Samsung Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Jeg blir veldig dårlig i magen hvis jeg spiser eller drikker enkelte ting. Tidligere trodde jeg at det var gluten eller laktose jeg reagerte på, men jeg har senere funnet ut at jeg klarer å spise det helt fint. Spiser jeg imidlertid en pølse på bensinstasjonen må jeg på do innen kort tid. Det samme hvis jeg drikker en Litago sjokolademelk eller liknende. OBOY går imidlertid helt fint. Spiser jeg Toro tomatsuppe eller pose gryterett o.l. blir jeg også dårlig i magen. I dag spiste jeg bløtkake på jobben siden en hadde fødselsdag, Jeg måtte på do etter 10 minutter. Det viste seg at kaken fra bakeren hadde en del e-stoffer i seg. Jeg har laget bløtkake mange ganger selv når folk har hatt bursdag og jeg kan spise mye mer enn jeg har godt av uten å bli dårlig, men da lager jeg den fra bunnen med å piske krem, sukker, osv. Her spiste jeg bare et lit stykke før jeg måtte løpe på do flere ganger og føler meg uvel i magen ennå. Tror dere jeg reagerer på tilsetningsstoffer i mat? Spiser jeg rene produkter reagerer jeg ikke på denne måten. Er det noen ting som er likt i Toro tomatsuppe, bensinstasjon pølser eller sjokolademelk? Er de tingene jeg kommer på i farten.
Gjest Juks Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Tja, tenkte kanskje kasein (melkeprotein). Men da henger det ikke på greip at du tåler oboy og kake som du selv lager. Ut fra beskrivelsene dine over hva du ikke tåler og hva du tåler henger liksom ikke helt sammen. Kan jo være IBS (irritabel tarmsyndrom). Men heller ikke det får jeg til å henge sammen med det du skriver, fordi enkelte matvarer peker seg som regel direkte ut. Litago sjokolademelk og OBOY er jo mye av det samme. Faktisk inneholder Litago faktisk mindre tilsetningsstoffer kontra Oboy. Men må du kun på do? Blir du aldri kvalm, eller kaster opp? Magekrampe? Smerter? Fryser du mye? Angående bensinstasjonpølser anbefaler jeg deg absolutt å kutte dette ut. Jeg lover at det ikke er bra mat for noen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 Har du lest om man fodmap? Kan hørednut domndu reagerer på f.eks sorbiltol. Anonymkode: 7df22...415
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 Vet om en som ikke tåler en viss type konserveringsmiddel! Kan det være det? Anonymkode: 9c61a...58c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 Dette høres litt ut som meg før jeg kuttet ut gluten og melk fra kosten. Det vil si, en god stund før jeg kuttet det ut. For det var først på sånne ting jeg merket det. Ferdigmat, ting med mye tilsetningsstoffer osv. Mens ren mat gikk bra. Etter et års tid gikk ikke det bra lenger heller, og jeg begynte å reagere på alt mulig, til og med vann. Jeg fikk forklart fra fastlegen at når man ikke har allergi, men intoleranse, så kan ting ligge i systemet ganske lenge, og slå ut her og der. Det trenger ikke være det samme fra gang til gang, eller ha noe sammenheng. Det tok meg noen år på diett før jeg begynte å få mer stabil omgang med mat. Det kan godt være alle tilsetningsstoffene du reagerer på, så jeg hadde nok begynt der, holdt meg til så ren mat som mulig og sett om det hjalp. For det er ikke noe vits i å droppe store matgrupper hvis det ikke er nødvendig. Det som hjalp meg med å finne synderen, var matdagbok hvor jeg også noterte ned symptomer fra dag til dag. Anonymkode: 2915f...d99
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 21 minutter siden, Samsung skrev: Jeg blir veldig dårlig i magen hvis jeg spiser eller drikker enkelte ting. Tidligere trodde jeg at det var gluten eller laktose jeg reagerte på, men jeg har senere funnet ut at jeg klarer å spise det helt fint. Spiser jeg imidlertid en pølse på bensinstasjonen må jeg på do innen kort tid. Det samme hvis jeg drikker en Litago sjokolademelk eller liknende. OBOY går imidlertid helt fint. Spiser jeg Toro tomatsuppe eller pose gryterett o.l. blir jeg også dårlig i magen. I dag spiste jeg bløtkake på jobben siden en hadde fødselsdag, Jeg måtte på do etter 10 minutter. Det viste seg at kaken fra bakeren hadde en del e-stoffer i seg. Jeg har laget bløtkake mange ganger selv når folk har hatt bursdag og jeg kan spise mye mer enn jeg har godt av uten å bli dårlig, men da lager jeg den fra bunnen med å piske krem, sukker, osv. Her spiste jeg bare et lit stykke før jeg måtte løpe på do flere ganger og føler meg uvel i magen ennå. Tror dere jeg reagerer på tilsetningsstoffer i mat? Spiser jeg rene produkter reagerer jeg ikke på denne måten. Er det noen ting som er likt i Toro tomatsuppe, bensinstasjon pølser eller sjokolademelk? Er de tingene jeg kommer på i farten. Merkelig at du skal måtte på do 10 minutter etter matinntak. Magetarmkanalen din er 6 til 7 meter lang, med flere lukkemuskler. At matrn skal klare å passere så kjapt gjennom hele systemet ditt, det tror jeg vanskelig på. Imidlertid, Toro har mange tilsetningsstoffer som går igjen og som er kjent at folk reagerer på. Og pølse på bensinstasjonen, hvem spiser den søppelmaten? Der har du rikelig med bakterier. Anonymkode: f57ec...8f2
Jadzia Skrevet 3. juli 2019 #7 Skrevet 3. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Merkelig at du skal måtte på do 10 minutter etter matinntak. Magetarmkanalen din er 6 til 7 meter lang, med flere lukkemuskler. At matrn skal klare å passere så kjapt gjennom hele systemet ditt, det tror jeg vanskelig på. Imidlertid, Toro har mange tilsetningsstoffer som går igjen og som er kjent at folk reagerer på. Og pølse på bensinstasjonen, hvem spiser den søppelmaten? Der har du rikelig med bakterier. Anonymkode: f57ec...8f2 Det er ikke maten man spiser der og da som kommer ut, men det som er i tarmene fra før. Det er en mekanisme som setter i gang tarmsystemet. Jeg har opplevd det samme før jeg skjønte at jeg reagerte på melkeproteiner. Var flere ganger jeg var ute og spiste eller spiste noe hjemme, hvor det ikke gikk lange tida før jeg begynte å fly på do. Kunne fly på do opp til 30 ganger med noe som lignet ren syre. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #8 Skrevet 3. juli 2019 Det tar nok mer enn ti minutter før maten du spiser ender i tarmen og du kan reagere. Så er nok aldri det siste du spiste som er problemet. De fleste E stoffer er jo helt naturlige ting, som du selv putter i maten, bakepulver for x. Selv har jeg kryssallergier. Reagerer ikke på kun klementin, men klementing og nøtter går ikke. Slike ting finner man ut etter som man prøver ting. Men oppstår mange sammensettninger mn selv ikke husker man har spist, så umulig å slippe unna alt. Anonymkode: ca5a5...7ef 1
Samsung Skrevet 3. juli 2019 Forfatter #9 Skrevet 3. juli 2019 Jeg tror karregan i litago og annen ferdig sjokolademelk er synderen, men dette er kanskje ikke i suppen og i pølser? https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fermentering.com/blogg/2014/07/05/dette-naturlige-tilsetningsstoffet-kan-gjore-deg-syk&ved=2ahUKEwjwtP6tyZnjAhXRo4sKHfEHC6cQFjASegQICBAB&usg=AOvVaw3G8dsv9VltoW9ZRL2lUTVg
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #10 Skrevet 4. juli 2019 Hvordan dårlig? Det er normalt at matinntak trigger do-besøk, den såkalte gastrocoliske refleks. Mat inn trigger mat ut (eller bevegelse i tykktarmen). Er det fullt nok i andre enden, vil det ut! Anonymkode: 24b06...0de
Tøytigern Skrevet 4. juli 2019 #11 Skrevet 4. juli 2019 (endret) 6 timer siden, Samsung skrev: Jeg blir veldig dårlig i magen hvis jeg spiser eller drikker enkelte ting. Tidligere trodde jeg at det var gluten eller laktose jeg reagerte på, men jeg har senere funnet ut at jeg klarer å spise det helt fint. Spiser jeg imidlertid en pølse på bensinstasjonen må jeg på do innen kort tid. Det samme hvis jeg drikker en Litago sjokolademelk eller liknende. OBOY går imidlertid helt fint. Spiser jeg Toro tomatsuppe eller pose gryterett o.l. blir jeg også dårlig i magen. I dag spiste jeg bløtkake på jobben siden en hadde fødselsdag, Jeg måtte på do etter 10 minutter. Det viste seg at kaken fra bakeren hadde en del e-stoffer i seg. Jeg har laget bløtkake mange ganger selv når folk har hatt bursdag og jeg kan spise mye mer enn jeg har godt av uten å bli dårlig, men da lager jeg den fra bunnen med å piske krem, sukker, osv. Her spiste jeg bare et lit stykke før jeg måtte løpe på do flere ganger og føler meg uvel i magen ennå. Tror dere jeg reagerer på tilsetningsstoffer i mat? Spiser jeg rene produkter reagerer jeg ikke på denne måten. Er det noen ting som er likt i Toro tomatsuppe, bensinstasjon pølser eller sjokolademelk? Er de tingene jeg kommer på i farten. Soya? Melkeprotein? Endret 4. juli 2019 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #12 Skrevet 4. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at du skal måtte på do 10 minutter etter matinntak. Magetarmkanalen din er 6 til 7 meter lang, med flere lukkemuskler. At matrn skal klare å passere så kjapt gjennom hele systemet ditt, det tror jeg vanskelig på. Imidlertid, Toro har mange tilsetningsstoffer som går igjen og som er kjent at folk reagerer på. Og pølse på bensinstasjonen, hvem spiser den søppelmaten? Der har du rikelig med bakterier. Anonymkode: f57ec...8f2 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det tar nok mer enn ti minutter før maten du spiser ender i tarmen og du kan reagere. Så er nok aldri det siste du spiste som er problemet. De fleste E stoffer er jo helt naturlige ting, som du selv putter i maten, bakepulver for x. Selv har jeg kryssallergier. Reagerer ikke på kun klementin, men klementing og nøtter går ikke. Slike ting finner man ut etter som man prøver ting. Men oppstår mange sammensettninger mn selv ikke husker man har spist, så umulig å slippe unna alt. Anonymkode: ca5a5...7ef ikke uttal dere om ting dere ikke vet. Det er ikke alltid selve maten du spiser som kommer ut etter et par min - tarmen tømmes. Jeg blir dårlig hvis jeg spiser ting jeg ikke tåler, mange ganger jeg flyr på do med full tarmtømmig og oppkast bare 10 - 15 min etter inntak. Anonymkode: 66776...c24
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #13 Skrevet 4. juli 2019 Det er fullt mulig å reagere med å måtte løpe på do bare 10-15 min etter matinntak, jo.. Det er ikke maten man har spist som kommer ut, men tarmen som tømmer det som er i den. Jeg reagerer veldig på iskrem, da er det max ti minutter og så er det full rompeeksplosjon. Jeg brukte det bevisst da jeg var gravid, og slet med forstoppelse.... Jeg reagerer ikke på noe annet på den måten. Jeg har kommet frem til at det antageligvis er laktoseinnholdet. Det er mye laktose i fløte, og når jeg spiser en del is, så blir det en del laktose. Det går helt fint å drikke melk, spise bløtkake, osv. men da får jeg i meg mye mindre mengder (pisket krem på en kake er som regel langt mindre kompakt enn en iskule, og når jeg får en isboks foran meg, eter jeg ikke bare en liten teskje..). Har du vært til legen og blitt testet for ting? Anonymkode: 539c1...e85
Samsung Skrevet 4. juli 2019 Forfatter #14 Skrevet 4. juli 2019 Ikke testet nei. Jeg er veldig glad i melk og kan drikke en hel kartong med lettmelk hvis jeg er tørst. (sjelden, men eksempel). Jeg blir ikke dårlig av det. Drikker jeg en liten sjokolademelk (tåler oboy) må jeg på do innen kort tid. Jeg trodde jeg ikke tålte melk tidligere så jeg kjøpte laktosefri melk, men jeg merker ikke noen forskjell med eller uten laktosefri. Jeg er også glad i rømme og krem. Spiser jordbær med masse krem og for eksempel vafler med mye rømme og syltetøy. Det går helt fint, så lenge det er hjemmelaget krem vel å merke. Bruker jeg sprutekrem må jeg være veldig forsiktig. Skal ikke mye til før jeg reagerer med sprutekrem og jeg kan ikke spise på tom mage. Diverse typer grøt går også bra.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #15 Skrevet 4. juli 2019 5 minutter siden, Samsung skrev: Ikke testet nei. Jeg er veldig glad i melk og kan drikke en hel kartong med lettmelk hvis jeg er tørst. (sjelden, men eksempel). Jeg blir ikke dårlig av det. Drikker jeg en liten sjokolademelk (tåler oboy) må jeg på do innen kort tid. Jeg trodde jeg ikke tålte melk tidligere så jeg kjøpte laktosefri melk, men jeg merker ikke noen forskjell med eller uten laktosefri. Jeg er også glad i rømme og krem. Spiser jordbær med masse krem og for eksempel vafler med mye rømme og syltetøy. Det går helt fint, så lenge det er hjemmelaget krem vel å merke. Bruker jeg sprutekrem må jeg være veldig forsiktig. Skal ikke mye til før jeg reagerer med sprutekrem og jeg kan ikke spise på tom mage. Diverse typer grøt går også bra. Jeg ser litago inneholder karragenan (e-407). Dette er et naturlig stoff som er tilsatt blant annet litago, og brukes som fortykningsmiddel og som stabilisator. I blant annet sjokolademelk, is, pølser, osv. Oboy inneholder ikke dette stoffet. Det er blitt forbundet med mageproblemer. Folk med irritabel tarm rådes til å holde seg unna det. Så kanskje det er det du reagerer på? Anonymkode: 539c1...e85
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #16 Skrevet 4. juli 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser litago inneholder karragenan (e-407). Dette er et naturlig stoff som er tilsatt blant annet litago, og brukes som fortykningsmiddel og som stabilisator. I blant annet sjokolademelk, is, pølser, osv. Oboy inneholder ikke dette stoffet. Det er blitt forbundet med mageproblemer. Folk med irritabel tarm rådes til å holde seg unna det. Så kanskje det er det du reagerer på? Anonymkode: 539c1...e85 For å sitere meg selv, jeg ser at det stoffet finnes i iskremen jeg vanligvis spiser, så kanskje det er det jeg også reagerer på? Jeg drikker aldri sjokolademelk, og pølser er ikke noe jeg spiser nevneverdig ofte heller, men iskrem og påfølgende dotur er en ukentlig affære når det er søndagsmiddag hos ho mor. Anonymkode: 539c1...e85
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #17 Skrevet 4. juli 2019 Jeg blir dårlig i magen når jeg spiser mat med mye fett og mat med mye melk. Feks pizza og et glass melk noen timer etterpå går ikke alltid bra. Raskeste reaksjon får jeg ved å spise pommesfrittes og milkshake. Da blir det eksplosivt. Men det er jo såååå godt.. Anonymkode: 73aa3...a81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå