Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er 17 år og har hatt jobb siden januar. Jeg har noen spørsmål om skatt. Selvfølgelig har jeg googlet etter svar, men skjønner ikke alt som står om skatt. Det jeg lurer på er om jeg kan tjene 55.000 kr hvert år uten å betaler skatt, eller om det er sånn at når jeg har tjent over 55.000 kr fra jobben min så må jeg betale skatt?

Jeg regner også med å tjene rundt 66.000 kr i løpet av 2020. Ca hvor mye må jeg betale i skatt da?

Anonymkode: 88004...653

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Logg inn på skatteetaten.no Gå på endre skattekort, der legger du inn hca du kommer til å tjene og den gir deg rett skattetrekk.

Anonymkode: 72766...f82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tjener du inntil 55 000 i året kan du ha frikort. Tjener du over dette, skatter du for alt. Gjør som beskrevet over. 

Anonymkode: de13a...ad2

Skrevet

Ja, du kan tjene kr 55 000 hvert år, frikortet gjelder for et år av gangen 🙂 du får et nytt i 2020.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet du kommer til å tjene mer enn 55000 i år er det best å skaffe seg skattekort med en gang. Da bli det bli en lavere skatteprosent på det du blir trukket enn om du venter til de 55000 er oppbrukt. Da kan du risikere mye skatt på det som går over 55 000

Eks : Du forventer å tjene 60 000 i år. Du skaffer det skattekort fra første krone og vil bli trukket ca 3% på hver lønning

Du venter til frikortet er oppbrukt og skaffer deg skattekort: Da blir du trukket 28% på den siste lønna. 

Anonymkode: aa206...083

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...