Gå til innhold

Dobermann

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har det her inne som kan fortelle erfaringer osv?

Videoannonse
Annonse
Gjest kneggulf
Skrevet

Det er utrolig flotte hunder. Jeg har to dobermenn so holder dørselgere unna. Og de ser tøffe ut og gir kred og gå i byen men en dobermann på hver side.

Gjest Revenka
Skrevet

Hei, kjenner til noen som har dobbis. Det er flotte hunder hvis de havner hos den "rette" eieren, men det gjelder jo forsåvidt mange raser det da:) Jeg anbefaler deg å ta kontakt med noen oppdrettere eller raseklubben hvis du vil vite mer om rasen. Og pass deg for useriøse oppdrettere :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Raseklubben er ikke mye å skryte av. Bare bråk og barnsligheter der.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har truffet noen folksom har dobermenn og jeg synes de er flotte å se på . Nydelige dyr..Men jeg er skeptiske til de. Må innrømme det..

Skrevet

Jeg har lite erfaring med dober, men syns de virker litt krasse i gemyttet. Flotte hunder, men litt for spisse for meg...

Mulig jeg tar feil, altså

Rottweiler, derimot! Det er rolige og godmodige hunder. Trygge på seg selv.

Gjest borghild
Skrevet

Dobermenn er kule og tøffe og holder dørselgere unna! Jeg har en dobermann og en katt som jager alle uvelkomne på dør!

• 1 måned senere...
Gjest første gjest
Skrevet

Takk for svar. :klø:

Skrevet
Noen som har det her inne som kan fortelle erfaringer osv?

Hva vil du vite da? Dobermann er en aktiv rase som krever mye, spesielt i valpe og unghundstiden. Den er ikke så skarp som mange tror, med riktig sosialisering og miljøtrening er de faktisk ganske sosiale, de er bare ikke overbegeistret for fremmede, slik som for eksempel labrador.

Det er en brukshund og passer folk som har en plan med hundeholdet sitt, ikke de som bare vil ha en "tøff" hund.

Noen oppdrettere avler sedate hunder for å dekke "familiehundmarkedet", noe jeg personlig ikke liker. Men det er vel fint for de som vil ha dober fordi den er så pen, uten å gidde å trene bruks i skogen.

:tunge1:

Skrevet
Jeg har lite erfaring med dober, men syns de virker litt krasse i gemyttet. Flotte hunder, men litt for spisse for meg...

Mulig jeg tar feil, altså

Rottweiler, derimot! Det er rolige og godmodige hunder. Trygge på seg selv.

Enig. Jeg oppfatter Dobberman som en litt "vimsete" rase. Veldig "alert" liksom. Har ingen personlig erfaring med rasen, men ar gått på kurs med et par stykker.

Dobberman og Rottweiler kan være ganske like utseendemessig, men for meg virker det som to vidt forskjellige raser likevel.

Gjest mariadobie_
Skrevet

Hva vil du vite da? Dobermann er en aktiv rase som krever mye, spesielt i valpe og unghundstiden. Den er ikke så skarp som mange tror, med riktig sosialisering og miljøtrening er de faktisk ganske sosiale, de er bare ikke overbegeistret for fremmede, slik som for eksempel labrador.

Det er en brukshund og passer folk som har en plan med hundeholdet sitt, ikke de som bare vil ha en "tøff" hund.

Noen oppdrettere avler sedate hunder for å dekke "familiehundmarkedet", noe jeg personlig ikke liker. Men det er vel fint for de som vil ha dober fordi den er så pen, uten å gidde å trene bruks i skogen.

:tunge1:

enig! :-)

Har man dober burde man trene med den, da det er det den er egentlig avlet for. Hadde dober før, og vi trente mye bruks sammen, noe den elsket!

Ellers er det absolutt ikke en nybegynner hund. Ja, den er flott å se på, og de som er erfarne kan få den til å virke som den flotteste hunden. Den har masse vaktinstinkt, noe man burde tone ned for ikke å få en hund som er skeptisk mot alle fremmede (les: sosialisering). Dette krever jo mange andre raser også, men spesielt doberen. Ellers er den jo ganske stor, så man MÅ ha kontroll på den. Nå har jeg en søt border collie som ser så ufarlig ut som det går ann, og da er det ikke fult så ille om den løper bort til en fremmed for å hilse. Men hvis doberen min gjorde det, ble folk med en gang veldig redde, da den ser litt skummel ut.

Så har du erfaring, plass og tid, så hvorfor ikke? :)

Maria

Gjest første gjest
Skrevet

Har hatt hunder før, både malinois, bullmastiff og rottweiler, så jeg "kjenner" jo på en måte typen (innstinktet). :-)

Bodde i tyskland da jeg hadde både rottweileren og mallen, og med mallen trente vi schutzhund (for de som vet hva det er og som er en veldig utbredt sport i tyskland for maller, schæfere, rottweilere og dobermann), men er visst ikke en så utbredt sport her i norge, men ipo er noe av det samme, så vi skal prøve oss på det, så at hunden ikke vil bli brukt til noe er ihvertfall ikke sant. Han skal nok få noe morsomt å drive på med. :-)

Skrevet
Har hatt hunder før, både malinois, bullmastiff og rottweiler, så jeg "kjenner" jo på en måte typen (innstinktet). :-)

Bodde i tyskland da jeg hadde både rottweileren og mallen, og med mallen trente vi schutzhund (for de som vet hva det er og som er en veldig utbredt sport i tyskland for maller, schæfere, rottweilere og dobermann), men er visst ikke en så utbredt sport her i norge, men ipo er noe av det samme, så vi skal prøve oss på det, så at hunden ikke vil bli brukt til noe er ihvertfall ikke sant. Han skal nok få noe morsomt å drive på med. :-)

Så gøy!! :-) Det trengs flere dobere i IPO i Norge. Aaaltfor mange rottiser og maller på banen :ler:

Skrevet

Den er ikke så skarp som mange tror, med riktig sosialisering og miljøtrening er de faktisk ganske sosiale, de er bare ikke overbegeistret for fremmede, slik som for eksempel labrador.

Det er alt for mange som har denne rasen...som ikke skulle hatt den og dermed vil man oppleve at dte finnes mange skarpe hunder der ute.

Det som bekymrer meg mest er at doberen ser ut til å ha blitt for "smal" i øverste etasje. Kjenner til fire dober som måtte avlives for at det tippet over for dem.

En så stor hund med en slik fart MÅ ha en stødig psyke og det er ikke mitt bilde av doberen. Skulle ikke forbause meg om dette skyldes overivrige oppdrettere alla dalmisbølgen man hadde under 101 dalm. på kino.....

Skrevet

Det er alt for mange som har denne rasen...som ikke skulle hatt den og dermed vil man oppleve at dte finnes mange skarpe hunder der ute.

Det som bekymrer meg mest er at doberen ser ut til å ha blitt for "smal" i øverste etasje. Kjenner til fire dober som måtte avlives for at det tippet over for dem.

En så stor hund med en slik fart MÅ ha en stødig psyke og det er ikke mitt bilde av doberen. Skulle ikke forbause meg om dette skyldes overivrige oppdrettere alla dalmisbølgen man hadde under 101 dalm. på kino.....

Veldig enig med deg, det er for mange dårlige dobere her i landet..oppdrettere som avler på alt de har og selger til hvem som helst :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...