Gå til innhold

Vil reise til en by i Europa, hvilken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har sett en del på diverse reiser til ulike byer/land i Europa nå i sommer men er så usikker på hvor jeg vil reise! Har ikke lyst på en "strandferie" da det blir på slutten av august, men heller en type by. 

Har sett på Roma, Berlin, Madrid, Praha, Budapest osv.. men er så usikker. hvis du kunne valgt én by å reise til i Europa, hvilken ville du selv reist til og hvorfor?

Anonymkode: 65fc7...5e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i

Praha: billig, ikke så stort, mye å se. En gang var nok.

Krakow: 2 ganger, bra shopping, partyby. Mye å se.

Wien: veldig fint. Dyrere alternativ enn de to første. Dit kunne jeg tenkt meg igjen.

Milano: god mat, shopping. 

Roma: koselig

Budapest: en annen østeuropeisk by..en gang er nok.

Istanbul: billig, shopping, myyyye å se. Du rekker ikke alt på en dag. 

Anonymkode: 8d360...ecb

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i

Wien: veldig fint. Dyrere alternativ enn de to første. Dit kunne jeg tenkt meg igjen.

tusen takk for tips! Wien hadde jeg helt glemt ut, skal se mer på det!

Krakow/Wien/Milano/Roma; hvor lenge ville du anbefalt å være hvis man reiser der for første gang? en langhelg? uke?

AnonymBruker
Skrevet

Krakow har mulighet for flere utflukter, som Auschwitz, saltgruver, det er flere borger i området. Jeg var der i fire-fem dager, og skulle jeg vært der lenger hadde jeg villet leid bil og tatt utflukter, for da var byen "brukt opp". Kjempefin by, veldig god og billig mat! Jeg ble positivt overrasket, og skal definitivt til Polen igjen. 

Wien: Her ville jeg sagt 4-5 dager er mer enn nok

Milano: ditto. Alternativt kan man leie bil og ta utflukter, men i selve Milano syntes jeg ikke det var overveldende mye å se på. 

Roma: her kan man være en uke minst. Det er så mye å se og utforske. 

Berlin: det synes jeg var en kjedelig by, rett og slett. Litt for stor spredning på ting. 4 dager max. 

Budapest: Fin by, men har ikke så mye råd om dager, det er så lenge siden jeg var der. Lett å reise videre til andre storbyer som Bratislava og Wien via båter på Donau. 

Praha: Masse fint å se på, helt grei by

Madrid: Her var jeg 5 dager, det var mer enn nok. Fin by, men jeg har ikke helt sansen for restaurantene i Spania. 

Anonymkode: be004...95c

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Beograd- Billig,trivelige folk,bra shopping.

Gdansk- Billig,Store shopping sentre,kan kombineres med Sopot.

Glasgow - passe stor storby.

Anonymkode: a3d4e...37c

Skrevet

Jeg ville reist til Lisboa. Mye å se, spesiell by og portugisere er hyggelige folk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edinburgh er også en veldig fin by. 

London er en klassiker, der går man aldri tom for ting å gjøre

Dublin er også kjekk, og med muligheter for utflukter til vakker natur. 

Anonymkode: be004...95c

Skrevet

Åh, storbyer! :hjerte: Jeg elsker storbyer for 1) sightseeing og museer og 2) shopping.

Mine topp 3 favoritter er:

* Berlin. Falt helt pladask. Var der i november, skal definitivt tilbake når det er vårlig eller sommerlig der. Var der 3 netter, og det var for lite.

* Roma. Var der 6 netter, det var passelig.

* Paris. Har vært der mange ganger, siden jeg har bodd en times tid utenfor og snakker språket. Blir aldri metta på den byen.

Andre byer jeg liker, som jeg har- eller godt kunne reist tilbake til:

* London

* Lisboa

* Alicante

* København

* Barcelona

* Krakow

Byer som jeg ikke trenger å reise tilbake til:

* Wien

* Stockholm

* Riga

* Firenze

AnonymBruker
Skrevet

Synes forslagene til de over her er gode, men Milano synes jeg var en dørgende kjedelig by. 

Ellers, hold deg unna Bodø. Ultratrist by. 

Anonymkode: bca03...a10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tuusen takk for alle tipsene!! Setter veldig stor pris på det, så får jeg en litt bedre pekepinne på hva som er "typisk" for hver by på en måte.

Skrevet

Byer jeg ofte kommer tilbake til er Beograd, Wien, London og Paris.

Beograd er ikke den vakreste byen i verden, men god shopping, god mat, hyggelige folk og det er billig.

Wien er mer for kulturopplevelser, med mange museer og gallerier. Byen er også veldig vakker og det er koselig bare å gå rundt i gatene.

London og Paris har alt.

AnonymBruker
Skrevet

Likte veldig godt Budapest vært der flere ganger, Praha kunne jeg gjerne dratt tilbake til, samme med Valencia og Barcelona. Roma derimot mest grusomme turistmagnet jeg noen gang har vært på, til og med utenfor høysesong, så aldri mer. Tildels det samme med Venezia.

Anonymkode: 3c6d2...8ac

• Liker 1
Skrevet

Roma- Ja kosleg by, men dyrt

Edinburgh er mitt reisemål, tror det blir bra.

Alicante- byen min-vert der flere ganger. OBS  bo inni gamlebyen, koslgere og mye billigere. Kjekt å komme i kontakt med lokalbefolkningen.

AnonymBruker
Skrevet

Berlin, ferdig snakka 🙂 

Roma mellom nov og mars.

Anonymkode: b8050...913

AnonymBruker
Skrevet

Krackow hvis du liker historie. London hvis du liker yrende liv og shopping. Berlin er dørgende kjedelig.

Anonymkode: bfa63...cbc

AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2019 den 22.34, AnonymBruker skrev:

Har vært i

Likte du ikke Budapest? Hvorfor sier du ''en gang er nok?'' :o

Anonymkode: e48a5...64c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Berlin. Alltid Berlin! ❤️

Ellers kan jeg også anbefale Budapest, Amsterdam og København pga atmosfæren. Praha er også trivelig (og gode muligheter for billig shopping, om du er interessert i dét). 

Paris, London og spesielt Roma er bare mas og stress, spør du meg. 

Anonymkode: 6a5a4...5b2

• Liker 1
Skrevet

Padova drar jeg gjerne tilbake til. Mye å se, samtidig som byen er nesten uten turister samme lignet med mange andre italienske byer. Toget til Venezia tar en halvtime slik at man kan dra på dagsturer dit og bo mye bedre og billigere i Padova. I tillegg til den største attraksjonen Scrovegnikapellet malt av Giotto kan man blant annet se verdens første anatomiteater i verdens eldste universitet, den eldste botaniske hagen/samlingen og Palazzo della Ragione (det gamle «rådhuset) med sin spesielle arkitektur og unike fresker. 

For å se Scrovegni/Arenakapellet må man kjøpe billetter på forhånd i god tid før avreise.

AnonymBruker
Skrevet

Palermo på Sicilia.

Anonymkode: 2cff9...501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...