Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger opplevd at ting jeg har snakket med venninner i fortrolighet om har blitt delt videre. Riktignok til folk de stoler på, ikke plapring til Gud og hvermann, men jeg liker det likevel ikke. Tok det opp med ei venninne en gang, da mannen hennes, selvsagt for å være hyggelig, spurte hvordan det gikk med meg nå, etter "den konkrete hendelsen". Jeg ble forfjamset og sa til ham at jeg ikke visste at han visste og at jeg hadde snakket med venninnen min i fortrolighet om dette. Venninnen min forsvarte seg og sa at jeg burde forstå at hun og mannen deler alt. Burde jeg?? Det er hun som er (VAR!) min fortrolige og venn, ikke han. Synes ikke sånt er greit i det hele tatt! Og har opplevd det i flere settinger.

Det er også noen venninner som ikke forstår at ikke alt må deles med alle, uten at de får helt konkret beskjed om å holde det for seg selv. Har ei venninne som fikk klamydia på øyet en gang, noe hun syntes var flaut, i tillegg til at det var vondt, krevde en del legeoppfølging m m. Hun snakket kun med meg og ei annen venninne om det. Hun andre dro fram dette i et festlig lag, som et vits og gjorde seg morsom på vår venninnes bekostning foran alle. 

Dette er også litt av grunnen til at jeg som singel ikke alltid synes det er så stas å være med venninner når partnerne deres også er der. En liten avsporing dette, men enkelte venninner inviterer meg kun når partneren deres også er hjemme for at vi alle tre skal være sammen, noe jeg ikke alltid synes er så stas, da jeg føler at det begrenser veldig hva vi kan snakke om, siden jeg ikke ønsker å dele alle mine ting med partneren deres. Tror ikke alle ser dette dessverre.)

Det er dessverre en del dårlige venner der ute som mangler sosial intelligens, evt som ikke bryr seg..

Anonymkode: 04f13...d9c

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit. 

Greit at man i forhold skal være ærlige og åpne med hverandre, men venners hemmeligheter trenger man altså ikke dele med partneren. Det er ikke sånn «Å neei, hvis ikke jeg forteller Tore at Charlotte har blitt smittet med klamydia så lyver jeg for ham!». Private ting om ens venner og familiemedlemmer har faktisk partnere ingenting med så lenge det ikke går utover dem selv på noen måte. Så det der er bare en elendig unnskyldning for å ikke kunne holde på en hemmelighet! 

Anonymkode: 432ef...200

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme, og de venninnene får nå ikke høre et ord jeg ikke vil skal spres rundt. 

Det er IKKE greit å snakke med mannen sin om venninners hemmeligheter. Det kunne ikke falle meg inn å gjøre. Jeg har en venninne som ble kjempesur da jeg irrettesatte henne for å ha delt ting med samboeren, for "når man lever i et forhold finnes det ikke hemmeligheter": Neivel, greit, da får du ikke vite en eneste jævla sensitiv opplysning om meg fra nå av, da!

Jeg har også samboer, og det kunne ikke ramle meg inn å automatisk anta at det var greit å dele andres hemmeligheter med ham. Vi er to separate personer, og at en venninne stoler på meg, betyr da ikke at hun også føler seg komfortabel med at mannen min skal vite private ting om henne. 

Anonymkode: b9b17...215

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit. Greit nok at man ikke har hemmeligheter for samboeren sin, men det får jo begrense seg til sine egne hemmeligheter, ikke andres! 

Anonymkode: 62067...99c

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

jeg er litt usikker om de finnes lengre. Men det vil bety mye å ha en sånn venn. 

Anonymkode: 378b3...509

• Liker 4
Skrevet

Med en gang du har fortalt noe til et annet menneske har det sluttet å være en hemmelighet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

For én venninne. Man blir jo ikke to-hodet sladdermonster av forhold..ikke greit. Trenger ikke kvitte deg med venner som mangler integritet, men slutt å fortell dem en eneste personlig ting.

Anonymkode: a1efa...ea3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså dette er helt normalt. Er det gode venner som du kjenner parteren ttil ,er det vel ikke noe stress? Er jo faktisk så enkelt å ikke si ting til folk du absolutt ikke vil ha spredd. Er det "så ille" at veninnen din sin bestevenn/livspartner ikke kan vite det - så ikke si det.

Anonymkode: 5824b...9ca

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Whistler skrev:

Med en gang du har fortalt noe til et annet menneske har det sluttet å være en hemmelighet.

Nettopp :)

Om man ikke klarer la være å dele noe til en venninne, så kan man ikke forvente at venninnen ikke klarer å dele det med sin partner. Ikke venninens skyld at du delte med henne og satte henne i den situasjonen, så litt i overkant å avslutte vennskapet av den grunn :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da slutter man å dele med personen fordi da er man ikke nære egentlig

Anonymkode: 889b2...c5d

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Dette er hvorfor man aldri skal fortelle hemmeligheter til noen.

AnonymBruker
Skrevet

Hemmeligheter er som regel sjokk opplevelser. 

Anonymkode: 378b3...509

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Om man ikke klarer la være å dele noe til en venninne, så kan man ikke forvente at venninnen ikke klarer å dele det med sin partner. Ikke venninens skyld at du delte med henne og satte henne i den situasjonen, så litt i overkant å avslutte vennskapet av den grunn :)

Ærlig talt, hvorfor i all verden skal man dele andres ting videre bare fordi man er sammen med noen? Det er ekstremt dårlig vennskap!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså dette er helt normalt. Er det gode venner som du kjenner parteren ttil ,er det vel ikke noe stress? Er jo faktisk så enkelt å ikke si ting til folk du absolutt ikke vil ha spredd. Er det "så ille" at veninnen din sin bestevenn/livspartner ikke kan vite det - så ikke si det.

Anonymkode: 5824b...9ca

Det handler selvsagt om at man tror man sier noe fortrolig til en god venn. Jeg er ikke nødvendigvis nær partnerne til vennene mine, selv om jeg ikke har noe i mot dem.

Går an for alle å bruke hue. "Ville Linda fortalt dette til kjæresten min?" Sannsynligvis ikke, dermed holder man kjeft, tenker jeg.

Noen skjønner åpenbart greia, andre ikke.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tråd-starter forventer at venniner skal holde på hennes hemmeligheter, samtidig som hun tydeligvis ikke klarer å holde på hennes egne hemmeligheter...             

Anonymkode: 94742...0c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Om man ikke klarer la være å dele noe til en venninne, så kan man ikke forvente at venninnen ikke klarer å dele det med sin partner. Ikke venninens skyld at du delte med henne og satte henne i den situasjonen, så litt i overkant å avslutte vennskapet av den grunn 

Man bør faktisk kunne forvente at ting ikke blir delt med andre jo. Man blir vist tillit av en venn og partneren din har ikke noe med dette.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråd-starter forventer at venniner skal holde på hennes hemmeligheter, samtidig som hun tydeligvis ikke klarer å holde på hennes egne hemmeligheter...             

Anonymkode: 94742...0c2

Hæ?

• Liker 4
Skrevet

De gangene jeg har opplevd at følsomme ting har blitt delt med partneren har det blitt helt slutt på å dele slikt med den venninnen. Det er dessverre en del som mener at partneren ikke teller med når man ber dem om å holde noe for seg selv.

Skrevet

Et godt råd: Aldri fortell en venninne med kar noen hemmelig. Alt går til ham. 

AnonymBruker
Skrevet

I det du deler noe med et annet menneske, så tenker jeg at man må forvente at dette lekker ut til minst én person til. Og den personen deler det nok også med en til, osv. osv. Dersom det er viktig at ting ikke deles videre, så må du enten være veldig tydelig på dette til mennesket du velger å dele det med, eller dele det med en profesjonell med taushetsplikt.

Jeg deler alt med ektemannen min, med mindre venninner sier spesifikt at jeg ikke skal si noe til ham. Man kan aldri stole på at andre holder hemmelighetene våre, så tar man valget med å dele de, så man også tåle at de deles.

Anonymkode: 7d04b...388

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...