AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #1 Skrevet 4. juli 2019 F.eks. hvis de ser ut fra det barnet har med i matpakken og ut fra den maten barnet vil spise i barnehagen. Kan de innkalle til møte hvis de er bekymret eller melde videre til BV hvis foreldrene ikke vil endre kostholdet sitt? F.eks. hvis et barn bare får spise vegetarisk eller et barn er ekstremt kresen og kun har brød med nugatti i matboksen hver dag over en lang periode. Hvor går grensa for hva som er omsorgssvikt i barnehagens øyne når det kommer til barnas kosthold? Anonymkode: 40103...41a
MarianneE Skrevet 4. juli 2019 #2 Skrevet 4. juli 2019 Barnevernet faktisk... Så lenge barnet har med vanlig mat, spiser og viser normal interesse for maten blåser barnehagen i nistepakkene. 11
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #3 Skrevet 4. juli 2019 Hvis de mener vegetarisk er omsorgssvikt har de i alle fall null kunnskap, men det var vel ikke poenget i spørsmålet ditt! Vet ikke hvordan rutinene er i barnehager, men kjenner noen som jobber i skole hvor de ikke har regler for hva de kan ta med av pålegg/type brød o.l., og da er det opp til lærer om de vil snakke om det med foreldre eller ikke. Tror dessverre det skal mye til å endre barnas matvaner når det ikke er satt opp rammer rundt hva som er "ok" i utgangspunktet. Mye hadde vært gjort med gratis skolemat, i tråd med Helsedirektoratets kostråd, for alle Anonymkode: ea54e...737 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #4 Skrevet 4. juli 2019 Tror det skal gå ganske langt før noen melder om omsorgssvikt på grunn av kosthold alene. Barnehagene går selvsagt først i dialog med foreldre ved bekymring, før videre tiltak gjøres. Selv jobber jeg innenfor helse, og har daglig med familier å gjøre. Har opplevd én gang at kosthold var en stor del av grunnen til bekymringamelding og videre tiltak. Men det var samtidig flere ting rundt som ikke stemte helt heller. Saken løste seg likevel fint etter hjelp og veiledning. Anonymkode: e37d6...c17 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #5 Skrevet 4. juli 2019 Husker da eldste datteren min gikk i barnehagen måtte vi ha med egen frokost. Et utenlandsk barn satt å spiste barnemeny fra mcdonalds. Nærmeste mcdonalds er 45 minutter unna Anonymkode: cab9f...085 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #6 Skrevet 4. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker da eldste datteren min gikk i barnehagen måtte vi ha med egen frokost. Et utenlandsk barn satt å spiste barnemeny fra mcdonalds. Nærmeste mcdonalds er 45 minutter unna Anonymkode: cab9f...085 Oi. Vil tro at barnehagen tok affære der hvis det skjedde gjentatte ganger. Ts Anonymkode: 40103...41a
Tvist Skrevet 4. juli 2019 #7 Skrevet 4. juli 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker da eldste datteren min gikk i barnehagen måtte vi ha med egen frokost. Et utenlandsk barn satt å spiste barnemeny fra mcdonalds. Nærmeste mcdonalds er 45 minutter unna Anonymkode: cab9f...085 Hver dag? 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8 Skrevet 4. juli 2019 Jeg har jobbet som barnehagelærer i 15 år, og har aldri opplevd at noen barn har så dårlig kosthold at det meldes til barnevernet. Det skal nok mye til. Vi har regler om at matpakkene skal inneholde noenlunde sunn mat, ikke kaker eller snop. Det har vært noen tilfeller der vi tar opp kosthold i foreldresamtaler, når et barn har usunn matpakke ofte, eller ikke liker noe av maten det får i barnehagen. Det handler da mer om veiledning til foreldrene, og i noen tilfeller har helsestasjon blitt koblet inn for mer faglig kunnskap. Mange har dessverre et helt urealistisk syn på hva barnevernet egentlig gjør. Deres jobb er å hjelpe barn og foreldre i vanskelige situasjonenr, ikke å være et slags politi. Anonymkode: 7cd41...eb1 37
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #9 Skrevet 4. juli 2019 Vi har tatt opp kosthold med ett foreldrepar, men det var fordi de sendte ungen i bhg med wienerbrød, pizza og cola i lang tid. Forklarte dette med at bhg kan være både travelt og slitsomt, og at barna trenger fett, proteiner og langsomme karbohydrater for å holde ut og ikke brenne helt tom. De var veldig takknemmelige for at vi sa i fra, og endret matboksen til mye deilige middagsrester, frukt og grønnsaker. Brødskiver er ikke for alle, og det er helt i orden! Hadde ikke meldt i fra til barnevernet kun basert på hvordan matpakka ser ut! Men kommer gjerne med forslag til hva man kan ha i matboksen hvis foreldre ønsker tips Anonymkode: 19127...98b 10
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #10 Skrevet 4. juli 2019 Ja, de kan blande seg inn. Dvs tilby veiledning, tips og råd dersom de ser at kostholdet ikke er gunstig for barnet. Men det vil de vel se ut i fra barnet, og ikke bare maten. Anonymkode: cb28f...a12 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #11 Skrevet 4. juli 2019 Jeg kan komme med kostholdsråd om det stadig er mye dårlig mat i matpakka. Men jeg har aldri opplevd at det har vært så galt at jeg har vært bekymra for barnets helse. Hadde barnet kun spist loff med nugatti eller syltetøy hver dag, til alle måltider, så hadde jeg tatt en prat med foreldrene. Hva som hadde skjedd med oppfølging osv hadde vært avgjørende for hvordan jeg hadde håndtert det videre. Om barnet hadde dårlig helse (overvektig, lavt energinivå igjennom dagene, osv), og foreldrene ikke ønsket å samarbeide og endre på kostholdet så hadde totalsituasjonen avgjort om det hadde blitt en bekymringsmelding. Men ikke utelukkende pga kostholdet. Anonymkode: 2dbf6...d83 4
Rotemor Skrevet 4. juli 2019 #12 Skrevet 4. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oi. Vil tro at barnehagen tok affære der hvis det skjedde gjentatte ganger. Ts Anonymkode: 40103...41a Det er vel heller du som må oppdateres litt om barnevernets rolle her i samfunnet... 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #13 Skrevet 4. juli 2019 1 time siden, Rotemor skrev: Det er vel heller du som må oppdateres litt om barnevernets rolle her i samfunnet... Vedkommende skrev at hun trodde barnehagen tok affere, ikke barnevernet håper for all del barnehagen sier i fra om en unge jevnlig kommer med MC Donalds frokost, men sannsynligvis ikke noe grunn til å koble inn barnevernet nei. Anonymkode: cb28f...a12 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #14 Skrevet 4. juli 2019 Jeg vil tro at bhg reagerer om det er dårlig kosthold. Om de kontakter bv, eller snakker med foreldre kommer an på situasjonen. Samtidig så tenker jeg at det er viktig å snakke med bhg og ha en god kommunikasjon. Forklar at barnet er kresent/sliter med mat, eller hva som er problemet. Kanskje dere sammen kan komme på gode løsninger. Barnehagen er der for barnet, de er ikke ute etter å sjekke hvor perfekte man er. Anonymkode: 820aa...e54 2
Tøytigern Skrevet 4. juli 2019 #15 Skrevet 4. juli 2019 (endret) Jeg tror at BV først kommer i bildet hvis ungen er sulten , skitten og ikke har med mat, samt ikke blir hentet. Jeg har selv et barn med et skjærerede på hodet fordi hun nekter å la oss børste henne. Barnehagen tok dette opp i mistanker om at vi ikke stelte henne ordentlig tror jeg. Da klippet vi jenta helt kort. Men ingen snakket om noe BV. Endret 4. juli 2019 av Tøytigern 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #16 Skrevet 4. juli 2019 Hei. Vi ville tatt en prat med foreldrene om barna levde på sukker og luft. Både fordi det ikke skal bli urettferdig for de andre barna som spiser leverpostei (vi har retningslinjer vi må følge rundt kosthold, derfor sukkerfri barnehage), men mest for den stakkars kroppen sin skyld. Det er galskap for både tenner, hjerne, evt. Overvekt og kroppen i seg selv om barnet spiser nugatti dagen lang. Det er nok ofte foreldrene som gir fort opp og ikke tåler en kamp. Tips : slutt å gi små barn sjokolade på skiva; da vet de ikke hva de mangler og tar til takke med mer "kjedelige" ting. Vær en voksen og stå for reglene man setter. INGEN barn sulter seg selv. Til slutt vil instinktene kicke inn og de spiser det de får servert. Anonymkode: 9505a...c4b 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #17 Skrevet 4. juli 2019 Jeg synes terskelen for å melde til helsestasjonen eller barnevernet er for høy. Flere foreldre skulle tatt seg selv i nakken på enkelte områder, og kanskje en liten påminnelse fra helsestasjonen hadde vært en god start. Jeg synes mange foreldre skulle hatt obligatorisk opplæring om kosthold, for det er mye rart å se. Da tenker jeg ikke på at ungen får en vaffel i matboksen en dag, men når det er et tydelig mønster. Hvis det sunneste ungen får i matboksen er brødskiver med et tykt lag med nugatti, så er det ikke bra for ham. Det er trist når foreldre lærer ungene sine egne usunne vaner 😢 Anonymkode: 7032f...ccd 3
Tøytigern Skrevet 4. juli 2019 #18 Skrevet 4. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes terskelen for å melde til helsestasjonen eller barnevernet er for høy. Flere foreldre skulle tatt seg selv i nakken på enkelte områder, og kanskje en liten påminnelse fra helsestasjonen hadde vært en god start. Jeg synes mange foreldre skulle hatt obligatorisk opplæring om kosthold, for det er mye rart å se. Da tenker jeg ikke på at ungen får en vaffel i matboksen en dag, men når det er et tydelig mønster. Hvis det sunneste ungen får i matboksen er brødskiver med et tykt lag med nugatti, så er det ikke bra for ham. Det er trist når foreldre lærer ungene sine egne usunne vaner 😢 Anonymkode: 7032f...ccd Mulig du mener det er omsorgssvikt, men det at barna får nugatti er faktisk ikke en grunn for å ta et barn ut av hjemmet. Ei heller å sette inn offentlige ressurser pga svikt i omsorg. 4
-Missi- Skrevet 4. juli 2019 #19 Skrevet 4. juli 2019 I min barnehage driver vi mye med foreldreveiledning, dette er en bydel hvor dette er et stort behov. Melde til bv gjør man først vis alt annet er prøvd og det er andre faktorer i tilegg. Vi har barn som er 3 år og starter i barnehagen med foreldre som forteller at barnet kun liker nugatti. Min erfaring er at dette er fordi enten har barnet for stor bestemmelses rett hjemme, eller dette er også foreldrenes kosthold. Her kommer vi inn med veiledning, vi er og en sukkerredusert barnehage og serverer brødmåltider, varmat og frukt. Tar et par måneder så spiser de aller fleste barna det samme som de andre på avdelingen. Her har vi vært borte i at matboksen består av en snickers, mcdonalds etc og faktisk ingen matboks, såpass at vi har retningslinjer på hva vi gjør om barna ikke har med mat ofte eller har muggen mat eller mat som ikke passer i bhg. Nylig var det en far som nektet å høre på meg da han sendte med sin 3 år gamle sønn kindersjokolade til lunsj, han hadde spurt på butikken sa han om det passet for barn og butikken sa det var bra for barn.... så vi er oppe i mye rart. Har jobbet i barnehager før og aldri opplevd et nivå slik som her, men det er denne bydelen som gjør det og befolkningen her spesielt her hvor bhg ligger plassert. Her er det tiltak allerede i bhg for at barn skal fullføre barneskolen feks og fullt av bv, saker og politisaker. Har hatt politiet her en god del ganger. Jeg føler vertfall at jeg har en stor betydning vær gang jeg er på jobb, og at jeg er en betydelig ressurs i barn og foreldres liv! Men jeg ble sjokkert i starten det ble jeg. Vi har risiko tilegg og en ekstra ferieuke (tjenestefri/vaktuke)når vi jobber som pedagoger i denne bydelen.. 9
Rotemor Skrevet 4. juli 2019 #20 Skrevet 4. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vedkommende skrev at hun trodde barnehagen tok affere, ikke barnevernet håper for all del barnehagen sier i fra om en unge jevnlig kommer med MC Donalds frokost, men sannsynligvis ikke noe grunn til å koble inn barnevernet nei. Anonymkode: cb28f...a12 Nettopp. HI handler om Bv og det er Ts jeg svarer... 😉😉😉😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå