sunt og balansert. Sjekk inn og ut kalorier, deretter kan du velge mengden mat utifra det. Varene du lister opp er gode nok :)

Anonymkode: b7af8...5c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at du går for karboredusert. Dette er et godt valg. Men husk at du bør spise mer fett da. Protein er en dårlig energikilde. Så når du spiser karbohydratredusert, så må du øke fettinntaket. Du trenger ikke å velge lett-versjoner av creme fraiche for eksempel.

Anonymkode: 28169...102

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uenig med forrige innlegg. Dersom du er relativt slank og aktiv, men ønsker å erstatte fett med muskler bør du ikke gå for lavkarbo, men lett kalorirunderskudd med rikelig grove karbohydrater og protein, men fettfattig, slik ar kroppen må ta av eget fett for å dekke det resterende behovet for energi og fett. Finnes en god del nyere forskning som støtter dette. 

Anonymkode: 6aed7...a9a

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns planen din virker veldig fin med tanke på at du antagelig ønsker å beholde muskler, redusere fett og gå ned i ett normalt tempo. 
Når du ligger i kaloriunderskudd så bør du relativt høyt på proteiner for og ikke miste alt for mye muskler. 
At du har flere gode og solide proteinkilder hver dag er utelukkende positivt! 
I salat,grønnsaker,bær og havregryn er det både karbohydrater og fiber som du trenger, uten at jeg ser det du beskriver som hverken for mye eller lite. 
Du ligger ok på fett med tanke på at du supplerer med litt nøtter og fetaost daglig uten at det blir for mye. 
At du øker proteinkildene på dager med trening syns jeg er fornuftig. 
Du skal ned 4 kg og du er aktiv, da antar jeg at du i utgangspunktet er slank men egentlig bare vil stramme opp litt og miste det lille ekstra av fett du eventuelt har. 
30 minutter gange er selvsagt kjempe bra, selvom 30 minutter løping selvsagt forbrenner mer fordi du kommer lenger i høyere tempo. 
Når det er sagt så skal du være litt forsiktig med alt for hard trening når du ligger i underskudd. 
Du beskriver jo også at du løper men at du da spiser litt mer, det syns jeg er kjempe bra. 
Styrketrening (så tung du har overskudd til) må opprettholdes for og ikke tape muskler på underskudd. 
Jeg syns planen din absolutt virker ok :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du normal avføring? Kosten din er rimelig sær, har fryktelig mye fiber også den svarte kaffien du spyler ned fibrene med?

Tipper du vil gå ned, men jeg tror ikke det der er kost noen kropp fungerer optimalt på.

Anonymkode: 10216...72a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du normal avføring? Kosten din er rimelig sær, har fryktelig mye fiber også den svarte kaffien du spyler ned fibrene med?

Tipper du vil gå ned, men jeg tror ikke det der er kost noen kropp fungerer optimalt på.

Anonymkode: 10216...72a

For mye fiber, nå har jeg hørt det også! 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har erfaring med kosthold og trening og greier ikke gå ned 4 kg uten en spesiell plan?

Jeg for min del spiser bare litt mindre mengde og mer sunt i noen dager om jeg har fått noen kg mer og rører litt mer på meg, så er jeg tilbake der jeg pleier være. 4 kg er jo ingenting i forhold til kroppsvekt.

Anonymkode: 3b675...a8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Helt umulig å si noe om mengder når vi ikke vet noe om deg. Men det du skriver opp er ikke akkurat et kosthold du vil legge på deg av, relative sunt og balansert. Sjekk inn og ut kalorier, deretter kan du velge mengden mat utifra det. Varene du lister opp er gode nok :)

Jeg ville lagt på meg av det ts spiser. Jeg spiser noe mindre enn det. Trener styrke

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For mye fiber, nå har jeg hørt det også! 😂

Da har jeg nyheter til deg. Det er ikke bevist at fiber har noe som helst positiv effekt på helsa vår, heller tvert imot. https://chriskresser.com/myths-and-truths-about-fiber/

Og denne studien er veldig interessant. Alle opplevde at symptomene FORSVANT når de KUTTET UT fiber. Ingen hadde noen som helst symptomer uten fiber. Og jo mer fiber de spiste, jo sykere var de.

