Gå til innhold

Innser at jeg lever for å oppfylle andres krav til meg og gjøre de fornøyde - tenker aldri på hva jeg vil!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utrolig lei av at jeg alltid prøver å gjøre andre fornøyde og handler ut fra hva andre mener er riktig og det som gjør de mest glade, uten at jeg tenker på hva jeg selv vil. Det fører også til at enkelte folk tror de kan behandle meg som dritt, fordi jeg automatisk gir meg med en gang noen utfordrer det jeg sier eller kjefter på meg. Jeg har hatt en vanskelig oppvekst og det er nok det som er mye av grunnen til at jeg oppfører meg som jeg gjør. Hvordan kan jeg begynne å handle mer ut fra hva jeg vil, og sette meg i respekt hos andre?

Anonymkode: 63416...e5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det på tide at du begynner å tenke på hva du ønsker og vil, og sette deg selv litt foran. Når folk er vant med at du gjør alt for dem, så kan mange reagere med å bli sure når du begynner å sette grenser, men de endrer seg fort om du bare står på ditt. 

Skrevet

Men hva har du tenkt å gjøre med det?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, O.G. skrev:

Men hva har du tenkt å gjøre med det?

Det er det jeg trenger hjelp med da. Regner med det er noen her inne som har gått gjennom det samme og har noen råd å gi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og. Og livet ble så uendelig mye lettere og bedre etter jeg innså at det ikke trenger å være sånn. Per nå lever jeg MITT liv.

Anonymkode: 2dd0a...9ba

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og. Og livet ble så uendelig mye lettere og bedre etter jeg innså at det ikke trenger å være sånn. Per nå lever jeg MITT liv.

Anonymkode: 2dd0a...9ba

Hvordan klarte du det? 

Skrevet

Svaret må vel da bli at du bruker mer tid på å tenke på hva du vil, og handle/svare ut fra det. Du har jo allerede forstått at det er viktig - og jeg er enig. 

Jeg forstår ikke hvordan du tenker at noen skal gi deg et mer spesifikt svar enn det. 

AnonymBruker
Skrevet

sliter med det samme, og dessverre gikk jeg glipp av en del ting pga det. Jeg er fremdeles i tenkeboksen på om jeg skal sjekke om det er for sent eller ikke. 

Anonymkode: cefa1...934

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva du selv vil da?

Min erfaring er at det er dette de fleste som deg sliter med. Det er som som du antyder, som regel på grunn av oppveksten.

Anonymkode: 18f88...788

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte trekke meg unna folk en stund først, for å lære meg å fokusere mer på hva jeg ville. 

Anonymkode: 95678...706

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg trenger hjelp med da. Regner med det er noen her inne som har gått gjennom det samme og har noen råd å gi.

"folk" vil ha deg til å gjøre noe...

Du går og gjør noe helt annet. 

Fortsett prosessen til du er fornøyd.

AnonymBruker
Skrevet

Mikromål: Gjør én liten ting her og der for deg selv, f.eks. å sette hundre kroner inn på et fond som du kun skal bruke på deg selv, se en film DU vil se, lag kaffe sånn som DU liker den osv. Etter hvert blir du vant til å kjenne etter på hva som er dine egne behov.

Anonymkode: 22994...d5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når noen spør deg om en tjeneste, besøk eller lignende. Ikke si ja med en gang. Si at du skal sjekke kalenderen om det går. Kjenn etter om det er greit for deg og gi tilbakemelding på melding. Dette hjalp meg til å lære å si nei.

Anonymkode: 3310e...e1c

• Liker 3
Skrevet

Enig med dette med å kjenne etter hva du vil selv. Ikke si ja eller nei med en gang. Kjenn etter. 

Det er lov å sette grenser for seg selv. Og man kan gjøre det på en hyggelig og høflig og kul måte. Må ikke være frekk, nedlatende. 

AnonymBruker
Skrevet

Kutte kontakt med disse folka? Det gjorde jeg. Befriende - alt ble bedre da jeg slapp å forholde meg til de mer. Jeg prøvde først å si fra, men følte ikke jeg ble hørt. Tilslutt kuttet jeg kontakten tvert. 

Anonymkode: 214e7...82a

AnonymBruker
Skrevet

Gå til psykolog og få hjelp. Det gjør jeg og jeg holder på å snu! 

Grunnen til at man trenger hjelp er at dette er etablerte mønster over tid. Det holder ikke å bare være klar over at det er sånn, man må også ta andre valg enn det som føles naturlig, og det er verre 😅

Anonymkode: 5f0e8...982

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...