Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lurt på dette med lån fra Husbanken for uføre. 

Jeg og mannen min er godt voksne mennesker som er uføre begge to, to store barn, men under 18 år. Vi har fått avslag fra vanlige banker og tenker på å søke hos Husbanken. Vi tenker å søke i Oslo kommune. Jeg har god egenkapital etter litt arv og sparing. Årsinntekten vår samlet er noe mellom 400 000-500 000 kr. I noen av kommunene har de noe som heter botid(må ha bodd i kommunen i en viss tid før vi søker om lån). 

Vi har søkt i en kommune, og fikk lån, med nedbetaling av renter i ti år først(dette er helt nytt for meg). Spørsmålet mitt er da hvordan reglene er i Oslo kommune når det gjelder nedbetalingen. Nå i den kommunen vi bor i fikk vite at først betaler vi kun renter i ti år(fastrente?) så da lurer jeg på om det er det samme i Oslo kommune? Noen som har søkt i boliglån hos Husbanken i Oslo kommune og kan si litt om hvordan nedbetalingsplanen så ut? Har de botid i Oslo kommune? Det står det ingenting om når jeg googler. 

Anonymkode: f909a...736

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå i den kommunen vi bor i fikk vite at først betaler vi kun renter i ti år(fastrente?)

Hvis du betaler kun renter har du avdragsfrihet. 

Anonymkode: 597e2...b45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette Startlån gjennom Husbanken? Da har dere avdragsfrihet. Normalen er å betale avdrag og renter fra første mnd

Anonymkode: b6275...788

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lurt på dette med lån fra Husbanken for uføre. 

Jeg og mannen min er godt voksne mennesker som er uføre begge to, to store barn, men under 18 år. Vi har fått avslag fra vanlige banker og tenker på å søke hos Husbanken. Vi tenker å søke i Oslo kommune. Jeg har god egenkapital etter litt arv og sparing. Årsinntekten vår samlet er noe mellom 400 000-500 000 kr. I noen av kommunene har de noe som heter botid(må ha bodd i kommunen i en viss tid før vi søker om lån). 

Vi har søkt i en kommune, og fikk lån, med nedbetaling av renter i ti år først(dette er helt nytt for meg). Spørsmålet mitt er da hvordan reglene er i Oslo kommune når det gjelder nedbetalingen. Nå i den kommunen vi bor i fikk vite at først betaler vi kun renter i ti år(fastrente?) så da lurer jeg på om det er det samme i Oslo kommune? Noen som har søkt i boliglån hos Husbanken i Oslo kommune og kan si litt om hvordan nedbetalingsplanen så ut? Har de botid i Oslo kommune? Det står det ingenting om når jeg googler. 

Du blander begreper. Husbanken har egne lån til nybygde boliger og spesielle boligprosjekter der man søker Husbanken direkte. 

Alle andre er henvist til kommunene for søknad om Startlån som lånes ut av kommunene. 

Betingelser for lån, enten det er en ordinær bank, eller en kommunes startlån "bank" så er lånebetingelsene enkeltvedtak etetr forvaltningsloven og ikke noe noen kan forhåndsvurdere på vegne av de sparsomme opplysningene du gir. Kontakt kommunen.

Anonymkode: 51d15...67b

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette Startlån gjennom Husbanken? Da har dere avdragsfrihet. Normalen er å betale avdrag og renter fra første mnd

Anonymkode: b6275...788

Startlån gis gjennom kommunen og har ingenting med Husbanken å gjøre. Kommunene låner inn penger, gunstig, for videre utlån til vanskeligstilte. 

Avdragsfrihet elelr ikke er en vurdering etter forvaltningslovens bestemmrlser om individuell saksbehandling i hver enkelt sak. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Startlån gis gjennom kommunen og har ingenting med Husbanken å gjøre. Kommunene låner inn penger, gunstig, for videre utlån til vanskeligstilte. 

Avdragsfrihet elelr ikke er en vurdering etter forvaltningslovens bestemmrlser om individuell saksbehandling i hver enkelt sak. 

Det er feil.

Startlån står oppført på Husbankens nettsider, og administreres av kommunene.

https://www.husbanken.no/startlaan/

Anonymkode: 3010c...75a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husbanken gir forskjellige betingelser til forskjellige søkere, så vanskelig å si som kommer til å skje dere. Bor dere utenfor Oslo, og skal selge der dere bor nå, også søke i Oslo? Tror botiden er et sted mellom 6-24 måneder.

Anonymkode: 8a3d1...598

Gjest Raggy
Skrevet

Kommunen gir individuell behandling av lånesøknad og pengene de har fått er hvert år tenkt til en spesiell gruppe. I år gir min kommune ut lån til fattige barnefamilier som er varig vanskeligstilt. 

Du skriver om avdragsfrihet. Jeg tror neppe de gir det i husbanken. De gir heller fast lav rente og evt veldig lang avbetalingstid.

Regler om botid varierer fra kommune til kommune, sjekk nettsiden til din kommune så ser du.

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar! Virker som at jeg virkelig ikke kan noe om dette her 😅 Da er det tydeligvis avdragsfrihet, med fastrente jeg skulle få frem i hi. Det står ingenting om botid på Husbanken sine sider. Og det var startlån vi fikk fra Husbanken med kravet om å kjøpe i en viss kommune. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, takk for svar! Virker som at jeg virkelig ikke kan noe om dette her 😅 Da er det tydeligvis avdragsfrihet, med fastrente jeg skulle få frem i hi. Det står ingenting om botid på Husbanken sine sider. Og det var startlån vi fikk fra Husbanken med kravet om å kjøpe i en viss kommune. 

Grunnen til at det ikke står noe er forklart over, alle søknader behandles individuelt. 

Avdragsfrihet er noe man ikke bør gå inn på særlig ikke når rentene er lave og skal stige. En dag må du uansett betale avdrag. Går boligprisene ned kan du sitte med avdragsfrihet mens lånet er like stort, og boligen din sin verdi blir lavere enn lånet, da har du lån over pipa. Klarer du da ikke å betale avdrag og renter så ender du på gaten med et boliglån du må betale på og samtidig bo i en leid bolig. Hvor fornuftig er ikke det? 

Mange på kvinneguiden som ikke forstår hva et Husbanklån er og hva et startlån er, og hvordan dette fungerer i praksis, også i denne tråden. 

Gjest Raggy
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les om evt krav til botid på den aktuelle kommunene sin nettside. Ikke si ja til avdragsfrihet, det er å lure seg selv! Du kan be om en veiledningstime hos de som jobber med huslån i kommunen hvis noe er uklart. Søk tidlig på året for å har sjangs til å få lån samme år :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...