Symptoms at presentation and at 6 mo following change in dietary fiber intake

Symptom Symptoms at presentation (n = 63) High dietary fiber (n = 6) Pvalue Reduced dietary fiber (n = 16) Pvalue No dietary fiber (n = 41) Pvalue
Anal bleeding 31 4 1 4 0.216 0 < 0.001
Constipation 63 6 1 12 0.041 0 < 0.001
Bloatedness 33 6 1 5 0.041 0 < 0.001
Strain in bowel opening 63 6 1 9 0.004 0 < 0.001
Abdominal pain 13 3 1 2 0.164 0 0.012

Anonymkode: d263f...7d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Da har jeg nyheter til deg. Det er ikke bevist at fiber har noe som helst positiv effekt på helsa vår, heller tvert imot. https://chriskresser.com/myths-and-truths-about-fiber/

Og denne studien er veldig interessant. Alle opplevde at symptomene FORSVANT når de KUTTET UT fiber. Ingen hadde noen som helst symptomer uten fiber. Og jo mer fiber de spiste, jo sykere var de.

Mennesker med mageproblemer reagerer på mye som de fleste mennesker tåler bra og som er sunt. Mageplager kommer som regel av antibiotika, sykdom,  et dårlig kosthold og/ eller søtningsstoffer og annen merkelig dritt man finner i mat. Hadde man spist sunt og med fiber gjennom hele livet, så er det veldig liten sjanse for at man ville fått mageproblemer

Fiber er sunt og utallige studier har vist at det reduserer sjansen for å utvikle tarmkreft

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.7.2019 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Symptoms at presentation and at 6 mo following change in dietary fiber intake

Symptom Symptoms at presentation (n = 63) High dietary fiber (n = 6) Pvalue Reduced dietary fiber (n = 16) Pvalue No dietary fiber (n = 41) Pvalue
Anal bleeding 31 4 1 4 0.216 0 < 0.001
Constipation 63 6 1 12 0.041 0 < 0.001
Bloatedness 33 6 1 5 0.041 0 < 0.001
Strain in bowel opening 63 6 1 9 0.004 0 < 0.001
Abdominal pain 13 3 1 2 0.164 0 0.012

Det er mange studier som viser at opptil 25-30 gram fiber har positiv effekt på helsen vår. Over det er ikke anbefalt, bla pga at vitaminer og mineraler binder seg til fiberet og blir med ut av kroppen som igjen kan føre til underskudd. Når det er sagt er det få som spiser for mye fiber, mener å huske at gjennomsnittet i Norge får i seg 9-11 gram per dag, noe som er under halvparten av anbefalingen. 

Så halvveis rett. Man kan få for mye, men noe fiber er anbefalt og den generelle nordmannen spiser for lite av det i henhold til helsedirektorates anbefalinger. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.7.2019 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Jeg er på ingen måte overvektig, men på grunn av noen måneder med sykdom og litt for mye mat i forhold til innaktivitet så har litt muskler forsvunnet og blitt erstattet med noen kilo mer fett enn det jeg trives med. 
Har en del erfaring med trening og kosthold fra tidligere og er aktiv løper på konkurranser (alt fra 10k til ultraløp) og har også ukentlige timer med PT på treningsenter. 

En dagsmeny kan se slik ut: 

Frokost:
div.bær,litt melon og en propud, vann og drikke. 1 kopp kaffe,svart. 

Lunsj:
en laksefile, 300g grønnsaker og 1 ss creme fresh lett. Vann og drikke. 1 kopp kaffe,svart. 

Middag:
200g kylling, en stor salat på siden laget av jordbær,agurk,salat,squash,rødløk og vannkastanjer. 1 ss creme fresh lett. Vann og drikke. 1 kopp svart kaffe. 

Mellommåltid: ett stekt egg med litt rødløk, 1 ts sennep og 4 terninger fetaost "smuldret" over.  Legges på en skive squash som er grillet på toppen med litt urter og krydder.  vann og drikke.

Kvelds: 
2 dl naturell yoghurt/gresk yoghurt med 10g nøtter,20g havregryn, 2 dl med en blanding av jordbær,bringebær og blåbær. 
i tillegg 2 kapsler omega 3, en multivitamintablett og en tablett magnesium. 

Hva tenker dere om denne menyen? 
Noe jeg mangler eller burde ha mer av? 

Jeg trener ca 30 min om dagen med styrke og går minimum 30 minutter tur. 
På dager hvor jeg løper så spiser jeg to egg til mellommåltidet istedenfor ett og øker litt på proteinkildene i de andre måltidene (1,5 laksefile istedenfor 1, 300g kylling fremfor 200g) 

Anonymkode: d2556...b5f

Menyen er grei men du kommer mye bedre ut av det om du drikker mer vann i tillegg til kaffe. Kaffe er bra. Minst 8 glass. Ikke propud, men gresk yoghurt (jordbær eller sitron, de uten frø i lokket). Bytt ut laks med lettsaltet torsk. 

Dropp fetaost. Bruk heller tomat og rene krydder.

Til kvelds ville jeg gått for to knekkebrød (med lavt kaloriinnhold) men skinke og persille. Pluss en yoplait yoghurt. Vanlig yoghurt = 130 kcal. Yoplait = 45. Så dropp yoghurt naturell. 

Anonymkode: 36ef6...af1

AnonymBruker
Skrevet

Minst 8 glass vann mente jeg. 

Anonymkode: 36ef6...af1

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bytt ut laks med lettsaltet torsk.

Hvorfor i alle dager skal vi være så pirkete? Spis laks, torsk, ørret, hyse - røkt, kokt, stekt, bakt.

FISK ER BRA, og spesielt fet fisk er kjempefint.

Slike "tips" skaper bare tvangstanker rundt hva man kan og ikke kan spise.

Jeg synes kostholdet til TS er kjempefint, og har ingenting å utsette på det.

Bare fortsett å stå på, og øk heller treningsmengden litt og intensitet på styrkeøktene. Gi det tid, og dette går helt fint :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Programmet ditt virker litt tungvint og i mangel på grønt, men du er flink som lager gode matretter for deg selv! Jeg veide 94 kilo, nå veier jeg 65. Hvordan jeg har gått ned i vekt:

Trener styrke 3 dager i uken (1,5 t program med øvelser for hele kroppen). Én dag i uken med svømming eller lengre gåtur (husk at hvile av musklene er like viktig som treningen av dem). Jeg går på treningssenter og har fått satt opp et konkret program som er tilpasset meg og ønske om å styrke kroppen av en pt når jeg meldte meg inn. Dette anbefaler jeg veldig å gjøre! 

Matinntaket jeg har hatt:

Frokost, som skal starte dagen, består av to knekkebrød med magert pålegg eller havregrynsgrøt med banan og blåbær.

Mellommåltid: Banan, kokt brokkoli, blåbær eller avokado

Lunsj: Kylling, salat, litt mais, agurk og avokado (om jeg ikke har hatt avokado).

Middag: Fisk, gjerne laks med sitronpeoper på, brokkoli, asparges og ris. 

Kveldsmat: Knekkebrød med magert pålegg. 

Dette er enkle måltider å lage, som jeg har holdt på en god periode nå. Det er også viktig å drikke mye vann gjennom dagen. Jeg holder meg unna sukker, mel og andre matvarer som inneholder mye fett. Dette fungerer veldig bra, for utenom i sosiale sammenhenger. Jeg har opplevd at ingen lager sunn mat ved middagsbesøk.... Så! utfordringen har jeg løst med å være ærlig og si at jeg går på en streng diett og spiste før jeg kom. 

Anonymkode: 50359...79a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Programmet ditt virker litt tungvint og i mangel på grønt, men du er flink som lager gode matretter for deg selv! Jeg veide 94 kilo, nå veier jeg 65. Hvordan jeg har gått ned i vekt:

Trener styrke 3 dager i uken (1,5 t program med øvelser for hele kroppen). Én dag i uken med svømming eller lengre gåtur (husk at hvile av musklene er like viktig som treningen av dem). Jeg går på treningssenter og har fått satt opp et konkret program som er tilpasset meg og ønske om å styrke kroppen av en pt når jeg meldte meg inn. Dette anbefaler jeg veldig å gjøre! 

Matinntaket jeg har hatt:

Frokost, som skal starte dagen, består av to knekkebrød med magert pålegg eller havregrynsgrøt med banan og blåbær.

Mellommåltid: Banan, kokt brokkoli, blåbær eller avokado

Lunsj: Kylling, salat, litt mais, agurk og avokado (om jeg ikke har hatt avokado).

Middag: Fisk, gjerne laks med sitronpeoper på, brokkoli, asparges og ris. 

Kveldsmat: Knekkebrød med magert pålegg. 

Dette er enkle måltider å lage, som jeg har holdt på en god periode nå. Det er også viktig å drikke mye vann gjennom dagen. Jeg holder meg unna sukker, mel og andre matvarer som inneholder mye fett. Dette fungerer veldig bra, for utenom i sosiale sammenhenger. Jeg har opplevd at ingen lager sunn mat ved middagsbesøk.... Så! utfordringen har jeg løst med å være ærlig og si at jeg går på en streng diett og spiste før jeg kom. 

Anonymkode: 50359...79a

Mangel på grønt? Melon og bær til frokost, 300 g grønnsaker til lunsj, salat til middagen og mellommåltidet og bær til kvelds.... Er ikke TS, men ser ikke hvor hun kan legge til mer frukt og grønnsaker.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...