Gå til innhold

Hund i bilen på båt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal på ferie til mine foreldre i helga og må reise med båt (turen tar 6 timer, pause og mulighet for lufting/tissing etter 4 timer). Frøkna vår på 1 år skulle være med, og vi hadde booket plass til oss og henne på båten som tillater dyr på deler av båten. Dvs. på dekk og eget oppholdsrom hvor dyr er tillat. 

Fikk telefon i dag om at båten dessverre er ute av drift, og at det er satt inn en annen båt på vår avreisedato. Der er det ikke mulighet for dyr. Men hunden kan ligge i buret i bilen som da står på bildekk i båten, vi har da et vindu på gløtt. Vi får ikke lov å se til henne underveis grunnet sikkerhet, men vi kan ringe ned til dekket og be dem som er der om å sjekke.

Hun er 1 år og en trygg hund både i bil og bur, men båt har hun jo aldri reist med. Der er jo mye lyd og støy som er ukjent for henne.  

Ble brått usikker på hele turen. Kan jo være dette går helt fint, men synes så synd på henne som skal ligge alene der nede. Vi vil jo ha henne med, og de få timene i båten er kanskje ikke så ille når alternativet er kennel i 2 uker.....? Vi fikk tilbud om refusjon eller booke om til en annen dag, (uvisst når den opprinnelige båten er i drift igjen), men vi kan ikke reise en annen dag. Så alternativet er å avlyse turen. 

Anonymkode: 532f9...b06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kommer til å gå bra, men andre har kanskje andre erfaringer?

Et spørsmål bare: Pleier hunden å bjeffe mye? For i tilfelle er det synd om den blir stående i buret og bjeffe...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg tror det kommer til å gå bra, men andre har kanskje andre erfaringer?

Et spørsmål bare: Pleier hunden å bjeffe mye? For i tilfelle er det synd om den blir stående i buret og bjeffe...

Hun er ikke ei som bjeffer for «alt og ingenting», så er ikke bekymret for bjeffing i båten. Det er gjerne i situasjoner hvor hun blir oppspilt og ivrig at hun bjeffer, som når vi herjer med henne. Men ser ikke for meg at dette skulle skje i båten akkurat 🤔

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke ei som bjeffer for «alt og ingenting», så er ikke bekymret for bjeffing i båten. Det er gjerne i situasjoner hvor hun blir oppspilt og ivrig at hun bjeffer, som når vi herjer med henne. Men ser ikke for meg at dette skulle skje i båten akkurat 🤔

ts

Da ville jeg ikke bekymret meg så mye, om du gjør som du har tenkt og lar mannskapet se til henne iblant.

Skrevet

Men husk på ventilasjon i bilen. AC på om mulig.

Skrevet
29 minutter siden, Tøytigern skrev:

Men husk på ventilasjon i bilen. AC på om mulig.

Alt skal jo være slått av, så det går ikke. Må ha vinduene åpne bare. Og nok vann! 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Alt skal jo være slått av, så det går ikke. Må ha vinduene åpne bare. Og nok vann! 

Da får hun satse på åpne vinduer og hyppig tilsyn.

• Liker 1
Skrevet

Er det bildekk inne i båten? Isåfall ville jeg ikke hatt vinduene åpne, men satt inn vifte. Våre ble mer stressa av bråket når vinduene var åpne (samt det lukta ekkelt i hele bilen etterpå) enn når vi hadde de igjen. Ellers var ikke båt noe problem. De har kun reist med båter hvor vi også har sitti i bilen, men vi måtte ta flere båter for litt siden, den lengste fra Bodø til Lofoten, uten problemer. Han ene hadde kasta opp på vei over, men det var veldig høy sjø, så det skjønner jeg godt.

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme som deg for noen år siden TS. Turen gikk fra Lofoten til Sandnessjøen så det var en ganske lang ferd. Gikk til anskaffelse av en vifte på batterier, hadde et par av vinduene litt åpne. Tok turen ned til han en gang i timen cirka og ga han oppmerksomhet og godbit. Gikk helt fint. Hunden var godt vant med å kjøre bil, båt, ubåt og romskip, fly, sparkesykkel og skateboard før turen...

Skrøt kanskje på meg litt på de siste transportfarkostene.. 

Anonymkode: 1bd5d...653

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært veldig skeptisk. 6 timer er lenge. Men så lenge du har garanti for at det ikke er for varmt på bildekket og godt med luft/vifte til hunden så kanskje. 2 uker på kennel er lenge hvis det er alternativet. Selv ville jeg ikke gjort det siden jeg har hørt nok av historier der det ikke går så bra. Mulig yrkesskade siden jeg jobber med hunder.

Anonymkode: ebc3f...686

• Liker 1
Skrevet

Jeg har reist flere ganger med hund på båt i bil. Mine ligger å sover godt i bura sine. Bruker vifte til å henge på buret og bøtte med vann som henger i krok på burveggen.  Har også lang luftekrok på bagasjeluka og vinduene oppe. De som laster båten tar hensyn til at det er dyr i bilen og man står som oftest skjerma fra sola. Kan eventuelt legge igjen digital tempmåler som du kan be mannskapet om å sjekke i bilen (sett displayet så det kan ses utenifra).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...