AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Naboen min har latt hagen sin gro uhemmet. Det er ugress, store jordhaug og gamle fliser liggende strødd i hagen. Jeg har sett igjennom fingrene mange ganger, men nå orker jeg ikke mer, da det bare er blitt verre og verre. Hvordan er lover og forskrifter til dette? Har jeg muligheten til å påvirke eller kreve at han gjør noe med hagen sin. Vi bor i et rekkehus, og hagene våre har kun et lite gjerde i mellom. Jeg tenker både at det ikke ser pent ut, men også på bomiljø for oss i borettslag. Men mest av alt, så er jeg bekymret for innpusting av alt han har strødd i hagen. Hagen hans er virkelig ille, og ser helt bombet ut. I tillegg har jeg begynt å bli mer og mer allergisk og gomler stadig på allergi tabletter. Klarer nesten ikke å sitte ut. Noen av dette kan jo selvsagt være polen, men også forsøplingen i hans hage. Hva kan jeg gjøre, og hva sier lover og regler? Anonymkode: df5a7...610
Måbarefåsiat... Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Jeg skjønner ikke hvordan søppel i naboens hage kan påvirke din allergi. Ellers ville jeg tatt kontakt med styret og bedt om en vurdering av dem. Man må ikke løpe til lover med en gang. En hyggelig samtale gjør kanskje susen? 15
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 25 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Jeg skjønner ikke hvordan søppel i naboens hage kan påvirke din allergi. Ellers ville jeg tatt kontakt med styret og bedt om en vurdering av dem. Man må ikke løpe til lover med en gang. En hyggelig samtale gjør kanskje susen? Dette er ikke første gang. Dette problemet har vart i flere år, men faktisk bare blitt verre og verre. Flere har fått beskjed gang på gang, både av oss, som er nærmeste nabo, men også andre naboer. Dette må jo være noe regler eller lover rundt dette. Så det er faktisk kommet dit, hvor lover og regler er kanskje det eneste som funker. Anonymkode: df5a7...610 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 Kan ikke noe om lover og regler, men du kan jo kanskje sende en klage til styret? Kan jo hende de har noe de kan slå i bordet med? Anonymkode: cbf81...eb7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Naboen min har latt hagen sin gro uhemmet. Det er ugress, store jordhaug og gamle fliser liggende strødd i hagen. Jeg har sett igjennom fingrene mange ganger, men nå orker jeg ikke mer, da det bare er blitt verre og verre. Hvordan er lover og forskrifter til dette? Har jeg muligheten til å påvirke eller kreve at han gjør noe med hagen sin. Vi bor i et rekkehus, og hagene våre har kun et lite gjerde i mellom. Jeg tenker både at det ikke ser pent ut, men også på bomiljø for oss i borettslag. Men mest av alt, så er jeg bekymret for innpusting av alt han har strødd i hagen. Hagen hans er virkelig ille, og ser helt bombet ut. I tillegg har jeg begynt å bli mer og mer allergisk og gomler stadig på allergi tabletter. Klarer nesten ikke å sitte ut. Noen av dette kan jo selvsagt være polen, men også forsøplingen i hans hage. Hva kan jeg gjøre, og hva sier lover og regler? Anonymkode: df5a7...610 Overdriv slik at vi ikke ser at du overdriver, da. Du er neppe allergisk av naboens rot og skrot annet enn i tankene dine og allergitabletter knasker man ikke uhemmet, da ryker leveren din før naboens rot er ordnet. Borettslagsloven ligger på lovdata.no. vedtektene for ditt brl skal du ha fått da du flyttet inn, eller fått opplyst om hvor du finner på nettet. Disse to doku,entene regulerer hva man kan gjøre og ikke gjøre når man bor i brl. I tillegg kommer ofte husordensregler. Styret og generalforsamlingen er stedet du må klage til, kg kan ikke rydde i naboen din sin hage. I tillegg står retten til å forvalte egen eiendom.... vil naboen ha naturtomt, så kan ikke du forlange Edens hage hos han. Anonymkode: 6b547...751 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #7 Skrevet 4. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Overdriv slik at vi ikke ser at du overdriver, da. Du er neppe allergisk av naboens rot og skrot annet enn i tankene dine og allergitabletter knasker man ikke uhemmet, da ryker leveren din før naboens rot er ordnet. Borettslagsloven ligger på lovdata.no. vedtektene for ditt brl skal du ha fått da du flyttet inn, eller fått opplyst om hvor du finner på nettet. Disse to doku,entene regulerer hva man kan gjøre og ikke gjøre når man bor i brl. I tillegg kommer ofte husordensregler. Styret og generalforsamlingen er stedet du må klage til, kg kan ikke rydde i naboen din sin hage. I tillegg står retten til å forvalte egen eiendom.... vil naboen ha naturtomt, så kan ikke du forlange Edens hage hos han. Anonymkode: 6b547...751 Jeg overdriver ikke. Han har har store jordhaug i hagen, dvs det lille han har av hageflekk. To store, hvor av det største ser ut til å være på 80-90 cm i høyden, kanskje 70 i bredden/diameter. Usikker på hvordan jeg skal formulere det. Kan se ut som om han kanskje begynte å grave, og la haugen til siden, og lot det være med det. Den andre store er litt mindre enn det første. I tillegg så er det mye ugress og altfor stor høyde på gresset. Det skjønner jeg at det er, da hagen umulig kan være lett å klipp gress på. I tillegg så ligger det noen gamle fliser av typen store gulvfliser. Jeg overdriver ikke. Det ser virkelig ille ut. Allergien min er verre i år enn vanlig, men det kan være forårsaket av pollen, som jeg sa i HI, og jeg mente ikke at allergien var pga at jeg måtte SE på hagen hans. Det JEG tenkte på var om det kan pga ugress og uklippet høy gress. Noe jeg ikke nevnte i HI var at vi har vært plaget med mye mer mygg, enn før. Vi har mye mer enn naboene i rekkehus-rekken parallelt med oss. Jeg holder på å formulere et formelt brev til styret, selv om vi har snakket muntlig om det, og de har vært og sett på hagen. De er enige i at noe må gjøres, og ønsker formelt "naboklage". Vet ikke hva det heter. Slik jeg ser det så kan han ønske seg Edens hage aldri så mye, men når man bor i et borettslag, så må man holde hagearbeid på et nivå som er riktig. Uansett, jeg tenkte ikke på borettslagloven, men generelt om det var en lov el forskrift om hvor mye man kan rote i hagen, før man kan bli pålagt å ordne opp. Anonymkode: df5a7...610 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2019 #8 Skrevet 4. juli 2019 "Formell naboklage" betyr at de mottar en skriftlig klage fra deg. Får de mange nok av denne sorten så kan de få gjort noe med saken. Ikke skriv i klagen at du tror du er allergisk mot naboens rot i hagen eller annet tull du skrev i første innlegg. Det holder lenge at naboens rot er skjemmende og eventuelt i strid med vedtektene. Jeg tror det er pollen år i år - jeg er mye verre i år enn jeg har vært en stund selv. Så det punktet kan du ta bort helt og holdent. I vedtektene står det garantert noen ord om hva som er den enkeltes plikt for å overholde vedlikeholdsplikten som fremkommer i borettslagsloven §5.12.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #9 Skrevet 4. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg overdriver ikke. Han har har store jordhaug i hagen, dvs det lille han har av hageflekk. To store, hvor av det største ser ut til å være på 80-90 cm i høyden, kanskje 70 i bredden/diameter. Usikker på hvordan jeg skal formulere det. Kan se ut som om han kanskje begynte å grave, og la haugen til siden, og lot det være med det. Den andre store er litt mindre enn det første. I tillegg så er det mye ugress og altfor stor høyde på gresset. Det skjønner jeg at det er, da hagen umulig kan være lett å klipp gress på. I tillegg så ligger det noen gamle fliser av typen store gulvfliser. Jeg overdriver ikke. Det ser virkelig ille ut. Allergien min er verre i år enn vanlig, men det kan være forårsaket av pollen, som jeg sa i HI, og jeg mente ikke at allergien var pga at jeg måtte SE på hagen hans. Det JEG tenkte på var om det kan pga ugress og uklippet høy gress. Noe jeg ikke nevnte i HI var at vi har vært plaget med mye mer mygg, enn før. Vi har mye mer enn naboene i rekkehus-rekken parallelt med oss. Jeg holder på å formulere et formelt brev til styret, selv om vi har snakket muntlig om det, og de har vært og sett på hagen. De er enige i at noe må gjøres, og ønsker formelt "naboklage". Vet ikke hva det heter. Slik jeg ser det så kan han ønske seg Edens hage aldri så mye, men når man bor i et borettslag, så må man holde hagearbeid på et nivå som er riktig. Uansett, jeg tenkte ikke på borettslagloven, men generelt om det var en lov el forskrift om hvor mye man kan rote i hagen, før man kan bli pålagt å ordne opp. Anonymkode: df5a7...610 På et borettslags sin eiendom gjelder brl loven, og ingen noen annen "ønske"-lov for gravingmi hagen. Dernest kommer et brl sine vedtekter og husordensregler. Hva som hjemles hvor er avhengig av hva skaen gjelder. Du har tydeligvis ikke lest igjennom brl loven? Det burde du, særlig før du skal skrive en klage på naboen din. Ingen styrer bryr seg noe nevneverdig om muntlige klager, fordi kravet til dokumentasjon er totalt manglende da. At allergien din er mer aktiv i år enn ellers år, skyldes nok ikke naboens hage, selv den er fin å skylde på. Alle opplever økt allergi i år, fordi det er ekstremspredning på grunn av den varme sommeren i 2018. Har du ikke fått det med deg, heller? Anonymkode: 6b547...751 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå