AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #81 Skrevet 4. juli 2019 Denne tråden er fullstendig lavmål. Husk på at om du ikke har peiling på odelsrett, er det ingen som henger deg av den grunn, MEN DA MÅ DU VÆRE SÅ VENNLIG Å TIE STILLE! Å lese tøv og antagelser har ingen nytte av, tvertimot bare forvirrer det. Anonymkode: 13381...84b 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #82 Skrevet 4. juli 2019 Dere får sette en såpass stor kjøpesum på gården, at dersom førstefødte ønsker å ta over, så har ikke vedkommende råd til det. Da må vedkommende si fra seg odelsretten og den går til neste ledd. Anonymkode: db674...8fb
Brunello Skrevet 4. juli 2019 #83 Skrevet 4. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere får sette en såpass stor kjøpesum på gården, at dersom førstefødte ønsker å ta over, så har ikke vedkommende råd til det. Da må vedkommende si fra seg odelsretten og den går til neste ledd. Anonymkode: db674...8fb Les innlegget over ditt, der det står at de som ikke kan noe om odel ikke bør mene noe om dette. Gårder som tas på odel kjøpes ikke til markedspris. 11
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #84 Skrevet 4. juli 2019 2 minutter siden, Brunello skrev: Les innlegget over ditt, der det står at de som ikke kan noe om odel ikke bør mene noe om dette. Gårder som tas på odel kjøpes ikke til markedspris. Og prisen skal i tillegg godkjennes av landbrukskontoret i kommunen, evt av fylkesmannen hvis kommunens vedtak blir påklaget. Anonymkode: 1b6d4...3bf 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #85 Skrevet 4. juli 2019 1 minutt siden, Brunello skrev: Les innlegget over ditt, der det står at de som ikke kan noe om odel ikke bør mene noe om dette. Gårder som tas på odel kjøpes ikke til markedspris. Jeg er fullstendig klar over det. Men en gård til en viss verdi koster også en del kroner for den som skal ta over på odel. Jeg er i samme situasjon selv, odelsrett på en gård hvor eier gjør sitt for å heve verdi på gården, for at åsetetaksten skal bli såpass stor at etterkommerne (f.eks, jeg) ikke har økonomi til å ta over. Anonymkode: db674...8fb
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #86 Skrevet 4. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Å si i fra seg odel vil si at man lar neste mann i rekken overta gården, Eier man gården kan man ikke si i fra seg odel. Når det er snakk om å si i fra seg odel er dette ved kjøp. Den som har odel ønsker ikke å kjøpe, da går muligheten til neste mann. Sånn sett har alle arvinger odel, men det går etter hvem som er eldst og nedover i rekkene. Anonymkode: b4005...faf Derav min formulering om det er mulig. Hva hender dersom det ikke finnes andre odelsberettigede? Om mannen er enbarn, ikke har søskenbarn eller om ingen andre vil/kan ta over gården, og han ønsker å selge? Har mannen søsken som står klar til å ta over, er det jo klart at saken fort kan bli komplisert. Anonymkode: 86b6d...ab7
Gjest O.G. Skrevet 4. juli 2019 #87 Skrevet 4. juli 2019 Denne fyrens dysfunksjon har virkelig ødelagt for alle i familien hans, ikke bare TS.
Christina82 Skrevet 5. juli 2019 #88 Skrevet 5. juli 2019 Ryddet for brukerdebatt og tilsvar. Ninab82, mod
mmd Skrevet 5. juli 2019 #89 Skrevet 5. juli 2019 På 4.7.2019 den 10.54, AnonymBruker skrev: Det er ingen grunn til å late som du er dummere enn du er. Antagelig er det ille nok fra før. Motsetningen til et uekte barn er, som alle vet, ikke et ekte barn, motsetningen er et ektefødt barn, altså et barn født i ekteskap. Anonymkode: 13381...84b Mine to barn er ekte, begge to, selv om bare den ene teknisk sett er "født i ekteskap" Hva kaller du barn av samboere dag? Er det også "uekte"barn? I 2019 har vi forlengst sluttet med det begrepet. I dette tilfelle kan man si særkullsbarn, eldstw barn ell. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #90 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, mmd skrev: Mine to barn er ekte, begge to, selv om bare den ene teknisk sett er "født i ekteskap" Noen har visst usedvanlig tungt for det. ALLE BARN ER EKTE. Men ganske mange er født i ekteskap (som ikke skal skrives i anførselstegn, som du presterer å gjøre, da de faktisk etter loven ER født i ekteskap), og resten er født utenfor ekteskap. Disse siste er det som går under den forkortede betegnelsen uekte barn, for (ikke-)ekte(fødte) barn. Særkullsbarn og eldste barn er HELT ANDRE BEGREPER enn uekte barn. Men dette ble antagelig for innviklet for KG-lesere. De får bare fortsatt sveve rundt i sin vankundighet, det gjør ingen ting. For hvem bryr seg? Anonymkode: 13381...84b 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #91 Skrevet 6. juli 2019 «Et lite sidesprang» er ikke et lite sidesprang når det kommer en unge med på kjøpet pga sidespranget. Jeg vet ingenting om deres situasjon annet enn hva du skriver her, men om du mener at du kan forstå hvorfor han gjorde det fordi dere har slitt med å få barn synes jeg synd på deg for å tenke slik. Utroskap har ingen unnskyldning i verden som er bra nok spør du meg. Og hvis det er slik at du har mistet interesse for sex, og at dette er grunnen til arb han gjorde det er han en skikkelig drittsekk! Hvis han ikke har forståelse for at du mister «piffen» er han en dritt. Blir så oppgitt, er alltid oss kvinner som skal sitte igjen med dritten fordi kroppen våres ikke alltid fungerer som den skal. Også blir det «vår skyld» for noe vi ikke kan kontrollere selv. Og mannen har sidesprang fordi kona ikke har en «normal» frisk kropp som kan lage barn på gamlemåten. Det er så urettferdig! Anonymkode: 48cdf...175 5
mmd Skrevet 6. juli 2019 #92 Skrevet 6. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen har visst usedvanlig tungt for det. ALLE BARN ER EKTE. Men ganske mange er født i ekteskap (som ikke skal skrives i anførselstegn, som du presterer å gjøre, da de faktisk etter loven ER født i ekteskap), og resten er født utenfor ekteskap. Disse siste er det som går under den forkortede betegnelsen uekte barn, for (ikke-)ekte(fødte) barn. Særkullsbarn og eldste barn er HELT ANDRE BEGREPER enn uekte barn. Men dette ble antagelig for innviklet for KG-lesere. De får bare fortsatt sveve rundt i sin vankundighet, det gjør ingen ting. For hvem bryr seg? Anonymkode: 13381...84b Jeg har ingen problemer med den historiske betydning en av dette begrepet, så du trenger ikke bekymre deg for det, tusen takk. Ekte/uekte barn har imidlertid ingen betydning i dagens norske samfunn, verken i språklig eller juridisk forstand. Særkullsbarn, eldste barn osv er helt relevante uttrykk som dekker alle behov i dag. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå