Gå til innhold

Erfaringer med periodisk faste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg leste litt om periodisk faste og vektnedgang. Har noen her prøvd det, og har det funket greit? 

Jeg er en person som elsker å drikke kaffe og morgenen. Kan fint bruke det som frokost, og heller spise litt senere. Samtidig utnytter jeg det at jeg har dårlig apetitt over en periode, så jeg drøyer mye av spisingen. Ofte i de periodene, er det bare frukt og grønnsaker jeg tåler å spise. Men jeg har ikke gått ned, mest fordi jeg ofte tar usunne valg. 

Jeg har planer om å gå ned 5-7 kg. Er i fysisk aktivitet mer eller mindre hver dag pga barn. 

Anonymkode: 8494b...fe5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe magi med periodisk faste. 

Jeg gjør det med et uhell, nærmest. Jeg er ikke frokostmenneske, og spiser dagens første måltid til lunsj kl 12. Så da går jeg rundt 15 timer uten å spise. 

Det kommer helt an på om du trives med å spise frokost eller ikke. Ikke bli en fanatiker som lar være å spise om du er sulten, og ikke kan spise fordi "det er ikke innenfor spisevinduet"... 

Jeg har ikke brukt det til vektnedgang. Det er revnende likegyldig for kroppen når man inntar maten sånn iforhold til om man legger på seg eller ei. Man legger ikke mer på seg av å spise om morgenen kontra kvelden, og vise versa. 

Det er jo ikke verre enn at du prøver, og ser om du trives med det? De usunne valgene har nok langt mer innvirkning på vektnedgangen enn timingen på når du spiser. Mange får mer søtsug om de lar det gå lang tid mellom måltidene (jeg er ikke sånn heldigvis, jeg er motsatt at jeg blir mer sulten av å spise ofte). 

Anonymkode: 99c42...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Dette faste-tullet er jo stikk i strid med det som er anbefalt om å spise lite og ofte. Typisk for folk med overvekt er at de storspiser 1-2 måltider om dagen, det første de blir anbefalt er å spise en ordentlig frokost idet minste. Jeg tviler på at det finnes en eneste fagperson som vet hvordan kroppen og cellene fungerer som anbefaler å spise alle døgnets måltider innenfor en periode på 4 timer eller hva det er. Nesten like tullete som denne keto-dietten hvor noen smartinger har fått det for seg at man ikke trenger karbohydrater. 

Du sier det selv, grunnen til at du ikke går ned er usunne valg, ikke tidspunktet for når du spiser. 

Spis grovt, grønt og magert, så vil du fort se resultater. Både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 941f7...b94

• Liker 1
Skrevet

Hos meg går det gjerne 12-15 timer fra siste til første måltid. Jeg liker egentlig å spise frokost med en gang jeg står opp, men jeg forsøker å drøye det litt nå som jeg skal ned i vekt. Grunnen til det er ikke fordi jeg tror det skjer noe "magisk", men fordi ett til to måltider mindre utgjør en stor forskjell når jeg vil spise færre kalorier. Om jeg hadde spist 250 kcal til både kvelds og frokost, ville det betydd at jeg spiste 500 kcal mer per dag, eller at jeg måtte justert inntaket iløpet av dagen ytterligere. 500 kcal per dag utgjør jo en halv kilo i uken, og for meg er dette enklere.   

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar! Det blir kanskje ekstra kjedelig med hindringer i hverdagen. For noen dager har jeg skikkelig lyst på frokost, og andre dager ikke:)

Får heller tenke litt over hva jeg spiser :)

Anonymkode: 8494b...fe5

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet

Spis frokost de dagene du vil det, dropp det de andre. Det høres ut som at dette passer for deg. Jeg er som deg - elsker å bare drikke kaffe om morgenen og komme meg ut døra! Forskninga jeg har sett på feltet, sier at det er like bra som annen kalorirestriksjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Trener man de dagene man spiser, da? Eller på fastedagene?

Anonymkode: d8bab...900

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trener man de dagene man spiser, da? Eller på fastedagene?

Anonymkode: d8bab...900

Man trener om man vil, ja. Det er ulike versjoner av periodisk faste. Noen faster hver dag, altså type "hopp over frokost", noen faster hele dager. 

Anonymkode: 99c42...4e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...