Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men nå vet jo ingen om dette barnet er interessert i å ha gården. Han/hun  er jo ikke oppvokst der, så det er ikke sikkert han/hun har noe interesse av gården han/hun aldri har hatt noe forhold til. Odel er en medfødt rett man har, ikke en plikt. Jeg er iallefall så sjeleglad for at min far sa i fra seg odelen før jeg ble født. Et jævla slit fra morgen til kveld, helg som yrkesdag. Stedbunden hele tiden, og et ansvar som ligger og gnager. Det eneste måtte være hvis du var (stor) kornbonde på flatbygdene på østlandet da.

Anonymkode: b8c03...084

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Jeg hadde nok kastet ut mannen. Siden dere eier 50/50 ville jeg uansett sørget for få odelen over på deg om mulig slik at deres 1. fellesbarn får Odelen. Om dette ikke går hadde jeg forlangt å selge gården å kjøpe en ny. Skal du virkelig streve og slite hele livet for at mannens horunge (sorry) kanskje skal komme å benytte seg av odelsretten når din mann går bort? 

Anonymkode: 8292d...c46

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden mannen ikke har vokst opp her, vi var i 20-årene når vi flyttet inn og planen min er å bli her til jeg dør så vil jeg si det er like mye mitt livsverk som hans. Det er jeg som er hovedbonde og jobber redusert for å drive gården etc. Også mitt navn i foretaksregisteret. Men selvfølgelig deler vi arbeidet, slik er det å bo på gård. 

Vi eier eiendommen 50-50, men ved brudd er det han som har forkjøpsrett. Er mest bare lån for tiden men vi jobber med å betale ned. 

Jeg forstår til en viss grad at han havnet i seng med hun andre, og velger å tilgi. Det blir dermed ikke relevant. 

Men jeg er den som utvikler gården, så det føles helt feil ut at det er hans barn og ikke våre som skal ha førsterett

TS

Anonymkode: 036de...439

Hvordan i alle dager kan du kalle en gård som forfedrene til din mann har opparbeidet og som han har arvet som ditt livsverk?, det høres nesten ut som det er du alene som har ryddet marken, gjort jorden drivbar og satt opp bygningene.

Anonymkode: 076b8...25b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare å flytte rundt på odelsrett, som flere i tråden later til å tro. Skrive over gården på kona, hjelper ikke. Odelsrett går foran. Du bør høre med advokst som spesialiserer seg på odelsrett. Helst før du investerer noe mer i en gård du ikke har rett på...

Anonymkode: ba69e...508

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Jeg hadde nok kastet ut mannen. Siden dere eier 50/50 ville jeg uansett sørget for få odelen over på deg om mulig slik at deres 1. fellesbarn får Odelen. Om dette ikke går hadde jeg forlangt å selge gården å kjøpe en ny. Skal du virkelig streve og slite hele livet for at mannens horunge (sorry) kanskje skal komme å benytte seg av odelsretten når din mann går bort? 

Kaste ut mannen. Og så få barn med han etter at han er reist? Den rekkefølgen henger ikke helt på greip. Gjør man det slutt og hiver ut mannen, er det ikke så lett å få barn med fyren.

Anonymkode: b1392...9c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet tydeligvis ingenting om odelsrett og jeg skjønner ikke hvorfor du da uttaler deg. 

Anonymkode: 1b6d4...3bf

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor følger odelen automatisk mannen, om de kjøpte gården sammen? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, bttb skrev:

Det er mannen som arvet gården (og som dermed har odelsretten) de har ikke kjøpt gården. 

Anonymkode: 3af25...a20

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, bttb skrev:

Han hadde odelen, den arves av hans livsarvinger. Odelsretten altså. Man må kjøpe en gård (kjøpe ut andre arvinger) selv om man har odelsrett. Odelsretten gir kun rett til å få kjøpe gården, ikke rett til å få den på noe vis. Men odelsretten gjør at de ikke kan selge den (la noen ta over mot å kjøpe ut resterende arvinger) hvis den som har sterkest odel vil ha den. 

Anonymkode: e10cd...9ae

• Liker 4
Skrevet

Horunger og uekte barn, faktisk...denne tråden var virkelig et gufs fra fortiden.

• Liker 13
Skrevet

Det blir faktisk et uekte barn folkens.

Utenomekteskapelig barn.

Dagens opplæring :wink:

Skrevet

Tror folk misoppfatter odel. Odel betyr ikke "å arve", som avgjøres med et frivillig og regulerbart testament o.l. 

Det finnes et mye mer rigid lovverk rundt odelsrett. Og den er ikke enkel å unnvike fra, eller omgjøre uten frivillighet. Man kan ikke "skrive bort odel til noen annen" når barnet er smått. Den avgjørelsen må barnet ta selv, når barnet er myndig. 

Drit i odel her TS. Typen din har vært utro, og sørget for at ingenting blir testamentert bort til deg og dine, men til en vilkårlig. Hva fanden samler du på? Røm.  Finn deg noe bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Gøy at folk reagerer på bruk av begrepet uekte barn, men ikke tenker over at det kun er mannen sine barn som får odel. Så mye for den likestillingen. Hva hvis det hadde vært omvendt? Viser seg at nåtiden er ganske lik fortiden. #likestilling

Anonymkode: b619f...566

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gøy at folk reagerer på bruk av begrepet uekte barn, men ikke tenker over at det kun er mannen sine barn som får odel. Så mye for den likestillingen. Hva hvis det hadde vært omvendt? Viser seg at nåtiden er ganske lik fortiden. #likestilling

Det er den førstefødte.

Anonymkode: 84be1...88d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde TS hatt odelen hadde det vært hennes barn som hadde fått odelsrett. Det er ikke lenger knyttet til kjønn.

Anonymkode: ae241...a1b

• Liker 19
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden det, i dette tilfellet, er mannen som har odel så videreføres odelen til mannens førstefødte uansett kjønn. Jeg er kvinne og har odel og vår førstefødte er en jente og hun har odel. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slett ikke kun menn som får odel, dette ble opphevet på 70-tallet. Det er det ELDSTE barnet til den som har odelsrett som arver beste odelsretten - uavhengig av barnets kjønn. I dette tilfellet er det mannen til TS som har odelsretten, dermed er det hans eldste barn som arver retten. Det har ingenting med kjønn og gjøre, min svigermor overtok vår gård på odel for noen år siden - men det er fortsatt min mann som nå har 1. Rett fordi han er hennes førstefødte.

Sykt at så mange uttaler seg uten å ha snøring på hva odel går ut på.

Anonymkode: e1d55...29a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Om det er mulig, bør han frasi seg odel. Om jeg forstår loven riktig, vil da ikke barnet hans heller kunne få odelsrett til gården.

Anonymkode: 86b6d...ab7

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo arkaisk at det absolutt skal være den førstefødte som har best odel da. 

Anonymkode: c158a...b19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er mulig, bør han frasi seg odel. Om jeg forstår loven riktig, vil da ikke barnet hans heller kunne få odelsrett til gården.

Anonymkode: 86b6d...ab7

Det er feil.

Anonymkode: 1b6d4...3bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...