AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #21 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk ut Enova og se om du kan få noe tilbake etter installering av varmepumpe. https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/varmepumper/?gclid=Cj0KCQjwpPHoBRC3ARIsALfx-_I7zXO-l3S3p7nZboulHAO2LFmwrBieXX_KzfCPwsYO8ewkxQUXzSIaAjGMEALw_wcB Jeg fikk tilbake 45 tusen jeg Men da har jeg bygd et helt nytt hus. Anonymkode: 5f1bf...520 Vi får ikke dekket noe siden vi har luft til luft pumpe, men det går fint Den var absolutt verdt pengene uansett Anonymkode: 60801...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #22 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo forskjell på nytt rekkehus, gammelt rekkehus, ny enebolig, gammel enebolig, osv... Det er ikke automatikk i at det er mindre vedlikehold og kostnader knyttet til rekkehus enn enebolig. Noen rekkehus er større enn eneboliger, og eldre, og krever mer oppgraderinger. Anonymkode: 25a00...87e Rekkehus har betydelig lavere kvadratmeterpris ved kjøp. Ved kjøp av bolig i borettslag er det ingen offentlige avgifter å betale (fort 200k for enebolig). Det er ikke eiendomsskatt. Borettslaget har ansvar for alt det ytre - tak, kledning, maling, vindu, dører, drenering, rør, avløp, garasje, forsikring etc. Alt dette blir gjort av fagfolk kjempebillig pga. stordrift, uten at jeg engang trenger tenke på det. Snømåking etc. blir gjort av borettslaget. Ikke for alle, men den romantiske drømmen om enebolig dør nok ofte ut hos mange, etter årevis med vedlikehold, jobb og pengesluk 😀 Anonymkode: 5b772...ecc 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #23 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, Brunello skrev: Prisen for vedlikehold blir ofte lavere når boligselskap gjør det i fellesskap enn når enkeltpersoner gjør det alene. Prisen man betaler er at man ikke får bestemme helt selv. Jeg har bodd mange år i borettslag, og vet hvordan det virker. Man risikerer å betale for noe man overhodet ikke har lyst på. Anonymkode: 25a00...87e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #24 Skrevet 3. juli 2019 De tre årene vi har bodd i huset har vi også laget ny veranda i 2. Etasje, renovert badet og garasjen og satt inn et nytt vindu i stuen. Heldigvis var kjøkkenet helt nytt da vi kjøpte huset. Har gått noen tusenlapper på huset de siste årene, men absolutt verdt det!! Neste prosjekt er renovering av vaskerommet, men det blir ikke nå 😅 TS Anonymkode: 60801...7f1
Gjest Juks Skrevet 3. juli 2019 #25 Skrevet 3. juli 2019 Fornuftig bruk av pengene. Det er jo en investering, så pengene blir jo bare omgjort til verdi. Taksten på huset øker som regel rundt tilsvarende. Man kan jo ha ferie selv om man ikke reiser så dyrt. Synes forresten dere har fått veldig mye for pengene. Det er tunge investeringer dere har gjort i asvalt, varmepumpe og sikringsskap. Nå er det gjort, og dere trenger ikke tenke på det på sikkert 20 år
Brunello Skrevet 3. juli 2019 #26 Skrevet 3. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prisen man betaler er at man ikke får bestemme helt selv. Jeg har bodd mange år i borettslag, og vet hvordan det virker. Man risikerer å betale for noe man overhodet ikke har lyst på. Anonymkode: 25a00...87e Det gjør man om man bor i hus også. Spesielt mår en er mann. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #27 Skrevet 3. juli 2019 Ferie er å gjøre noe annet tenker jeg. Jeg holdt på å forgå av kjedsomhet i leilighet og rekkehus. Elsker å bare kunne gå ut døra og jobbe på hus og eiendommen med ett eller annet prosjekt. Finner alltid på noe å gjøre rett utenfor døra. om sommeren så er det utvendig jobb, utbedringer og vedlikehold, om vinteren innvendig enten på hus eller maskiner. Anonymkode: 1ea3f...498 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #28 Skrevet 3. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rekkehus har betydelig lavere kvadratmeterpris ved kjøp. Ved kjøp av bolig i borettslag er det ingen offentlige avgifter å betale (fort 200k for enebolig). Det er ikke eiendomsskatt. Borettslaget har ansvar for alt det ytre - tak, kledning, maling, vindu, dører, drenering, rør, avløp, garasje, forsikring etc. Alt dette blir gjort av fagfolk kjempebillig pga. stordrift, uten at jeg engang trenger tenke på det. Snømåking etc. blir gjort av borettslaget. Ikke for alle, men den romantiske drømmen om enebolig dør nok ofte ut hos mange, etter årevis med vedlikehold, jobb og pengesluk 😀 Anonymkode: 5b772...ecc Altså jeg hadde dødd om jeg måtte bo i et borettslag.. Dere får kose dere i rekke og rad mens jeg koser meg med hagen min, egenrådigheten og privatlivet. At det er en romantisk drøm er bare tull 😄 Kanskje når man blir pensjonist! Eller er totalt upraktisk av seg. Anonymkode: a7123...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #29 Skrevet 3. juli 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rekkehus har betydelig lavere kvadratmeterpris ved kjøp. Ved kjøp av bolig i borettslag er det ingen offentlige avgifter å betale (fort 200k for enebolig). Det er ikke eiendomsskatt. Borettslaget har ansvar for alt det ytre - tak, kledning, maling, vindu, dører, drenering, rør, avløp, garasje, forsikring etc. Alt dette blir gjort av fagfolk kjempebillig pga. stordrift, uten at jeg engang trenger tenke på det. Snømåking etc. blir gjort av borettslaget. Ikke for alle, men den romantiske drømmen om enebolig dør nok ofte ut hos mange, etter årevis med vedlikehold, jobb og pengesluk 😀 Anonymkode: 5b772...ecc Borettslaget har kanskje ansvaret, men du må jo likevel betale for det. Dessuten har du liten innvirkning på om de tingene du ønsker å prioritere faktisk blir gjort, og du risikerer å betale for ting du ikke ser nødvendigheten av. Bodde i leilighet i borettslag en gang og da jeg flyttet inn hadde det nylig blitt bestemt full renovering av (de eldgamle) badene. Det var jo kjekt for meg, for da slapp jeg å pusse opp badet selv, men det var ikke like artig for han i etasjen under som hadde sett seg lei av å ha bad med vinylbelegg og hadde renovert på egen hånd et par år tidligere. Hele badet ble revet. Uansett hadde han måttet betale. De årene han forsøkte å få gjennomslag for oppgradering av bad hadde borettslaget brukt penger på andre ting som han hadde lite/ingen glede av. Anonymkode: 34ab4...111
Brunello Skrevet 3. juli 2019 #30 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Borettslaget har kanskje ansvaret, men du må jo likevel betale for det. Dessuten har du liten innvirkning på om de tingene du ønsker å prioritere faktisk blir gjort, og du risikerer å betale for ting du ikke ser nødvendigheten av. Bodde i leilighet i borettslag en gang og da jeg flyttet inn hadde det nylig blitt bestemt full renovering av (de eldgamle) badene. Det var jo kjekt for meg, for da slapp jeg å pusse opp badet selv, men det var ikke like artig for han i etasjen under som hadde sett seg lei av å ha bad med vinylbelegg og hadde renovert på egen hånd et par år tidligere. Hele badet ble revet. Uansett hadde han måttet betale. De årene han forsøkte å få gjennomslag for oppgradering av bad hadde borettslaget brukt penger på andre ting som han hadde lite/ingen glede av. Anonymkode: 34ab4...111 Dette gjelder også for eierseksjonssameier.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #31 Skrevet 3. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Borettslaget har kanskje ansvaret, men du må jo likevel betale for det. Dessuten har du liten innvirkning på om de tingene du ønsker å prioritere faktisk blir gjort, og du risikerer å betale for ting du ikke ser nødvendigheten av. Bodde i leilighet i borettslag en gang og da jeg flyttet inn hadde det nylig blitt bestemt full renovering av (de eldgamle) badene. Det var jo kjekt for meg, for da slapp jeg å pusse opp badet selv, men det var ikke like artig for han i etasjen under som hadde sett seg lei av å ha bad med vinylbelegg og hadde renovert på egen hånd et par år tidligere. Hele badet ble revet. Uansett hadde han måttet betale. De årene han forsøkte å få gjennomslag for oppgradering av bad hadde borettslaget brukt penger på andre ting som han hadde lite/ingen glede av. Anonymkode: 34ab4...111 Innvendig oppussing er ikke noe borettslaget har noe med stort sett, det du har opplevd er nok uvanlig. I rekkehus er det kun utvendig og teknisk oppussing som blir gjort. Dvs. de kan bytte rør inn til boligen din for eksempel. Men badet må du pusse opp selv. Det er jo en smakssak hva folk liker da. Selv liker jeg fritid, og jeg liker andre mennesker. Anonymkode: 5b772...ecc
Gjest O.G. Skrevet 3. juli 2019 #32 Skrevet 3. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har oppgradert huset i år. Det har blitt mye finere og det er jo en investering, men for en ferie vi kunne hatt i år om huset ikke ble fikset! Var ingen krise som måtte fikses, men oppgraderinger. Vi har i år brukt 75000,- på oppgraderinger 😱 Varmepumpe, nytt sikringsskap og sikringer, lagt asfalt, skiftet kledning hvor det var nødvendig, malt, laget platting ved inngangen osv. Regnet på det igår og nå skal det neste året brukes til sparing igjen slik at neste år blir det ferietur! Anonymkode: 60801...7f1 Er sånn det blir da når man ikke har nok penger til å få i både pose og sekk.
Trolltunge Skrevet 3. juli 2019 #33 Skrevet 3. juli 2019 Ja det er dyrt, men jeg ser på slike utgifter som investeringer. Det som virkelig er dyrt er å la hus forfalle. Å ikke ta ting etterhvert fører ofte til langt mer omfattende behov, eller at verdien synker betydelig. Gremmer meg når jeg ser at folk ikke maler husene sine, til kledningen ikke lenger er til å redde. Eller at de lar et lite problem utvikle seg slik at huset tar skade av det. Eller lar hus og eiendom fremstå så utiltalende at verdien blir deretter. Det er selvsagt grenser for hvilke oppgraderinger som lønner seg, men selv om jeg kanskje er litt vel i overkant opptatt av slikt, fordi jeg har interesse for det, og det på en måte er blitt min hobby å fikse på hus og hage, så kan jeg absolutt ikke si at jeg har tapt noe på det. Hver bolig er solgt med større fortjeneste enn forventet.
Zienna Skrevet 3. juli 2019 #34 Skrevet 3. juli 2019 Vi nordmenn ligger på verdenstoppen når det gjelder å oppgradere husene våre. Klart det koster når kjøkkenet man kjøpte for 8 år siden må byttes ut fordi det ikke lenger er in med hvitt kjøkken! Kjøkkenet er ikke utslitt, men vi liker ikke lenger det vi likte for 8 år siden... Det er forskjell på nødvendig vedlikehold og oppussing. Vedlikeholdet må man gjøre fordi huset ellers ødelegges og forfaller, og fordi det blir utrivelig der. Verdien forringes. Oppussing og oppgradering gjør vi sjelden av praktisk nødvendighet, men fordi vi ikke liker det som det er og ønsker oss noe annet. Eier man et hus må man så klart holde det vedlike. Men det er ikke vedlikeholdet som koster penger i norske hus, men oppussing! 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå