Gå til innhold

Betale maten selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble plutselig invitert i et bryllup som er om ca 4 uker. Brudeparet skal gifte seg borgerlig. De ønsket å overraske alle med et bryllup. Det blir ca 25 gjester og det er reservert bord på restaurant. 

Men vi må betale mat og drikke selv. De forventer selvsagt ikke gaver. Men maten vil koste ca 500kr på den utvalgte restauranten. Utenom kommer alkohol. Så det blir jo raskt en 1000lapp å betale. Jeg har nettopp vært på ferie og er student. Så jeg har lite å rutte med. Hadde jeg blitt invitert tidligere kunne jeg prioritert pengene annerledes. 

Jeg lurer egentlig bare på om det er normalt at gjester betaler maten selv?

Anonymkode: 6f1c1...937

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg aldri hørt om. Men det kanskje er andre her som har vært i sånne bryllup.

Anonymkode: 87b53...129

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, sånn som du beskriver det er det helt innafor å gjøre det. Å ikke ønske seg gaver, men heller at man blir med på restaurant, er helt ok. 

Anonymkode: 44ae2...1e6

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Gaven er at du kommer og spiser. Må da være innafor det? Du må ikke spise eller drikke dyrt.

Anonymkode: b57d8...4b2

• Liker 20
Skrevet

Tenker det er helt kurant. Du måtte jo gitt en gave uansett, ikke sant? Og alkohol trenger du da ikke kjøpe. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Synes ærlig talt det hørtes flott ut 🙂 Slipper å tenke på gave, brudeparet slipper å få masse skrot de ikke trenger, og brudeparet sparer masse penger. Samt at man spiser god mat på en fin restaurant. Jeg har god råd da så hadde ikke trengt å bekymre meg for kostnaden.

Anonymkode: 426a8...93b

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gaven er at du kommer og spiser. Må da være innafor det? Du må ikke spise eller drikke dyrt.

Anonymkode: b57d8...4b2

Billigste hovedrett koster 300kr. Er ulike treretters-menyer og virker som det er det vi skal spise. Kjedelig å bare sitte med hovedrett og uke ha råd til resten mens andre spiser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sånn som du beskriver det er det helt innafor å gjøre det. Å ikke ønske seg gaver, men heller at man blir med på restaurant, er helt ok. 

Hadde vært greit om jeg viste om det en stund før. Men 4 ukers varsel er ikke så lenge dessverre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Billigste hovedrett koster 300kr. Er ulike treretters-menyer og virker som det er det vi skal spise. Kjedelig å bare sitte med hovedrett og uke ha råd til resten mens andre spiser. 

Så takk nei til innbydelsen da. Herregud, verre er det ikke. 

Anonymkode: 43e4b...2df

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt innafor å gjøre det slik. De har et ørlite «bryllup», og vil bare dele dagen med en håndfull mennesker. Kanskje de ikke bestemte seg for å gifte seg før enn for 5 uker siden? Hvem vet!

Har du ikke råd, så har du ikke råd. Da går du ikke. Føler ikke det trenger være noe mer dramatisk enn som så. 

Men du har jo en hel måned på deg til å spare en 500-lapp...

Anonymkode: a93fa...e9c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært greit om jeg viste om det en stund før. Men 4 ukers varsel er ikke så lenge dessverre. 

Hjelpe meg, trenger du virkelig mer enn 4 ukers varsel for å gå ut og spise?? 300 kr er ikke akkurat kjempemye penger. Du trenger ikke drikke alkohol, og du bestemmer helt selv hva du vil spise på menyen. Det er da ikke slik at du er nødt til å velge det dyreste, eller fråtse i flere retter. 

Takk nei om du ikke vil, da vel? Det hadde kostet deg langt mer å gå i et "Ordentlig" bryllup med gave og fancy kjole og whatnot. 

• Liker 14
Skrevet

Hva vil du egentlig frem til? Nei, er kanskje ikke normalt. Men hva skal du med svaret? Si til brudeparet at du nekter å komme siden det ikke er så vanlig? Eller be dem om å betale din mat så du heller kan kjøpe gave som de ikke ønsker? 

Se heller positivt på det. Du slipper å kjøpe gave og de ville dele deres store dag med deg. Du er en av 25, så for dem må du bety mye for dem! Jeg hadde kanskje tatt litt av en buffer, men du får velge selv hva du vil prioritere. 

Og du kan faktisk takke nei også. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit nok, så lenge man ikke forventer gaver. 

Altså, det koster jo å delta i de fleste bryllup - enten det er klær, reise, overnatting, gave eller annet. Hvis dette er er lite, intimt bryllup uten stram dresskode, kort reiseveg for de inviterte og ingen forventning om gaver - så vil jeg si dette er et grisebillig bryllup å delta i. Man trenger ikke drikke alkohol heller. 

Har du ikke råd, så har du ikke råd. Men jeg synes ikke du har noe å «klage» på. Som sagt er det veldig sjelden gratis å delta i bryllup. Sånn er det bare.

Anonymkode: 268d5...007

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg, trenger du virkelig mer enn 4 ukers varsel for å gå ut og spise?? 300 kr er ikke akkurat kjempemye penger. Du trenger ikke drikke alkohol, og du bestemmer helt selv hva du vil spise på menyen. Det er da ikke slik at du er nødt til å velge det dyreste, eller fråtse i flere retter. 

Takk nei om du ikke vil, da vel? Det hadde kostet deg langt mer å gå i et "Ordentlig" bryllup med gave og fancy kjole og whatnot. 

For det første er det ikke snakk om 300, men minst 500 og opptil 1000 med drikke.

Hvis man skal være med, vil det åpenbart være litt stusselig å sitte der med sin ene rett og et glass vann, hvis alle andre har tre-retters og alkohol.

For det andre vet du ikke om 300 er mye for ts. Det finnes mange, særlig studenter, som synes 300 er mye. Det er lett å tenke at alle i Norge er så rike og har råd til den ekstra utgiften, men det er faktisk ikke det, og kommentarer om at 300 ikke er kjempemye penger er utrolig unødvendig.

TS: hvis du ikke har råd, kan du takke nei. Du trenger ikke si noe mer enn at det er for kort varsel, dessverre.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, semperflorens skrev:

For det første er det ikke snakk om 300, men minst 500 og opptil 1000 med drikke.

Hvis man skal være med, vil det åpenbart være litt stusselig å sitte der med sin ene rett og et glass vann, hvis alle andre har tre-retters og alkohol.

For det andre vet du ikke om 300 er mye for ts. Det finnes mange, særlig studenter, som synes 300 er mye. Det er lett å tenke at alle i Norge er så rike og har råd til den ekstra utgiften, men det er faktisk ikke det, og kommentarer om at 300 ikke er kjempemye penger er utrolig unødvendig.

TS: hvis du ikke har råd, kan du takke nei. Du trenger ikke si noe mer enn at det er for kort varsel, dessverre.

Les en gang til.. ts sier en hovedrett koster 300 kr. Så jo, da kan ts gå og spise seg mett for 300 kr. Man kan kjøpe seg en brus, man må ikke kjøpe alkohol for 500 kr.

Ts sier også hun har vært på ferie. Så da har hun jo hatt penger, men valgt å bruke alt på ferie framfor en buffer. 

De aller færreste studenter er så fattige at de er ute av stand til å tromle sammen 300 kr for en hovedrett på fire uker.. det er under 100 kr i uken å spare. 

Om ts svarer at 4 uker er for kort varsel, dummer hun seg ut. Det er mer enn nok varsel for normalt sett, ingen grunn å kritisere brudeparet for det. Da sier man enten at man dessverre ikke har anledning/råd.

• Liker 5
Skrevet

Vanlig er det vel ikke, men synes det høres ut som en grei løsning. Håper du ser deg råd til det, det kan sikkert bli fint!  Veldig OK å slippe gavestyret! 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer egentlig bare på om det er normalt at gjester betaler maten selv?

Det er ikke normalt i den forstand at det jo ikke vanligvis slik i bryllup, men har hørt om det ja. 

Nå står jo alle fritt til å arrangere sine bryllup akkurat som de vil, så eneste her jo om du vil eller kan gå. Spiller jo ingen rolle for din økonomi hva som er vanlig. Enig i at 4 uker nå i ferietiden er i korteste laget. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les en gang til.. ts sier en hovedrett koster 300 kr. Så jo, da kan ts gå og spise seg mett for 300 kr. Man kan kjøpe seg en brus, man må ikke kjøpe alkohol for 500 kr.

Ts sier også hun har vært på ferie. Så da har hun jo hatt penger, men valgt å bruke alt på ferie framfor en buffer. 

De aller færreste studenter er så fattige at de er ute av stand til å tromle sammen 300 kr for en hovedrett på fire uker.. det er under 100 kr i uken å spare. 

Om ts svarer at 4 uker er for kort varsel, dummer hun seg ut. Det er mer enn nok varsel for normalt sett, ingen grunn å kritisere brudeparet for det. Da sier man enten at man dessverre ikke har anledning/råd.

Det står også at det er kjedelig å sitte og spise sin ene rett mens alle andre spiser tre-retters. Det er ikke hyggelig å dra på noe som helst dersom man er den eneste som sitter der med mye mindre fordi man ikke har like god råd som alle andre.

Det er også uvesentlig hvordan de fleste har det, saken er at ts ikke er i stand til å tromle sammen pengene, så da er det unødvendig å si at de fleste har råd til det. Er forresten usikker på hvor mange studenter du kjenner, for de færreste jeg kjenner av studenter har råd til særlig mye mer enn vanlige utgifter.

Buffere er vel uansett ikke til bruk for bryllupsmiddager, men uforutsette, helt nødvendige utgifter, en vaskemaskin som går i stykker f.eks.

For min del er det ikke uvanlig å ha planer en måned fram i tid, har inntrykk av at det er ganske normalt, i hvertfall i min omgangskrets. Der kan man ikke forvente å få til noe med så mange mennesker på en måneds varsel, så jeg vil tro at brudeparet uansett må forvente at flere enn ts melder avbud. Det er ikke kritikk av brudeparet å si at det er for kort varsel, mer en måte å si på at jeg skulle gjerne ha kommet, men har dessverre ikke anledning fordi jeg allerede har planer. Om det er planer om å gjøre noe slik at man ikke har tid til å komme eller planlagt bruk av penger slik at man ikke lenger har noe til overs resten av måneden, er irrelevant.

• Liker 3
Skrevet

Har bare vært i et brylupp til et familimedlem og der betalte ikke gjestene for mat eller drikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...