Gå til innhold

Er bare ferie til utlandet det folk ser på som ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merker jeg blir oppgitt og skremt av hele greiene. Er det bare sydenturer som gir ferieopplevelse for folk flest nå? Leser og hører så mange si at " blir ikke noe ferie på oss, vi skal bare på hytta og Tusenfryd vi" eller lignende. Er ikke det ferie da? 

I fjor var vi en uke i Danmark og var i Legoland og flere parker. I år skal vi til Badeland i Bø, og campe på en fin camp der. Vi skal på hytta og så skal barna en uke på kul leir. Så gjør vi stadig annet som stranda, småturer, gårdsbesøk osv. Kan ikke vi si vi har vært på ferie vi da? For oss er det ferieopplevelser. Er det blitt så riv ruskende galt at enten så har man vært i utlandet-eller så har man ikke vært på ferie? 

Anonymkode: 8d86c...7c2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg ikke skal til utlandet, så skal jeg på ferie. Ferie er jo noe som man ikke gjør til vanlig, eller tar seg tid til å gjøre. Ferie er ferie uansett om man reiser eller ikke. 

Anonymkode: a04d5...777

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Utenom Spania turen så er resten av vår ferie hjemme. Et et par besøk til svigers. Eller blir det som en 3 ukers langweekend. Kommer til å gå på stranden, bade, gå på museer, turer i parken, besøke nye lekeplasser, Lekeland, svømmehall osv. Mer enn nok ferie for oss.

Skrevet

Hytta er selvsagt ferie!  Turer i Norge er også ferie!  Er det ikke egentlig bare noe tull å reise til syden om sommeren?  Sånn tenker i alle fall jeg.  Skal til Tromsø i år jeg! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror den der "stakkars meg fordi jeg ikke drar til utlandet på ferie" trenden bare er nok en måte å fremstille seg selv som offer på. Kjenner jeg er drittlei den evige kampen om å være mest mulig offer. Gir jo mer status enn noe annet... 

Anonymkode: 7b2e2...0f9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på ferie til Hokksund. Det er ferie det!

Anonymkode: 93e14...945

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen sier noe slikt til deg, og du blir oppgitt og skremt, hva sier du til dem da?

"Vi skal på hytta i ferien. Vi skal være hjemme. Vi skal besøke slekt i Ålesund. Vi tar ut lite ferie i år, skal ikke noe spesielt, Vi ferierer på Sørlandet, vi skal på sykkel-og telttur. "
Alle disse har jeg hørt i år, og ingen har gitt uttrykk for at de ikke skal ha ferie, eller dra på ferie (unntatt de som ikke skulle dra noen steder, men de skulle da feriere litt de også).

Typisk samtale: "Skal dere noe spennende i ferien da? -Ja, vi skal en tur på hytta til foreldrene mine. Ellers er vi her i byen, skal dra litt ut til øyene og slikt". "Så deilig, da".

Anonymkode: ba2e3...fbe

• Liker 6
Skrevet

Nei herregud 😂 Såkalte «sydenferier» er gørrkjedelige greier! Dette året skal vi til  Arguineguin..og vi voksne er «så der» ifht hele greia..vi har aldri vært der, men reiser sammen med noen venner. Barna ønsket seg sol og sommer så da ble det det i år. Dette er en typisk «sydenplass» og jeg er litt 😬 Men, det kan hende vi blir overrasket! 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merker jeg blir oppgitt og skremt av hele greiene. Er det bare sydenturer som gir ferieopplevelse for folk flest nå? Leser og hører så mange si at " blir ikke noe ferie på oss, vi skal bare på hytta og Tusenfryd vi" eller lignende. Er ikke det ferie da? 

I fjor var vi en uke i Danmark og var i Legoland og flere parker. I år skal vi til Badeland i Bø, og campe på en fin camp der. Vi skal på hytta og så skal barna en uke på kul leir. Så gjør vi stadig annet som stranda, småturer, gårdsbesøk osv. Kan ikke vi si vi har vært på ferie vi da? For oss er det ferieopplevelser. Er det blitt så riv ruskende galt at enten så har man vært i utlandet-eller så har man ikke vært på ferie? 

Anonymkode: 8d86c...7c2

Jeg kan mer enn gjerne dra på feire i Norge. (Skal på en ukes bilferie i Nord Norge) senere i sommer. Men jeg må reise bort, å være hjemme det er ikke ferie for meg. Men kan som sagt mer enn gjerne feriere i Norge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Muskath skrev:

Hytta er selvsagt ferie!  Turer i Norge er også ferie!  Er det ikke egentlig bare noe tull å reise til syden om sommeren?  Sånn tenker i alle fall jeg.  Skal til Tromsø i år jeg! 

Vel det er nærmere 0 grader her jeg bor i dag, den 3 juli. Så for meg som liker sommer sol og varme er det nærmest obligatorisk med en tur til Hellas i løpet av sommeren. Jeg mener derimot ikke at å reise på hytta, camping etc ikke er ferie, for meg er alt unntatt å være hjemme i ferien ferie. 

Anonymkode: 14e43...1eb

• Liker 4
Skrevet

Ferie er å ha fri fra jobb og skole og de fleste forpliktelser. Det å kunne sove til man våkner, lese bok, slappe av, nyte tilværelsen, kunne være oppe lenge. Om det er hjemme, på hytta, i telt, under åpen himmel, på hotell osv. Være sammen som familie.

Jeg er vant med å "reise" bort i ferien, men det er nok med 20 min til hytta. Personlig ønsker jeg ikke å reise til "syden" i sommerferien. Det er ikke da jeg har behov for den ekstra sola og varmen. Det er på vinteren. Så jeg har aldri vært i "syden" om sommeren. Savner det ikke heller.

Gleder meg til sørlandsferie i år, elsker generelt norgesferier. Har vært på Nordkapp, Lindesnes, Vestkapp, alle fylker, alle "storbyene" i Norge, på Galdhøpiggen, og inne i diverse daler på Vestlandet. Sånn sett mangler jeg å besøke Verdens Ende. Pluss mange små kroker og krinker rundt omkring i landet. :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt enig med de som definerer ferie som reise til utlandet. Jeg bor i Kina, og hvis jeg bare hadde råd til å ta ferie til Beijing eller til en landsby så ville jeg nok sagt. I år skal vi bare til en landsby/Beijing.

Det handler om å oppleve noe uvant, og derfor drar vi på ferie til land som Japan, Thailand eller Norge.

Anonymkode: 966a9...f82

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo til og med ha ferie hjemme :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sommerferie er hytta med bading, kubb, grillmat og halve slekta rundt beina ! 

Ferie resten av året kan være tur eller avslapping hjemme.  Sydentur midt på sommeren er galskap i min bok.

Anonymkode: d14f0...e43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Kjenner ikke på feriepresset i det hele tatt. Ferie er ferie, samme hvor en er. Vi kan dra hvor som helst, men siden barna var små så har vi kun vært rundt dørene her de siste årene. Maks 4 timer borte. Dagsturer. Kongeparken, mikkelparken, vannkanten osv, dyreparken. Tror vi aldri har hatt flere enn 4 netter i strekk. Ellers bruker vi hytten som ligger en time borte. I år skal vi til syden og føler ikke det er mer ferie enn det vi har hatt før. Jeg føler meg heller en av de så må gjøre noe stort for å kunne skryte på seg. Så takke meg til Norges ferie 👌 men vi reiser nok flere ganger til syden nå som barna kan styre mer på selv. 

Anonymkode: 50add...0e0

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Fri fra jobb/skole er per def ferie. Synes det er deilig å bare være hjemme, jeg... 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg bodde sørpå var det like mye ferie å være hjemme, men når jeg bor i nord-norge, og det er 3 juli og 0 grader (og snødde for et par dager siden), så er det ikek ferie før jeg kommer meg en plass hvor det er opphold og sol i noen dager i strekk. Skal til Hellas i 2 uker, da blir det "ferie". Men er også ferie og dra sørover, elle stikke til danmark, - eller dra på hytta om det er fint vær-

Anonymkode: fd2bd...446

• Liker 6
Skrevet

Her blirre glamping 🥳

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Muskath skrev:

Pakk med deg godt med klær sier bare jeg! Elendige somre i nord! Det er langt mellom godværsdagene... 🙈

Anonymkode: 2fc63...072

• Liker 3
Skrevet

Ferie er all den tida vi ikke er på jobb/barnehage. Å reise på ferie er å reise og sove borte enten det er her eller der. For vår del består feriene for det meste av dagsturer hit og dit og masse morsomme opplevelser for ungene. Det er likevel ferie selv om det ikke er syden eller andre ting i utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...