AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #41 Skrevet 4. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er feil. Anonymkode: 1b6d4...3bf Og dessuten, hvis de allerede har overtatt gården, kostet på mye og drevet den i flere år, så kan man ikke bare si i fra seg odelen. Anonymkode: 1b6d4...3bf
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #42 Skrevet 4. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er mulig, bør han frasi seg odel. Om jeg forstår loven riktig, vil da ikke barnet hans heller kunne få odelsrett til gården. Anonymkode: 86b6d...ab7 Det er vel ikke mulig etter han har overtatt? Men odelen går da uansett ikke til TS’ barn - men til mannens søsken og deres barn (eller andre som står foran TS i rekken). Anonymkode: e1d55...29a 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #43 Skrevet 4. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er feil. Anonymkode: 1b6d4...3bf Hva er feil? Anonymkode: 86b6d...ab7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #44 Skrevet 4. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke mulig etter han har overtatt? Men odelen går da uansett ikke til TS’ barn - men til mannens søsken og deres barn (eller andre som står foran TS i rekken). Anonymkode: e1d55...29a Det er sant. Man flytter bare problemet dersom mannen har søsken, men dersom mannen er enebarn kan det være en mulighet som er verdt å undersøke. Anonymkode: 86b6d...ab7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #45 Skrevet 4. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Uekte barn??? Hvilket årtusen lever du i? Ingenting som heter uekte barn, de er ekte nok. Det er ingen grunn til å late som du er dummere enn du er. Antagelig er det ille nok fra før. Motsetningen til et uekte barn er, som alle vet, ikke et ekte barn, motsetningen er et ektefødt barn, altså et barn født i ekteskap. Anonymkode: 13381...84b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #46 Skrevet 4. juli 2019 11 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Selv om det er odel på gården vil vel ikke arven etter TS gå til mannens særkullsbarn? Tror du bør kontakte advokat for å høre hvordan de eksakte reglene for dette er. Her blander du kortene. Arv har ingen ting med odel å gjøre. Odel er en rett førstefødte har til å kjøpe gården før de andre søsknene. Alle ungne får arve verdiene på samme måte som andre. Anonymkode: b4005...faf 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #47 Skrevet 4. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden mannen ikke har vokst opp her, vi var i 20-årene når vi flyttet inn og planen min er å bli her til jeg dør så vil jeg si det er like mye mitt livsverk som hans. Det er jeg som er hovedbonde og jobber redusert for å drive gården etc. Også mitt navn i foretaksregisteret. Men selvfølgelig deler vi arbeidet, slik er det å bo på gård. Vi eier eiendommen 50-50, men ved brudd er det han som har forkjøpsrett. Er mest bare lån for tiden men vi jobber med å betale ned. Jeg forstår til en viss grad at han havnet i seng med hun andre, og velger å tilgi. Det blir dermed ikke relevant. Men jeg er den som utvikler gården, så det føles helt feil ut at det er hans barn og ikke våre som skal ha førsterett TS Anonymkode: 036de...439 Jeg tror det er svært få som ikke forstår hvordan du føler det. Men det er mannen din som har odel på gården, da følger odelen han og hans barn har førsterett. Slik er det bare. Loven er veldig klar der, og det er ikke noe din mann eller du kan gjøre for å forandre det. Men det er jo ikke sikkert at dette barnet vil overta, da går odelen til nestemann i rekka. Anonymkode: b4005...faf 1
Ginny Skrevet 4. juli 2019 #48 Skrevet 4. juli 2019 Jeg vil påstå at det er nesten mer bekymringsverdig at mannen har vært utro og venter barn med en annen, og det er helt greit, enn hvem av hans eventuelle barn som får odel på gården.. 10
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #49 Skrevet 4. juli 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gøy at folk reagerer på bruk av begrepet uekte barn, men ikke tenker over at det kun er mannen sine barn som får odel. Så mye for den likestillingen. Hva hvis det hadde vært omvendt? Viser seg at nåtiden er ganske lik fortiden. #likestilling Anonymkode: b619f...566 For et svar. Hadde det vært ts som hadde odel på gården, hadde hennes barn hatt odel. Anonymkode: b4005...faf 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. juli 2019 #50 Skrevet 4. juli 2019 Sannsynligvis vil TS komme best utav det økonomisk ved å skille seg og få sin del av verdiene som er investert. For ikke å snakke om at fyren har vært utro og fått barn med en annen kvinne...
Gjest O.G. Skrevet 4. juli 2019 #51 Skrevet 4. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen har arvet en odelsgård. Vi giftet oss flere år før han tok over men har ennå ikke fått barn, er nå igang med IVF og det har slitt på forholdet. Vi har investert mye i gården, tatt opp store lån for å forbedre den og gjøre den i best mulig stand til våre etterkommere. Investeringene er felles og jeg står som medeier. Nå viser det seg at han har hatt ett lite sidesprang, og hun andre har blitt gravid. Det er mange tanker som svirrer, men av alle ting bekymrer jeg meg for om det er dette barnet, og ikke våre felles barn (om vi får noen) som vil ha odel på gården? Det føles utrolig urettferdig ut at noen andres barn skal ha rett til å Arve mitt livsverk foran mine barn... Anonymkode: 036de...439 Du skiller deg vel og tar med deg dine penger ut av gården når fyren din ikke klarte å holde kuken sin i buksa si og det ble barn av det i tillegg? Seriøst, du tenker jo i hel feil bane, dame.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #52 Skrevet 4. juli 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen grunn til å late som du er dummere enn du er. Antagelig er det ille nok fra før. Motsetningen til et uekte barn er, som alle vet, ikke et ekte barn, motsetningen er et ektefødt barn, altså et barn født i ekteskap. Anonymkode: 13381...84b Hersketeknikk er nok en fin bil..... Anonymkode: 1d0e7...98f 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #53 Skrevet 4. juli 2019 TS, finnes det andre i slekta hans som står klar til å overta gården på odel dersom mulighetene hadde vært til stede? Eller er han den eneste i slekta som har vist sin interesse? Anonymkode: 86b6d...ab7 1
Gjest Nina1975 Skrevet 4. juli 2019 #54 Skrevet 4. juli 2019 Vet ikke så mye om odel, men om han gir deg gården i gave før barnet blir født?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #55 Skrevet 4. juli 2019 Dere bør kontakte med advokat som kan odelsrett og evt smutthul fremfor å spørre på KG. Når der er sagt skjønner jeg faktisk ikke at du gidder å beholde en fyr som puler rundt midt i en IVF prosess. Og hva om dere ikke får barn? Hva tenker du da om odel og arv? Anonymkode: 963bf...4a1 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #56 Skrevet 4. juli 2019 Kan ikke dere som IKKE KAN NOE om odel bare la være å svare i tråden? Takk. Anonymkode: 1b37f...40b 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #57 Skrevet 4. juli 2019 Klarer han på en eller annen måte å bli kvitt sin odelsrett, vil ikke det barnet heller få odelsrett. Spørsmålet er jo hvordan, og om, det overhodet er mulig. Anonymkode: 86b6d...ab7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #58 Skrevet 4. juli 2019 Du får ringe jordbrukskontoret eller fylkesmannen. Anonymkode: 1d0e7...98f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #59 Skrevet 4. juli 2019 Hvis mannen selger gården, er det noen andre i familien som har odel og kan ta over gården på den måten da? Hvis ikke, eller hvis dere vet at de vil si fra seg den odelsretten, kan vel mannen din selge gården til deg. Så vidt jeg forstår er ikke ungen født enda, og det kan da ikke være sånn at alle ufødte barn (som strengt tatt ikke finnes) av alle med odelsrett plutselig kan komme og få odel dersom foreldrene har sagt fra seg denne før de ble født? Uansett tror jeg det er smart å kontakte advokat som er spesialist i odelsrett, helst før ungen er født. Anonymkode: e857d...daa 3
Brunello Skrevet 4. juli 2019 #60 Skrevet 4. juli 2019 En ting er at mange i denne tråden ikke aner hva odel er, men likevel mener noe om det. Odel er spesiell og til dels avansert jus, og man må gå til en advokat som kan mye om odel for å få hjelp. Jeg synes imidlertid det er mer påfallende at Ts snakker om barnet som om det vil være en fremmed person. Mener derfor det er på sin plass å informere om at barnet bør bli en del av familien til Ts. Når hun velger å fortsette forholdet, må det være en forutsetning at hun også støtter mannen i det å være forelder. Mannen må be om delt omsorg og så mye samvær som mulig. Forstår Ts slik at barnet ikke er født ennå. Samværet må da selvsagt tilpasses over tid, og ende opp ned 50/50. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå