Gå til innhold

Mor har jobbet 20-40% pga leddgikt. Ikke vært delvis ufør.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har hatt leddgikt siden slutten av 20-årene. Jobbet 100 % på fabrikk en stund, men måtte slutte pga. leddgikten. For å ha noe å gjøre/ha litt inntekt, begynte hun som vaskehjelp på ulike kontorlokaler. Frem til for 3 år siden har hun hatt 20-40 % stillinger som vaskehjelp, i synkende grad med årene… For 3 år siden ble hun uføretrygdet (er 65 år nå). Den lave stillingsprosenten ga jo ikke store utbetalingen pr. mnd. og det ble små muligheter til å spare. Det har vel også påvirket hva hun får utbetalt som ufør.

Nå som jeg selv er voksen ser jeg jo at hun kanskje burde vært ufør de resterende prosentene hun ikke har vært i arbeid, stemmer ikke det? Hun har ikke vært i stand til å jobbe 100 % pga. leddgikten. Burde ikke lege ha rådet om å bli delvis ufør? Er det noe å gjøre med saken? Foreldet? Noe vi kan gjøre? 

Anonymkode: cb923...f3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min mor har hatt leddgikt siden slutten av 20-årene. Jobbet 100 % på fabrikk en stund, men måtte slutte pga. leddgikten. For å ha noe å gjøre/ha litt inntekt, begynte hun som vaskehjelp på ulike kontorlokaler. Frem til for 3 år siden har hun hatt 20-40 % stillinger som vaskehjelp, i synkende grad med årene… For 3 år siden ble hun uføretrygdet (er 65 år nå). Den lave stillingsprosenten ga jo ikke store utbetalingen pr. mnd. og det ble små muligheter til å spare. Det har vel også påvirket hva hun får utbetalt som ufør.

Nå som jeg selv er voksen ser jeg jo at hun kanskje burde vært ufør de resterende prosentene hun ikke har vært i arbeid, stemmer ikke det? Hun har ikke vært i stand til å jobbe 100 % pga. leddgikten. Burde ikke lege ha rådet om å bli delvis ufør? Er det noe å gjøre med saken? Foreldet? Noe vi kan gjøre? 

Anonymkode: cb923...f3f

Her får du akseptere din mors og legen hennes sitt valg. Man kan ikke endre noe her uansett hvor mue en datter overtenker hva moren og legen burde ha gjort. Din mor har tjent mer på å være i jobb, både økonomisk og menneskelig enn å sitte passiv på baken og motta penger fra Nav. 

Ellers er der en egen klistret tråd for uførespørsmål.

Anonymkode: 9dcf0...40c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her er det ikke noe annet å gjøre enn å godta at det ble slik.

Hva som kunne ha vært gjort, ble ikke gjort og det vil ikke være mulig å gå tilbake og endre det.

Anonymkode: 69c1f...484

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom hun måtte redusere stillingen pga sykdom, så burde hun blitt delvis sykemeldt, for så på delvis AAP (med arbeidstiltak), for så delvis ufør hvis hun enda ikke klarte det. At hun har frivillig byttet til lavere og lavere jobbprosent, gjør at hun nå ikke har krav på noe annet enn hva hun faktisk tjente i jobb i det øyeblikket hun ble ufør. Uføretrygden blir jo beregnet ut fra lønn siste 3 årene, ikke hva hun kunne ha tjent. Så ja, hun har gått i en typisk felle her. Hun har tapt mye penger på å gjøre det slik, og vil fortsette å tape ytterligere i årene som kommer. Dessverre!

Slik jeg har forstått det er det ingenting å gjøre med det. Det høres kanskje brutalt ut: men hun har egentlig satt seg i den posisjonen selv. Kanskje lege har litt del av skylden, men ansvaret ligger hos henne. Uten at jeg egentlig vet. 

Hun kan prøve å ta kontakt med legen og NAV angående dette.
Og kanskje ta kontakt med Norsk Revmatikerforbund for bistand og råd. 

Hvis hun får til noe annet nå, så blir jeg overrasket. Men det er definitivt verdt et forsøk!

AnonymBruker
Skrevet

Tror som andre her at dette nok antakelig blir svært vanskelig å få gjort noe med. En felle en hel del går i, dessverre ofte kvinner  å selv redusere stilling/slutte å jobbe uten å sørge for å benytte seg av sine trygderettigheter.

Det eneste jeg kan tenke meg, er hvorvidt legen har rådet din mor til å redusere stilling, eller på annen måte vært aktivt involvert i at hun byttet jobb/kuttet kraftig ned på jobb.

Det kunne kanskje vært grunnlag for å klage inn legen til kommunelegen - men tviler på at det vil gjøre noe forskjell for din mor. 

Anonymkode: bf8d4...beb

AnonymBruker
Skrevet

Staten tvinger ingen til å motta trygd. Det finnes enda kvinner som lever helt og holdent på mannens inntekt, selv om de har egne rettigheter hos staten, hvis de hadde ønsket å realisere dem. De har rettigheter, staten har ikke en plikt til å tvinge på folk trygd i de mange hjem. De må jo søke om det. Spørsmålet her er om hun noen gang var i kontakt med NAV, som har informasjonsplikt, eller snakket med legen om muligheter for trygd som erstatning for tapt inntekt pga. svekket funksjon. De må ha sviktet sin plikt, for å være erstatningsansvarlige overfor henne. 

Anonymkode: 6b7db...f47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Staten tvinger ingen til å motta trygd. Det finnes enda kvinner som lever helt og holdent på mannens inntekt, selv om de har egne rettigheter hos staten, hvis de hadde ønsket å realisere dem. De har rettigheter, staten har ikke en plikt til å tvinge på folk trygd i de mange hjem. De må jo søke om det. Spørsmålet her er om hun noen gang var i kontakt med NAV, som har informasjonsplikt, eller snakket med legen om muligheter for trygd som erstatning for tapt inntekt pga. svekket funksjon. De må ha sviktet sin plikt, for å være erstatningsansvarlige overfor henne. 

Anonymkode: 6b7db...f47

Også finnes det voksne barn som bor hjemme hos foreldre, uten nav i bildet. Så finnes det mannfolk som lever på kona si. Det finnes sikkert en intetkjønn som lever på arven sin?

Det finnes også hunder som lever av eierene sine:vetikke: 

Anonymkode: 64359...e2d

AnonymBruker
Skrevet

Her kan man enkelt og greitt si at hun ikke får noe som helst bakover i tid, hverken etterbetaling, erstattning eller lignende. Gjort er gjort desverre, må bare beklage.

Anonymkode: eacff...d4c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...