Gå til innhold

Leddgikt og blodprøver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her inne som har fått påvist leddgikt, uten å ha positive blodprøver? Kan dere i såfall fortelle meg litt om deres symptomer? :) 

Jeg har slitt med leddsmerter i flere år nå, men har aldri fått utslag på blodprøver. Nå har jeg hatt betennelse i flere fingerledd i ca 4-5 måneder; fortsatt ikke utslag på blodprøver. Jeg er litt frustrert nå, ikke fordi jeg ønsker å ha leddgikt eller annen gikt, men plagene er jo reelle, men så lenge jeg har ingen diagnose (og ingenting konkret vises på prøver) får jeg heller ingen ordentlig hjelp. Det kan jo selvfølgelig dreie seg om annen form for gikt, som artrose, men er ikke vanlig å henvise videre? Legen min tar bare prøver for leddgikt og når de viser ingenting, er det bare case closed liksom :( Det hører med at jeg kommer fra en familie med mye leddgikt (og andre autoimmune sykdommer, har flere selv).

Anonymkode: dc541...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Greia med leddgikt er at mange er plaget lenge før diagnosen blir stilt. Det kan være veldig vanskelig å oppdage før det har gått langt. 

Anonymkode: 458f1...71c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine blodprøver viser ikke kraftig utslag som regel, men kan ha kraftige smerter. Nå har jeg dog begynt på en bra medisin som funker bra for smertene da. 

Anonymkode: 1d9f8...cf7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foresten, prøv å få presset til deg en MR. Jeg måtte mase dette til meg, og de fant jo noe galt. 

Anonymkode: 1d9f8...cf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei😊 Jeg fikk diagnosen leddgikt uten at det viser på blodprøver. Men hos meg var det ingen tvil, jeg fikk plutselig hovne og veldig vonde ledd, ankler, knær, albue og kjeve, og klarte ikke gå eller bevege/belaste leddene pga smerten og stivheten som oppstod. Ble henvist til revmatolog med en gang, hvor de tok ultralyd og så betennelsen og væsken i leddene. Ble anbefalt medisiner, men jeg liker ikke tanker på den cellegiften og kortisonen man får, så jeg gikk i 8 mnd! uten medisiner fordi jeg var så sta og håpte det skulle gå over av seg selv. Men så tok jeg imot lav dose- cellegiften, og klarte å fungere igjen😊

Det er mange som har det som deg, litt mer diffuse symptomer som du sikkert fint kan leve med, eller? Med Ibux som hjelp? Jeg hadde aldri i verden begynt på den fæle medisinen hvis jeg ikke var så ille at jeg ikke kunne gå eller fungere. Jeg måtte slutte på medisinen etter et par år pga bivirkninger, og mens revmatologen brukte et par mnd på å finne ut hva annet jeg kunne bruke, så merket jeg at jeg var ganske bra uten medisinen, og har i flere år nå sluppet å ta medisin😁👏 Jeg har fortsatt dager med smerter i ledd, det går litt opp og ned, men bank i bordet, jeg fungerer helt fint uten medisin. De medisinene der er ikke noe å trakte etter med mindre man virkelig trenger dem😊

Anonymkode: c8ef5...f3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvang meg til revmatologi, selv om jeg allerede gikk på medisiner som "skulle fiksa leddgikt", for annen diagnose altså. Hos revmatologen var egnetlig alle prøver og testet negative, men via ultralyd fant de betennelse i flere ledd enn jeg hadde vondt i. Dermed diagnose, mer direkte medisinering, og nesten helt uten plager i dag 😊

Allmennleger er ikke spesialister i alt, krev å bli henvist videre! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei😊 Jeg fikk diagnosen leddgikt uten at det viser på blodprøver. Men hos meg var det ingen tvil, jeg fikk plutselig hovne og veldig vonde ledd, ankler, knær, albue og kjeve, og klarte ikke gå eller bevege/belaste leddene pga smerten og stivheten som oppstod. Ble henvist til revmatolog med en gang, hvor de tok ultralyd og så betennelsen og væsken i leddene. Ble anbefalt medisiner, men jeg liker ikke tanker på den cellegiften og kortisonen man får, så jeg gikk i 8 mnd! uten medisiner fordi jeg var så sta og håpte det skulle gå over av seg selv. Men så tok jeg imot lav dose- cellegiften, og klarte å fungere igjen😊

Det er mange som har det som deg, litt mer diffuse symptomer som du sikkert fint kan leve med, eller? Med Ibux som hjelp? Jeg hadde aldri i verden begynt på den fæle medisinen hvis jeg ikke var så ille at jeg ikke kunne gå eller fungere. Jeg måtte slutte på medisinen etter et par år pga bivirkninger, og mens revmatologen brukte et par mnd på å finne ut hva annet jeg kunne bruke, så merket jeg at jeg var ganske bra uten medisinen, og har i flere år nå sluppet å ta medisin😁👏 Jeg har fortsatt dager med smerter i ledd, det går litt opp og ned, men bank i bordet, jeg fungerer helt fint uten medisin. De medisinene der er ikke noe å trakte etter med mindre man virkelig trenger dem😊

Medisiner er i mange tilfeller også for å forebygge leddskader, så man slipper å bli helt krokete. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her inne som har fått påvist leddgikt, uten å ha positive blodprøver? Kan dere i såfall fortelle meg litt om deres symptomer? :) 

Jeg har slitt med leddsmerter i flere år nå, men har aldri fått utslag på blodprøver. Nå har jeg hatt betennelse i flere fingerledd i ca 4-5 måneder; fortsatt ikke utslag på blodprøver. Jeg er litt frustrert nå, ikke fordi jeg ønsker å ha leddgikt eller annen gikt, men plagene er jo reelle, men så lenge jeg har ingen diagnose (og ingenting konkret vises på prøver) får jeg heller ingen ordentlig hjelp. Det kan jo selvfølgelig dreie seg om annen form for gikt, som artrose, men er ikke vanlig å henvise videre? Legen min tar bare prøver for leddgikt og når de viser ingenting, er det bare case closed liksom :( Det hører med at jeg kommer fra en familie med mye leddgikt (og andre autoimmune sykdommer, har flere selv).

Du skal ikke kunne få leddgiktdiagnose uten positive reumaprøver. 

Men du bør se hva og hvilke prøver som er tatt, fordi du kan få leddsmerter tilsvarned ved leddgikt ved en rekke andre tilstander. Sjøgrens kan gi deg leddsmerter lenge før du blir tørr i øyne og munn for eksempel. 

Mangler du vitaminer elle rhar problemer med stoffskiftet kan du og få leddsmerter. 

Er der tatt bildediagnostikk i form av røntgen, CT eller MR av dine betentr ledd? Da vil typiske tegn på leddgift være synlig om du har sykdommen. 

Fibromyalgi er også en mulighet. 

Er du undersøky av reumatolog?

Anonymkode: 29cc6...5ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Teyla skrev:

Medisiner er i mange tilfeller også for å forebygge leddskader, så man slipper å bli helt krokete. 

Ja det vet jeg, selvfølgelig. Jeg ble lekser opp av revmatologene de 8 mnd jeg var for sta til å ta imot medisinene. Medisiner er veldig viktig dersom man virkelig trenger dem, og der må man jo stole på revmatologene.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke kunne få leddgiktdiagnose uten positive reumaprøver. 

Men du bør se hva og hvilke prøver som er tatt, fordi du kan få leddsmerter tilsvarned ved leddgikt ved en rekke andre tilstander. Sjøgrens kan gi deg leddsmerter lenge før du blir tørr i øyne og munn for eksempel. 

Mangler du vitaminer elle rhar problemer med stoffskiftet kan du og få leddsmerter. 

Er der tatt bildediagnostikk i form av røntgen, CT eller MR av dine betentr ledd? Da vil typiske tegn på leddgift være synlig om du har sykdommen. 

Fibromyalgi er også en mulighet. 

Er du undersøky av reumatolog?

Anonymkode: 29cc6...5ed

Jo det er en viss prosent av leddgiktpasienter som aldri får utslag på blodprøvene, jeg var en av dem, og fikk høre fra revmatologene at man kunne ha leddgikt likevel, så lenge de kunne se betennelsene på ultralyd og/eller MR. Hvis betennelser ikke kan sees, så er det vanlig å tenke i andre baner, og utrede andre mulige tilstander som f.eks fibromyalgi. Andre ganger finner man uke svar. Jeg har FM også, og FM- smerter er helt annerledes på meg iallefall, de smertene sitter ikke i ledd, men mer muskler, og de smertene kan ikke sees på bilder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en i familien som har hatt leddgikt i årevis, uten at det noensinne har slått ut på blodprøver. Og det er leddgikt, altså. Han går på medisiner, har vært på sykehus og tappet ledd flere ganger, osv. Han fikk vite på sykehuset at det ikke er uvanlig at leddgikt ikke vises på blodprøver.

Anonymkode: 0ceb9...730

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar! Jeg skal opp grytidlig og har egentlig lagt meg, men vil svare mer i morgen! (Forventet ikke så mange svar så fort!) 🤗 😴

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/giktsykdommer/leddgikt-diagnose/

Her står det at revmaprøven bare slår ut på 80% av pasientene. CRP derimot, vil jo slå ut om man har betennelse i kroppen/ i ledd.

Nei, CRP trenger heller ikke alltid slå ut. Jeg har blitt innlagt med risiko for blodforgiftning og antibiotika intravenøst, hadde CRP rundt 40. (for de som ikke kjenner til tallene, mange leger bryr seg ikke om CRP under 50, og mener stort sett at det du da plages med er virus og/eller ikke trenger behandling) 

Uansett utslag eller ikke på blodprøver, det er en grunn til at det finnes spesialister, det er de som er kompetente på å vurdere spesifikke symptomer 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hiver meg på med et svar jeg også. Har aldri hatt utslag på blodprøvene, og har tappet ledd i både knær og albuer i mange år hos revmatologen.Har også påvist skade i ledd etter betennelse. Går på methotrexate, og har enda ikke fått noen diagnose på papiret, 25 år etter første besøk hos revma.

Anonymkode: 27cf9...25a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som har smerter uten funn på blodprøve og har fått diagnosen ved andre funn som mr.... har dere hovne ledd? Leddene verker som f i drittvær, men de EE ikke hovne og det er dermed ikke leddgikt sa legen min. 

Anonymkode: f19ea...1ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har smerter uten funn på blodprøve og har fått diagnosen ved andre funn som mr.... har dere hovne ledd? Leddene verker som f i drittvær, men de EE ikke hovne og det er dermed ikke leddgikt sa legen min. 

Nei, jeg er aldri hoven i leddene. Hadde heller ikke utslag/smerter når revmatologen trykket på leddene, men ultralyd viste psoriasis-leddgikt i flere ledd. 

Krev skikkelig utredning! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Teyla skrev:

Nei, jeg er aldri hoven i leddene. Hadde heller ikke utslag/smerter når revmatologen trykket på leddene, men ultralyd viste psoriasis-leddgikt i flere ledd. 

Men hvis du ikke har hovne røde ledd og ingen utslag på blodprøver, får du behandling da? Blir så forvirret av at det er så mye ulik informasjon. Har hørt om mange som har blitt henvist til reumatolog fra fastlege men det blir avvist av reumatologen nettopp pga at det ikke er hevelse i leddene og ikke utslag på blodprøver (?)

Anonymkode: 07142...585

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Teyla skrev:

Hvaaaaa? Så de trenger ikke være hovne...😮 Mine ledd er også smertefulle når jeg trykker på dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du ikke har hovne røde ledd og ingen utslag på blodprøver, får du behandling da? Blir så forvirret av at det er så mye ulik informasjon. Har hørt om mange som har blitt henvist til reumatolog fra fastlege men det blir avvist av reumatologen nettopp pga at det ikke er hevelse i leddene og ikke utslag på blodprøver (?)

Anonymkode: 07142...585

Ja, jeg får medisiner, og veldig god oppfølging. At man blir avvist kan jeg ikke svare på, det er jo veldig syns! Men kan hende noen revmatologen har mer pågang enn da jeg ble henvist, og dermed prioriterer de med utslag? 

Nå skal jeg også sies at jeg har andre autoimmune sykdommer også, og selv etter at jeg fikk behandling for leddene og regnes som i remisjon (ikke aktiv betennelse) har jeg fortsatt vondt i og rundt leddene noen dager. Så det er ikke nødvendigvis alltid leddgikt. Men, man får jo mer ro av å få det bekreftet/avkreftet da. 

Jeg, ville stått på kravet, og fortsatt å mase på legen. Eventuelt byttet lege. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvaaaaa? Så de trenger ikke være hovne...😮 Mine ledd er også smertefulle når jeg trykker på dem. 

Nei, tydeligvis ikke. Jeg er veldig stram i leddene, liten bevegelse, når de er betente, men aldri hoven. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...