Gå til innhold

Betale maten selv?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, semperflorens skrev:

Det står også at det er kjedelig å sitte og spise sin ene rett mens alle andre spiser tre-retters. Det er ikke hyggelig å dra på noe som helst dersom man er den eneste som sitter der med mye mindre fordi man ikke har like god råd som alle andre.

Det er også uvesentlig hvordan de fleste har det, saken er at ts ikke er i stand til å tromle sammen pengene, så da er det unødvendig å si at de fleste har råd til det. Er forresten usikker på hvor mange studenter du kjenner, for de færreste jeg kjenner av studenter har råd til særlig mye mer enn vanlige utgifter.

Buffere er vel uansett ikke til bruk for bryllupsmiddager, men uforutsette, helt nødvendige utgifter, en vaskemaskin som går i stykker f.eks.

For min del er det ikke uvanlig å ha planer en måned fram i tid, har inntrykk av at det er ganske normalt, i hvertfall i min omgangskrets. Der kan man ikke forvente å få til noe med så mange mennesker på en måneds varsel, så jeg vil tro at brudeparet uansett må forvente at flere enn ts melder avbud. Det er ikke kritikk av brudeparet å si at det er for kort varsel, mer en måte å si på at jeg skulle gjerne ha kommet, men har dessverre ikke anledning fordi jeg allerede har planer. Om det er planer om å gjøre noe slik at man ikke har tid til å komme eller planlagt bruk av penger slik at man ikke lenger har noe til overs resten av måneden, er irrelevant.

Men da får ts takke nei, da?? Hun hadde måttet takke nei om det var "vanlig" bryllup også, for utgiftene der hadde vært minst like høye. 

Å gå ut og spise en gang iblant er en helt vanlig utgift. Og tro meg: jo, de fleste studenter går ut og spiser relativt ofte, og drikker gjerne hver eneste helg - og midt i uken attåt. Å tromle sammen noen hundrelapper til et restaurantbesøk, på fire ukers varsel, kan jeg nærmest garantere at 99% av alle studenter skulle klart. Jeg har studert/jobbet som forsker på universitet i nærmere femten år, og har hørt nok av sudentenes pengebruk til å vite at JO, studenter bruker mye penger på uteliv... 

Det er helt rett at mange har planer for langt frem i tid - men det vet jo brudeparet, ja? Så ja? De vet gjerne at ikke alle kan komme? Hva er poenget ditt? Det er ikke kort varsel å be inn til et restaurantbesøk fire uker i forveien, sorry altså. Hjelpe meg hvor vanskelig du er for vennene dine om du må ha over en måneds varsel til alt de vil ha deg med på... 

Anonymkode: 44ae2...1e6

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Rullestolbruker said:

Har bare vært i et brylupp til et familimedlem og der betalte ikke gjestene for mat eller drikke.

Nei, men da var dette et standard bryllup da.

Dette er løst på en annen måte, så i stedet for gave så dekker man sin egen mat og drikke. 

Høres helt flott ut, TS du kan jo be foreldre eller søsken om å få låne en tusenlapp slik at du får råd til 2-3 retter og et glass og to vin/øl. Hvis ikke, så dropp det.

Dette er ikke et stort problem. Så lærer du deg kanskje å ha en bufferkonto på noen tusen i det minste.

Anonymkode: 67256...7f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

jeg har hørt om et tilfelle via KG 

Anonymkode: 5d5ae...8fb

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble plutselig invitert i et bryllup som er om ca 4 uker. Brudeparet skal gifte seg borgerlig. De ønsket å overraske alle med et bryllup. Det blir ca 25 gjester og det er reservert bord på restaurant. 

Men vi må betale mat og drikke selv. De forventer selvsagt ikke gaver. Men maten vil koste ca 500kr på den utvalgte restauranten. Utenom kommer alkohol. Så det blir jo raskt en 1000lapp å betale. Jeg har nettopp vært på ferie og er student. Så jeg har lite å rutte med. Hadde jeg blitt invitert tidligere kunne jeg prioritert pengene annerledes. 

Jeg lurer egentlig bare på om det er normalt at gjester betaler maten selv?

Anonymkode: 6f1c1...937

Maten kommer på kr. 500, kan du ikke selv velge hva du vil spise? 

Uansett, å bruke kr. 500 på alkohol, det forstår folk flest at du ikke har råd til når du er student. Du trenger heller ikke bruke så mye penger på alkohol for å delta på en middag. De har helt sikkert vann å drikke. 

Anonymkode: c6a9f...eb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, at et er kort varsel-de fleste har vel allerede kjøpt gave...

Jeg hadde takket nei.

Når man er så mange på restuant, må man bestille på forveien, og da gjerne en tre retters.

Så denne middagen, ja blir fint en 1000 lapp.

Anonymkode: 60491...a3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke innafor, og det er heldigvis ikke vanlig. Det blir som å ta inngangsbillett i bryllupsselskapet. Det gjør man bare ikke. 

Anonymkode: a66c4...7ed

Skrevet

Hvis det er et fast selskap så tror jeg ikke hver enkel gjest kan bestille det de selv vil ha? Eller? De gangene jeg har vært i større selskap kan man velge mellom feks kjøtt og fisk. Så ta det i betrakning. Det blir også rart om du dropper dessert og alle andre spiser det. 

Men du må ikke drikke mye alkohol. Det kan man fint kontrollere med ingen eller et glass. 

Synes du likevel det er mye penger, er det midt i ferien. Forståelig om du sier nei. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan "slipper man unna" med mindre enn 500 kr om man skal i bryllup?? De skal jo ikke ha gaver! Har du ikke klær, så lån av veninner? Som student må en tenke praktisk. Da jeg studerte lånte vi klær av hverandre flere ganger om noen skulle noe spesielt. Se muligheter og ikke hindringer.

Hadde jobb ved siden av studiene for å slippe for mye i lån. Levde ikke i luksus nei, og kunne fortalt om uker da jeg åt kun nudler, billig brød og kun gulost! Ellers kun supper. 

Det var ikke mye festing heller. Du må vel klare å prioritere bort noe i fire uker? Kjøp og lev på egg og nudler. Hvis brudeparet "er verdt" det. Og iom at dere er få som kommer, så er dere vel gode venner?

Skriv/lag et fint kort, og dra om du vil. Hvis ikke får du la være da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, at et er kort varsel-de fleste har vel allerede kjøpt gave...

Jeg hadde takket nei.

Når man er så mange på restuant, må man bestille på forveien, og da gjerne en tre retters.

Så denne middagen, ja blir fint en 1000 lapp.

TS er blitt invitert på kort varsel. Gjestene har ikke visst at de skulle i et bryllup lenge, for så å ha fått beskjed om at de skal betale selv kun fire uker før. Ts har blitt invitert til å delta på en borgerlig vielse, etterfulgt av en middag på restaurant. Deltagelsen er gaven, kan du si.

Anonymkode: a93fa...e9c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS er blitt invitert på kort varsel. Gjestene har ikke visst at de skulle i et bryllup lenge, for så å ha fått beskjed om at de skal betale selv kun fire uker før. Ts har blitt invitert til å delta på en borgerlig vielse, etterfulgt av en middag på restaurant. Deltagelsen er gaven, kan du si.

Som er en tre retters. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vanlig å ha en kontaktperson (f.eks. en av foreldrene til en av de som gifter seg) som man kan ta diskret kontakt med dersom prisen for deltakelse blir i stiveste laget? Så ordner de litt «bistand» i form av å ta hele eller deler av regningen? Jeg hadde lett satt av noen tusenlapper dersom jeg hadde et barn som skulle arrangere denne typen bryllup og jeg visste at de hadde venner som var studenter o.l. Eller, jeg hadde satt av noen tusenlapper uansett, man vet jo aldri. Det er ingen skam å ha lite penger i perioder av livet, og en student er i høyeste grad en såkalt verdig trengende! Når du dessuten er en av bare 25, hadde jeg regnet med at du var viktig for brudeparet.

Anonymkode: a66be...b55

Skrevet

For meg er det merkelig, jeg ville aldri valgt det selv. MEN, det er kanskje innenfor hvis man gir beskjed i god tid. Synes ikke det er innenfor å gi beskjed om noe slikt kort tid før bryllupet. Det gjør at gjestene ikke får spart opp penger til bryllupet, og det synes jeg er uheldig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette er innafor og helt OK, når man ikke ønsker seg gaver.

Har du ikke råd, så takker du nei. 

Anonymkode: 1f051...76f

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 4.7.2019 den 15.20, AnonymBruker skrev:

Nei, men da var dette et standard bryllup da.

Dette er løst på en annen måte, så i stedet for gave så dekker man sin egen mat og drikke. 

Høres helt flott ut, TS du kan jo be foreldre eller søsken om å få låne en tusenlapp slik at du får råd til 2-3 retter og et glass og to vin/øl. Hvis ikke, så dropp det.

Dette er ikke et stort problem. Så lærer du deg kanskje å ha en bufferkonto på noen tusen i det minste.

Anonymkode: 67256...7f1

Før i tiden var det vanlig at foreldre betalte for bryllup også maten. Slik min far gjorde det.

Skrevet
På 4.7.2019 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Enig.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn gjorde vi det også på bryllupet vårt. Syntes det var supert, og ikke minst billig for de få gjestene (under 10 stk), som slipper gave og annet. Vi ille bare ut å spise med de nærmeste, og om de ikke kunne så er det jo ikke tvang. 

Hadde jo vært dyrere for deg med gave, + evnt nytt antrekk med streng dresskode. Men har du ikke råd, så bare si du ikke  kan. Ikke verre enn det. 

Anonymkode: a3422...29e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du er en av 25 inviterte, tenker jeg at en av brudeparet er ditt søsken, evt nær venninne. 

Da er det innafor å spørre dine foreldre eller søsken om et lite lån. Jeg hadde gladelig spandert denne middagen på mine barn/søsken. 

Anonymkode: 7d5a9...509

• Liker 4
Skrevet

Invitere folk og så be dem om å betale maten selv, folkens....

Skrevet

Du kan jo bruke kredittkort og betale ned de kommende måneden hvis dette er et bryllup du har veldig lyst til å delta i. 1000 kroner var ikke all verden. 

Skrevet
4 timer siden, snoren skrev:

Du kan jo bruke kredittkort og betale ned de kommende måneden hvis dette er et bryllup du har veldig lyst til å delta i. 1000 kroner var ikke all verden. 

Sette seg i gjeld for å delta i bryllup....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...