Gjest Anonym Bruker Skrevet 4. juli 2019 #1 Del Skrevet 4. juli 2019 (endret) I kveld 1976 eg skulle gå til sengs blei eg plutseleg råka av eit kraftig svimmelhetsanfall, som kom som lyn fra klar himmel. Blei meget syk, m/ brekninger / oppkast og gjekk sykmeldt omlag ein månad,men tok lang tid før eg følte meg "edru igjjenn". Legen greidde aldri den gang å sette en diagnose. På begynnelsen av 80 tallet blei eg igjenn råka av eit nytt og enda kraftigere svimmelhetsanfall, utan forvarsel. Blei da innlagt på sykehus hvor eg lå en drøy uke, og diagnosen blei etterhvert "virus på balansenærven" : Var sykmeldt 3 mnd, men tok lang tid før eg igjenn følte meg "edru" og bra. Meiner foranledningen til anfallene den gang skyldes overbelastning / stress,men legene meinte at stress ikkje var årsaken , men at det kunna ha vert en utløysende faktor, men ikkje årsaken. Mange år har nå gått sidan siste anfall, og har ikkje hatt nevneverdige plaget m/ svimmelhet sidan siste kraftige anfall sidan 1983. Siste tida har eg imidertid igjenn tidsvis begynt å føle meg svimmel spesielt om morgenen, men avtar som oftast utover dagen, neste dag kan eg føle meg i fin form igjenn. Oppsøkte legen ein dag en følte meg uvel, og han meinte at svimmelheten skyldes "krysstallsyke"., og er heilt ufarleg men ubehageleg når ein først blir råka. Hørselen min er forøvri blitt betydeleg svekket siste årene og nytter høreapperat, og har tidvis ekstrem tinnitus. Mener selv at sykdomstegnene samsvarer med "Menieres Sykdom". Tinnitusen er tilsynelatende heilt borte hver morgen, men inntar i styrke utover dagen, alt etter aktivitetsnivået. Undres på om andre har fått diagnosen "Menieres Sykdom" og hvordan dere har taklet den den sykdomen. ? Endret 4. juli 2019 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #2 Del Skrevet 4. juli 2019 Går ut i fra at du har tatt mr, sånn relativt nylig? Hvis ikke bør du få det gjort. Anonymkode: abf32...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #3 Del Skrevet 4. juli 2019 Har ikke legen henvist deg til ØNH? Krystallsyken kan ligne på virus på balansenerven. Ved virus kan man få permanent skade i øret, ikke alle får det. Vet ikke hvor gammel du er men det er og vanlig og bli mer svimmel når vi eldes. Du er nok mer sensitiv siden du har hatt problemet så lenge. Har selv kronisk svimmelhet/krystallsyke. Menier er noe helt annet enn virus og krystallsyken. Du burde få en ny vurdering hos spesialist som kan sjekke om du virkelig har krystallsyken. Siden du har tinnitus så kan jo det være noe der og som gjør saken verre. Sjekka legen om du hadde ørevoks? Det kan og trigge sånn at man blir svimmel. Som du skjønner så er det mange ting som kan gjøre oss øre i topplokket. Hvis legen ikke vil henvise deg så finnes det kiropraktorer og fysioterapeuter som kan sjekke det for krystallsyken, du trenger ikke henvisning. Virker som legen din hatt tatt veldig lett på dette. Anonymkode: 002b8...e87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 4. juli 2019 #4 Del Skrevet 4. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Går ut i fra at du har tatt mr, sånn relativt nylig? Hvis ikke bør du få det gjort. Anonymkode: abf32...e44 Har tatt MR ,men ikkje da fokus på eit ryggproblem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 4. juli 2019 #5 Del Skrevet 4. juli 2019 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke legen henvist deg til ØNH? Krystallsyken kan ligne på virus på balansenerven. Ved virus kan man få permanent skade i øret, ikke alle får det. Vet ikke hvor gammel du er men det er og vanlig og bli mer svimmel når vi eldes. Du er nok mer sensitiv siden du har hatt problemet så lenge. Har selv kronisk svimmelhet/krystallsyke. Menier er noe helt annet enn virus og krystallsyken. Du burde få en ny vurdering hos spesialist som kan sjekke om du virkelig har krystallsyken. Siden du har tinnitus så kan jo det være noe der og som gjør saken verre. Sjekka legen om du hadde ørevoks? Det kan og trigge sånn at man blir svimmel. Som du skjønner så er det mange ting som kan gjøre oss øre i topplokket. Hvis legen ikke vil henvise deg så finnes det kiropraktorer og fysioterapeuter som kan sjekke det for krystallsyken, du trenger ikke henvisning. Virker som legen din hatt tatt veldig lett på dette. Anonymkode: 002b8...e87 Var innlagt på ØNH da eg var veldi syk 1983. Diagnosen den gang var virus på balansenerven. Har googlet og det er mest nærliggendeå tro at det er Menieres sykdom. Har etterhvert fått hørselproblem, og tidvis også kraftig tinnitus. Bruker selv å skylle øret regelmessig for voks,men har ikkje vore nevneverdig ansamling m / voks. Viste ikkje at kiropraktor kan stille diagnose om evntl. krystallsyke, og om muleg å få sjekket ut det. Endret 4. juli 2019 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #6 Del Skrevet 4. juli 2019 10 timer siden, Anonym Bruker skrev: I kveld 1976 eg skulle gå til sengs blei eg plutseleg råka av eit kraftig svimmelhetsanfall, som kom som lyn fra klar himmel. Blei meget syk, m/ brekninger / oppkast og gjekk sykmeldt omlag ein månad,men tok lang tid før eg følte meg "edru igjjenn". Legen greidde aldri den gang å sette en diagnose. På begynnelsen av 80 tallet blei eg igjenn råka av eit nytt og enda kraftigere svimmelhetsanfall, utan forvarsel. Blei da innlagt på sykehus hvor eg lå en drøy uke, og diagnosen blei etterhvert "virus på balansenærven" : Var sykmeldt 3 mnd, men tok lang tid før eg igjenn følte meg "edru" og bra. Meiner foranledningen til anfallene den gang skyldes overbelastning / stress,men legene meinte at stress ikkje var årsaken , men at det kunna ha vert en utløysende faktor, men ikkje årsaken. Mange år har nå gått sidan siste anfall, og har ikkje hatt nevneverdige plaget m/ svimmelhet sidan siste kraftige anfall sidan 1983. Siste tida har eg imidertid igjenn tidsvis begynt å føle meg svimmel spesielt om morgenen, men avtar som oftast utover dagen, neste dag kan eg føle meg i fin form igjenn. Oppsøkte legen ein dag en følte meg uvel, og han meinte at svimmelheten skyldes "krysstallsyke"., og er heilt ufarleg men ubehageleg når ein først blir råka. Hørselen min er forøvri blitt betydeleg svekket siste årene og nytter høreapperat, og har tidvis ekstrem tinnitus. Mener selv at sykdomstegnene samsvarer med "Menieres Sykdom". Tinnitusen er tilsynelatende heilt borte hver morgen, men inntar i styrke utover dagen, alt etter aktivitetsnivået. Undres på om andre har fått diagnosen "Menieres Sykdom" og hvordan dere har taklet den den sykdomen. ? Kontakt briskeby de har kurs som er veldig nyttige. Det er nav sponsa kurs så du betaler bare egenandel og rett til fri med lønn. De er en vanvittig god støtte. Du lærer og du møter mange som har det sånn deg. Og alt er billetter lagt for dårlig hørsel Anonymkode: 76011...ebd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #7 Del Skrevet 4. juli 2019 10 timer siden, Anonym Bruker skrev: I kveld 1976 eg skulle gå til sengs blei eg plutseleg råka av eit kraftig svimmelhetsanfall, som kom som lyn fra klar himmel. Blei meget syk, m/ brekninger / oppkast og gjekk sykmeldt omlag ein månad,men tok lang tid før eg følte meg "edru igjjenn". Legen greidde aldri den gang å sette en diagnose. På begynnelsen av 80 tallet blei eg igjenn råka av eit nytt og enda kraftigere svimmelhetsanfall, utan forvarsel. Blei da innlagt på sykehus hvor eg lå en drøy uke, og diagnosen blei etterhvert "virus på balansenærven" : Var sykmeldt 3 mnd, men tok lang tid før eg igjenn følte meg "edru" og bra. Meiner foranledningen til anfallene den gang skyldes overbelastning / stress,men legene meinte at stress ikkje var årsaken , men at det kunna ha vert en utløysende faktor, men ikkje årsaken. Mange år har nå gått sidan siste anfall, og har ikkje hatt nevneverdige plaget m/ svimmelhet sidan siste kraftige anfall sidan 1983. Siste tida har eg imidertid igjenn tidsvis begynt å føle meg svimmel spesielt om morgenen, men avtar som oftast utover dagen, neste dag kan eg føle meg i fin form igjenn. Oppsøkte legen ein dag en følte meg uvel, og han meinte at svimmelheten skyldes "krysstallsyke"., og er heilt ufarleg men ubehageleg når ein først blir råka. Hørselen min er forøvri blitt betydeleg svekket siste årene og nytter høreapperat, og har tidvis ekstrem tinnitus. Mener selv at sykdomstegnene samsvarer med "Menieres Sykdom". Tinnitusen er tilsynelatende heilt borte hver morgen, men inntar i styrke utover dagen, alt etter aktivitetsnivået. Undres på om andre har fått diagnosen "Menieres Sykdom" og hvordan dere har taklet den den sykdomen. ? Kontakt briskeby de har kurs som er veldig nyttige. Det er nav sponsa kurs så du betaler bare egenandel og rett til fri med lønn. De er en vanvittig god støtte. Du lærer og du møter mange som har det sånn deg. Og alt er billetter lagt for dårlig hørsel Anonymkode: 76011...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8 Del Skrevet 4. juli 2019 4 timer siden, Anonym Bruker skrev: Var innlagt på ØNH da eg var veldi syk 1983. Diagnosen den gang var virus på balansenerven. Har googlet og det det nærliggende er Menieres sykdom. Har etterhvert fått hørselproblem, og tidvis også kraftig tinnitus. Bruker selv å skylle øret regelmessig for voks,men har ikkje vore nevneverdig ansamling m / voks. Viste ikkje at kiropraktor kan stille diagnose om evntl. krystallsyke, og om muleg å få sjekket ut det. Når har det sikkert skjedd mye siden 1983. Kiropraktor sjekker forskjellige ting og legger deg eventuell i forskjellige posisjoner for og sjekke nystagemus i øyene. Det pleier og gi klar indikasjon på om du har krystallsyken, ved forskjellige posisjoner kan de og se hvilken buegang det gjelder. Vi har tre i hvert øre. Den bakerste er mest vanlig. Google er ikke alltid din beste venn bare så det er sagt. Det er flere sykdommer som ligner hverandre og har ganske like symptomer. Hvis du ikke har vært på ØHN siden 1983 så er det vel på tide med ny hørselstest og sjekk av ørene. Anonymkode: 002b8...e87 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 4. juli 2019 #9 Del Skrevet 4. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når har det sikkert skjedd mye siden 1983. Kiropraktor sjekker forskjellige ting og legger deg eventuell i forskjellige posisjoner for og sjekke nystagemus i øyene. Det pleier og gi klar indikasjon på om du har krystallsyken, ved forskjellige posisjoner kan de og se hvilken buegang det gjelder. Vi har tre i hvert øre. Den bakerste er mest vanlig. Google er ikke alltid din beste venn bare så det er sagt. Det er flere sykdommer som ligner hverandre og har ganske like symptomer. Hvis du ikke har vært på ØHN siden 1983 så er det vel på tide med ny hørselstest og sjekk av ørene. Anonymkode: 002b8...e87 Har vert på flere hørseltester, senest april 2018 i forbindelse med nye høreapperater som eg da fikk. Hørslen min er betydeleg nedsatt (omlag 50%) ) og det har skjedd fort. Dels grunnet genetisk /arveleg, og dels grunnet utsatt på for langvarig støybelastning på arbeidsplassen. Skal imidlertid ta kontakt m/ min kiropraktor, og høre om hun kan stille diagnose ang. krystallsyke. Ja, svimmelhet kan vera eit symtom på så mangt , og noe bør ein ta på allvor og da det kan vera flere årsaker, men føler meg eller frisk og opplagt. Men, når eg blir råka av desse svimmelhetsanfalla blir eg heilt satt ut. Har ikkje vert til noen undersøkelse hos ØNH sidan 1983 ettersom eg ikkje har hatt nevneverdige problemer sidan den tid. Krysstallsyke høres ut til å vera nokså utbredt diagnose hos mange, og tror ikkje dei var så oppdaterte på slike problemer i 1983. Også kronprinsessen har meg bekjent fått diagnosen krystallsyke , og blitt råka av tilsvarende sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #10 Del Skrevet 5. juli 2019 7 timer