Gå til innhold

Hvordan få katta til å ikke klore på sofaen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk kortstokk som kattunge og brukte den jevnlig. Som voksen og. Har kjøpt en ny til henne, men bruker hun den? Nei :rolleyes: Det er visst bedre å klore på sofaen. Hun går forbi klorestokken hver dag. Hun bryr seg ikke. Den er helt lik den gamle. Hun vet hun ikke får klore på sofaen og gjør det når jeg snur ryggen til. Da kan jeg høre hun klorer på den. Da kommer jeg ut å sier NEI med en streng stemme og hun løper vekk. 

Katter kan være så egne og skal bestemme selv. Men hvordan få hun la sofaen være i fred??

Anonymkode: 2a7e9...8bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spray kattemynte på klorestokken for å gjøre den mer attraktiv. 

Jeg har en klorestokk som jeg har skrudd fast i et hjørne. Mine katter liker ikke løse klorestokker som beveger seg, de vil ha "motstand". Kanskje er det sånn for dine også? 

Endret av Nooni
tilføyelse
AnonymBruker
Skrevet

Hun oppnår nok det hun vil når du snur deg og kjefter på henne. Mi klorer for oppmerksomhet og dersom jeg overser henne stopper hun og ser på meg.

Anonymkode: ee411...e4c

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun oppnår nok det hun vil når du snur deg og kjefter på henne. Mi klorer for oppmerksomhet og dersom jeg overser henne stopper hun og ser på meg.

Kanskje jeg bare må overse neste gang, men er bare så lei hun klorer på sofaen :angry: Var aldri noe problem før. Men hun begynte når jeg kjøpte ny klorestokke.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg bare må overse neste gang, men er bare så lei hun klorer på sofaen :angry: Var aldri noe problem før. Men hun begynte når jeg kjøpte ny klorestokke.

Plukk henne opp, plasser henne med klorestokken og gjør klorestokken morsom! Krafse på den selv, ros MASSE når hun er bortpå den 😛 kjefting fører ingen vei med katter, annet en at du rissikerer at de blir redd deg og får uvaner som å drite på teppet. 

Anonymkode: b506b...7c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Plukk henne opp, plasser henne med klorestokken og gjør klorestokken morsom! Krafse på den selv, ros MASSE når hun er bortpå den 😛 kjefting fører ingen vei med katter, annet en at du rissikerer at de blir redd deg og får uvaner som å drite på teppet. 

Om man kjefter så mye at dyr begynner å drite seg ut bør man gå en runde med seg selv😋

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om man kjefter så mye at dyr begynner å drite seg ut bør man gå en runde med seg selv😋

Desverre er det nok av slike eiere 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke si jeg kjefter akkurat. Sier klart og bestemt NEI når klorer på sofaen. Har prøvd å sette henne med klorestokken, få henne til å leke med den ballen som henger på, viser henne hvordan man bruker den. men hun bryr seg ikke. 😒

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke si jeg kjefter akkurat. Sier klart og bestemt NEI når klorer på sofaen. Har prøvd å sette henne med klorestokken, få henne til å leke med den ballen som henger på, viser henne hvordan man bruker den. men hun bryr seg ikke. 😒

Hun liker nok ikke at du fjernet den gamle, noen katter takler ikke slike forandringer 😶

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun liker nok ikke at du fjernet den gamle, noen katter takler ikke slike forandringer 😶

Men det var 4 år gammel og helt klort i hjel. Den stråe (eller hva det er) begynte å dette av. Derfor kjøpte jeg en helt lik, men den vil ho ikke bruke  :( Veldig dumt dette

Skrevet

Jeg ville tatt inn den gamle og sett om hun vil bruke den, - kan være noe med lukta på den nye. Du kan plassere de ved siden av hverandre. Ellers er tips om kattemynte-spray noe som kan fungere.

Kanskje du kan legge et nyvasket teppe på sofaen så den lukter annerledes og ikke blir klort i stykker?

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Hanne67 skrev:

Jeg ville tatt inn den gamle og sett om hun vil bruke den, - kan være noe med lukta på den nye. Du kan plassere de ved siden av hverandre. Ellers er tips om kattemynte-spray noe som kan fungere.

Kanskje du kan legge et nyvasket teppe på sofaen så den lukter annerledes og ikke blir klort i stykker?

Litt vanskelig når jeg allerede har hivd den. Tenkte ikke på å beholde den. Men så fort teppe fjernes, så kommer hun bare til å klore på sofaen igjen, men kan prøve så klart. Soveromsdøren må alltid være lukt, for har tatt henne i å klore på den og 😒 De selger kattemynte på dyrebutikken?

AnonymBruker
Skrevet

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det var 4 år gammel og helt klort i hjel. Den stråe (eller hva det er) begynte å dette av. Derfor kjøpte jeg en helt lik, men den vil ho ikke bruke  :( Veldig dumt dette

Hvis den er helt lik er det nok lukta. Heng en leke med kattemynte på den, og strø pepper på sofaen.

Anonymkode: 9889c...36b

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun fikk kortstokk som kattunge og brukte den jevnlig. Som voksen og. Har kjøpt en ny til henne, men bruker hun den? Nei :rolleyes: Det er visst bedre å klore på sofaen. Hun går forbi klorestokken hver dag. Hun bryr seg ikke. Den er helt lik den gamle. Hun vet hun ikke får klore på sofaen og gjør det når jeg snur ryggen til. Da kan jeg høre hun klorer på den. Da kommer jeg ut å sier NEI med en streng stemme og hun løper vekk. 

Katter kan være så egne og skal bestemme selv. Men hvordan få hun la sofaen være i fred??

Og hvor står den nye klorestokken i forhold til hvor den gamle stod?

Klorestokken må stå på et sentralt sted. Et sted som alle som kommer inn døra fort kommer til, og som er sentralt. Husk at katten bruker klorestokken til å markere sitt eierskap til huset den bor i.

Spray gjerne litt Feliway på klorestokken og sett stokken ved siden av sofaen katten nå kloremarkerer på. 

Du må gjerne opp med klorebrett på et hjørne eller to, og kanskje også et klore-/klatrestativ med liggehylle rett ved siden av sofaen så katten kan ligge høyt og holde oversikt over sitt revir.

Anonymkode: ec130...346

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt vanskelig når jeg allerede har hivd den. Tenkte ikke på å beholde den. Men så fort teppe fjernes, så kommer hun bare til å klore på sofaen igjen, men kan prøve så klart. Soveromsdøren må alltid være lukt, for har tatt henne i å klore på den og 😒 De selger kattemynte på dyrebutikken?

Hun sliter med å føle seg helt trygg i eget hjem. Og da er det helt naturlig (for en katt) å kloremarkere på alle strategiske steder for å på kattespråket si "Kilroy was here!"/"Dette er MITT!"

Har det skjedd noe annet som kan ha forrykket eierskapet til katten hjem? Ny katt i nabolaget? Nytt menneske i huset? (siden hun kloremarkerer på soverommet hvor det lukter sterkest av deg som er mennesket hennes).

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg kjøpt Catnip å sprayet på klorebrettet / klorestokken

Anonymkode: 2780e...f49

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp kattemynte til klorestolpen og heng et teppe over sofaen der katten klorer.

Katten vet forøvrig ikke at den "ikke har lov"' dyr tenker ikke slik.

Anonymkode: 166be...bbe

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kattemynte/Catnip selges alle steder de selger mat, utstyr og leker til kjæledyr. Du kan få det både som spray og inni leker.

AnonymBruker
Skrevet

Mine katter bryr seg ikke om catnip. 

Anonymkode: 1e7cf...6b9

AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2019 den 14.04, AnonymBruker skrev:

Og hvor står den nye klorestokken i forhold til hvor den gamle stod?

Klorestokken må stå på et sentralt sted. Et sted som alle som kommer inn døra fort kommer til, og som er sentralt. Husk at katten bruker klorestokken til å markere sitt eierskap til huset den bor i.

Spray gjerne litt Feliway på klorestokken og sett stokken ved siden av sofaen katten nå kloremarkerer på. 

Du må gjerne opp med klorebrett på et hjørne eller to, og kanskje også et klore-/klatrestativ med liggehylle rett ved siden av sofaen så katten kan ligge høyt og holde oversikt over sitt revir.

Den står på akkurat samme plass den gamle gjorde. Har hatt klorestativ før, men hun var ikke interessert i å bruke den overhodet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...