Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal starte å studere økonomi til høsten. Trenger alle gode tips jeg kan få! Ønsker å kunne gjøre mest mulig på minst mulig tid - har ganske mye jobb på siden av studiene. Noen veldig gode råd og tips eller triks? :) Hva er lurt å gjøre? Hvordan kan man best forberede seg til eksamen? Hva trenger jeg av ekstrautstyr (dataprogrammer, kalkulator, etc.)? 

Håper noen supre økonomistudenter her inne har gode tips til meg! 

Anonymkode: 22aaa...33d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare tatt økonomifag på siden av siv.ing graden, men det beste rådet jeg kan gi deg er at du vet selv hvordan du lærer best så du må finne ut hva som virker for deg. Mange går i forelesning mange ganger i uken, jeg har ikke vært i forelesninger på årevis da jeg stort sett kan lære meg selv ting raskere. Økonomifag er også veldig ulike, jeg gjetter du begynner på økonomi og administrasjon, da vil fagene dine bredt sett havne i kategoriene regnefag og lesefag, i regnefagene som matte, finans osv er det viktigste at du gjør øvingsoppgavene og forstår hva du gjør, samt masse tidligere eksamensoppgaver. I lesefagene er nok forelesningene viktigere da det gir en pekepinn på hva foreleserne legger vekt på og kommer til å gi til eksamen.

Prøv å jobb jevnt gjennom semesteret, men vær klar for å jobbe intensivt rett før eksamen, så prøv å få mindre jobb på siden av i november/desember og mai. Av utstyr må du rett og slett sjekke hva slags kalkulator din høgskole godtar på eksamen, på NTNU handelshøyskolen er dette enten hvilken som helst (fag med klasse C) eller Casio fx-82 (+ et par lignende, klasse B). Vend deg til å bruke de hjelpemidlene som er tillat på eksamen.

Det er mine tips i alle fall, jeg anslår at jeg totalt har trengt rundt 30 (4ish lesedager før eksamen) timer for å få et godt resultat i mange økonomifag, men det er forskjell på hvor raskt folk lærer og hva slags grunnlag du har.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal starte å studere økonomi til høsten. Trenger alle gode tips jeg kan få! Ønsker å kunne gjøre mest mulig på minst mulig tid - har ganske mye jobb på siden av studiene. Noen veldig gode råd og tips eller triks? :) Hva er lurt å gjøre? Hvordan kan man best forberede seg til eksamen? Hva trenger jeg av ekstrautstyr (dataprogrammer, kalkulator, etc.)? 

Håper noen supre økonomistudenter her inne har gode tips til meg! 

Anonymkode: 22aaa...33d

Lær deg Excel først som sist. Det er sikkert ulik praksis på ulike skoler, men på bachelor hadde i alle fall jeg flere eksamener i Excel. Der er det mye å vinne på å være en avansert Excel-bruker.  Og ikke minst, så blir jo det arbeidsverktøyet senere også. 

Kalkulatorer tror jeg ulike skoler har ulike regler. Finnes helt sikkert på din skoles hjemmeside. Noen har bare en bestemt kalkulator de tillater (BI f.eks.?). Hos oss var det fritt fram, innenfor visse rammer, og de fleste brukte vgs-kalkulator. De som kjøpte ny kjøpte gjerne en finans-kalkulator. Det eneste viktige er at den må ha funksjonalitet for å regne på kontantstrøm. 

Mitt beste triks er å fokusere på å lære fagene så du kan bruke det du har lært etterpå. Ikke vær så eksamensfokusert, den delen kommer av seg selv hvis du har skjønt faget. 

I regnefag, regn regn regn. I "lesefag" prøv å knytte stoffet opp mot ting du kan relatere deg til. Min erfaring er at det er mye lettere å forstå/huske ulike teorier hvis du prøver å bruke de på situasjoner du kjenner heller enn å pugge eksemplene i boka. Den måten å jobbe på gir også mye gratis på eksamen,både fordi du lærer det bedre, og fordi du allerede har egne eksempler klare, som viser selvstendig refleksjon. 

Nå svarte jeg som om du mener øk.adm. Mulig du  mener samfunnsøkonomi. Tror egentlig det meste over her er overførbart da. Men der er det nok mindre sannsynlig med excel-eksamen.

Anonymkode: ed8ca...ddd

AnonymBruker
Skrevet

Lærte ikke excel før master...0 pc bruk... gikk sivøk/finans bi 

plutselig gikk det over til koding i stata og vba i excel på relativt kort tid. 

Excel er fint å kunne anyways. Mange rapporter fremover.

Anonymkode: c0d2f...a38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...