siden, Anonym Bruker skrev: Har vert på flere hørseltester, senest april 2018 i forbindelse med nye høreapperater som eg da fikk. Hørslen min er betydeleg nedsatt (omlag 50%) ) og det har skjedd fort. Dels grunnet genetisk /arveleg, og dels grunnet utsatt på for langvarig støybelastning på arbeidsplassen. Skal imidlertid ta kontakt m/ min kiropraktor, og høre om hun kan stille diagnose ang. krystallsyke. Ja, svimmelhet kan vera eit symtom på så mangt , og noe bør ein ta på allvor og da det kan vera flere årsaker, men føler meg eller frisk og opplagt. Men, når eg blir råka av desse svimmelhetsanfalla blir eg heilt satt ut. Har ikkje vert til noen undersøkelse hos ØNH sidan 1983 ettersom eg ikkje har hatt nevneverdige problemer sidan den tid. Krysstallsyke høres ut til å vera nokså utbredt diagnose hos mange, og tror ikkje dei var så oppdaterte på slike problemer i 1983. Også kronprinsessen har meg bekjent fått diagnosen krystallsyke , og blitt råka av tilsvarende sykdom. Jeg fikk først diagnosen virus på balansenerven for mange år siden. For to år tilbake var jeg hos nevrolog og fikk konstatert menieres. Svimmelheten kommer og går, den kan være kraftig så jeg kan ikke ha førerkort, kan heller ikke bruke sykkel. Hørselen er nedsatt med 70 prosent på det ene øret. Øresusen har jeg lært å overse (det finnes kurs for dette, men jeg lærte det selv). Be legen henvise deg til nevrolog i tillegg til øre, nese, hals. Anonymkode: 135b4...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #11 Del Skrevet 5. juli 2019 8 timer siden, Anonym Bruker skrev: Har vert på flere hørseltester, senest april 2018 i forbindelse med nye høreapperater som eg da fikk. Hørslen min er betydeleg nedsatt (omlag 50%) ) og det har skjedd fort. Dels grunnet genetisk /arveleg, og dels grunnet utsatt på for langvarig støybelastning på arbeidsplassen. Skal imidlertid ta kontakt m/ min kiropraktor, og høre om hun kan stille diagnose ang. krystallsyke. Ja, svimmelhet kan vera eit symtom på så mangt , og noe bør ein ta på allvor og da det kan vera flere årsaker, men føler meg eller frisk og opplagt. Men, når eg blir råka av desse svimmelhetsanfalla blir eg heilt satt ut. Har ikkje vert til noen undersøkelse hos ØNH sidan 1983 ettersom eg ikkje har hatt nevneverdige problemer sidan den tid. Krysstallsyke høres ut til å vera nokså utbredt diagnose hos mange, og tror ikkje dei var så oppdaterte på slike problemer i 1983. Også kronprinsessen har meg bekjent fått diagnosen krystallsyke , og blitt råka av tilsvarende sykdom. Det er en fortvilende situasjon, jeg har gått i mange år med krystallsyken/svimmelhet. Kan jo være greit da og starte med kiropraktoren og høre hva de sier der. Hvis ikke ville jeg gått til legen igjen og sagt at nå må en finne ut av dette. Bare så det er sagt så kan visse vitamin/mineral mangel i kroppen og gjøre en mer svimmel, f.eks. D-vitamin mangel. Det kan være en slitsom prosess og finne ut av ting. Men håper du etterhvert kommer igang med utredning. Det gjør ting litt lettere når en bare vet hva som er galt. Anonymkode: 002b8...e87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 5. juli 2019 #12 Del Skrevet 5. juli 2019 (endret) Har vert omtrent helt symtomfri sidan 1983, og har derfor ikkje sett behovet for å å oppsøke lege gr. svimmelheten. Har tidvis hatt kortvarig svimmelhet,men har gått over nokså hurtig. Først nå siste tiden har eg vert så svimmel om morgenen at eg har hatt brekningen, men etter noen timer hvile,og utpå dagen har svimmelheten liksom bare "prellet av". Er imidlertid svert bekymret for at eg igjenn skal få tilbake tilsvarende anfall eg hadde 1983. Var meget syk, og var sikker på mine dager vart talde. Eg ser svimmelheten også no isamanheng med at eg forlengst er blitt noen år eldre, og må nok bare inntstille meg på å ta det med ro og begynne å nyte pensjonisttilverelsen Endret 5. juli 2019 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå