AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Jeg betaler alltid flyreiser med kredittkort. Og inkludert er altså reiseforsikring. Jeg har likevel alltid kjøpt egen reiseforsikrning fordi jeg ikke stoler på den forsikringen som følger med kredittkortet. Jeg er ikke advokat, så å lese forsikringsvilkårene har ikke noe for seg. Er redd noe skjer på resien og plutselig sier kredittkortutsteder at reisforikring ikke gjelder i mitt tilfellet fordi..."et-eller-annet-med-liten-skrift". Men i år tenkte jeg å kanskje prøve, for å spare noen kroner. Er det noen fallgruver med reiseforsikring gjennom kredittkortet man bør være obs på? Er det noen fordeler ved å kjøpe egen reiseforsikring i vanlige selskaper? Reisene mine er bare vanlig charterturer f.eks til Gran kanaria og Thailand. Anonymkode: 729e1...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Det varierer en del fra selskap til selskap. Det jeg har brukt forsikringer mest til er forsinket bagasje. Der dekker kredittkortet max 2000 kroner, mens reiseforsikring hos DNB dekker opp til 7000 kroner. På jobbreise hvor jeg gjerne trenger et par skikkelige antrekk, penklær til middag og sminke er det veldig greit med 7000 kroner. Anonymkode: 30744...9c8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 Jeg jobber med forsikring og vil sterkt fraråde å ikke ha en skikkelig reiseforsikring. For det første pga det du sier, fallgruver i vilkår som kan endres opp og ned i mente uten at noen som helst får det med seg. Grunnen til dette er at du er pliktig til å sette deg inn i vilkårene for hver gang du bestiller forsikringen, så de kan ha endret alt fra den ene gangen til den andre. Plutselig har du et maxbeløp på sykehusbehandling, og sykehusene vil ikke ta imot deg fordi de er redde for å ikke få betalt (ja, det har skjedd). Det er heller ikke sikkert at selskapet forskutterer for deg men at du må legge ut selv (noe som ofte skjer fordi du tross alt har kredittkort de vil du skal bruke). Dette er et kjempeproblem hvis regningen kommer på 200 000 kr (noe det fort kan gjøre på sykehus). Det er også et kjempeproblem hvis sykehuset igjen stoler på at du kan betale. Den andre grunnen er at skulle noe skje med deg på turen så er du avhengig av at du får kontakt med selskapet. En veldig stor forskjell på en god reiseforsikring og en dårlig en er tilgjengelighet og hva du faktisk kan forvente når noe skjer. Det er ikke noe problem å kreve tapt bagasje i ettertid, men det er faktisk sånn i reklamen at du kan ende opp på en kommunalt sykehus uten renslighet hvor ingen forstår hva du sier. SPESIELT i Thailand. Da trenger du noen som kan hjelpe deg med tolk og sende deg til et mer kompent sykehus. Anonymkode: 8f1f3...7e2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det varierer en del fra selskap til selskap. Det jeg har brukt forsikringer mest til er forsinket bagasje. Der dekker kredittkortet max 2000 kroner, mens reiseforsikring hos DNB dekker opp til 7000 kroner. På jobbreise hvor jeg gjerne trenger et par skikkelige antrekk, penklær til middag og sminke er det veldig greit med 7000 kroner. Anonymkode: 30744...9c8 Hva som dekkes i kofferten er jo virkelig ikke der skoa trykker. Problemene får du når du blir bitt av en lokal hund, får blodforgiftning og Norge må sende ambulansefly med fullt helsepersonell for å hente deg og dette koster 1,2 millioner. Anonymkode: 8f1f3...7e2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hva som dekkes i kofferten er jo virkelig ikke der skoa trykker. Problemene får du når du blir bitt av en lokal hund, får blodforgiftning og Norge må sende ambulansefly med fullt helsepersonell for å hente deg og dette koster 1,2 millioner. Anonymkode: 8f1f3...7e2 Selvfølgelig er det mer krise å ligge døden nær enn det er å ikke få bagasjen. Men hvis du leser hele innlegget mitt så ser du at jeg skriver hva jeg har brukt forsikring til så langt, og hvilke erfaringer jeg har gjort meg. Så kan andre utdype mer om det de har kunnskap om. Uten å yppe til krangel. Anonymkode: 30744...9c8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det mer krise å ligge døden nær enn det er å ikke få bagasjen. Men hvis du leser hele innlegget mitt så ser du at jeg skriver hva jeg har brukt forsikring til så langt, og hvilke erfaringer jeg har gjort meg. Så kan andre utdype mer om det de har kunnskap om. Uten å yppe til krangel. Anonymkode: 30744...9c8 Jeg ypper ikke til krangel. Jeg forteller hvor reiseforsikring er viktig. Ikke nødvendigvis bare for å fortelle deg det, men fordi det er litt for mange som synes det er viktig å sjekke hvor mye som dekkes av summen på mobiltelefonen men ikke hva som dekkes hvis man blir syk og trenger helsehjelp. Og det kan jeg skjønne. Det er nok mange, som deg, som ikke har opplevd et annet behov og tror at alle reiseforsikringer dekker det som trengs. Det er dessverre ikke tilfellet, og det er nok derfor mange brenner seg på å kun benytte for eksempel kredittkortforsikringen. Derfor synes jeg det er viktig å understreke. Anonymkode: 8f1f3...7e2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #7 Skrevet 3. juli 2019 TS her. Takk for svar. Jeg var skeptisk til å stole på reiseforsikring i utgangspunktet, så det blir nok forsikring hos vanlige selskaper også i fremtiden. Greit å vite at det faktisk er forskjell på forsikringene og at man ikke "betaler dobbelt". Anonymkode: 729e1...cd4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #8 Skrevet 3. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar. Jeg var skeptisk til å stole på reiseforsikring i utgangspunktet, så det blir nok forsikring hos vanlige selskaper også i fremtiden. Greit å vite at det faktisk er forskjell på forsikringene og at man ikke "betaler dobbelt". Anonymkode: 729e1...cd4 Noe betaler du nok dobbelt for, men en skikkelig reiseforsikring er billig i forhold hva man risikerer uten 😊 Anbefaler forøvrig Europeiske, bedre nettverk får du ikke i en reiseforsikring (noe jeg fikk erfare selv da gutten min ble hentet i ambulanse i Hellas og vi måtte ha noen døgn på sykehuset). God tur! Anonymkode: 8f1f3...7e2
BMF Skrevet 3. juli 2019 #9 Skrevet 3. juli 2019 Vet at med MasterCard så var det tidligere sånn at en del av reisen (tror det var 50%) måtte være betalt inn på kortet før forsikringen gjaldt. Aner ikke om det er slik lenger, siden jeg jeg har vanlig reiseforsikring nå.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #10 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, BMF skrev: Vet at med MasterCard så var det tidligere sånn at en del av reisen (tror det var 50%) måtte være betalt inn på kortet før forsikringen gjaldt. Aner ikke om det er slik lenger, siden jeg jeg har vanlig reiseforsikring nå. Alle kredittkort krever at du betaler minst 50 % av reisens kostnader mrd kortet. Men alle kredittkort har ikke innbakt reiseforsikring. Noe av det viktigste man bruker tid på å lese og å forstå er det som står med liten skrift i forsikringsbetingelsene. Har man hatt forsikringen i flere år, så er det enda viktigere å oppdatere og å reflektere om en er godt nok dekket, enten reiseforsikringen er via kredittkort eller via Tryg, Gjenstridige eller andre. Reiser man i EU er Europeisk helsetrygdekort også greit å ha med seg, samt app til egen forsikring. Anonymkode: 0704d...7e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå