Gå til innhold

Trukket for ferie hos ny og gammel arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet i ny jobb 1/7 og fikk i dag melding om at det ikke er lønning i juli. Jobben jeg sluttet i hadde jeg ikke ordinær lønn i juni, men "bare" feriepenger. Jeg har ikke tatt ut noe ferie hittil i år og all ferie vil bli tatt ut hos ny arbeidsgiver.

Jeg mister nå en måneds lønn dette året, er det noe jeg kan gjøre med dette nå? jeg har googlet litt men har ikke funnet noen som skriver om dette scenarioet. Om jeg hadde vært på ballen tidligere ville jeg hatt krav på utbetaling av lønn fra tidligere arbeidsgiver i juni dersom jeg ikke skulle ta ut ferie hos dem?

Anonymkode: 373b7...0ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet i ny jobb 1/7 og fikk i dag melding om at det ikke er lønning i juli. Jobben jeg sluttet i hadde jeg ikke ordinær lønn i juni, men "bare" feriepenger. Jeg har ikke tatt ut noe ferie hittil i år og all ferie vil bli tatt ut hos ny arbeidsgiver.

Jeg mister nå en måneds lønn dette året, er det noe jeg kan gjøre med dette nå? jeg har googlet litt men har ikke funnet noen som skriver om dette scenarioet. Om jeg hadde vært på ballen tidligere ville jeg hatt krav på utbetaling av lønn fra tidligere arbeidsgiver i juni dersom jeg ikke skulle ta ut ferie hos dem?

Siden du skal ta ut ferie hos ny arbeidsgiver er det riktig at du trekkes i lønn der. Hos gammel arbeidsgiver skulle du derimot hatt lønn for alle månedene du har jobbet der, under forutsetning av at du ikke har tatt ut noe ferie i 2019.

• Liker 9
Skrevet

Du starter på nytt med ny ferie hos ny arbeidsgiver. Du kan ikke overføre ferie. Noe som tilsvarer mindre lønn de 2-4 ukene du tar ferie. 

Men høres ut som du skal ha etterbetaling hos gammel arbeidsgiver 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har tatt ut ferie hos gammel arbeidsgiver, skal du ha lønn i tillegg til feriepenger i juni.

At ny arbeidsgiver trekker i juli blir rett hvis det er det som er vanlig praksis der. Altså feriepenger og ikke lønn i juli. Du vil da få utbetalt lønn når du tar ut ferien din der.

Anonymkode: 50228...237

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Du starter på nytt med ny ferie hos ny arbeidsgiver. Du kan ikke overføre ferie. Noe som tilsvarer mindre lønn de 2-4 ukene du tar ferie. 

Men høres ut som du skal ha etterbetaling hos gammel arbeidsgiver 

Dette blir litt feil. Man må skille mellom ferie og feriepenger.

Så lenge man starter i ny jobb før 1. september og ikke har tatt ut ferie hos gammel arbeidsgiver, har man krav på å få ta ut ferien hos ny arbeidsgiver. 

Feriepenger derimot er noe man opparbeider seg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha betalt for juni hos tidligere arbeidsgiver i tillegg til feriepenger. 

Anonymkode: 77286...c31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS:

Glad det er flere som er enige om at jeg burde hatt lønn for arbeid i juni måned fra tidligere arbeidsgiver. Fikk tak i en lønnsmedarbeider hos tidligere arbeidsgiver og fikk bekreftet at jeg vil få utbetalt opparbeidet feriepenger fra 2019 (med skattetrekk) i juli som sluttoppgjør.

Men jeg vil fortsatt ikke få betalt lønn fra tidligere arbeidsgiver med begrunnelse om at jeg har hatt fastlønn og da betaler de ikke ut lønn i juni, men bare feriepenger med trekk for 5 ferieuke.

Fant denne linken:

https://advokater.co/utbetaling-feriepenger-opphor-arbeidsforhold/

øverste linje er sier at et sluttoppgjør skal bla inneholde: Opptjent lønn, som enda ikke er utbetalt.

Jeg forstår det slik at tidligere arbeidsgiver skyldig lønn for arbeid jeg har gjort i juni eller utbetaling av ferie som ikke er avviklet.

Har ringt litt rundt, men mange er utilgjengelig grunnet ferieavvikling

Gjest Albbas
Skrevet

Vent på sluttoppgjøret, hvis den ikke inkluderer junilønn får du ta kontakt igjen. Men er det en seriøs arbeidsgiver har de nok orden på sakene i systemet, selv om den du snakket med kanskje ikke hadde peiling. 

AnonymBruker
Skrevet

Tøys. Du skal ha tilbake feriedagene du har blitt trukket som ikke er benyttet! 

Anonymkode: e4dfb...779

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Albbas said:

Vent på sluttoppgjøret, hvis den ikke inkluderer junilønn får du ta kontakt igjen. Men er det en seriøs arbeidsgiver har de nok orden på sakene i systemet, selv om den du snakket med kanskje ikke hadde peiling. 

TS:

Mye av grunnen til at jeg bytter jobb er at det er mye som ikke er i orden hos gammel arbeidsgiver, og jeg stoler ikke på at de handler i henhold til noe lovverk.

Gjest Albbas
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

TS:

Mye av grunnen til at jeg bytter jobb er at det er mye som ikke er i orden hos gammel arbeidsgiver, og jeg stoler ikke på at de handler i henhold til noe lovverk.

Uff, frustrerende. Men jeg ville kanskje ventet på sluttoppgjøret likevel, det kan jo ikke være så langt unna? Du får eventuelt be dem vise regnestykket som sier at du ikke skal ha junilønn, kanskje de da ser at det blir feil. 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette blir litt feil. Man må skille mellom ferie og feriepenger.

Så lenge man starter i ny jobb før 1. september og ikke har tatt ut ferie hos gammel arbeidsgiver, har man krav på å få ta ut ferien hos ny arbeidsgiver. 

Feriepenger derimot er noe man opparbeider seg.

Ja man har krav på ferie, man får bare ikke betalt forde man ikke har jobbet lenge nok i bedriften. 

Derfor mener jeg også siden ts ikke har tatt ut ferie hos gammel arbeidsgiver og ikke fått feriepenger, skal hun få lønn for mnd hun jobbet. Hun skal også ha feriepenger i tillegg. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS:

Glad det er flere som er enige om at jeg burde hatt lønn for arbeid i juni måned fra tidligere arbeidsgiver. Fikk tak i en lønnsmedarbeider hos tidligere arbeidsgiver og fikk bekreftet at jeg vil få utbetalt opparbeidet feriepenger fra 2019 (med skattetrekk) i juli som sluttoppgjør.

Men jeg vil fortsatt ikke få betalt lønn fra tidligere arbeidsgiver med begrunnelse om at jeg har hatt fastlønn og da betaler de ikke ut lønn i juni, men bare feriepenger med trekk for 5 ferieuke.

Fant denne linken:

https://advokater.co/utbetaling-feriepenger-opphor-arbeidsforhold/

øverste linje er sier at et sluttoppgjør skal bla inneholde: Opptjent lønn, som enda ikke er utbetalt.

Jeg forstår det slik at tidligere arbeidsgiver skyldig lønn for arbeid jeg har gjort i juni eller utbetaling av ferie som ikke er avviklet.

Har ringt litt rundt, men mange er utilgjengelig grunnet ferieavvikling

Poenget er jo at siden du ikke avviklet ferie hos gammel arbeidsgiver skal du heller ikke trekkes for ferie der. Eventuelt trekkes for ferie, men få utbetalt for feriedager som ikke er avviklet, hvilket for din del vil gå opp i opp. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS:

Takk for hjelp, jeg ser ikke ut til å få tak i de rette personene nå, så jeg får vente og se om det kommer et sluttoppgjør lønningsdag i juli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...