AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Nå er jeg full av vanskelige følelser. Min sønn på 16,5 år havnet på sykehuset i natt, etter å ha drukket seg overstadig beruset. Selv er jeg på hyttetur, og kommer først hjem etter helgen. Han er i utgangspunktet hos min søster og svoger, men i natt var han på et avtalt overnattingsbesøk hos en god kamerat, vi er omgangsvenner med familien. Han hadde sett frem til disse dagene. Jeg legger ikke skylden på noen, men er så vanvittig skuffet over sønnen min. Han har aldri vært full. Jeg har forklart han hvordan alkohol fungerer. Likevel bøtter han altså innpå såpass mye at han må på sykehus! Hvordan bør jeg forholde meg til han nå? Sint og rasende? Avvisende? Forståelsesfull? Føler meg så mislykket. Anonymkode: 45de5...7df
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Lett å undervurdere alkohol, eller drikke for mye med kompisene som shotter. Jeg hadde nok først og fremst hørt hva han hadde og si og hva han tenkte om det som skjedde Anonymkode: a61a6...342 10
Tøytigern Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 Sint og rasende er iallefall ikke veien å gå. Kan hende dette var første gangen han drakk og han forventet nok ikke å bli alkoholforgiftet. Dra hjem nå og møt han med ro og sindighet og fortell han at nå vet han hvordan alkohol virker og at du forventer at han overholder aldersgrensen framover. Så drar du og henter han på alle fester han skal på fram til da, så han er edru når han skal hjem. Da kan han ikke drikke seg så møkkings igjen. Han møter også en konsekvens og du vil være en god forelder. 20
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 Du drar da hjem med en gang selvfølgelig! Anonymkode: 54041...b28 41
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 Vi var alle englebarn i den alderen.. ikke sant TS? Anonymkode: d60c8...fe7 9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 Ikke avvisende, i alle fall. Vær ærlig om hva du føler og tenker. At du ble redd og bekymra og sint og føler deg mislykket. Hvis du ønsker han ikke skal gjøre det samme igjen, må dere snakke sammen slik at han forstår konsekvensene av handlingen. De direkte konsekvensene, ikke ting som ikke har noe med saken å gjøre (ergo, ikke nekt ham planlagt ferietur, ta bort nett/spill osv). Fortell ham at han må gjøre seg fortjent til din tillit igjen. Mest sannsynlig er han fylt av vonde følelser allerede. Skam, skyld, anger, tristhet. Dette er en stor konsekvens for ham: At han føler seg dårlig. Ikke push han fra deg, trekk han ennå tettere. Du skal elske barna dine høyest når de fortjener det minst. Anonymkode: b3493...b2a 13
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #7 Skrevet 3. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi var alle englebarn i den alderen.. ikke sant TS? Anonymkode: d60c8...fe7 Og jeg skjønner ikke hva du fortsatt gjør på hytta og henger på KG.. Anonymkode: d60c8...fe7 16
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #8 Skrevet 3. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg full av vanskelige følelser. Min sønn på 16,5 år havnet på sykehuset i natt, etter å ha drukket seg overstadig beruset. Selv er jeg på hyttetur, og kommer først hjem etter helgen. Han er i utgangspunktet hos min søster og svoger, men i natt var han på et avtalt overnattingsbesøk hos en god kamerat, vi er omgangsvenner med familien. Han hadde sett frem til disse dagene. Jeg legger ikke skylden på noen, men er så vanvittig skuffet over sønnen min. Han har aldri vært full. Jeg har forklart han hvordan alkohol fungerer. Likevel bøtter han altså innpå såpass mye at han må på sykehus! Hvordan bør jeg forholde meg til han nå? Sint og rasende? Avvisende? Forståelsesfull? Føler meg så mislykket. Anonymkode: 45de5...7df Ja, du synes å være en mamma som har gitt barnet ditt en god oppdragelse. Å sitte på hytte når barnet er på sykehuset etter alkoholintox vil ta seg godt ut overfor barnevernet. I slike situasjoner sender nemlig sykehuset lovpålagt bekymringsmelding til barnevernet. Barnet er nemlig ikke myndig i en alder av 16,5 år. Å legge saken, lett gjenkjennelig for alle, ut på nett gjør ikke saken bedre for dem som kjenner dere. Anonymkode: 15816...634 12
Minlillesky Skrevet 3. juli 2019 #9 Skrevet 3. juli 2019 Hvorfor har ikke du reist hjem til sønnen din? Det er nå han trenger deg som aller mest...sitter nok med mye følelser og er kanskje litt redd etter det som skjedde? Gå av kvinneguiden, og kjør sporenstreks hjem til sønnen din. Han trenger deg NÅ! 15
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #10 Skrevet 3. juli 2019 Dra hjem fra hytta. Ikke bli sur på sønnen din. Den dagen sønnen din er ute for noe farlig, er det bedre at han tør ringe deg og be deg om hjelp. Blir du rasende nå, vil han bare begynne å lyve for deg. Det er helt vanlig at en 16 åring drikker. Anonymkode: f07d8...0fc 22
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #11 Skrevet 3. juli 2019 Å herregud. Ro dere ned. Ta overse disse meldingene. Reis hjem hvis sønnen selv ber om at du kan komme. Han er nok kjempedårlig dagen etter, og sover største delen av dagen (vært der selv) spyr osv. Møt han ellers slik som de andre her har svart deg i tråden. Anonymkode: 5353d...5c4 3
Gjest Mass Skrevet 3. juli 2019 #12 Skrevet 3. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg skjønner ikke hva du fortsatt gjør på hytta og henger på KG.. Anonymkode: d60c8...fe7 ....må jo få gode råd her dersom den ene 16 åringen er full på sykehus og den andre 16 åringen er gravid 🤔 Travle dager!
GammelKaktus Skrevet 3. juli 2019 #13 Skrevet 3. juli 2019 Hvis han faktisk har drukket så mye at han har havnet på sykehuset så synes jeg at du bør reise til han og ta det derfra. Når man er i den alderen så er det da ikke uvanlig at man tabber seg ut en gang og to, så for man som forelder prøve å ta det med fatning og prøve å sette seg selv i den situasjonen før mab går av hengslene. Tenke over hvordan man selv ville blitt møtt i en slik situasjon. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #14 Skrevet 3. juli 2019 TS her. Altså, faren har kommet hjem. Han er en trygg og stabil far. Jeg har så vidt snakket med sønnen min og sagt at jeg er skuffet. Utfordringen er at han forteller om det som om han synes det er kult!! Ler av det bare, og det oppleves så provoserende!! Håper det bare er en forsvarsmekanisme, og at han ikke synes det er like kult som han fremstiller det.. Anonymkode: 45de5...7df 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #15 Skrevet 3. juli 2019 Dette hører med som tenåringsmamma 🤪 Har en på samme alder. (Har to voksne døtre, har aldri vært tull med de 🙈) Sønnen min, og vennene hans, drakk seg fulle for første gang ifjor høst. Vi tok dem på fersken, da de ikke hadde helt kontroll på historiene sine... En sa ditt, en annen sa datt, etc 😂 Nuvel... Jeg sa at dette var uakseptabelt, og at de ikke er voksne nok til å passe på hverandre, DERSOM noe skulle skje. Ingen kjeft, da det er rimelig unyttig. Så etter litt snakk med foreldrene til kompisene, så er saken som følger: Det er IKKE ok å drikke! MEN dersom de gjør det, så må de si fra hvor de er, hvem som er der, hva de drikker og hvordan de kommer seg hjem! Skjer det noe, skal de ringe foreldrene øyeblikkelig! Vi har snakket om jenter, snapchat, sex, alkohol fra fremmede, etc . De får altså ikke lov, samtidig som de har et smutthull... Mao så slipper vi sniking og lyving (som faktisk vil være alternativet, da de sannsynligvis ville gjort det bak vår rygg.), og listen er lagt veldig lav i forhold til å ta kontakt med mor og far. Dette fungerer utrolig bra! De har vel vært på 5-6 fester i år... Blir alltid hentet av en av oss. Takker egentlig min skaper for at de ikke er som oss! 🙈 Vi drakk hjemmebrent, eller en halvflaske 40%, snek oss rundt, haiket og hang utenfor nattklubber 🤪 Å være tenåringsmor kan være jækla tøft! Kos dere dere som har små barn! Easy 😂 Anonymkode: b75a4...de2 2
Tøytigern Skrevet 3. juli 2019 #16 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Altså, faren har kommet hjem. Han er en trygg og stabil far. Jeg har så vidt snakket med sønnen min og sagt at jeg er skuffet. Utfordringen er at han forteller om det som om han synes det er kult!! Ler av det bare, og det oppleves så provoserende!! Håper det bare er en forsvarsmekanisme, og at han ikke synes det er like kult som han fremstiller det.. Anonymkode: 45de5...7df Vel han slutter etterhvert å syns det er like kult når du fortsatt insisterer på å hente han på fest når han er 17,5.... Men det er dette du skal gjøre. Da lærer han at han har foreldre å lene seg på, som er konsekvente og som gjennomfører det de sier de skal- og som tar alkoholrus alvorlig. Så bygger du et forhold til han der han kanskje ringer og ber om å bli hentet en dag han er stupfull som russ og føler han mister kontrollen... Hvorfor er du skuffet? Forventer du at han skal ha en unormal utviklingskurve? 2
Tøytigern Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være tenåringsmor kan være jækla tøft! Kos dere dere som har små barn! Easy 😂 Anonymkode: b75a4...de2 Hver aldersgruppe sin utfordring.... 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 Du drar ikke hjem fordi faren er der? Hørte jeg riktig? Sønnen din er på sykehus men du vil ikke avbryte hyttetur? Anonymkode: dfd27...340 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #19 Skrevet 3. juli 2019 Oi folk er virkelig forskjellige! Hadde min sønn havnet på sykehus så hadde jeg dratt hjem umiddelbart selv om far var der. Sønnen min er mye viktigere enn en hyttetur! Anonymkode: c5d1e...1be 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #20 Skrevet 3. juli 2019 Jeg tror ikke du har barn. Ingen foreldre sitter på hytta og skriver på KG og lurer på hvordan de skal forholde seg når sønnen deres blir akuttinnlagt på sykehus. Anonymkode: 06351...29e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå