Gå til innhold

Flytte til Bergen med små barn. Fana eller Åsane?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bodd her før men mannen har og jeg har vært en del på besøk hos han tidligere. Det virker som Fana og Åsane er begge veldig attraktive bydeler med veldig gode kultur og aktivitetstilbud? Men så er jeg ikke godt kjent utenom de største og kjente områdene da, begge bydeler har store har jeg skjønt. Hva er mest sentralt for oss egentlig? Jeg skal jobbe i nærheten av legevakten og mannen skal jobbe i sentrum i området ved jernbanen.

Anonymkode: 904a9...c95

AnonymBruker
Skrevet

Fana er det beste stedet. Gode skoler/barnehager og rask vei til sentrum.

Anonymkode: 1375e...758

AnonymBruker
Skrevet

Åsane: så lenge buss nr 3 og 4 går, er det lett å komme seg rundt.

I Åsane ville jeg sett på Morvik/Tertnes

Anonymkode: 3959f...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok valgt Fana.

Fløyfjellstunnelen stenges titt og ofte pga trafikkuhell bla, og da blir det fort lange køer. I tillegg til den nye bompengestasjonen som er fortvilende for mange. Vært mye skriverier i bt om dette.

Anonymkode: 4ace9...411

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt Fana. Enig med personen over ang tunnelen. Har kolleger som noen ganger bruker timesvis hjem fra jobb og ikke rekker barnehage. Håpløst. Fana har alt du trenger pluss bybanen. 

Anonymkode: a64d5...1eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fana, bybanen rett hjem og den går selv om Fløyfjellstunnelen er stengt (noe som skjer relativt ofte) og hele bergenstrafikken står kubb. Fana/Bergen sør har gode turområder, flere handlesenter, gode skoler, fritidstilbud og alt du trenger i hverdagen. Ville aldri lagt opp til daglig pendling gjennom Fløyfjellstunnelen, det blir et liv med mye kø og irritasjon. 

Anonymkode: e14a1...917

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med de som sier at det å gå for et liv i Åsane blir føre med seg mye irritasjon i Fløyfjellstunnellen. Det er mange av oss som bor i Åsane, og det er bare et fåtall ganger i året at noe skjer i tunnellen/området rundt som fører med seg køer. Ser ikke for meg at det gir mer irritasjon enn bybanen, som også av og til stopper opp.

Jeg ville sjekket hvilke reisetider en ender opp med ved å bo begge steder. Bybanen tar lang, lang tid. I Åsane går det flere steder ekspressbusser til sentrum, blant annet fra Tertnes og Flaktveit.

Anonymkode: a91d7...a94

• Liker 2
Skrevet

At Åsane er et dårlig valg med tanke på fløyfjellstunnellen er ikke helt rett. Åsane er bra sted å bo. Men med jobb i sentrum for 2 stk, så vil Fana være enda bedre. Stikkord er ByBanen. Til og fra jobb er viktig, så med tanke på at man har «alt» begge steder, ville jeg gått for Fana. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fana, bybanen rett hjem og den går selv om Fløyfjellstunnelen er stengt (noe som skjer relativt ofte) og hele bergenstrafikken står kubb. Fana/Bergen sør har gode turområder, flere handlesenter, gode skoler, fritidstilbud og alt du trenger i hverdagen. Ville aldri lagt opp til daglig pendling gjennom Fløyfjellstunnelen, det blir et liv med mye kø og irritasjon. 

Anonymkode: e14a1...917

Du kan ta bybanen rett hjem hvis du er så heldig å bo nær denne, men mange må ta buss til nærmeste bybanestopp for så å bytte til banen, da bussen ikke går lengre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere egentlig ikke har tilknytning noen av stedene ville jeg også tenkt på Arna, hvis dere kan finne noe nær togstasjonen. Toget til byen tar under ti minutter. 

Anonymkode: fd1d4...92c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville uten tvil valgt Fana.

Anonymkode: 4ec9a...6a1

AnonymBruker
Skrevet

Fana. Uten tvil. Mye bedre svar på levekårsundersøkelser. Åsane er et høl med motorveier og uten et tydelig sentrum. Fana er koselig og familievennlig. Og nei. Jeg er ikke oppvokst i fana, men hadde glatt bodd der om jeg hadde hatt råd. 

Anonymkode: 78922...8d3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt Fana, men i rimelig nærhet til Bybanen om dere har råd til det. Bor du på Fana/Titlestad er du langt fra det meste. 

Søråshøgda/Nordås er veldig godt alternativ. Gangavstand til banen, barne- og ungdomsskole, badeplass og handlesenter. Ekspressbuss fra Lagunen. Du kan få en veldig flott utsikt innover Bergensdalen og flotte barnevennlige borettslag (mange rekkehus). Skjold er også bra, men hakket dyrere da det er mer eneboliger. 

Er sjøtilknytning viktig, er Åsane et bedre bud.

Nesttun har kulturhus og det er godt idrettstilbud ved Slåtthaug. 

Åsane får kulturhus nå (under bygging) og idrettsparken er under videreutbygging. 

Anonymkode: 7179e...378

AnonymBruker
Skrevet

Har du god økonomi er Sandviken best. Mest sol, nærme sentrum, og så sjarmerende og koselig! Nok av aktivitetstilbud, Bergen på sitt beste!

Anonymkode: 75912...deb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere tenkt på Arna? Du tar tog til Bergen sentrum på 8 minutter, ingen forsinkelser. 

Etter jobb kan du ta deg en fjelltur rett utenfor stuedøren. 

Det er et godt tilbud av fritidsaktiviteter: Fotball, håndball, friidrett, svømming, speideren, dans, musikkorps +++

For ikke å snakke om alle de kjekke folkene som bor der. 😉

Anonymkode: 06cfc...d48

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åsane definitivt av de to! Fana-folk er bare snobber og fine fruer! (Hilsen hun som måtte flytte dit som 17-åring!) om dere vurderer andre steder så skygg unna Fyllingsdalen og Damsgård/Laksevåg i nærheten av Straxhuset!

Anonymkode: 6fced...516

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åsane definitivt av de to! Fana-folk er bare snobber og fine fruer! (Hilsen hun som måtte flytte dit som 17-åring!) om dere vurderer andre steder så skygg unna Fyllingsdalen og Damsgård/Laksevåg i nærheten av Straxhuset!

Anonymkode: 6fced...516

Herre Gud! Fana er stort, Sandsli feks er ikke snobbete og banen går dit. Og du kan sykle kjapt til Solheimsviken.

Anonymkode: 13131...f86

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen grunn til at dere har sirklet ut akkurat disse bydelene, TS? Jeg ville heller sett til Sandviken, Landås eller Minde. Kanskje også noen deler av Fyllingsdalen. 

Hvis dere går for Fana eller Åsane ville jeg valgt meg et sted ved bybanetraseen/den kommende bybanetraseen. Bergen er en kinkig by å basere seg på bil til alt mulig.

Anonymkode: ecc98...a63

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig med de som sier at det å gå for et liv i Åsane blir føre med seg mye irritasjon i Fløyfjellstunnellen. Det er mange av oss som bor i Åsane, og det er bare et fåtall ganger i året at noe skjer i tunnellen/området rundt som fører med seg køer. Ser ikke for meg at det gir mer irritasjon enn bybanen, som også av og til stopper opp.

Jeg ville sjekket hvilke reisetider en ender opp med ved å bo begge steder. Bybanen tar lang, lang tid. I Åsane går det flere steder ekspressbusser til sentrum, blant annet fra Tertnes og Flaktveit.

Anonymkode: a91d7...a94

Så rart. Jeg hadde før flere kolleger som ca en gang i uken minst hadde problemer med å rekke jobb/bhg pga lange køer og tull med tunnelen. Derfor fikk jeg et annet syn på Åsane og tenkte jeg var glad jeg ikke slo meg ned der. Ellers synes jeg Åsane er et fint sted.

Anonymkode: 4ace9...411

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herre Gud! Fana er stort, Sandsli feks er ikke snobbete og banen går dit. Og du kan sykle kjapt til Solheimsviken.

Anonymkode: 13131...f86

Fana er stort, og det er definitivt alle samfunnslag her!

Sandsli ligger imidlertid ikke i Fana, men i Ytrebygda. Bor her selv, og vil absolutt anbefale bydelen. Sandsli har et bra kollektivtilbud mens f.eks Søreide ligger fint til ved sjøen. 

Er mange fine steder i Åsane også, f.eks Eidsvåg. 

Hva med å ha et finn-søk på flere steder, og så se på steder i begge bydeler (og ta gjerne med Ytrebygda også;) Og husk at det er store bydeler, så husk å se på kart! Velger dere å bosette dere sør for sentrum så ha bybanen i tankene. Om dere bosetter dere et stykke fra bybanen må dere stort sett ta buss til bybanen og deretter bytte. 

Anonymkode: 497d5...01f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...