AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #21 Skrevet 4. juli 2019 Takk alle for gode svar! 😊 Jeg har vært hos revmatolog for 5 år siden, da ifm en annen autoimmun sykdom, for å utelukke at denne oppsto som sekundær symptom på revmatisme. Revmatologen fant ingenting utenom litt antydning til artrose i noen ledd, men mente at det var da ingenting å bekymre seg for med det første. Det skal sies at når jeg møtte henne var jeg så stappfull av steroider at jeg hadde ikke hatt vondt noen steder i flere måneder og slet dermed litt med å svare konkret på spørsmål om symptomer, fordi jeg husket rett og slett ikke hvordan det var.. Satt igjen med inntrykk av at hun mente at jeg hadde bare lav smerteterskel.. 😣 Siden denne gangen har symptomene bare blitt verre, jeg har i utgangspunktet alltid trodd at jeg har fibromyalgi, siden jeg har også hatt mye generelle smerter i muskler, muskelfeste etc (både mamma og min kusine har det og har samme symptomer). Men for ca ett år siden la jeg for første gang merke til noe rart med ett fingerledd, jeg hadde ikke smerter men det virket litt større og nesten litt "misfarget". Fwd til i februar/mars i år, da merket jeg plutselig at det var vondt å la hånden hvile på bordet og begynte å kjenne etter og da oppdaget jeg hevelse i to fingerledd (ikke det samme som i fjor) og at de var ømme å ta på. Dette kunne legen også bekrefte, altså han hadde et lite ultralydapparat og så at det var betennelse i leddområdet og at det var redusert bevegelse i leddet. Men det eneste han sa (mens jeg var der) var at om jeg fikk problemer med å bevege den kunne han henvise meg til sykehuset for kortisoninjeksjon. Og nå som prøvene ikke viste noe, er det liksom case closed.. Apropos medisiner, det er ikke at jeg er ivrig etter medisiner, jeg unngår de så langt jeg kan, også smertestillende. Men jeg har perioder hvor jeg føler meg veldig dårlig, så jeg skulle gjerne bli tatt på alvor om dere skjønner! Anonymkode: dc541...77e
exictence Skrevet 4. juli 2019 #22 Skrevet 4. juli 2019 Bare en tanke. Siden du har så mange autoimmune sykdommer, og tar medisiner for dette (?), kan det da være at du kan få symptomer i leddene som bivirkning av dette? Det kan høres sannsynlig ut. Har du målt benstruktur/benmasse? 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #23 Skrevet 4. juli 2019 13 minutter siden, exictence skrev: Bare en tanke. Siden du har så mange autoimmune sykdommer, og tar medisiner for dette (?), kan det da være at du kan få symptomer i leddene som bivirkning av dette? Det kan høres sannsynlig ut. Har du målt benstruktur/benmasse? Har ikke vært på medisiner i 41/2 år, utenom stoffskiftemedisiner. Anonymkode: dc541...77e
Teyla Skrevet 4. juli 2019 #24 Skrevet 4. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk alle for gode svar! 😊 Jeg har vært hos revmatolog for 5 år siden, da ifm en annen autoimmun sykdom, for å utelukke at denne oppsto som sekundær symptom på revmatisme. Revmatologen fant ingenting utenom litt antydning til artrose i noen ledd, men mente at det var da ingenting å bekymre seg for med det første. Det skal sies at når jeg møtte henne var jeg så stappfull av steroider at jeg hadde ikke hatt vondt noen steder i flere måneder og slet dermed litt med å svare konkret på spørsmål om symptomer, fordi jeg husket rett og slett ikke hvordan det var.. Satt igjen med inntrykk av at hun mente at jeg hadde bare lav smerteterskel.. 😣 Anonymkode: dc541...77e For 5 år siden hadde du antydning til artrose.. På det grunnlaget kan du vel nå be om ny henvisning? Og at legen din til og med at sett betennelse med sitt lille ultralydapparat er jo virkelig indikasjon på ytterligere utredning. Man kan faktisk kreve legen sin, man trenger ikke å sitte pent og vente på at de skal foreslå. Bare nevner det i tilfelle du ikke har turt å si fra 😊 Det er jo ikke sikkert du har noe som kan fikses? Men bare å få det bekreftet virker ofte lindrende, at man slipper gå å lure. 1
Bøtteballetten Skrevet 4. juli 2019 #25 Skrevet 4. juli 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her inne som har fått påvist leddgikt, uten å ha positive blodprøver? Kan dere i såfall fortelle meg litt om deres symptomer? Jeg har slitt med leddsmerter i flere år nå, men har aldri fått utslag på blodprøver. Nå har jeg hatt betennelse i flere fingerledd i ca 4-5 måneder; fortsatt ikke utslag på blodprøver. Jeg er litt frustrert nå, ikke fordi jeg ønsker å ha leddgikt eller annen gikt, men plagene er jo reelle, men så lenge jeg har ingen diagnose (og ingenting konkret vises på prøver) får jeg heller ingen ordentlig hjelp. Det kan jo selvfølgelig dreie seg om annen form for gikt, som artrose, men er ikke vanlig å henvise videre? Legen min tar bare prøver for leddgikt og når de viser ingenting, er det bare case closed liksom Det hører med at jeg kommer fra en familie med mye leddgikt (og andre autoimmune sykdommer, har flere selv). Anonymkode: dc541...77e Jeg slet med stivhet i ledd, hadde ikke smerter. Men fikk henvisning til revmatolog for utredning av psoriasisartritt, siden jeg har psoriasis. Revmatologen trodde ikke jeg hadde noen form for revmatisme, men kunne ikke utelukke eller bekrefte det før jeg hadde vært på MR og røntgen for å se hvordan leddene var. Du må bare stå på og be om henvisning til revmatolog og ikke minst sørge for å få tatt MR og røntgen. Vil tro det er beste alternativet. 1
exictence Skrevet 4. juli 2019 #26 Skrevet 4. juli 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke vært på medisiner i 41/2 år, utenom stoffskiftemedisiner. Anonymkode: dc541...77e I hovedinnlegget skriver du i paranteset nederst at "du har mange selv" (autoimmune sykdommer). Jeg bare lurte på om det er en sjanse for at dette kan gjøre til at du får symptomer på smerter i kroppen? 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #27 Skrevet 4. juli 2019 Det finnes flere autoimmune sykdommer som også gir leddsmerter. Crohns/ulcerøs Kolitt for å nevne noen. Om det er så at du har mange autoimmune sykdommer så ville jeg ikke sett bort i fra det. Angående spørsmålet ditt så kan ikke jeg huske at jeg noengang har slått ut på reumaprøvene, kun crp. Jeg har middels til alvorlig psoriasis artritt der jeg går på biologiske medisiner og tapper flere ganger i året. Om du virkelig ikke føler deg hørt av fastlege så må du få en second opinion, krev en henvisning til revmatolog. Om revmatologen ikke finner noe igjen så må du bare slå deg til ro med det, kroppen vår er rar til tider. Anonymkode: 0c158...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #28 Skrevet 4. juli 2019 2 timer siden, Teyla skrev: For 5 år siden hadde du antydning til artrose.. På det grunnlaget kan du vel nå be om ny henvisning? Og at legen din til og med at sett betennelse med sitt lille ultralydapparat er jo virkelig indikasjon på ytterligere utredning. Man kan faktisk kreve legen sin, man trenger ikke å sitte pent og vente på at de skal foreslå. Bare nevner det i tilfelle du ikke har turt å si fra 😊 Det er jo ikke sikkert du har noe som kan fikses? Men bare å få det bekreftet virker ofte lindrende, at man slipper gå å lure. Jeg tror du har rett i at jeg synes det er vanskelig å "mase". Det er sikkert noe med at jeg har opplevd at det er vanskelig å bli tatt på alvor, med mindre det vises på blodprøver, eller at jeg har synlige symptomer. Jeg fikk jo som tidligere nevnt en alvorlig autoimmune sykdom for 5 år siden (eller diagnosen altså) jeg hadde vært dårlig lenge, jeg var helt utmattet og orket ingenting men følte at jeg ble bare avfeid med "kom deg ut av sofaen og du vil føle deg bra igjen" bare innpakket litt penere! Helt til symptomene ble synlige altså. Den skal i prinsippet ikke medføre ledd-og muskelsmerter, men man vet jo aldri. Og nå som blodprøvene "sviktet" er jeg redd for at det blir litt det samme og jeg vil ikke få noe hjelp. Men samtidig tenker jeg at hvis det er giktknuter av et eller annet slag jeg har fått på fingrene, så vil det sikkert etterhvert utarte seg mer. Så hvis de er der fortsatt i slutten av sommeren vil jeg dra til legen igjen. Det kan jo selvfølgelig hende at dette har ingenting med leddgikt å gjøre og at jeg har evt fått artrose i hendene også. Flere har nevnt bivirkninger av medisiner. Det eneste jeg går på nå er stoffskiftemedisiner, jeg har hørt at enkelte opplever at de kan forårsake diverse smerter. Det kan jo selvfølgelig være det i mitt tilfelle. Men nå er det somsagt også en tydelig (og øm) betennelse i fingerleddene. Jeg vet egentlig ikke hva jeg forventer at skal endre seg ved å få en diagnose, kanskje bare som noen sa, at det vil hjelpe rent psykisk å ha en diagnose for å ha noe konkret å forholde seg til og ikke bare diverse smerter som kommer og går uten mål og mening. (Min kusine har MS og hun sa at hun følte bare lettelse når hun fikk bekreftet hva hun hadde.) Kanskje også at det ville blitt lettere å få tilrettelagt etter behov på jobben. Takk uansett alle dere som tok dere bryet med å svare! 😊 Det føles godt å få blåst ut og ikke minst møte forståelse fra så mange! 🤗 Anonymkode: dc541...77e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå