AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Men du omskjæring av guttebarn bør være lovlig eller ulovlig? Bør myndighetene gripe inn i religiøse grupper (hovedsakelig muslimer og jøder) som praktiserer omskjæring? Anonymkode: 805ff...367
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Hvis forhuden ikke var ment å være på hadde vi blitt født uten....... Anonymkode: 93d43...fa6 20
Renate1976 Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 Jeg er i mot for mine egne barn. Men andre kan sikkert gjøre hva de vil.. ?
Wagner Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 Mannlig omskjæring - for eller imot? Hei! Jeg er helt imot mutilasjon av jente og guttebarn. Å fjerne friske funksjonelle vev fra små barn har for meg aldri gitt noen mening. Omskjæring av barn medfører også redusert seksuell glede i voksen alder da en mister mye opptil 30-40% av følelsene i penis. Jeg ser at mange i USA argumenterer for at det er mer hygienisk med en omskjært penis, men selv så tenker jeg at istedetfor å mutilere barnet så er det bedre å lære barnet at det er viktig med rutinemessig vask av penis, gjerne daglig. Forhuden er der for å forhindre at bakterier og svette kommer inn i urinrøret. Barne mutilasjon strider også imot den norske grunnloven: Grunnloven § 104 tredje ledd gir barn rett til vern om sin personlige integritet, og må leses i lys av FNs barnekonvensjon og praksis fra den europeiske menneskerettighetsdomstolen og FNs barnekomité. Integritetsvernet etter Grunnloven forutsetter at det eksisterer lovgivning som sikrer barn medbestemmelse i eget liv, og beskytter barn mot handlinger som innebærer skadelige (eller tilstrekkelig negative) innvirkninger på barnets fysiske eller psykiske integritet. 24
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 Så definitivt imot. Å kutte bort friske deler av kroppen til et barn, uansett grunn, er galt. Jeg grøsser av tanken på disse foreldrene som blindt følger disse religiøse/kulturelle skikkene, uten å se hvilket overgrep utsetter sitt barn for.😖 Anonymkode: 064af...1cc 10
Jalp Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 Det bør være selvsagt at alle bør få beholde sine kjønnsorgan intakt inntil man selv har samtykkekompetanse til en eventuell kirurgisk justering. Selv hunder har bedre vern mot amputering enn guttebarn har. Det er ikke lenger anledning til å kappe halen av hunder slik man gjorde tidligere. Men guttebarn har altså ikke noe rettsvern mot kjønnslemlestelse slik jentebarn har. Selv om guttebarn har mistet livet som følge av denne praksisen her i landet, vil altså ikke Stortinget gi guttebarn dette vernet. Det er en skandale. Intet mindre. 12
vintage Skrevet 3. juli 2019 #7 Skrevet 3. juli 2019 Fullstendig imot alle unødvendige inngrep i kroppen frem til folk kan ta egne avgjørelser. 12
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #8 Skrevet 3. juli 2019 Men siden dette med omskjæring er så viktig for jøder og muslimer (de har jo sagt et forbud vil true deres eksistens i Norge), kan vi godta det for dem, mens vi forbyr det for oss "vanlige"? Anonymkode: 805ff...367 1
Sam Jones Skrevet 3. juli 2019 #9 Skrevet 3. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men siden dette med omskjæring er så viktig for jøder og muslimer (de har jo sagt et forbud vil true deres eksistens i Norge), kan vi godta det for dem, mens vi forbyr det for oss "vanlige"? Anonymkode: 805ff...367 Selvsagt ikke. Man kan ikke gi dårligere rettsvern til noen grunnet religion. Det samme gjelder Eks oppdragervold som et lov i mange land og kulturer. Det er likevel ikke lov i Norge. 7
FactsOverFeelings Skrevet 3. juli 2019 #10 Skrevet 3. juli 2019 Det heter kjønnslemlesting. Og er selvsagt helt imot, man skal være bra skrudd for å kunne støtte noe så frastøtende. 9
beyonce_1 Skrevet 3. juli 2019 #11 Skrevet 3. juli 2019 20 minutter siden, Wagner skrev: Omskjæring av barn medfører også redusert seksuell glede i voksen alder da en mister mye opptil 30-40% av følelsene i penis. Dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg vet ikke hvor mange av dere som har vært sammen med en som er omskjært, men jeg har vært med både de som er og de som ikke er. Min mann er omskjært og det er ikke noe mangel på følsomhet der. Det de mister av følsomhet på penishodet tar de igjen på at det er mindre "løs hud" som glir frem og tilbake når penis stimuleres i f eks samleie el runking. Det sies at man faktisk kan bli mer følsom, og ikke mindre. 2
Wagner Skrevet 3. juli 2019 #12 Skrevet 3. juli 2019 (endret) På 3.7.2019 den 17.03, beyonce_1 skrev: Dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg vet ikke hvor mange av dere som har vært sammen med en som er omskjært, men jeg har vært med både de som er og de som ikke er. Min mann er omskjært og det er ikke noe mangel på følsomhet der. Det de mister av følsomhet på penishodet tar de igjen på at det er mindre "løs hud" som glir frem og tilbake når penis stimuleres i f eks samleie el runking. Det sies at man faktisk kan bli mer følsom, og ikke mindre. Anekdotiske bevis opererer jeg ikke med. Jeg forholder meg utelukkende til studier og store statistiske data. Det er godt dokumentert at mutilering av penis fører til mindre følsomhet og også en rekke fysiske ubehag i form av smerter. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1464-410X.2012.11761.x https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23374102 Endret 6. juli 2019 av Wagner 17
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #13 Skrevet 3. juli 2019 Mener kjønnslemsting burde straffes med fengsel. Anonymkode: 472e7...442 5
Missfitness Skrevet 3. juli 2019 #14 Skrevet 3. juli 2019 (endret) 5 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev: Dette er fullstendig idiotisk. Det er fult av nervetråder i forhuden. Du blir ikke noe mer følsom på penishodet av å ikke ha forhud. Hvorfor skulle du det? Da ligger det jo ubeskyttet og det herdes. Du har et mer følsomt penishode ved forhud, kanskje nesten litt plagsomt følsomt, da det ikke skal mye feilberøring til før det gjør vondt. Ikke uttal deg om ting du ikke har noen forutsetninger for å forstå. Men hun sier vel ikke at penishodet blir mer følsomt?! Endret 3. juli 2019 av Missfitness
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #15 Skrevet 3. juli 2019 Etnisk norsk mann på 40. Er omskjært. Beste som har skjedd meg mtp Sexliv. Kona er enig. Men det bør være frivillig, og en avgjørelse man tar etter fylte 18 år. Anonymkode: 399d7...bbd 3
Honey Dew Skrevet 3. juli 2019 #16 Skrevet 3. juli 2019 På barn må omskjæring være ulovlig. De kan bestemme dette selv når de blir voksne. 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 Jeg er imot. Andres religiøse inngrep er ikke noe vi burde bruke ressurser og skattepenger på. Vil heller at vi setter ressursene inn på reelle helseproblemer, og får ned helsekøene. Medisinsk stiller saken seg annerledes selvfølgelig. Anonymkode: b5842...5d8 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 27 minutter siden, Sam Jones said: Selvsagt ikke. Man kan ikke gi dårligere rettsvern til noen grunnet religion. Selv om det kan medføre at muslimer og jøder flytter ut av landet? Anonymkode: 805ff...367
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #19 Skrevet 3. juli 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men siden dette med omskjæring er så viktig for jøder og muslimer (de har jo sagt et forbud vil true deres eksistens i Norge), kan vi godta det for dem, mens vi forbyr det for oss "vanlige"? Anonymkode: 805ff...367 Hmmm. Om det tillates burde de i så fall betale inngrepet selv. Regner med at det ikke er gratis i deres samfunn heller. Når det gjelder omskjæring av kvinner, kjenner jeg at jeg blir helt kvalm, men det er en annen sak, og et helt annet inngrep. Anonymkode: b5842...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #20 Skrevet 3. juli 2019 Jeg er omskjært i voksen alder så jeg kan si litt om sex før og etter. Basert på min erfaring er jeg faktisk tilbøyelig å være for. Man taper ikke noe av betydning, og jeg synes sex er blitt bedre! Den reduserte følelsen på kukhodet som stadig trekkes frem opplever jeg som sterkt overdrevet, det er faktisk bare positivt. I utgangspunktet er det så følsomt at det kam være i overkant, men etter omskjæring føles det mer naturlig og bedre. En viktig forbedring etter omskjæring som ikke nevnes så mye, er at det er mye bedre å bli sugd! Ofte er man i utgangspunktet i overkant følsom, og man kan hjerne komme i overkant raskt, men nå kan jeg holde lenger før jeg kommer. Nytelsen er ikke mindre, den er bedre siden den varer lengre! Anonymkode: ab36d...0d2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå